Fordel PC Audio

C

cpc

Gjest
Er det noen som hadde giddet å sette opp to forslag, et med pc og et med mac.
Pcen skal ha Squeezebox, macen skal ha Air Port Express.

Hvis mac er så stille som det sies kan den stå i stuen, men i utgangspunktet skal begge kunne stå i et annet rom.

På forhånd takk, er treig med datating.. ;)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hva med litt høykvalitets streaming? Som Transporter? Er det noen som har hørt denne? Specsene virket i hvertfall veldig bra!

mvh

http://www.furiousdogs.com/content/view/265/89/
Hei!
APE (AirPort Exstreme) følger akkurat den samme normen på streaming (802.11x) som den du linker til.
Med Airport (som forsåvidt også inneholder en dac) står en fritt til å velge dac sjøl.
Kan være en fordel å stå fritt til det (synes JEG ;) )
Akkurat som jeg ikke helt liker tanken på å binde seg til en innebygget pre på en cdspiller (dersom det er fordyrende av betydning)

http://store.apple.com/1-800-MY-APP...re.woa/wo/1.RSLID?mco=85A8FBC1&nplm=M8881LL/A

Mvh.KW

C

cpc

Gjest
Men, ett til spørsmål..

Jeg tenker å bruke en slik løsning mot en forsterker med digitale innganger (f.eks. Lyngdorf), og vil da kjøre digitalt ut fra pc/mac. Har da egentlig kvaliteten på lydkortet noe å si?

Er det noen pros/cons med apple/pc-løsningene da?

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Her er jeg nok like "treig" som deg ;)
Overlater dette til Michell ang. mac i hver fall.

Mvh.KW

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
Men, ett til spørsmål..

Jeg tenker å bruke en slik løsning mot en forsterker med digitale innganger (f.eks. Lyngdorf),  og vil da kjøre digitalt ut fra pc/mac. Har da egentlig kvaliteten på lydkortet noe å si?

Er det noen pros/cons med apple/pc-løsningene da?
Lydkortet i Macen/PCen eller Airporten er da ikke i bruk og har ingen betydning. Men S/PDIF fra PC kan være støybefengt, men du hører fort om det ikke er bra. Bruker du Mac må du benytte Toslink med mindre du har en Mac Pro og setter inn ekstra kort. Men det vil være fullstendig overkill ;) Toslink er forøvrig fordelaktig siden du da får galvanisk skille mellom datamaskin og DAC/forsterker.

Pro/cons Mac/PC vs CD-spiller? Bare pros!

osan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2004
Antall liker
0
Ser du ønsker at dataen skal stå i et annet rom.  Da vil Squeezebox være et naturlig valg, spør du meg. Du trenger da en PC/Mac med endel lagringsplass. Et trådløst nettverk eller kabling. Man kan også knytte Squeezeboxen "direkte" til PC ved en såkallet krysset nettverkskabel.

osan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2004
Antall liker
0
Ja, man trenger ingen ekstra skjerm i anlegget eller ha på TV'en. Ikke noe fancy skjerm eller fjernkontroll, men er veldig effektiv til det den er beregnet til, nemlig å velge musikken man ønsker å spille, samt å vise basis informasjon om hva som spilles.
Jeg bruker også fjernkontrollen til å vekke PC'en hvis den er gått i dvale.

O

OivindJ

Gjest
Hva skal dere med Squeezebox`en?

Hvorfor ikke bare en digital-kabel fra pc til dac?

Fordi det er kjedelig å springe inn til et annet rom for å bytte sang?

Frode
Hva med 10 meter coaks og trådløst tastatur?
Er 10meter coaks en dårlig ide?

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2

Du trenger vel også en skjerm og 10m skjermkabel slik at du ser hva du holder på med. For min egen del, mangler jeg dac og må arbeide meg gjennom flere vegger/rom for å strekke kabler. Da blir Squeezeboxen et billig, enkelt og godt alternativ.

Frode

C

cpc

Gjest
Er det noen som har brukt Sqeezeboxen sammen med Lyngdorf-produkter?
Vegard_Østensjø, du bruker Apple, fornøyd?

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.114
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Dersom du vurderer å anskaffe en Squeezebox, men er usikker på betjening osv., kan du ta en titt på "SoftSqueeze", som er en komplett implementering av Squeezebox i software (Java). Denne kan kjøre på din Windows-PC, Mac, Linux/UNIX arbeidsstasjon osv. Man kan selvfølgelig ikke teste lydkvaliteten på denne måten, men all funksjonalitet er der, inkludert kobling mot SqueezeNetwork og nettradioer, ShoutCast mm.

Hvordan:

• Gå til http://www.slimdevices.com/su_downloads.html og last ned SlimServer for det operativsystem du benytter.
  • Installèr SlimServer.
  • Start en nettleser og gå til http://localhost:9000.
  • Nede til venstre på siden som kommer opp, finner du "SoftSqueeze". Klikk på denne og installer.
  • Fremdeles i nettleseren; Velg "Server settings" og fyll ut feltet for filkatalog der lydfilene dine ligger. Trykk "Change" og "Rescan".
  • Start SoftSqueeze, f.eks fra Start-menyen (Windows)
Mer dokumentasjon og bruksanvisning finnes her: http://www.slimdevices.com/su_documentation.html

Advarsel: Daglig squeezing er meget vanedannende! ;D

C

cpc

Gjest
Hei,

Når jeg ripper cd i Exact Audio Copy blir alle sangene, fra alle artistene, lagt i samme mappe.
Er det noen innstillinger man kan velge for å få opprettet egen mappe for hver artist, cdene til denne artisten og til slutt sangene.

Er det noen grunn til å ikke gjøre dette??

O

OivindJ

Gjest
Hei,

Når jeg ripper cd i Exact Audio Copy blir alle sangene, fra alle artistene, lagt i samme mappe.
Er det noen innstillinger man kan velge for å få opprettet egen mappe for hver artist, cdene til denne artisten og til slutt sangene.

Du kan jo prøve å lage flere mapper i den ene mappa...
Trenger ingen funksjoner i EAC for å gjøre det da.

K

knutinh

Gjest
Hei,

Et sted i menyen til EAC velger du hvordan filnavnet skal genereres.

Noe ala "%tracknumber - %Artist - %title.flac"

Jeg satte inn
"\%Artist\%Album\%tracknumber - %Artist - %title.flac"

For å få en fornuftig mappestruktur automagisk.

-k

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Ser du ønsker at dataen skal stå i et annet rom.  Da vil Squeezebox være et naturlig valg, spør du meg. Du trenger da en PC/Mac med endel lagringsplass. Et trådløst nettverk eller kabling. Man kan også knytte Squeezeboxen "direkte" til PC ved en såkallet krysset nettverkskabel.
Jeg er jo ganske treg, det tar mig evigheter å bestemme mig for noe som helst, avveier fordeler, ulemper, pris, design osv osv. Når jeg har bestemt mig er produktet som regel utgått eller andda verre, blitt vintage i mellomtiden....
Kan ikke bestemme mig nå heller. Har en HP pc med, vel ca. 225 GB harddisk, har rippet ca. 50 cd´er og har 192 GB tilgode mht plass. Ripper med ITunes Lossless.
Nå har jeg bestilt bredbånd fra Telenor.... , men da denne boksen vil sitte sammen med pc´en vet jeg ikke om jeg kan utnytte Squeezeboksens radiokanaler. Kan ikke så mye om data må jeg innrømme...
Tanken var å få en Squeezeboks og en router, ha pc´en i rommet ved siden av stuen og route signalet trådløst til Squeezeboksen inne i stuen.
Mht DAC klarer jeg ikke bestemme mig. har en Bryston B-100 SST (det var min der blev brukt i testen i Fidelity)som jeg jo kanskje kan få montert DAC i, denne skulle etter sigende være veldig god. Må dog undersøke om de kan sette DAC i den, normalt skal dette bestilles fra fabrikken når forsterkeren bestilles.
men da ville jeg jo slippe en ekstra boks, og kabler. Bryston´en har 2 Toslink og 2 spdif innganger.
Betjening av Squeezeboksen er ikke noe problem, der er 4 meter fra stereoen og inn i soverommet hvor pc´en står, da kan jeg springe å lage spillelister osv.
Der er litt for mange ting jeg ikke er sikker på her, så jeg sitter litt på gjerdet.......

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Blir ikke helt klok på de greiene her.

Om man har en vanlig dac, og en laptop 6 meter unna, hvordan få signalet best mulig (lydmessig) fra laptopen til dac'n?

Noen som kan ta det med teskje for dummies?

Er Airport Ex. et fullgodt alternativ, framfor 6 meter med dig.kabel fra et lydkort til dac'n?

Eller krever det USB kabel til dac når det blir så langt?
Billig og god løsning etterlyses! :)

P

Parelius

Gjest
Blir ikke helt klok på de greiene her.

Om man har en vanlig dac, og en laptop 6 meter unna, hvordan få signalet best mulig (lydmessig) fra laptopen til dac'n?

Noen som kan ta det med teskje for dummies?

Er Airport Ex. et fullgodt alternativ, framfor 6 meter med dig.kabel fra et lydkort til dac'n?

Eller krever det USB kabel til dac når det blir så langt?
Billig og god løsning etterlyses! :)
Går du fra Ariport Express til DAC, så trenger du enten optisk inn i DAC fra AE, eller (slik jeg har det) optisk inn i en konverter (M-Audio OC3) og AES/EBU inn i DAC. Fullgodt!

P

Parelius

Gjest
P

Parelius

Gjest
Nei ikke på den maskinen her. Men det lastes ned gratis fra nettet?
Jepp.

Jeg er veldig fornøyd med en slik løsning. Min Meridian 500 brukes ikke mye for tiden.

G

Gjestemedlem

Gjest

Det går an å bruke en PC også. Men det er bedre med et USB lydkort med S/PDIF ut til en DAC. Da kan du bruke opptil 5 meter USB kabel mellom PCen og Lydkortet og litt ekstra mellom DAC og forsterker om det trengs.

Men du trenger som nevnt en skjerm. Men til dette kan du bruke en PDA med WLAN. Herfra kan du styre PCen. (Du kan også gjøre dette med Squeezbox). Jeg går ut ifra at endel nyere mobiltelefoner med WLAN også har denne muligheteten.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Sånn som jeg skjønner det nå, så er det fire ok måter å koble pc'n til hifi-anlegget på.

1. Trådløst via Squeezebox / Airport -> digitalkabel til dac

2. USB konverter mellom PC og dac

3. USB/Firewire lydkort -> spdif ut til dac

4. Innebygget lydkort f.ex. Lynx -> spdif ut til dac

Fire ulike løsninger med tanke på funksjonalitet, lydkvalitet, betjening osv..
Ut fra hva jeg har lest så langt så framstår alt. 2 som det enkleste og beste, men det blir da kabel mellom pc/anlegg.

Airport framstår som det absolutt billigste alternativet! Men er det fullgodt lydmessig? Ut fra hva jeg leser så er det ikke det...

Alternativ til Airport er Squeezebox'n med sin geniale funksjonalitet og frihet med tanke på plassering av pc.

Alt. 3 er også en billig løsning, men er den like god som alt. 2??

Neimen ikke enkelt dette her!!

Eneste jeg kan se at det er enighet om er at hardiskbasert avspilling er bedre enn tradisjonelt laserdrivverk. Samtidig som det ikke er en ubetinget sannhet da det kommer an på hvordan signalet blir transportert fram til dac.. :-/

Tror jeg snuser mer på de empirical greiene.

P

Parelius

Gjest
Airport framstår som det absolutt billigste alternativet! Men er det fullgodt lydmessig? Ut fra hva jeg leser så er det ikke det...
Uten at jeg utsier meg uenig; hvor har du lest deg til dette?

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Sånn som jeg skjønner det nå, så er det fire ok måter å koble pc'n til hifi-anlegget på.

1. Trådløst via Squeezebox / Airport -> digitalkabel til dac

2. USB konverter mellom PC og dac

3. USB/Firewire lydkort -> spdif ut til dac

4. Innebygget lydkort f.ex. Lynx -> spdif ut til dac

Fire ulike løsninger med tanke på funksjonalitet, lydkvalitet, betjening osv..
Ut fra hva jeg har lest så langt så framstår alt. 2 som det enkleste og beste, men det blir da kabel mellom pc/anlegg.

Alternativ til Airport er Squeezebox'n med sin geniale funksjonalitet og frihet med tanke på plassering av pc.

Alt. 3 er også en billig løsning, men er den like god som alt. 2??

Neimen ikke enkelt dette her!!

Eneste jeg kan se at det er enighet om er at hardiskbasert avspilling er bedre enn tradisjonelt laserdrivverk. Samtidig som det ikke er en ubetinget sannhet da det kommer an på hvordan signalet blir transportert fram til dac.. :-/

Tror jeg snuser mer på de empirical greiene.
Hei!
Du kan jo komme en tur til meg, så kan vi "samkjøre" mitt mac/ap inn til MFKW25 dac "samtidig" med at den samme får signalet sitt fra MFKW25 drivverk, det er da bare å svitsje mellom de på selve dacen, så kan du jo avgjøre sjøl om du synes/evner å høre forskjell ;)
Mye spennende utstyr her nå (til og med rør :) )
Spander på deg neste/nye minimac (kommer visstnok til våren) og det andre fra Apple som skal til (og du vil neppe angre :) )
Det går også bra med nåværende minimac og egnet multimediautstyr/program forefinnes allerede og mer kommer garantert.
Så slipper du så godt som garantert fra virusproblemet ved siden av flott design og stille maskin, bare fordeler imo :)
Mvh.KW

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Tja... Da jeg fikk øynene opp for PC basert avspilling, testet vi et Teac Esoteric drivverk opp mot Apple Airport inn på DCS. Konklusjon: ingen forskjell. ;D

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Tja... Da jeg fikk øynene opp for PC basert avspilling, testet vi et Teac Esoteric drivverk opp mot Apple Airport inn på DCS. Konklusjon: ingen forskjell. ;D
Ja den biten er grei, har heller ingen mistro til Airporten sånn sett.
Men det hevdes fra flere hold at PC basert avspilling gir BEDRE resultat enn vanlig drivverk, og da er ikke "ingen forskjell" noe skritt videre mot bedre lyd.
Da blir det kun en billig måte for å få samme resultat som man har hatt før. Noe som er greit nok, men jeg er mest nysgjerrig på hvordan man får bedre lyd via PC avspilling (om det faktisk er mulig da).

G

Gjestemedlem

Gjest
Men det hevdes fra flere hold at PC basert avspilling gir BEDRE resultat enn vanlig drivverk, og da er ikke "ingen forskjell" noe skritt videre mot bedre lyd.
Da blir det kun en billig måte for å få samme resultat som man har hatt før. Noe som er greit nok, men jeg er mest nysgjerrig på hvordan man får bedre lyd via PC avspilling (om det faktisk er mulig da).
Vel, det siste inlegget viser vel bare at det ikke er så voldsomt mye å hente på drivverk/PC siden og at du heller bør konsentrere deg om DACen og resten av anlegget. Har du ubegrenset med penger har du jo bare et luksusproblem men er budgettet begrenset vil du får mer penger til en god DAC hvis du slipper en kostbar transport .. og dermet bedre lyd totalt sett.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Jeg har vel ikke noe særlig tro på bedre lydkvalitet ved HD basert. Ser ikke helt logikken i det. MEN om man oppnår "ikke forskjell" er det i mine øyne fantastisk. Ut med CD drev til 60 000 og inn med mac mini, iMac, Sonos, eller vanlig PC om man ønsker det. Legg pengene i en DAC og man får langt bedre lyd, til samme budsjett. ;D ;D Og den brukervennligheten da mann!!! ;D

P

Parelius

Gjest
Logikken synes nesten grei. Hvis det er forskjell på drivverk, og et topp drivverk og HD basert avspilling gir det samme resultat, så skulle en forvente at en får et bedre resultat med HD basert avspilling enn med et ikke-topp (dårlig?) drivverk. Så det kommer jo helt an på hva du har nå av drivverk.

Men jeg forstår ennå ikke helt dette at AP ikke skulle duge.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Logikken synes nesten grei. Hvis det er forskjell på drivverk, og et topp drivverk og HD basert avspilling gir det samme resultat, så skulle en forvente at en får et bedre resultat med HD basert avspilling enn med et ikke-topp (dårlig?) drivverk. Så det kommer jo helt an på hva du har nå av drivverk.

Men jeg forstår ennå ikke helt dette at AP ikke skulle duge.
Nei det er sikkert bare idiotisk audiofil skepsis. ;D
Som kommer når jeg leser sånt som dette:
http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=pcaudio&n=7731&highlight=offramp&r=&session=

Men grunnen til at jeg har fått interesse for dette er at jeg funderer på å bruke pengene på en high end surround preamp med innebygget DAC ala Proceed AVP2.
Da kan jeg samtidig bygge ut hjemmekinoen med flere kanaler på sikt og få i pose og sekk!! ;D
Under forutsetning av at den innebygde dac'en er god nok til musikk da...

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Nei det er sikkert bare idiotisk audiofil skepsis.  ;D
Som kommer når jeg leser sånt som dette:
http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=pcaudio&n=7731&highlight=offramp&r=&session=

Men grunnen til at jeg har fått interesse for dette er at jeg funderer på å bruke pengene på en high end surround preamp med innebygget DAC ala Proceed AVP2.
Da kan jeg samtidig bygge ut hjemmekinoen med flere kanaler på sikt og få i pose og sekk!! ;D
Under forutsetning av at den innebygde dac'en er god nok til musikk da...
Dette ville jeg testet grundig før jeg kjøpte noe. Jeg har ikke spesielt god erfaring med hjemmekinoprossesorer kontra gode HiFi DACer.

Jeg hadde for flere år siden en Primare P30 hjemmekinoprossesor (28 000 kr). Denne brukt som DAC, var langt dårligere enn den CD spilleren jeg da brukte, Primare D30.2 til 18 000 kr.

Mulig dette har forandret seg i det siste. Har ikke fulgt så godt med i hjemmekinoverdenen.... Det ble alt for dyrt... ;)

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
539
Torget vurderinger
1
Jeg bruker en Airport Express og videre til ekstern DAC selv. DAC'en min har et minnebuffer som forsinker lyden med ca 1sekund, og denne kan jeg skru av og på som en del av de-jitter kretsen. For alt det er verdt: Lyden med bufferet på er helt klart en divisjon opp når det gjelder lydkvalitet. Logisk sett vil man da konkludere det med at AE'en sin S/PDIF ytelse ikke er heeeelt i topp/hi-end klasse. Men det er uansett vanskelig å trekke en konklusjon utifra et enkelttilfelle. DAC'en er en eldre konstruksjon og det er mulig at den er mer følsom for jitter enn f.eks de nyeste på markedet osv osv.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Jeg bruker en Airport Express og videre til ekstern DAC selv. DAC'en min har et minnebuffer som forsinker lyden med ca 1sekund, og denne kan jeg skru av og på som en del av de-jitter kretsen. For alt det er verdt: Lyden med bufferet på er helt klart en divisjon opp når det gjelder lydkvalitet. Logisk sett vil man da konkludere det med at AE'en sin S/PDIF ytelse ikke er heeeelt i topp/hi-end klasse. Men det er uansett vanskelig å trekke en konklusjon utifra et enkelttilfelle. DAC'en er en eldre konstruksjon og det er mulig at den er mer følsom for jitter enn f.eks de nyeste på markedet osv osv.
Ser at man får AE i modifisert utgave fra Empirical. Skal man tro reklamen så er det altså mulig å få bedre lyd enn det AE presterer originalt ved å klokke om signalet. Det blir vel også i tråd med dine erfaringer ved bruk av minnebuffer.

Off-Ramp Wi-Fi

The Off-Ramp Wi-Fi is a wireless converter based on the board-set from the AirPort
Express. It works only with iTunes on a PC or MAC. Sounds the same with either
platform. Since this is network-based, you will not have problems with pops and ticks.
There are two versions available: S/PDIF or AES and I2S output. The power supply and
output boards are new designs by Empirical Audio. Superclock clocks the data for very
low jitter. All files are converted to Apple Lossless before being transmitted to the Off-Ramp
Wi-Fi. The sound quality of the Off-Ramp Wi-Fi is excellent and much improved over the
stock AE. It will outperform all other stock Wi-Fi and USB converters.

P

Parelius

Gjest
Logisk sett vil man da konkludere det med at AE'en sin S/PDIF ytelse ikke er heeeelt i topp/hi-end klasse.
Nå ble jeg litt forvirret. AE har vel ikke S/PDIF?

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Nå ble jeg litt forvirret. AE har vel ikke S/PDIF?
Hei!
Jeg reflekterte ikke over dette, men du har jo helt rett.
AP express har kun (usb) port og analog og optisk digital (mini-jack)
utgang.
Hvorfor har den ikke fire-wire mon tro?

Mvh.KW

vosten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2003
Antall liker
44
Hei!
Jeg reflekterte ikke over dette, men du har jo helt rett.
AP express har kun (usb) port og analog og optisk digital (mini-jack)
utgang.
Hvorfor har den ikke fire-wire mon tro?

Mvh.KW
Optisk kabel brukes til å overføre et digitalsignal som er i henhold til sony/philips digital interface (spdif...). En toslink/optisk eller coax overføring er begge spdif.

Så konklusjonen er at AE absolutt har spdif.

Topp Bunn