For mye kabelkrangling?

Er det for mye kabelkrangling for tiden?

• Ja

Stemmer: 0 0.0%
  • Nei

• Bryr meg ikke

• Totalt antall stemmer
    0

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
[quote author = bambadoo link = topic = 41780.msg774405 # msg774405 date = 1260139698]
Rekkefølge fra gud til Mindre gud:

Duelund
Bertram
Nordost ..

Har jeg ret?
[/ quote]

Fuldstændigt korrekt. Pudsigt for på andet system forleden var Nordost en gevinst. Hos mig lukkede Nordost i den grad ned for detaljerne. Bertram lænede sig mere op ad Duelund mænd var noget forvrænget (hård) i mellemtonen. Duelund var noget for fokuserende på øvre mellemtonen mænd jeg tror fejlen ligger i forsyningen til min nye DAC.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.954
Torget vurderinger
1
Aubi skrev:
I det minste burde du innse at du er i mindretall, og derfor burde du holde meningene for deg selv!
Denne skjønte jeg ikke. Hva er det du mener?

--------------

Apropos flertall og mindretall, så viser den pågående avstemningen/undersøkelsen at hele 88,2% av Sentralens medlemmer hører forskjell på kabler. Av disse er det 78% som synes at forskjellene er så betydelig at det krever matching til anlegget forøvrig.

Som du kanskje skjønner så er det et overveiende flertall her inne som tar kabler på alvor. De prøver seg fram mellom dyrt/billig, solidcore/multistranded, kobber/sølv, etc, etc. Kabler låter forskjellig og er en del av denne hobbyen.
-Når da et lite mindretall, anført av cirka 5 kabelfornektere, går veldig langt i å idiotforklare hva flertallet holder på med, så er det på grensen til sjikane. Hadde de hatt litt mer selvinnsikt, så hadde de moderert seg litt.

Placebo er et interessant tema. At det er grenser for hva passive komponenter, som en kabel, kan gjøre med lyden er også et faktum. At entusiaster har en tendens til å bruke store ord om små forskjeller er også velkjent. At det lages eksotisk utstyr med kostbar innpakking, og at små serier gjør produktene uforholdsmessig kostbare, er også velkjent. Men å kverne på dette ustanselig, det nærmer seg trolling, spør du meg. Og det sprer mye uhygge. Jeg noterer meg at stadig flere blant den tause majoritet her inne nå begynner å ta til motmæle mot kabelfornekterne. Folk begynner å bli lei av barnepikementaliteten og de er lei av at deres vurderinger og hørselsinntrykk blir undergravet. Det er rett og slett frekt.

Hvis DU ikke hører forskjell på kabler, og/eller DU ikke ønsker å bruke tid/penger på kabler, så er det helt all right. Men utvis såpass empati og skamvett til å la andre voksne mennesker få gjøre sine egne valg.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.304
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Trist innlegg.

Dette er et diskusjonsforum, pedal. Idiotforklaringene kommer ikke fra noen bestemt leir. Skamvett skulle alle ha, også gjengen som hevder at f.eks. undertegnede har for dårlige ører/anlegg/musikk/younameit om jeg skulle komme til å fortelle at jeg ikke hører forskjell på et par kondiser.

M

musicus

Gjest
Valentino skrev:
Trist innlegg.

Dette er et diskusjonsforum, pedal. Idiotforklaringene kommer ikke fra noen bestemt leir. Skamvett skulle alle ha, også gjengen som hevder at f.eks. undertegnede har for dårlige ører/anlegg/musikk/younameit om jeg skulle komme til å fortelle at jeg ikke hører forskjell på et par kondiser.
Men V da, skal du/dere alikevel diskutere noe du/dere ikke hører, ikke tror på effekten av, synes er bortkastet tid og penger?, det må du forklare meg, men alikevel kaster du/dere dere inn i nesten enhver diskusjon der de som mener seg høre forskjeller, og faktisk har noe å diskutere i sak, og det hele ender som det bruker gjøre, dette var en svak kommentar til å være deg V.

mvh

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Hva er poenget med disse debattene om kabler? samme gjengen som slår hverandre i hodene med de samme arrgumentene. Man krangler til og med om kabler i en tråd som har som utgangspunkt om det er for mye kabelkrangling

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
65finger skrev:
Hva er poenget med disse debattene om kabler? samme gjengen som slår hverandre i hodene med de samme arrgumentene. Man krangler til og med om kabler i en tråd som har som utgangspunkt om det er for mye kabelkrangling
Det står enhver frit for at holde sig ude af trådene.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
Aubi skrev:
I det minste burde du innse at du er i mindretall, og derfor burde du holde meningene for deg selv!

--------------

Apropos flertall og mindretall, så viser den pågående avstemningen/undersøkelsen at hele 88,2% av Sentralens medlemmer hører forskjell på kabler. Av disse er det 78% som synes at forskjellene er så betydelig at det krever matching til anlegget forøvrig.

Som du kanskje skjønner så er det et overveiende flertall her inne som tar kabler på alvor. De prøver seg fram mellom dyrt/billig, solidcore/multistranded, kobber/sølv, etc, etc. Kabler låter forskjellig og er en del av denne hobbyen.
-Når da et lite mindretall, anført av cirka 5 kabelfornektere, går veldig langt i å idiotforklare hva flertallet holder på med, så er det på grensen til sjikane. Hadde de hatt litt mer selvinnsikt, så hadde de moderert seg litt.

Placebo er et interessant tema. At det er grenser for hva passive komponenter, som en kabel, kan gjøre med lyden er også et faktum. At entusiaster har en tendens til å bruke store ord om små forskjeller er også velkjent. At det lages eksotisk utstyr med kostbar innpakking, og at små serier gjør produktene uforholdsmessig kostbare, er også velkjent. Men å kverne på dette ustanselig, det nærmer seg trolling, spør du meg. Og det sprer mye uhygge. Jeg noterer meg at stadig flere blant den tause majoritet her inne nå begynner å ta til motmæle mot kabelfornekterne. Folk begynner å bli lei av barnepikementaliteten og de er lei av at deres vurderinger og hørselsinntrykk blir undergravet. Det er rett og slett frekt.

Hvis DU ikke hører forskjell på kabler, og/eller DU ikke ønsker å bruke tid/penger på kabler, så er det helt all right. Men utvis såpass empati og skamvett til å la andre voksne mennesker få gjøre sine egne valg.

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Duelund_Support skrev:
65finger skrev:
Det står enhver frit for at holde sig ude af trådene.
Joda, enig i det!

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.304
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
om.s skrev:
Valentino skrev:
Trist innlegg.

Men V da, skal dere diskutere noe dere ikke hører, ikke tror på effekten av, synes er bortkastet tid og penger?, det må du forklare meg, men alikevel kaster du/dere dere inn i nesten enhver diskusjon der de som mener seg høre forskjellene, og faktisk har noe å diskutere i sak, og det ender som det gjør, dette var en lav kommentar til å være deg V.

mvh
Men kjære deg om.s. Hva er det du har lest?

Spørsmål til deg: Om man gjør en sammenlikning og ikke finner noen forskjell, skal man da ikke kunne skrive om det uten å få en masse gørr servert om sine evner til å vurdere komponenter?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.169
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
65finger skrev:
Kabler er nok bare en liten flik av dette her.
I bunn og grunn er dette en pågående skyttergravskrig mellom subjektivister og objektivister. Kabler er en slagmark, men ikke den eneste:
Kan nevne blindtester, måling av forsterkere, kvalifikasjoner (hvem er meningsberettiget), osv, osv.

Krigshisserne finnes i begge leirer, IMO, og felles for dem alle er at de føler seg nesten permanent forurettet over at andre tillater seg å ha andre meninger enn de selv...

mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.922
Torget vurderinger
1
om.s skrev:
...
Men V da, skal dere diskutere noe dere ikke hører, ikke tror på effekten av, synes er bortkastet tid og penger?, det må du forklare meg, men alikevel kaster du/dere dere inn i nesten enhver diskusjon der de som mener seg høre forskjellene, og faktisk har noe å diskutere i sak, og det ender som det gjør, dette var en lav kommentar til å være deg V.

mvh
Er det virkelig så banalt at «det er bare forskjellene som betyr noe». Er det helt unyttig å lufte erfaringer om at «A (CO lakris) låter likt B (Odin)» («i mine ører» også videre)? Er slike erfaringer mindre verd?

mvh
KJ

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Valentino skrev:
Om man gjør en sammenlikning og ikke finner noen forskjell, skal man da ikke kunne skrive om det uten å få en masse gørr servert om sine evner til å vurdere komponenter?

det synes jeg absolutt man skal kunne.

likeledes bør man da holde seg unna tråder hvor f.eks. noen spør om de skal velge audioquest, nordost eller kimber, og man selv ikke hører noe forskjell mellom disse kablene.
(her er du ganske flink, val, sammenlignet med enkelte andre som deler dine oppfatninger om kabler).

vi må bli flinkere til å ignorere hverandre, rett og slett.

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Antall liker
1
pedal skrev:
Aubi skrev:
Om du leser setningen foran, og lar være å blunke ved punktumet, så kommer betydningen frem ;)

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
om.s skrev:
...

mvh
Er det virkelig så banalt at «det er bare forskjellene som betyr noe». Er det helt unyttig å lufte erfaringer om at «A (CO lakris) låter likt B (Odin)» («i mine ører» også videre)? Er slike erfaringer mindre verd?

mvh
KJ
De er ikke mindre verd. Så lenge du ikke prater på vegne av menneskeheten.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.304
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Flertallet har bestemt at man hører forskjell på alt. Revolusjonen er uunngåelig.

Forøvrig er ikke dette en kabelkrangletråd, men en tråd om hva man har "lov" til å skrive om.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Valentino skrev:
Flertallet har bestemt at man hører forskjell på alt. Revolusjonen er uunngåelig.

Forøvrig er ikke dette en kabelkrangletråd, men en tråd om hva man har "lov" til å skrive om.
Mindretallet planlegger revolusjon? Uff da! betyr det at hoder vil rulle?

R

Roysen

Gjest
Man skrev:
Valentino skrev:
Selges mange elendige høyttalere i alle prisklasser, ref. Toole og Olive. Beste stedet å begynne.
Ingen er uenige i dette. Det diskuteres jo opp og ned i mente mht til høyttalere på Sentralen allerede?

ØivindJ skrev:
Slappe greier med flat respons mener du? :)
Olive sier jo at flat respons ikke er fordelaktig..
Forøvrig legger Val IMHO litt for mye i "forskningsresultatene til Harman". Revel 2-serien er stort sett designet av et lite team med 1 mann i spissen. (Mark Glazer) Det samme gjelder alle andre høyttalere på markedet. Man kan inntrykk av at utvikling av høyttalere består av et team tilsvarende et filmsett hvor alle bidrar med sin lille spisskompetanse. Bare fordi en og annen del innen et konglomerat liker å publisere grafer på en blogg. Think again.
tongue in cheek.
Du mener Kevin Voecks? Mark Glazer er vel bort for lenge siden.

Mvh
Roysen

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Valentino skrev:
Flertallet har bestemt at man hører forskjell på alt.

alt?
nå overdriver du.
selv en kabelnisse som meg har jo sagt gang på gang at det finnes flust med kabler jeg ikke er istand til å høre noe forskjell på.
og cd-drivverk også. (jeg synes forresten det er vanskeligere å høre forskjell på cd-drivverk enn på kabler :-X)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Trist innlegg.

Fryktet at pedal skulle bruke avstemningen på den måten. Først en avstemning som ikke beskriver de ulike meningene, men låser folk i bås til å stemme. Deretter bruke den i argumentasjon som almenngyldig. Det synes jeg er svært useriøst.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.304
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Gago skrev:
Valentino skrev:
Flertallet har bestemt at man hører forskjell på alt.

alt?
nå overdriver du.
selv en kabelnisse som meg har jo sagt gang på gang at det finnes flust med kabler jeg ikke er istand til å høre noe forskjell på.
og cd-drivverk også. (jeg synes forresten det er vanskeligere å høre forskjell på cd-drivverk enn på kabler :-X)
Jeg ironiserer over pedals innlegg.

Forresten: Jeg hører forskjell på hva det skal være om jeg ikke spiller like høyt.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
orso skrev:
Valentino skrev:
Trist innlegg.

Fryktet at pedal skulle bruke avstemningen på den måten. Først en avstemning som ikke beskriver de ulike meningene, men låser folk i bås til å stemme. Deretter bruke den i argumentasjon som almenngyldig. Det synes jeg er svært useriøst.
Låser folk i bås? man må nødvendigvis begrense antall alternativer i en avstemning. du er ikke tvunget til å stemme

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Man skrev:
Valentino skrev:
Selges mange elendige høyttalere i alle prisklasser, ref. Toole og Olive. Beste stedet å begynne.
Ingen er uenige i dette. Det diskuteres jo opp og ned i mente mht til høyttalere på Sentralen allerede?

ØivindJ skrev:
Slappe greier med flat respons mener du? :)
Olive sier jo at flat respons ikke er fordelaktig..
Forøvrig legger Val IMHO litt for mye i "forskningsresultatene til Harman". Revel 2-serien er stort sett designet av et lite team med 1 mann i spissen. (Mark Glazer) Det samme gjelder alle andre høyttalere på markedet. Man kan inntrykk av at utvikling av høyttalere består av et team tilsvarende et filmsett hvor alle bidrar med sin lille spisskompetanse. Bare fordi en og annen del innen et konglomerat liker å publisere grafer på en blogg. Think again.
tongue in cheek.
Du mener Kevin Voecks? Mark Glazer er vel bort for lenge siden.

Mvh
Roysen
Høyttaleren kom ut i 2007 og var vel i sluttfasen i 2005/2006. Hvis du spør Mark Glazer, så kan han sikkert bekrefte. Revelman heter han på avsforum.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Synes selv at det krangles for mye om kabler og forskjeller på kabler.
Kommer ikke til å slutte med å formidle mine inntrykk, og opplevelser, men må innrømme at fristelsen av å dele slike ting på sentralen har avtatt mye den siste tiden.

Kanskje vi som faktisk hører forskjeller (uavhengig av billig og dyrt) bare skal ignorere folket som sabler ned de beskrevede inntrykk av hva vi har hørt og opplevd?

Sikkert dårlig formulert..... men dere skjønner kanskje hva jeg mener?! :-\

M

musicus

Gjest
Valentino skrev:
om.s skrev:
Valentino skrev:
Trist innlegg.

mvh
Men kjære deg om.s. Hva er det du har lest?

Spørsmål til deg: Om man gjør en sammenlikning og ikke finner noen forskjell, skal man da ikke kunne skrive om det uten å få en masse gørr servert om sine evner til å vurdere komponenter?
Jeg leser vel hva du skriver, og hva du kommenterer, selvsagt er det like godt og skal respekteres på samme måte at man ikke hører de nevnte forskjeller, men er det da nødvendig i tråd etter tråd der man ønsker å diskutere forskjeller å bringe inn hva man ikke hører, hvor teit det er med kabler som koster noen kroner, at man egentlig ikke hører det man hører for det hører ikke jeg osv osv osv...

Det kanskje ikke er sagt direkte i klare ord, men du verden visse overgår kvinnen i mer enn å insinuere hvor dum, teit og lurt man er som hevder disse forskjellene.
Nå er du ikke den værste, men du slenger da en skarp negativt insinuerende kommentar du med fra tid til annen...

mvh

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.304
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dette blir lapskaus. Jeg kan ikke stå til rette for andre enn meg selv her inne.

M

musicus

Gjest
KJ skrev:
om.s skrev:
...

mvh

mvh
KJ
Teoretisk skapte problemstillinger for å oppnå god lyden er like interessante som å se neshår gro.
Erfaringer derimot synes jeg er mer interessante og relevante, uansett om det er lakris eller Odin vi snakker om...

mvh

M

musicus

Gjest
Valentino skrev:
Dette blir lapskaus. Jeg kan ikke stå til rette for andre enn meg selv her inne.
Enig, men pick your choice av kritikken...

mvh

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
orso skrev:
Ikke beskriver de ulike meningene? Avstemmingen var superryddig, og konklusjonen klokkeklar.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
mutz skrev:
orso skrev:
Ikke beskriver de ulike meningene? Avstemmingen var superryddig, og konklusjonen klokkeklar.
Flere har påpekt i den nevnte tråden at de ikke synes den var det, og de måtte velge et alternativ som ikke var spesielt beskrivende for deres mening om kabler. Den sier f.eks ingenting om innbilte forskjeller. Dermed kan man stemme at man hører forskjell, men samtidig mene at forskjellene ikke har vært reelle. Den skiller heller ikke mellom tekniske mulige forskjeller.
Sitat fra OMF:

Synes det blir litt unyansert......Jeg antar at du ønsker å skille mellom de som mener det er de elektriske og målbare parametrene til kablene som er avgjørende - og de som mener det ligger noe mer i det. Det fanger du ikke opp med denne spørsmålsstillingen.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
orso skrev:
mutz skrev:
orso skrev:
Flere har påpekt i den nevnte tråden at de ikke synes den var det, og de måtte velge et alternativ som ikke var spesielt beskrivende for deres mening om kabler. Den sier f.eks ingenting om innbilte forskjeller. Dermed kan man stemme at man hører forskjell, men samtidig mene at forskjellene ikke har vært reelle. Den skiller heller ikke mellom tekniske mulige forskjeller.
Sitat fra OMF:

Synes det blir litt unyansert......Jeg antar at du ønsker å skille mellom de som mener det er de elektriske og målbare parametrene til kablene som er avgjørende - og de som mener det ligger noe mer i det. Det fanger du ikke opp med denne spørsmålsstillingen.
Hvis man mener at alternativene ikke er dekkende for ens oppfattning av problemstilling så la vær å stemme.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.304
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Avstemningen i seg selv var grei den, men i denne tråden pedal postet et misbruk av sin egen avstemning. Jeg burde nok ikke ha stemt, nei.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
orso skrev:

Jeg tar det for gitt at de som ikke fant et passende svaralternativ avsto for å stemme. Om de ikke hadde en pistol mot tinningen vel og merke.
Desto flere stemmer avgitt, desto mer relevans har konklusjonen.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
mutz skrev:
Jeg tar det for gitt at de som ikke fant et passende svaralternativ avsto for å stemme. Om de ikke hadde en pistol mot tinningen vel og merke.
Du kan ikke ta det for gitt. Flere som sier i den tråden at de stemte selv om ikke alternativene passet. Dårlig avstemning og misbruk i ettertid. Nå det er sagt, så tror jeg nok flertallet på sentralen ville ha svart at de tror kabler er viktige også med en bedre avstemning. Men flertallet hadde nok ikke vært så stort som det er nå. Hadde man gjort en undersøkelse på avforum, så hadde det muligens vært i favør av objektivistene. Langt flere kableskeptikere der.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.288
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har ikke stemt. Av samme grunn, dvs at ingen av alternativene er dekkende. Og fordi det er for mye kabelpreik på sentralen i forhold til betydningen av disse komponentene, noe som medfører at sentralen får feil fokus.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
orso skrev:
mutz skrev:
Du kan ikke ta det for gitt. Flere som sier i den tråden at de stemte selv om ikke alternativene passet. Dårlig avstemning og misbruk i ettertid. Nå det er sagt, så tror jeg nok flertallet på sentralen ville ha svart at de tror kabler er viktige også med en bedre avstemning. Men flertallet hadde nok ikke vært så stort som det er nå. Hadde man gjort en undersøkelse på avforum, så hadde det muligens vært i favør av objektivistene. Langt flere kableskeptikere der.
nå spekulerer du i resultatet på samme måte som du anklager andre for å gjøre det

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
orso skrev:
mutz skrev:
Ode til dårskapen. Hvorfor stemte de da? Hvor mange prosent feilvekting anslår du som følge av disse stemmene?

Apropos Objektivt og subjektivt. Det er objektive forskjeller på kabler. Det er med andre ord et høyst subjektivt syn å mene at det ikke er det.

Topp Bunn