Ja, det har du helt rett iSom tidligere nevnt så kan du bruke WiFi. Da burde du ha rekkevidde så det holder i et normalt hus i hvertfall.
Ja, det har du helt rett iSom tidligere nevnt så kan du bruke WiFi. Da burde du ha rekkevidde så det holder i et normalt hus i hvertfall.
Dette er ikke akkurat lett tilgjengelig teori. Får grave fram mine gamle fagbøker og lese meg opp i digital signalbehandling i julakjører ikke analogfiltre heller!
påstås at det som skjer ved skarp cutoff på22,5kHz gir "smearing in the time domain" som øret angivelig er veldig følsomt for.
står mere om dette på sakura-sidene,
http://www.sakurasystems.com/
og rapporten til en kjent japse :Kusunoki, var foranledningen til oppblomstringen av NOS dacér med Audio Note og 47Labs som de mest kjente.
Det er veien jeg velger å følge 8)
mvh
Leif
Aliasing er vel tema bare ved digitalisering.Hva med aliasing??
Knut
Et digitalisert pulstog (av dirac-impulser) vil teoretisk ha uendelig båndbredde. En eller annen form for glatting/filtrering/sample-and-hold er nødvendig for å få en kontinuerlig, båndbreddebegrenset kurveform.Aliasing er vel tema bare ved digitalisering.
Er forsterkeren specet for 100kHz har jo den det greit. De uønskede og høyfrekvente komponentene er jo ikke annet enn uønskede og høyfrekvente komponenter. Men på en forsterker specet for 20 kHz er de jo ikke sikkert at utgangstrinnet trives så godt med denslags. Og høyttalere som skal håndtere 20 til 100kHz kan få en spennende jobb.Nå er det vel moderne med forsterkere med båndbredde over 100kHz (i disse SACD/DVD-A tider). Spørsmålet er da hva som skjer når diskanten blir tilført foldet effekt fra 20-100kHz som ikke er en del av det tenkte signalet.
Ikke helt enig med deg her. En ideell firkantpuls inneholder riktig nok uendelig høye frekvenser hvor de høyereordens komponentene fort ender opp i langt over -150dB-klassen.Et digitalisert pulstog (av dirac-impulser) vil teoretisk ha uendelig båndbredde. En eller annen form for glatting/filtrering/sample-and-hold er nødvendig for å få en kontinuerlig, båndbreddebegrenset kurveform.
mvh
Knut
da snakker vi om to forskjellige ting. Et tog av PULSER og et tog av IMPULSER har forskjellig frekvensinnhold, og IMPULSER har uendelig, flat frekvensinnhold.Ikke helt enig med deg her. En ideell firkantpuls inneholder riktig nok uendelig høye frekvenser hvor de høyereordens komponentene fort ender opp i langt over -150dB-klassen.
Dette er ikke det samme som at båndbredden for en datalinje som formidler firkantpulser er uendelig.
F. eks. har S/PDIF ca 3 MHz båndbredde ved 44,1kHz sampling.
Det har du rett i.da snakker vi om to forskjellige ting. Et tog av PULSER og et tog av IMPULSER har forskjellig frekvensinnhold, og IMPULSER har uendelig, flat frekvensinnhold.
Knut
Akkurat dette var det jeg prøvde å si jadet advares mot det ufiltrerte høyfrekvenssignalet i system der forsterkeren kan potensielt levere mere effekt TIL diskantelementet enn det faktisk tåler.
Så dette må man være OBS på!
Mvh
Leif
Når vi beveger oss fra den ene sida av en D/A konverter til den andre, så beveger vi oss fra det jeg kan en del om til det jeg ikke kan så godt ;-)Det har du rett i.
Men hvor dukker disse impulsene opp i et DA-konvertert, ufiltrert signal?
Evt. impulser representerer uønsket høyfrekvent energi som uvegerlig vil bli filtrert bort i forsterker, høyttallerledning (!) og høyttalerelement på lik linje med annen uønsket høyfrekvent energi.
Har ikke all verdens tid nå, men kjapt og overfladisk:hva med noen kommentarer fra Løkken?
han er vel en av de få med kompetanse i nærheten av dette temaet, eller?
mvh
Leif
Sinc-tidsfunksjonen er symmetrisk om null, derfor vil den gi preringing. Et analogt lavpassfilter vil normalt ikke ha preringing fordi det ikke har lineær fase. Du kan også lage et FIR lavpassfilter uten preringing, men da må det være minimum-fase og ikke lineær fase. Så hva er verst? Preringing eller frekvensavhengig group-delay? Til nå har lineær fase FIR eller sinc-approksimasjon vært rådende interpolatortopologi, men det psykoakustiske datamaterialet for ene kontra andre er mangelfullt. Man skal kanskje heller ikke stikke under en stol at for en gitt transisjonbånd-bredde og stoppbånddemping, så er et lineær-fase FIR en god del mer økonomisk (lavere orden) enn et minimum-fase FIR.Så er denne vanligvis etterfulgt av en sample&hold-krets som gjør signalet om til "trappetrinn" (dette tilsvarer en form for lavpassfiltrering). Til slutt kommer et analogt filter. Tilsammen skal de to filteroperasjonene (igjen, ideelt) tilsvare en sinc (sinus(x)/x) i tidsdomenet, ekvivalent en firkant i frekvensdomenet slik at vi får en rekonstruert, kontinuerlig, analog kurveform tilsvarende den opprinnelig samplede med båndbreddebgrensning, overlagret kvantiseringsstøy gitt av antall bit.
løselig referert fra forelesning i signalbehandling![]()
Er lineær-fase mer økonomisk enn minimum-fase? Det var jeg ikke klar over. Restriksjonene for å bli minimum fase er ganske store (symmetriske eller anti-symmetriske komponenter), så jeg hadde bare antatt at man med større frihet kunne få mer effektivitet?Har ikke all verdens tid nå, men kjapt og overfladisk:
Uten oversampling:
Fordel: Lav jitterfølsomhet.
Fordel: Man kan unngå oversamplingsfiltre som (som oftest) har impulsrespons med preringing (om dette egentlig er hørbart er diskutabelt, det finnes diverse litteratur, men ikke noe konklusivt pr. i dag, ei heller på hvor mye som skal til før det evnt. er hørbart).
Ulempe: DAC må ha full oppløsning, dvs. 2^16 unike utgangsnivåer for 16-bit.
Ulempe: DAC-ytelse avhenger av analog komponentmatching i konverter.
Ulempe: HF-innhold må begrenses av analogt rekonstruksjonsfilter etter DAC S/H.
Ulempe: Design av analogt filter blir kritisk for ytelsen.
Hm-faktor: 99% av innspillinger er digitalisert med oversamplet ADC så impulsringingen er allerede der på innspillingen.
Summarum: Ytelse inkl analogdel begrenset til ca 14-16 effektive bit. Hvis du dropper analogfilteret vil dette synke til kanskje 10-12 på grunn av forvrenging og slewing på analogsiden.
Med oversampling:
Fordel: Kan filtrere digitalt.
Fordel: Kan bruke få bit eller 1-bit DAC og støyforming for å få høy effektiv oppløsning i basebåndet.
Fordel: Kan linearisere DAC digitalt.
Fordel: Krever ikke kostbare analogprosesser, kan realiseres i CMOS.
Fordel: Kan bruke enkelt analogt rekonstruksjonsfilter (med forbehold).
Ulempe: Digitalfilter vil normalt ha preringing i impulsrespons (kanskje ulempe).
Ulempe: 1-bit: Høy jitterfølsomhet. Multibit omtrent som NOS.
Forbehold: Støyforming gir mye HF-støy som må filtreres analogt, gevinst i analogfilterets kompleksitet reduseres noe.
Sinc-tidsfunksjonen er symmetrisk om null, derfor vil den gi preringing. Et analogt lavpassfilter vil normalt ikke ha preringing fordi det ikke har lineær fase. Du kan også lage et FIR lavpassfilter uten preringing, men da må det være minimum-fase og ikke lineær fase. Så hva er verst? Preringing eller frekvensavhengig group-delay? Til nå har lineær fase FIR eller sinc-approksimasjon vært rådende interpolatortopologi, men det psykoakustiske datamaterialet for ene kontra andre er mangelfullt. Man skal kanskje heller ikke stikke under en stol at for en gitt transisjonbånd-bredde og stoppbånddemping, så er et lineær-fase FIR en god del mer økonomisk (lavere orden) enn et minimum-fase FIR.
Jepp, jeg mente lineær-fase og ikke minimum-fase. Slendrian =)Jeg har ikke studert lineær vs minimum fase inngående, men lest at i en FIR implementasjon er lineær-fase mer økonomisk. IIR-filtre er generelt mer økonomiske, men ikke i interpolatorer. En FIR interpolator kan deles opp med polyfase-dekomposisjon og hvert subfilter kan så kjøres på den lave sampleraten. Hvis du skal oversample feks 128 ganger og bruker et FIR-filter med orden 1024, så trenger du med en polyfase-implementasjon bare 8 beregninger (multiplikasjon og addisjon) pr. utsample. Det er mye mer effektivt enn et IIR, som kanskje kunne hatt orden 100, men må gå på full hastighet.
Edit: Det er vel lineær-fase FIR som krever symmetriske eller antisymmetriske koeffisienter (avhengig av om transferfunksjonen er en like eller odde funksjon av f) og dermed blir mer effektivt på grunn av koeffisientdeling.
I dette tilfellet gir vel ikke teorien som IL har referert heller noe entydig svar på hva som "låter best", bare hvilke tekniske konsekvenser det ene gir i forhold til det andre. Det er vikig at fagfolk ikke tøyer teorier inn på felter hvor teorien ikke er gyldig. Men det er også viktig at legfolk ikke tolker svar fra fagfolk dithen at de tilsier noe annet enn det som var hensikten.Hei Løkken
Var ikke ment som neg. kritikk til deg, men av og til (ganske ofte) er det greit å la ørene bestemme. Vi har mange eksempler på løsninger som lyder godt men teorien sier det motsatte. Som dette med nosdac, kabler osv. osv.
Mvh
Morten
Ja, det lydkortet du angir er ikke akkurat regnet som high-end, eller egnet for profesjonell bruk.Er det stor forskjell mellom mitt lydkort og et "ordentlig lydkort"
Det snakkes her om at det lønner seg å rippe til disk, så langt er jeg med, men hvilket format skal filene lagres i, hvordan brukes EAC, hva er FLAC.
Skaff programmet EAC (exact audio copy), lame mp3 codec'et (best hvis du vil encode lyd til f.eks ipod), og f.eks flac codec'et til lossless komprimering (som du lagrer og spiller av gjennom f.eks squeezebox 3 via usb eller ethernet kobling).så du mener at det beste er rett og slett kopiere cd rett til disk i Wav format, og spille av i direct sound i Foobar 2000?
samt at det er mye å hente på et skikkelig lydkort?
Bruker S/PDIF utgangen rett inn på digital filteret, men det er AES/EBU inngang der, men det spiller det. Vil det si at det ikke er noe forskjell på disse "interfacene"?
Skal bestille en slik snart selv! Legger du ut noen erfaringer når du har fått testet den et par dager?Har endelig kommet pakke i posten! Min SlimDevices Squeezebox 3, genial liten dings, kom på ca 2300,- ;D
Fikk du lurt den gjennom tolla?Har endelig kommet pakke i posten! Min SlimDevices Squeezebox 3, genial liten dings, kom på ca 2300,- ;D
Vil bare hinte om at det nok ikke er lame og mp3 som er den ultimate, lossy codecen...Skaff programmet EAC (exact audio copy), lame mp3 codec'et (best hvis du vil encode lyd til f.eks ipod).
Bump..
Jeg har sp/dif ut fra laptopen min. Gitt en digital forsterker (eks Lyngdorf/Tact TDA2200), kan jeg da kjøre dette signalet rett inn i denne?
Rippe musikk i EAC e.l., spille av i Foobar og rett inn i forsterker.
Har skummet gjennom tråden, er mulig dette er tatt opp før uten at jeg fikk det med meg.
Thank youuuuuuuu... eg viste(!) eg ha sett den på en nettbutikk... uten å huske hvilkenJess! no er det mulig å kjøpe Squeezebox på CDON, for kroner 2819,-