For mye kabelkrangling?

Er det for mye kabelkrangling for tiden?

• Ja

Stemmer: 0 0.0%
  • Nei

• Bryr meg ikke

• Totalt antall stemmer
    0

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Er det julestresset som setter inn?
Hvert år på disse tider så dukker det opp skyttergrav kriger om kabler.
Kranglingen omfatter ofte de mest bisarre saker og ting.

Er det for mye?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.304
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er alt for mye kabelprat i hifi. Tenk om hifi hadde brydd seg med det alle hører forskjell på i stedet?

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Er det Hi-Rez du ville fram til nå?

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Hehe.
Seriøst, hva vil du fram til? ;D

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.304
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Selges mange elendige høyttalere i alle prisklasser, ref. Toole og Olive. Beste stedet å begynne.

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
Valentino skrev:
Det er alt for mye kabelprat i hifi. Tenk om hifi hadde brydd seg med det alle hører forskjell på i stedet?
Kabler!! ;D ;D :D 8)

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.304
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nei. Dette er Escalante Freemont til $2000, in-room hos Stereophiles anmelder:

Burde vært skuddpremie på slikt.

O

Oblivion

Gjest
Valentino skrev:

Det ser ut som et dårlig konstruert 4 veis system - hvor bass elementet mangler ;D

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Valentino skrev:
Kanskje på verstingene, ja.

Ellers bør det være aksept for at det er forskjelder når det gjelder hva forumsmedlemmene kaller en god høyttaler.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Kan ikke bli nok kabelkrangling.

Burde vært mye mer.

Men egentlig er det vel høflige diskusjoner det som foregår.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Selges mange elendige høyttalere i alle prisklasser, ref. Toole og Olive. Beste stedet å begynne.
Ingen er uenige i dette. Det diskuteres jo opp og ned i mente mht til høyttalere på Sentralen allerede?

ØivindJ skrev:
Slappe greier med flat respons mener du? :)
Olive sier jo at flat respons ikke er fordelaktig..
Forøvrig legger Val IMHO litt for mye i "forskningsresultatene til Harman". Revel 2-serien er stort sett designet av et lite team med 1 mann i spissen. (Mark Glazer) Det samme gjelder alle andre høyttalere på markedet. Man kan inntrykk av at utvikling av høyttalere består av et team tilsvarende et filmsett hvor alle bidrar med sin lille spisskompetanse. Bare fordi en og annen del innen et konglomerat liker å publisere grafer på en blogg. Think again.
tongue in cheek.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.304
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Forskningsresultatene til Olives gjeng brukes ikke i produktene til Harman? Er det det du mener?

Hva er fordelaktig respons i følge Olive? Link?

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Det er ikke det jeg sier.

Rett men som heller nedover. Du har linket til det samme tidligere.

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Generellt synes jeg det er alt for mye synsing og referanser til hva andre skriver/mener her på sentralen. Kan ikke skjønne hvordan personer kan oppleve et produkt gjennom andres opplevelser/uttalelser. Det er morro å bedrive hifi når man har et åpent sinn og ikke en bestemt oppfatning av et produkt basert på "teorier/måledata/skriverier" andre har bedrevet. Prøv selv, det er ikke verre og det er morro :)

Mye av kabelkranglingen her på sentralen har referanse til pris pr. meter og teorier rundt hvordan den perfekte kabel skal bygges/ikke bygges, og selvfølgelig mye skriverier basert på andres erfaringer/uttalelser/tester/teorier etc. For meg, helt irrelevant i denne sammenheng. Det hadde vært mye mer lærerikt å kunne lese om de faktiske forskjellene dere opplever og ikke så mye krangling om hva som er best/dårligst. Selv har jeg hørt fantastiske produkter falle helt igjennom i ett system for så å oppleve samme produkt spille som en drøm i annet system. Hifi er et system og ikke et enkeltprodukt, det er helt sikkert.

Tott

P

Parelius

Gjest
Kabelskeptikere er uenige med kalbellyrikere om det det er noen særlig lydlig forskjell på fornuftige konstruksjoner; kablellyrikere er ueninge med kablellyrikere om hva den lydlige forskjellen består i (uavhengig av fornuften i konstruksjonen).

Det er godt slik; da unngår vi stillheten.

S

Stereo_Mono

Gjest
Valentino skrev:

Dæven Valentino! Hva lags anmeldelse fikk de fra Stereophile? Litt nysgjerrig på hvordan målinger reflekterer på hvordan vi oppfatter lydens karakter. Være det kabler eller høyttalere.

Synes f.eks mine Kefer låter ganske så nøytrale, men kanskje litt mindre åpne (spisse?) en de nyeste høyttalere designene som er oppdrive i dag. Stereophile målte de i hvertfall slik.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:

Ja, det burde det, men det er ikke rommet som spiller målingen et stygt puss da?
Men på den annen side, er vel ikke rommet til en anmelder i Stereophile så på jordet heller.....

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg synes ikke det er for mye krangling.
krangling er godt for kropp og sjel.
tåler man ikke krangling, er det jo bare å la være å krangle.
og liker man ikke kabelsnakk i hi-fi, så er det jo bare å snakke om noe annet.
la de som vil snakke om kabler få snakke ifred.
la de som vil krangle holde på.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.190
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Nei, ikke for mye krangling. Folk må tåle å høre andre sine sannheter.
Interessant, og underholdende, om ikke alltid lærerikt.

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
Jøgga skrev:
Nei, ikke for mye krangling. Folk må tåle å høre andre sine sannheter.
Interessant, og underholdende, om ikke alltid lærerikt.
Enig med U Jøgga...

L

larkus

Gjest
Jeg vurderer å dra igang en ny kabeltråd. Det har vært litt sløvt på HFS i det siste ;D

M

musicus

Gjest
larkus skrev:
Jeg vurderer å dra igang en ny kabeltråd. Det har vært litt sløvt på HFS i det siste ;D
Gjør det! har forresten gått solid core også på ht siden nu, Kåre er det riktig nok ikke men av edlere vålør ;) ...

mvh

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg synes det er for mye messing om at man hører forskjell på alt og til dels om at det ikke er forskjell på noenting. Det er for lite krangling om hva en kabel faktisk kan gjøre i et anlegg og ikke minst hva man bør bruke kabler til. Dessuten er sjikanøs krangling veldig mye mer underholdende enn pastelljabbing om at "matching er alt", og "prøv selv hva som fungerer for deg".

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.304
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Man skrev:

Ja, et par dB fall fra 100Hz til 10kHz synes å være foretrukket av flere enn meg. ;)

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Valentino skrev:
Man skrev:

Ja, et par dB fall fra 100Hz til 10kHz synes å være foretrukket av flere enn meg. ;)
Jeg har også kjørt med det (flatt fra 14-100Hz og ca 3dB rett ned derfra og til 10kHz) i noen dager nå og er veldig fornøyd.

Er vi fortsatt on topic? Ikke? Hvem begynte?

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
totte skrev:
Jeg synes det er for mye messing om at man hører forskjell på alt og til dels om at det ikke er forskjell på noenting. Det er for lite krangling om hva en kabel faktisk kan gjøre i et anlegg og ikke minst hva man bør bruke kabler til. Dessuten er sjikanøs krangling veldig mye mer underholdende enn pastelljabbing om at "matching er alt", og "prøv selv hva som fungerer for deg".
;D :) ;D Matching er en død sild. Man ska finde neutrale produkter for at hjælpe udviklingen af gode produkter på bedst mulig måde. Dette gør man ved at sammenligne et produkt i flere anlæg. Hvis det klarer sig godt i de fleste så er man på rette vej. ;)

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
om.s skrev:
larkus skrev:
Gjør det! har forresten gått solid core også på ht siden nu, Kåre er det riktig nok ikke men av edlere vålør ;) ...

mvh
Ja det må være ædlere for at fungere.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Valentino skrev:
Man skrev:

Ja liniearitet fungerer kun hvis samtlige komponenter er de bedst mulige.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.304
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
totte skrev:
Valentino skrev:
Man skrev:

Jeg har også kjørt med det (flatt fra 14-100Hz og ca 3dB rett ned derfra og til 10kHz) i noen dager nå og er veldig fornøyd.

Det er så mye kabelkrangling ellers at vi snakker om hørbare saker i Fallens tråd.

Bassen skal stige 10dB fra 80 til 20 Hz. (Du vart skræmt no ja?)

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Du mener når man spiller i fri luft tror jeg.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.304
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er akustiske målinger i lytteposisjon i min stue med trykkammerbasser. Det finnes dem som mener at det er uvant mye. Jeg synes det høres riktig ut på gode opptak av klassisk musikk. Rommet størrelse defineres godt.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Valentino skrev:
Det høres jo litt avantgarde ut, men jeg skal jammen prøve selv i morgen.
Hm, skeptisk.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
totte skrev:
Valentino skrev:
Man skrev:

Det er så mye kabelkrangling ellers at vi snakker om hørbare saker i Fallens tråd.

Totte: Du kan sikkert bruke 30hz istedet for 20hz hvis du har mere normale høyttalere (og det har du jo), og om høyttalerne dine hadde gått såpass langt ned i frekvens er det ikke nødvendigvis fordelaktig å kjøre EQ helt ned til 20hz. Det kan overloade rommet alt ettersom. Og hvor mye det skal stige beror både på rom og personlig smak, det samme gjelder hvor mye det skal helle oppover i frekvens.
Dette er forsovet ikke noe nytt, endel surroundreceivere lar deg kjøre en såkalt housecurve i tilleg til valgfri romkorreksjon og manuell EQ. Helt sant.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Man skrev:
Totte: Du kan sikkert bruke 30hz istedet for 20hz hvis du har mere normale høyttalere (og det har du jo), og om høyttalerne dine hadde gått såpass langt ned i frekvens er det ikke nødvendigvis fordelaktig å kjøre EQ helt ned til 20hz. Det kan overloade rommet alt ettersom. Og hvor mye det skal stige beror både på rom og personlig smak, det samme gjelder hvor mye det skal helle oppover i frekvens.
Dette er forsovet ikke noe nytt, endel surroundreceivere lar deg kjøre en såkalt housecurve i tilleg til valgfri romkorreksjon og manuell EQ. Helt sant.
Men subene mine spiller flatt ned til 13-14 Hz...

Uansett skal jeg prøve Valentinos target bare på gøy. Jeg tviler på at den vil vare lenge, men man får se.

Valentino: Hvordan ser (så) frekvensresponsen ut videre oppover?

Topp Bunn