Litt mer seriøst, så er jeg enig i at det ikke bør være et statlig anleggende å blande seg inn i idrettslige regelverk, det blir kort sagt for dumt. På den annen side, ser det ut til at boksingen (på linje med religion) behøver litt drahjelp for å komme seg et steg videre i utviklingen i retning av et nogenlunne sivilsert samfunn.
Jeg synes Formel1 viser på forbilledlig sett hvordan man utvikler en sport slik det skal gjøres, på en måte som er med å skape en utvikling i stedet for å hindre den. Sikkerheten har vært en sterk driver innen F1 siden Sennas tragiske bortgang, skadeomfanget i dag er betydelig redusert. På samme tid presses lagene til å utvikle seg med særdeles harde krav, og de gjør det helt motsatt av det paranoia-gjengen tror; sporten ødelegges ikke, den bli mer spennende. I år er alle F1-bilene hybridbiler. De har betydelig mindre motor. De går saktere enn i fjor. De har begrensninger i drivstofforbruk. De har regler for når forskjellige typer utstyr kan benyttes. Er sporten ødelagt? Diametralt motsatt! Lagene skal ikke bare ha den beste føreren, de skal også ha det beste teknikere og strateger, dette er en fantastisk lagidrett, der menneskelige egenskaper må kombineres til feles utvikling. Innen to år tør jeg vedde på at bilene går like fort rundt banen som i fjor! Da har vi fått en utvikling. Ikke bare innen F1, men også innenfor en masse annen teknologi som spin-off.
En idrett som motsetter seg en fornuftig utvikling av rent kulturelle årsaker, er ikke en idrett, det er en religion.
Honkey