Politikk, religion og samfunn Forbudstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.792
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    MÅ DERE HUSKE PÅ AT DETTE ER AP og (mange av dere) som har sørget for EØS.

Sosialistene fikk dette gjennom på 80-90 tallet:
    "Stortinget har vedtatt at alt EU vedtar av lover for det indre marked, skal Norge overta på grunn av EØS-avtalen."
    Tøv. For å si det særdeles mildt.

Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet stemte samlet imot. Med unntak av enkeltrepresentanter fra Kristelig Folkeparti, Fremskrittspartiet og Arbeiderpartiet, stemte resten av Stortinget samlet for avtalen.

Det var altså kun Høyre som stemte samlet for avtalen (Venstre var ute av Stortinget i 92). At avtalen ble fremforhandlet under en Ap regjering er en annen sak. Det sto alle fritt å stemme mot. 130 representanter stemte for og 35 imot. Ap hadde 63 mandater i 1992 og ikke alle stemte for. Siden SV stemte samlet mot betyr det at minst 67 borgerlige representanter stemte for og maksimalt 63 "sosialister" stemte for. Flertallet av de som vedtok avtalen var altså borgerlige representater. Ap regjeringen var forøvrig en mindretallsregjering med 63 av 165 representanter, selv med støtte fra SV (som de ikke hadde i denne saken) utgjorde de et mindretall på 80 av 165 representanter.

Sjekk fakta før du kommer med slikt tøv. Man kan mene mye om EØS-avtalen - men at det var et sosialistisk komplott er renspikket sludder. Om du stemte i 92 kan du jo sjekke om du stemte på noen av de partiene som utgjorde flertallet i denne saken (H, FrP, Ap, KrF). I så fall kan du jo starte med å skylde på deg selv.

Sist redigert:

equilibrium

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    So what? Vi er så feite og selvtilfredse at vi nesten sprekker (ja, det finnes unntak, folk som sliter, folk det er genuint synd på og som ikke får god nok hjelp). Hva i helsike er galt med litt status quo av og til? Dene evige mer, større, feitere galoppen kan ikke fortsette i det uendelige.

Apropos overskudd, hadde de oppgavene som nå er utrolig vanskjøtt av stat/kommuner (lista er lang) vært gjort noe med så hadde dette "overskuddet" nok normalisert seg betraktelig.

Mulig det er for mye urskog på Høybråten Slukster, vet du ikke at topp moderne trær vokser langt inn i himmelen og vel så det?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.554
    Torget vurderinger
    23
    Mulig det er for mye urskog på Høybråten Slukster, vet du ikke at topp moderne trær vokser langt inn i himmelen og vel så det?
    Jo det sies så...;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.554
    Torget vurderinger
    23
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Så den og den gjorde meg trist. Hva oppnår man vel egentlig med å isolere seg fra resten av menneskeheten?

Nord Korea, Turkmenistan og Hviterussland ... joda ledelsen har makt og innflytelse så det rekker.

Men likevel slutter folk opp om dem så det rekker... Putin er en folkehelt i Russland.

Min vondeste tanke et at fascismen er det eneste som kan stoppe Islam, og at vi om noen år ender opp der selv siden vanlige tenkende mennesker ikke våger eller har vett til å gjøre motstand.

Men det får grusomme følger for ideen om et liberalt og inkluderende samfunn.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Det vil jo være en glimrende ide å forby Iphones - og alle andre Apple-produkter! De suger penga ut av folk.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.960
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette er ulovlig å ta med på hotellrommet - Aftenposten reise

Tar du med deg en flaske vin fra Vinmonopolet eller en flaske øl fra butikken på hotellrommet, kan du ikke drikke den. Da bryter du nemlig loven.
    En gjest kan ikke ta med seg en drink fra baren til hotellrommet, fordi bevillingen på hotellrommene bare gjelder for alkohol i klasse 1 og 2.
    Dersom et hotellrom har skjenkebevilling, slik som man har gjennom minibarer, er det ikke muligheter for å nyte medbrakt.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    294
    Etter hva jeg erfarer så kan ikke Petter Northug promotere
    sin kleskolleksjon hos Coop før langt ut på nyåret.
    I dag var Johaug på tv2 (reklame) og promoterte sin kolleksjon på XXL, tror jeg det var..........

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.624
    Sted
    Smurfeland

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Dagens gladsak i kampen mot forbudsmentalitet:

Forbudet mot proffboksing i Norge oppheves - Sport

Gratulerer til Brækhus og det knappe (!) flertallet som sørget for at Norge tilslutter seg 205 andre land og kun etterlater Iran og Nord-Korea som forbudsbastioner på akkurat dette området. Alle bekker små...:)
    Jeg har som prinsipp intet imot at et slikt forbud oppheves.
    Det sagt; selvsagt er det en viss merkelighet i det faktum at rå vold er tillatt, så lenge en eller annen sier seg å akseptere juling med knyttede never. Det er viktig med visse distinksjoner her, for selv om kona sier hun ikke vil anmelde, bør det ikke bli lovlig å banke kona si med knyttede never.... Det heter "av allmenpreventive hensyn".

Denne regjeringen viser igjen at den er god på symbolpolitikk, samfunnets grunntrekk endrer seg dog ikke i en enda mer sivilisert retning, kan det tilføyes.

Honkey

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Skulle bare mangle. Når til og med bedriftsfotball er tillatt...

S

Slubbert

Gjest
    Jeg har som prinsipp intet imot at et slikt forbud oppheves.
    Jeg har som prinsipp svært mye i mot at slike forbud eksisterer.

Det sagt; selvsagt er det en viss merkelighet i det faktum at rå vold er tillatt, så lenge en eller annen sier seg å akseptere juling med knyttede never.
    Noen kaller det vold, andre kaller det idrett. Uansett er mentaliteten om å forby alt man ikke liker en ekstremt destruktiv og menneskefiendtlig grunnholdning.

Det er viktig med visse distinksjoner her, for selv om kona sier hun ikke vil anmelde, bør det ikke bli lovlig å banke kona si med knyttede never....
    Stockholmsyndrom er en mental lidelse. Folk som har mentale lidelser kan bli umyndiggjort og plassert under vergemål. Å være bokser eller bedrive risikoidrett er ingen mental lidelse. Det er forøvrig mange andre idretter som har høyere risiko enn boksing (fallskjermhopping feks).

Denne regjeringen viser igjen at den er god på symbolpolitikk, samfunnets grunntrekk endrer seg dog ikke i en enda mer sivilisert retning, kan det tilføyes.
    Jo, forbudsmentalitet er omtrent det mest usiviliserte som finnes. Å ville forby alt man ikke liker vitner om en manglende grunnleggende respekt for at menneskelivet er den enkeltes mest fundamentale eiendom. Å overdra råderetten over menneskeliv til stat, diktator, slavedriver eller andre oppnevnte eller selvoppnevnte autoritetspersoner er det fullendte barbari.

Å bedrive proffboksing er ingen grunnleggende menneskerettighet og saken er i så måte mest av symbolsk betydning, selv om det berører noen enkeltpersoner som Brækhus ganske kraftig, men den grunnleggende forbudsmentaliteten er ekstremt farlig og viktig å bekjempe. Som sagt, alle bekker små.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    ^ Som nevnt enig i det meste av det ovenstående på rent prinsipielt grunnlag. Til tross for dette ser jeg visse problematiske sider ved situasjoner der vold og idrett har tangeringspunkter.

Forbud er selvsagt ikke usivilisert som idé, dette blir en tøvete påstand. Men å forby noe kun fordi man ikke liker det, er noe i nærheten av en forbrytelse mot menneskeheten. Som du sikkert forstår liker jeg ikke proffboksing som idrett, men jeg vil dog ikke forby det, da det ikke finnes nok objektive argumenter for å gjøre noe sånt.

MEN: Å hevde at koner som blir banket, umiddelbart pådrar seg en mental lidelse, og bør umyndiggjøres er kanskje noe av det mest korttenkte du noensinne har skrevet. Akkurat dette med hjemmevold er ikke et enkelt problemkompleks, og kan ikke på noen fornuftig måte beskrives med så forenklede verdensbilder som du her kommer opp med. Bevaremegvel.

Honkey

S

Slubbert

Gjest
    Forbud er selvsagt ikke usivilisert som idé, dette blir en tøvete påstand.
    Tja, avstraffelse er forsåvidt nokså usivilisert spør du meg. Det er forøvrig en god kronikk om akkurat det på Minerva nå, som jeg tenkte å poste som selvstendig innlegg, men det passer forsåvidt inn her også:

� Å hevne eller ikke hevne?

Like mye som den tradisjonelle "venstresidementaliteten" om å forby alt man ikke liker, avskyr jeg den tradisjonelle "høyresidementaliteten" om strenge straffer og forbud/straff som verktøy for å tilfredsstille allmennhetens hevnlyst (også kalt "rettsfølelse"). Det er og blir svært lite sivilisert.

Men i noen tilfeller er forbud og straff nødvendig for å beskytte enkeltmennesket mot overgrep fra andre mennesker. Å kalle det som skjer i bokseringen for et overgrep synes jeg imidlertid er temmelig søkt.

Men å forby noe kun fordi man ikke liker det, er noe i nærheten av en forbrytelse mot menneskeheten.
    Ja! Takk.

Akkurat dette med hjemmevold er ikke et enkelt problemkompleks, og kan ikke på noen fornuftig måte beskrives med så forenklede verdensbilder som du her kommer opp med.
    Uansett hvor vanskelig et problemkompleks kan være, så er det engang slik at et lovverk må være binært. Enten er noe lov eller så er det ikke det, ferdig snakka. Om man kategoriserer det å akseptere overgrep mot egen person som en mental lidelse eller ei, er sikkert noe psykologer kan diskutere i det uendelige, men det er uansett overgrep vi snakker om.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.459
    Torget vurderinger
    2
    Skulle bare mangle. Når til og med bedriftsfotball er tillatt...
    Bedriftslegen på en av mine tidligere arbeidsplasser gruet seg alltid til sesongstart. "40-åringer med vom og hentesveis som tror de er atten igjen er oppskrifta på kroppskatastrofer."

Til proffboksing: når helsevesenet er ferdigprivatisert er det vel også i orden at folk banker hverandres hjerner til gele.

S

Slubbert

Gjest
    Til proffboksing: når helsevesenet er ferdigprivatisert er det vel også i orden at folk banker hverandres hjerner til gele.
    Så konsekvensen av offentlige velferdsordninger skal være at politikerne får bestemme fullt og helt hvordan vi skal leve livene våre? I så fall sier jeg nei takk.

Heldigvis er det mye som tilsier at endel grunnleggende ting som utdanning og helsevesen er samfunnsøkonomisk gunstig å statsfinansiere, selv om staten ikke bestemmer hva vi skal utdanne oss som, hva vi skal spise, hva vi må unngå av risikoatferd og generelt ikke overvåker og kontrollerer vår gjøren og laden 24/7. For hvis prisen for velferdsordningene var å oppgi bestemmelsesretten over eget liv og bli statens eiendom, så kunne ordningene dratt dit peppern gror.

Forøvrig er privat kontra offentlig drift en diskusjon som er helt uavhengig av hvilke rettigheter vi skal ha. Men fantasien om velferdsfengselet kan forbudsideologene ha for seg selv.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.459
    Torget vurderinger
    2
    Den norske legeforeningen og Norsk nevrokirurgisk forening var ganske klare under høringen på Stortinget. Men Slubbert leste tydeligvis ikke hva jeg skrev: heia proffboksing, spesielt om vi får et gjennomprivatisert helsevesen!

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Forbud er selvsagt ikke usivilisert som idé, dette blir en tøvete påstand.
    Tja, avstraffelse er forsåvidt nokså usivilisert spør du meg. Det er forøvrig en god kronikk om akkurat det på Minerva nå, som jeg tenkte å poste som selvstendig innlegg, men det passer forsåvidt inn her også:

� Å hevne eller ikke hevne?

Like mye som den tradisjonelle "venstresidementaliteten" om å forby alt man ikke liker, avskyr jeg den tradisjonelle "høyresidementaliteten" om strenge straffer og forbud/straff som verktøy for å tilfredsstille allmennhetens hevnlyst (også kalt "rettsfølelse"). Det er og blir svært lite sivilisert.

Men i noen tilfeller er forbud og straff nødvendig for å beskytte enkeltmennesket mot overgrep fra andre mennesker. Å kalle det som skjer i bokseringen for et overgrep synes jeg imidlertid er temmelig søkt.

Men å forby noe kun fordi man ikke liker det, er noe i nærheten av en forbrytelse mot menneskeheten.
    Ja! Takk.

Akkurat dette med hjemmevold er ikke et enkelt problemkompleks, og kan ikke på noen fornuftig måte beskrives med så forenklede verdensbilder som du her kommer opp med.
    Uansett hvor vanskelig et problemkompleks kan være, så er det engang slik at et lovverk må være binært. Enten er noe lov eller så er det ikke det, ferdig snakka. Om man kategoriserer det å akseptere overgrep mot egen person som en mental lidelse eller ei, er sikkert noe psykologer kan diskutere i det uendelige, men det er uansett overgrep vi snakker om.
    Minerva-kronikken er absolutt på sin plass, det er og blir svært mange veldig problematiske sider ved straffesystemet i en hver samfunnsstruktur. Personlig stiller jeg meg svært tvilende til at hevn skal være drivende kraft bak straffen som utdeles. Det er samfunnets plikt til å verge enkeltpersoner mot overgrep av en eller annen art, som må være den drivende motivasjon bak vårt mønster for behandling av lovbrytere. Men på lik linje med samtlige ikke-kriminelle, har også kriminelle den samme rett til verning av enkeltmenneskets rettigheter. Jeg tilhører ikke dem som mener at ved å bryte en lov, frasier du deg samtidig grunnleggende menneskerettigheter. Ergo må lovverket også beskytte lovbryteren mot overgrep.

Samfunnet er ikke en entitet som føler noe som helst, og det gir derfor ingen mening å hevde at "samfunnet" krever eller ønsker en slags form for hevn. Hevnen er noe som tilligger mennesket og vårt tankesett, ikke samfunnet som sådan. Utøya-tilfellet viser oss hvor umulig en slik problemstilling er; en hver ble på en eller annen måte påvirket av det ekstreme som skjedde (og jeg går ut fra at folk i Pakistan opplever noe av det samme i disse dager), og dermed vil enhver også føle et eller annet rundt hvordan vi kan forholde oss til slike ekstreme lovbrudd. Problemet oppstår for alvor dersom samfunnets strukturer (lovgiver og utøvende myndighet) skal la følelser styre i slike tilfeller; det kan ikke gå annet enn galt, med tilfeldigheter og summariske rettssaker som resultat.

Lovverket i seg selv, kan gjerne være binært (lovbrudd / ikke lovbrudd), men straffeutmålingen kan aldri bli binær på noen måte. Vi har rettssystemer som skal ivareta den grunnleggende kynismen som ligger innbakt i et hvert binære system, og tilføre siviliserte handlingsmønstre og ivareta enkeltmenneskets rettigheter.

Honkey

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Sunnhetstyranniet fortsetter med ufortrøden kraft under Bent Høie, som bare fremstår som nok en fanatisk helseminister.

Regjeringen vil at alle sigarettpakker og snusbokser skal se like ut - Aftenposten
    Nåvel... folk får da lov til å kjøpe så mye røyk som tidligere. Det er markedsføringen Høie vil til livs. Hvorfor selger Apple så mye produkter? fordi de er skitgode på branding og marketing. Er blitt statussymbol å ha den siste utgaven av telefon liggendes på pulten. Og tilsvarende finnes i tobakkbransjen. Når ingen merker skiller seg ut fra andre vil færre velge å prøve tobakk.

Og færre som starter = færre som bruker. Folk faller jo fra da dødeligheten blant røykere er vesentlig høyere enn ikke-røykere

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn