For mye kabelkrangling?

Er det for mye kabelkrangling for tiden?

• Ja

Stemmer: 0 0.0%
  • Nei

• Bryr meg ikke

• Totalt antall stemmer
    0

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dere må da se at avstemningen ikke er spesielt dekkende. De aller fleste har faktisk hørt forskjeller på kabler, men veldig mange mener også at det var placebo. Og i noen tilfeller har det vært tekniske forklaringer som er velkjent. Avstemningen skiller ikke mellom dette.

Umulig å si hvor mange prosent det er snakk om, men det blir for lettvint å si at man antar at disse ikke svarte.

Er det forresten noe rart at flertallet vil stemme at kabler er viktig når de fleste leser hifi blader/reklame med dens påvirkning fremfor vitenskapelige tester? Hifi blader og markedsføring danner meninger.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Litt dumt å høre forskjeller hele tiden, men være overbevist om at det er placebo? Har man først avslørt noe som placebo, så burde vel forskjellen ikke være tilstede om det da virkelig ikke var forskjeller. Ihvertfall i det lange løp? Hører man stadig vekk forskjeller men er overbevist om at det er placebo... nei nå går det rundt for meg her...

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
orso skrev:
Dere må da se at avstemningen ikke er spesielt dekkende.
Tull og tøys. Du kan anta i det vie og brede. Det mest handfaste man kan vise til(det objektive ;)) er tallenes tale.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
orso skrev:
Dere må da se at avstemningen ikke er spesielt dekkende. De aller fleste har faktisk hørt forskjeller på kabler, men veldig mange mener også at det var placebo. Og i noen tilfeller har det vært tekniske forklaringer som er velkjent. Avstemningen skiller ikke mellom dette.

Umulig å si hvor mange prosent det er snakk om, men det blir for lettvint å si at man antar at disse ikke svarte.

Er det forresten noe rart at flertallet vil stemme at kabler er viktig når de fleste leser hifi blader/reklame med dens påvirkning fremfor vitenskapelige tester? Hifi blader og markedsføring danner meninger.
Flere spekulasjoner leser jeg. Ubegripelig nedlatende å påstå at flertallet som stemmer at de hører forskjell på kabler lar seg påvirke av reklame.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Man skrev:
Litt dumt å høre forskjeller hele tiden, men være overbevist om at det er placebo? Har man først avslørt noe som placebo, så burde vel forskjellen ikke være tilstede om det da virkelig ikke var forskjeller. Ihvertfall i det lange løp? Hører man stadig vekk forskjeller men er overbevist om at det er placebo... nei nå går det rundt for meg her...

For en syk verden ;D

Mvh. RS

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.304
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
mutz skrev:
orso skrev:
Tull og tøys. Du kan anta i det vie og brede. Det mest handfaste man kan vise til(det objektive ;)) er tallenes tale.
Tåler målingen (avstemningen) saklig kritikk da? ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Valentino skrev:
mutz skrev:
orso skrev:
Tåler målingen (avstemningen) saklig kritikk da? ;)
avstemmningen kan neppe brukes til annet enn underholdning. (muligens enn indikasjon på stemning)

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Man skrev:
Har man først blitt tatt med buksa nede, gjør man det neppe om og om igjen (i samme setting)
Jeg vil tro at den som er mest utsatt for placebo, er den som mest hardnakket avviser det som mulig..

Eller lever vi i "virtual reality" hele gjengen? ;D

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
mutz skrev:
orso skrev:
Fryktet at pedal skulle bruke avstemningen på den måten. Først en avstemning som ikke beskriver de ulike meningene, men låser folk i bås til å stemme. Deretter bruke den i argumentasjon som almenngyldig. Det synes jeg er svært useriøst.
Ikke beskriver de ulike meningene? Avstemmingen var superryddig, og konklusjonen klokkeklar.
pedal skrev:
Apropos flertall og mindretall, så viser den pågående avstemningen/undersøkelsen at hele 88,2% av Sentralens medlemmer hører forskjell på kabler. Av disse er det 78% som synes at forskjellene er så betydelig at det krever matching til anlegget forøvrig.

Som du kanskje skjønner så er det et overveiende flertall her inne som tar kabler på alvor. De prøver seg fram mellom dyrt/billig, solidcore/multistranded, kobber/sølv, etc, etc. Kabler låter forskjellig og er en del av denne hobbyen.
-Når da et lite mindretall, anført av cirka 5 kabelfornektere, går veldig langt i å idiotforklare hva flertallet holder på med, så er det på grensen til sjikane. Hadde de hatt litt mer selvinnsikt, så hadde de moderert seg litt.
Avstemningsresultatet er klart nok, men ikke akkurat det pedal legger i det. De 78% har vel bare sagt at de har opplevd å høre betydelige forskjeller mellom kabler. Flere av disse tar ikke kabler på alvor, men mener at kabler som lyder åpenbart annerledes representerer håpløse forsøk på sminking av uegnede komponenter og latterlig omstendelige og tilfeldige equalizere. Disse gidder ikke å bruke tid og penger på å prøve seg fram mellom dyrt/billig, solidcore/multistranded, kobber/sølv, etc, etc, men mener at billige eller dyre kabler som låter annerledes enn godt terminerte, billige kabler med egnede målbare parameterverdier best betraktes som feilvarer og ikke som en interessant del av denne hobbyen. Jeg kan for lite elektronikk og har hørt for lite kabler til å være for bastant, men selv om jeg er blant de 78% som pedal referer til så passer jeg ikke inn i beskrivelsen hans av dette flertallet.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
totte skrev:
Avstemningsresultatet er klart nok, men ikke akkurat det pedal legger i det. De 78% har vel bare sagt at de har opplevd å høre betydelige forskjeller mellom kabler. Flere av disse tar ikke kabler på alvor, men mener at kabler som lyder åpenbart annerledes representerer håpløse forsøk på sminking av uegnede komponenter og latterlig omstendelige og tilfeldige equalizere. Disse gidder ikke å bruke tid og penger på å prøve seg fram mellom dyrt/billig, solidcore/multistranded, kobber/sølv, etc, etc, men mener at billige eller dyre kabler som låter annerledes enn godt terminerte, billige kabler med egnede målbare parameterverdier best betraktes som feilvarer og ikke som en interessant del av denne hobbyen. Jeg kan for lite elektronikk og har hørt for lite kabler til å være for bastant, men selv om jeg er blant de 78% som pedal referer til så passer jeg ikke inn i beskrivelsen hans av dette flertallet.

Dessverre har debatten blitt polarisert på et lavt fordummende nivå, hvor ingen lærdom er å finne.
Hvor går f.eks. brekkstangen for transparente kabler. Dette spørsmålet ble besvart av en meget selvsikker "objektivist" for en tid siden. Svaret var Belden/Bluejeans. I en omfattende test av nettopp disse kablene ble det avdekket en avrulling fra ca 2KHz på frekvensrespons i et av testoppsettene. Den er med andre ord mindre "transparent" enn en gjennomsnittelig DAC i den samme øvelsen. Med dagens ørsmå tekniske forskjeller på elektriske komponenter er det meget relevant å diskutere kabler. Ikke mindre relevant enn å diskutere DACer for totalytelsen på systemet vil jeg påstå.
De fleste er klar over det faktum at høyttaleren forandrer lyden mest. Siden dette er hifisentralen, er det de små forskjellene som kryddrer hobbyen for mange.

I de mange diskusjonene om nettopp kabler har det til nå sett ut som om de som hører forskjell på kabler er i mindretall. At man går den ensomme sti på en måte. Og så viser det seg at det faktisk ikke er tilfelle.
Det er flott å se avstemmninger som gir deltakerne en liten reality check.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
FallenA skrev:
Synes selv at det krangles for mye om kabler og forskjeller på kabler.
Kommer ikke til å slutte med å formidle mine inntrykk, og opplevelser, men må innrømme at fristelsen av å dele slike ting på sentralen har avtatt mye den siste tiden.

Kanskje vi som faktisk hører forskjeller (uavhengig av billig og dyrt) bare skal ignorere folket som sabler ned de beskrevede inntrykk av hva vi har hørt og opplevd?

Sikkert dårlig formulert..... men dere skjønner kanskje hva jeg mener?! :-\

Det er veldig synd, hvis flere føler det på den samme måten! Da er jo noe av HFS grunn- plattform ødelagt :'(

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.669
Valentino skrev:
Bassen skal stige 10dB fra 80 til 20 Hz. (Du vart skræmt no ja?)
Jeg synes kabelkranglingen begynner å få et rituelt preg. Og ritualer skal man jo ikke kimse av i diss førjulstider, he-he.

Men denne "Hedmarkskurven" som Valentino (og Tangen?) bruker er jo mye mer interessant å diskutere enn diverse kabeldebatter. Den er ganske oppsiktsvekkende siden den kommer fra en kant der man hovedsaklig forfekter nøytral lydgjengivelse. En bassboost på 5 dB per oktav er ikke småtterier.

Er det et teknisk rasjonale bak Valentino - eller er det bare at dere liker det sånn?

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.954
Torget vurderinger
1
mutz skrev:
I de mange diskusjonene om nettopp kabler har det til nå sett ut som om de som hører forskjell på kabler er i mindretall. At man går den ensomme sti på en måte. Og så viser det seg at det faktisk ikke er tilfelle.
Det er flott å se avstemmninger som gir deltakerne en liten reality check.
Nettopp!

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.954
Torget vurderinger
1
Bx skrev:
Men denne "Hedmarkskurven" som Valentino (og Tangen?) bruker er jo mye mer interessant å diskutere enn diverse kabeldebatter. Den er ganske oppsiktsvekkende siden den kommer fra en kant der man hovedsaklig forfekter nøytral lydgjengivelse. En bassboost på 5 dB per oktav er ikke småtterier.

Er det et teknisk rasjonale bak Valentino - eller er det bare at dere liker det sånn?
Jeg har prøvd denne, men synes det ble for mye av en god ting. Funket best på symfonisk musikk, men blir fort too much på elektrisk musikk. Mener å huske at Tangen vedgikk at han "likte det" slik. Hensyntatt hans spesialbygde lytterom, kombinert med nærfeltslytting, så kan det være at hans oppsett "tåler" mer dypbass uten at det låter farvet? (Jeg har ikke hørt det, så bare en gjettning).
Jeg har også bassløft, men ikke så mye. Har nettopp lagt inn en liten pukkel fra 80-120 Hz. Lekt meg litt med det. Funker bra på mye musikk. Anlegget mitt er jo litt stramt/tørt fra før pga trykkammer, Audiolense og DP.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.190
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Bx skrev:
Valentino skrev:
Bassen skal stige 10dB fra 80 til 20 Hz. (Du vart skræmt no ja?)
Jeg synes kabelkranglingen begynner å få et rituelt preg. Og ritualer skal man jo ikke kimse av i diss førjulstider, he-he.
Fint at du spør, for jeg har lenge lurt på det samme.
En gitt responskurve for et system/rom gjelder for en posisjon i rommet, det skjønner jeg, men jeg har alltid tenkt at den er spesifikk for et avspillingsvolum også. Og at en responskurve med fint løft i bassen er tilpasset et familievennlig lavt lyttevolum og akustiske opptak. I gamle dager hadde vi loudness-knapp.
Jeg har ikke fått ut fingeren og kjøpt målemikrifon ennå, men må innrømme at jeg har lyst å prøve. Hedmarkskurve også, ja takk gjerne.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Som spurt tidligere: Hva smaker best, et grønt, et gult eller et rødt eple?

Hva er den beste musikken: Jazz, klassisk, pop/rock, eller synth?

Hvilken vin smaker best?

Hvilken mat er best?

Sånn kan vi holde på i det uendelige, og faktisk bli enige, men når vi kommer til kabler, da er frontene steile mot hverandre med en gang, og diskusjonen/debbaten tar uante veier, og plutselig, så er vi blitt (nesten) uvenner? Hvorfor?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
f skrev:
Som spurt tidligere: Hva smaker best, et grønt, et gult eller et rødt eple?
rødt

Hva er den beste musikken: Jazz, klassisk, pop/rock, eller synth?
jazz

Hvilken vin smaker best?
nebbioloer fra Piemonte og Aglianico fra Campania

Hvilken mat er best?
pizza

Sånn kan vi holde på i det uendelige, og faktisk bli enige, men når vi kommer til kabler, da er frontene steile mot hverandre med en gang, og diskusjonen/debbaten tar uante veier, og plutselig, så er vi blitt (nesten) uvenner? Hvorfor?
Det bare er sånn
Jeg er i flytsonen i dag.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Valentino skrev:
Trist innlegg.

Dette er et diskusjonsforum, pedal. Idiotforklaringene kommer ikke fra noen bestemt leir. Skamvett skulle alle ha, også gjengen som hevder at f.eks. undertegnede har for dårlige ører/anlegg/musikk/younameit om jeg skulle komme til å fortelle at jeg ikke hører forskjell på et par kondiser.
Problemet er vel at vi ikke nøyer oss med å diskutere, men at det hele tiden går over til krangling.
Ikke så rart kanskje når motparten hevder indirekte at du/jeg/vi er idioter..

Samtale
Fra Wikipedia,

En samtale er kommunikasjon med ord, hvor to eller flere personer snakker sammen. Samtaler er viktig for at mennesker skal forstå hverandre, og at vi skal få beskrive hva vi tenker og føler.
Ulike typer samtaler

* dialog - hvor hver av partene i tillegg til å formidle eget budskap, synspunkter, tanker og følelser, lytter til motparten. Dialogen er karakterisert ved at man i utgangspunktet har en prinsipiell vilje til å la seg påvirke av hva motparten sier og la seg forandre av det motparten sier.
* debatt - en form for verbal brytekamp eller slåsskamp hvor målet er å vinne tilhørernes tilslutning til egen overbevisning.
* diskusjon - en samtale hvor målet i alle fall til dels er å få fram sitt eget syn på en sak best mulig og vinne motstanderens tilslutning til eller underkastelse under denne
* krangel - en følelsesladet diskusjon som involverer følelser av motvilje mot motparten og motpartens synspunkter. Sammenlignet med diskusjonen dominerer de emosjonelle elementene i en krangel.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.669
Edit: Jeg blandet visst konkav og konveks her. Nå har jeg forsøkt å rydde opp.

pedal skrev:
Jeg har prøvd denne, men synes det ble for mye av en god ting. Funket best på symfonisk musikk, men blir fort too much på elektrisk musikk. Mener å huske at Tangen vedgikk at han "likte det" slik. Hensyntatt hans spesialbygde lytterom, kombinert med nærfeltslytting, så kan det være at hans oppsett "tåler" mer dypbass uten at det låter farvet? (Jeg har ikke hørt det, så bare en gjettning).
Jeg har også bassløft, men ikke så mye. Har nettopp lagt inn en liten pukkel fra 80-120 Hz. Lekt meg litt med det. Funker bra på mye musikk. Anlegget mitt er jo litt stramt/tørt fra før pga trykkammer, Audiolense og DP.
Jeg har også hatt relativt god erfaring med konvekse target responser fra tid til annen. Dvs kurver som ruller av i bassen med svært lav Q verdi og starter denne avrullingen tidlig. Jeg synes ikke det farger lyden på samme måte. Og noen ganger må man starte høyt opp i frekvens for at bassen ikke skal få noe som helst resonnant karakter. Men blir det for mye konvekst så kan man få seriøs krymp av lydbildet - både på den ene og den andre måten.

Jøgga skrev:
Bx skrev:
Fint at du spør, for jeg har lenge lurt på det samme.
En gitt responskurve for et system/rom gjelder for en posisjon i rommet, det skjønner jeg, men jeg har alltid tenkt at den er spesifikk for et avspillingsvolum også. Og at en responskurve med fint løft i bassen er tilpasset et familievennlig lavt lyttevolum og akustiske opptak. I gamle dager hadde vi loudness-knapp.
Jeg har ikke fått ut fingeren og kjøpt målemikrifon ennå, men må innrømme at jeg har lyst å prøve. Hedmarkskurve også, ja takk gjerne.
Kurven burde jo være lydtrykkspesifikk. Hvis man tar Fletcher-Munson og etterfølgerne på alvor.

Av en eller annen grunn har jeg aldri hørt loudness kompensasjon som jeg opplever som riktig. Lav lyd + loudness har alltid hørtes ut som bass + diskant og blodfattig mellomtone i mine ører. Det er kanskje fordi det ikke har vært gjort riktig.

Ettersom loudness aldri har funger for meg så har jeg lurt på om det faktisk kan være slik at det låter feil når man korrigerer for Fletcher - Munson effekten. Det er jo en egenskap ved hørselen at vi hører mindre bass fra lave lyder enn kraftige lyder. All vår livserfaring som lyttere tilsier at vi skal høre mindre bass når lydnivået er lavt. Så kanskje det skal være slik når vi lytter til musikk også.

Skal man få det helt riktig så må man spille på nogenlunde referanse lydtrykk. Det er i alle fall sikkert.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
mutz skrev:
Svaret var Belden/Bluejeans. I en omfattende test av nettopp disse kablene ble det avdekket en avrulling fra ca 2KHz på frekvensrespons i et av testoppsettene. Den er med andre ord mindre "transparent" enn en gjennomsnittelig DAC i den samme øvelsen.
Denne testen har gått meg hus forbi. Har du en link?

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
mutz skrev:
orso skrev:
mutz skrev:
Svaret var Belden/Bluejeans. I en omfattende test av nettopp disse kablene ble det avdekket en avrulling fra ca 2KHz på frekvensrespons i et av testoppsettene. Den er med andre ord mindre "transparent" enn en gjennomsnittelig DAC i den samme øvelsen.
Denne testen har gått meg hus forbi. Har du en link?
http://www.bruce.coppola.name/audio/cableInteractions.pdf
Takk. Skal lese den når jeg har tid. Men ved første øyekast ser jeg at dette ikke er snakk om Bluejeans sin Belden kabel. Den kommer fra 5000 serien til Belden:
http://www.bluejeanscable.co.uk/store/speaker/index.htm

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.922
Torget vurderinger
1
o.t.
Bx skrev:
...
Kurven burde jo være lydtrykkspesifikk. Hvis man tar Fletcher-Munson og etterfølgerne på alvor.

Av en eller annen grunn har jeg aldri hørt loudness kompensasjon som jeg opplever som riktig. Lav lyd + loudness har alltid hørtes ut som bass + diskant og blodfattig mellomtone i mine ører. Det er kanskje fordi det ikke har vært gjort riktig.

Ettersom loudness aldri har funger for meg så har jeg lurt på om det faktisk kan være slik at det låter feil når man korrigerer for Fletcher - Munson effekten. Det er jo en egenskap ved hørselen at vi hører mindre bass fra lave lyder enn kraftige lyder. All vår livserfaring som lyttere tilsier at vi skal høre mindre bass når lydnivået er lavt. Så kanskje det skal være slik når vi lytter til musikk også.

Skal man få det helt riktig så må man spille på nogenlunde referanse lydtrykk. Det er i alle fall sikkert.
Riktig referansnivå ift innspillingene er viktig for å treffe på «equal loudness contur». Jeg har en nagende misstanke om at de er frambragt med hodetelefoner i et tradisjonelt oppsett for audiometrisk undersøkelse (dvs jeg har ikke lest de orginale kildene). Dvs at de ikke tar hensyn til den taktile/kropslige påvirkningen som spesielt lave frekvenser har for lytteopplevelsen. Dvs at kompensasjonskurven for loudness tar i for mye ved lave frekvenser.

mvh
KJ

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
orso skrev:
Takk. Skal lese den når jeg har tid. Men ved første øyekast ser jeg at dette ikke er snakk om Bluejeans sin Belden kabel. Den kommer fra 5000 serien til Belden:
Såvidt jeg kan se er 12 gauge versjonen i 5000 serien identisk med den som er testet. Forskjellen er fargen på PVC isolasjonen.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Karma skrev:
Man skrev:
Har man først blitt tatt med buksa nede, gjør man det neppe om og om igjen (i samme setting)
Jeg vil tro at den som er mest utsatt for placebo, er den som mest hardnakket avviser det som mulig..

Eller lever vi i "virtual reality" hele gjengen? ;D
Gjør man det neppe om igjen vil man heller ikke svare "ja" på spørsmålet om man hører forskjell på kabler eller ikke.. busted!

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Om man med "kabelkrangling" mener opphetede diskusjoner om kablers ytelser med sterke meninger på begge sider, så mener jeg at det ikke er for mye. Dette er ekte engasjement, og så lenge man krangler (unnskyld: diskuterer) kablene og ytelsen uten å bli ufine mot personer, så mener jeg det er noe vi trenger og at det ikke kan bli for mye av det. Men det er slitsomt å gjenta seg selv til det kjedsommelige og enda kjedeligere å lese det samme om og om igjen. Dersom man ikke har noe nytt å bringe til torgs (i det minste i den samme tråden), så bør man vurdere om man er bedre tjent med å la diskusjonen dø, selv om man ikke får siste ord.

Det mener nå jeg.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
mutz skrev:
orso skrev:
Såvidt jeg kan se er 12 gauge versjonen i 5000 serien identisk med den som er testet. Forskjellen er fargen på PVC isolasjonen.
Tror ikke det.
https://edeskv2.belden.com/Products/index.cfm?event=printPrev&pnum=5000UE&ut=english
http://www.fullcompass.com/product/304905.html

Her er en test (med målinger) av 10 gauge kabelen til Bluejeans/Belden:
http://www.audioholics.com/reviews/cables/blue-jeans-10awg-speaker-cable-5t00up

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
orso skrev:
mutz skrev:
orso skrev:
Tror ikke det.
https://edeskv2.belden.com/Products/index.cfm?event=printPrev&pnum=5000UE&ut=english
http://www.fullcompass.com/product/304905.html

Her er en test (med målinger) av 10 gauge kabelen til Bluejeans/Belden:
http://www.audioholics.com/reviews/cables/blue-jeans-10awg-speaker-cable-5t00up
Takk for linkene. Ser at jeg var litt unøyaktig i forrige innlegg.
Den testede kabelen har en induktans på 0.23 ?H/ft, mens 5000 serien har 0,15. Ellers er kapasitansverdiene ft 22 pF mot 24 pF.
Videre er den testede kabelen PVC isolert, mens 5000 serien er isolert med polypropylene.
De er begge multicore og har samme tverrsnitt.

Mener du at disse kablene er såpass forskjellige i sin geometri og oppbygning at den ene er transparent mens den andre ikke er det?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
mutz skrev:
Mener du at disse kablene er såpass forskjellige i sin geometri og oppbygning at den ene er transparent mens den andre ikke er det?
Jeg er vel 99% sikker på at ingen hadde klart å skille de i en blindtest. Belden kabler blir brukt i tusenvis av studioer og TV/radio produsenter i verden av proffesjonelle folk. Testen av den mindre Belden/Bluejeans kabelen hos Audioholics viser at den måler glimrende.
Hva som skyldes de målingene i den linken din vet jeg ikke. Om det stemmer eller ikke, koker det uansett ned til om det er hørbart.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
orso skrev:
mutz skrev:
Jeg er vel 99% sikker på at ingen hadde klart å skille de i en blindtest. Belden kabler blir brukt i tusenvis av studioer og TV/radio produsenter i verden av proffesjonelle folk. Testen av den mindre Belden/Bluejeans kabelen hos Audioholics viser at den måler glimrende.
Hva som skyldes de målingene i den linken din vet jeg ikke. Om det stemmer eller ikke, koker det uansett ned til om det er hørbart.
Alt står i testen. Det er transmisjonslinjen fra forsterker til høyttaler som blir målt. Høyttalerkabelen blir byttet ut slik at dens bidrag på frekvensrespons blir synlig i grafene.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg ser ikke bort ifra at det være noe i transmisjonlinjeteorien.
Så lenge det kan både måles og høres (blindt også selvsagt), så kan det det så klart være forskjeller.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
orso skrev:
Jeg ser ikke bort ifra at det være noe i transmisjonlinjeteorien.
Så lenge det kan både måles og høres (blindt også selvsagt), så kan det det så klart være forskjeller.
I dette tilfellet er teorien bekreftet med målinger. Legg merke til at estimatene stemmer med målingene.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Snakker vi da om forsterkere og høyttalere som er dårlig konstruert mutz?

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Det kommer ann på hva vi legger i ordet dårlig konstruert.
Alle passive høyttalere har impedansavvik i større eller mindre grad. Dette sammen med forsterkere som har lav dempefaktor i hele eller deler av frekvensregisteret gjør at kabelforskjellene blir mer tydelige.

Jeg tror andre interessante observasjoner kan spores i tidsdomenet. Men det er ikke målt her.

Det interessante er at velger du riktig kabel til disse anleggene øker du systemytelsen målbart. Prøv det med en EQ. Den forandrer som kjendt ikke elektrisk kompabilitet i systemet.

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Antall liker
1
I det siste har jeg lest og hørt en del sjarmerende historier om kabler og kvinner. Her er enda en, om ikke like sjarmerende!

En av min kones venner på "fjesboken" uttrykte glede ved tanken om at hun skulle anskaffe seg anlegg og få skikkelig lyd i stua. En av hennes "venner"??? svarte til dette med å henvise til arikkelen på DinSide, og konkludere med at dette var feil, og at god lyd ville hun ikke oppnå uten at hun brukte gode kabler.

Denne åpenbart audiofile vennen ville altså ta i fra henne muligheten til god lyd om hun ikke bekjente seg den rette tro. Jeg kan tenke meg at denne audiofile vennen nok vil hjelpe til med hva som skal til av magi for at visjonen hennes skulle bli virkelighet. Etter trosbekjennelsen!

Nei, det blir aldri for mye kabelkrangling!

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Aubi skrev:
En av min kones venner på "fjesboken" uttrykte glede ved tanken om at hun skulle anskaffe seg anlegg og få skikkelig lyd i stua. En av hennes "venner"??? svarte til dette med å henvise til arikkelen på DinSide, og konkludere med at dette var feil, og at god lyd ville hun ikke oppnå uten at hun brukte gode kabler.

Nei, det blir aldri for mye kabelkrangling!
Man kan jo si at det er dustete å påstå at man ikke kan få god lyd med "rimelige" kabler som kan være gode. Det er fullt mulig.

Men på den annen side.
Jeg har opplevd å lytte til anlegg til sekssifrede beløp, der alle parametre for god lyd burde være tilstede inkl akustikk, men som likevel har vært uengasjerende å lytte til. Vanskelig å sette fingeren på hva som var "galt", men noe gjorde at musikken ikke engasjerte. Så for moro skyld prøves det ut ulike kabler, det kan være en uforutsigbar greie. Men med et annet kabelsett så kom - kall det nerven - i musikken fram. Det ble engasjerende å lytte og plutselig var der et helt annet anlegg. Satt på spissen selvsagt, men med de rette brillene på så øker forståelsen.

Så nei, det blir aldri for mye kabelkrangling!

Topp Bunn