Fordommer, og respektløshet for andres preferanser

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
God kveld, da prøver vi igjen kjære hifinerder & musikkvenner ;)

Etter å ha vært medlem her på HFS en stund ser jeg jo at det er ulike "trosretninger" mht tilnærming til lyd / akustikk, lydfilosofi, utstyrspreferanser, presentasjonen av musikken og ikke minst mht hva som er "best" ;)

Jeg har jo selvsagt mine meninger basert på mine opplevelser / erfaringer av / med dette som funker for MEG. Men samtidig er jeg ydmyk nok til å erkjenne at jeg ikke vet / kan alt om dette, dvs at andre har sine meninger og erfaringer, etc som funker for de.

Ergo synes jeg ærlig talt at mange av debattene er både patetiske, respektløse og ikke minst unødvendige, spesielt i kabelhjørnet.

MEN dette er IKKE nok en ny og unødvendig, umoden og infantil krangletråd om våre kjære kabler folkens, mao det er KUN ment som et konkret eksempel på hva jeg mener med DENNE tråden, dvs det kunne like gjerne vært signalkilder, f.eks !!!

Sånn, er det KRYSTALLKLART nok nå ? ? ? So the bottom line er hvis noen absolutt MÅ krangle om kabler kan de ta det i dertil egnet avdeling, og vennligst la være å plage oss andre med det her inne. På forhånd takk for Eders velvilje, og ikke minst forståelse...... ;)

Ja, jeg har en del relativt dyrt utstyr, og det er godt mulig at jeg har blitt "lurt" men så lenge de formidler livet & sjelen i musikken jeg er glad i så er det faktisk helt greit for meg og det synes jeg faktisk at jeg skal respekteres for så lenge jeg IKKE prøver å prakke på / overbevise andre om at de MÅ ha det samme utstyret for å nyte musikken sin. Men ja, jeg anbefaler selvsagt det utstyret jeg liker / har erfaring med hvis noen spør meg om råd.

Jeg har faktisk evnen til å kunne glede meg på andres vegne hvis de finner et dyrere, eller billigere oppsett som funker for de ;)

Da takker jeg for oppmerksomheten, og ønsker dere alle en forts. vakker & koselig kveld.

Mvh :)

C

Cyber

Gjest
DoMentor skrev:
Ergo synes jeg ærlig talt at mange av debattene er både patetiske, respektløse og ikke minst unødvendige, spesielt i kabelhjørnet.
Der er vi enige. Jeg klikker av og til innom endel kabeldiskusjoner og tenker: Så flott hvis de synes musikken låter bra med den og den kabelen, kabelløfteren selv om kanskje ikke jeg har brukt penger på det. Akkurat som noen som bruker masse penger på fiskeutstyr, helt supert det om de får glede ut av det.

Hvis jeg hadde kjøpt kabler og var fornøyd hadde jeg ihvertfall ikke orket å diskutere det med ørten andre - ville heller nytt godene av mitt arbeid. Så sånn er det!

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Også heilt enig med deg, DoMentor! Synes det var veldig bra det du ga uttrykk for.

Jeg har jo fått pepper for å "reklamere" for eget utstyr, men min mening har vært - og er - å dele erfaringer, anbefale utstyr som jeg har erfart funker...etter mine ører & sanser. Så får det bli opp til dere andre om dere vil undersøke dette nærmere, tenker nå jeg. Du er kanskje litt meir ydmyk enn meg; du vil ikke dele dine erfaringer med mindre noen spør. Og det er jo greit nok, det.

Skittkasting, personangrep og denslags blir bare tåpelig og dumt.

mvh. VilhelmW

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Det virker som dere er inne på noe vesentlig, og er enig om at man kanskje burde gå litt roligere i dørene ;)

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
VilhelmW skrev:
Også heilt enig med deg, DoMentor! Synes det var veldig bra det du ga uttrykk for.

Jeg har jo fått pepper for å "reklamere" for eget utstyr, men min mening har vært - og er - å dele erfaringer, anbefale utstyr som jeg har erfart funker...etter mine ører & sanser. Så får det bli opp til dere andre om dere vil undersøke dette nærmere, tenker nå jeg. Du er kanskje litt meir ydmyk enn meg; du vil ikke dele dine erfaringer med mindre noen spør. Og det er jo greit nok, det.

Skittkasting, personangrep og denslags blir bare tåpelig og dumt.

mvh. VilhelmW
Hei, du & takk for positivt svar :)

Vel, jeg har jo fortalt en del om erfaringer med mitt utstyr i "mine" tråder da, men prøver hele tiden å være så saklig & informativ som mulig uten å virke arrogant & belærende, samtidig som jeg prøver å formidle min glede, entusiasme & begeistring, og det skulle vel bare mangle ? ? ;D

P

Parelius

Gjest
DoMentor skrev:
Ja, jeg har en del relativt dyrt utstyr, og det er godt mulig at jeg har blitt "lurt" men så lenge de formidler livet & sjelen i musikken jeg er glad i så er det faktisk helt greit for meg og det synes jeg faktisk at jeg skal respekteres for så lenge jeg IKKE prøver å prakke på / overbevise andre om at de MÅ ha det samme utstyret for å nyte musikken sin.
Jeg tror ingen er uenige i det.

Et lite tillegg:

Legg også merke til følgende; grunnet det jeg siterte fra ditt innlegg, så fremstår det hele uvergelig slik at det underforståes at det er den andre leiren» som er problemet. Mulig at det er mine briller som er forvrengt, men kanskje ikke…

Ydmykhet bryr jeg meg lite om; folkeskikk og argumentativ redelighet liker jeg bedre.

Tillegg 2: Se nå hvor vanskelig det kan være, slike samtaler. Med den siste perioden, så kan faktisk visse lesere som ikke kjenner mitt milde vesen tro at jeg sier du ikke har folkeskikk og argumentativ redelighet. Intet er fjernere fra min intensjon, men faren er der. Skummelt dette.

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
f skrev:
Det virker som dere er inne på noe vesentlig, og er enig om at man kanskje burde gå litt roligere i dørene ;)
Ikke sant, du ;)

JanOve

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Antall liker
58
Torget vurderinger
1
Ja, men er det ikkje det beste at ein kan glede seg over at andre finn andre vegar til Rom utan å insistere på at alle skal gå samme vegen?

I beste meining
Jan Ove

PS
Vil gjerne ha fleire slike trådar på sentralen, det gjere det meir triveleg å stikke innom...

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.704
Sted
Phobos
Det er ikke rart det krangles om kabler.
Det finnes 2 millioner veier til Rom når det gjelder kabler siden alle kablene egentlig låter likt i følge vitenskapen, men de ulike trossamfunnene mener det er forskjell.
Med andre ord har man en situasjon hvor alle egentlig hører den samme fantastiske lyden fra sine kabler, men de TROR akkurat hans/hennes kabler er unike lydmessige.
Da MÅ det bli krangling. Og det beste er at de alle faktisk har rett i at hans/hennes kabler er best. De låter nemlig likt! ;D

L

lasse5214

Gjest
DoMentor

Hadde flere vært som deg.

Middag, dessert , kaffe og single malt til deg om du
skulle strande utenfor min dør noen gang.

VENNLIG hilsen

Lasse :)

Vedlegg

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.165
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
marsboer skrev:
Det finnes 2 millioner veier til Rom når det gjelder kabler siden alle kablene egentlig låter likt i følge vitenskapen, men de ulike trossamfunnene mener det er forskjell.
Med andre ord har man en situasjon hvor alle egentlig hører den samme fantastiske lyden fra sine kabler, men de TROR akkurat hans/hennes kabler er unike lydmessige.
Da MÅ det bli krangling. Og det beste er at de alle faktisk har rett i at hans/hennes kabler er best. De låter nemlig likt! ;D
Da må det være noe spesilet med hfs.
Jeg har aldri vært på fora der respekt er mindre verdsatt enn på hfs. Iallefall slik jeg oppfatter det.
Det er en helt annen "tone" på andre fora jeg av og til frekventerer.

Håvard

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
marsboer skrev:
Spot on.

C

Cyber

Gjest
marsboer skrev:
Poenget var vel her at om du mener slik du skriver over så hold det for deg selv eller skriv det i egen tråd, noen mener noe annet og det er bare bensin på bålet med slike innlegg.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.396
Torget vurderinger
10
Kabelavdelingen er bare krangling

Hifi generelt har dessverre mange rikssynsere og medlemmer som synes sin løsning/anlegg er best

Vennetrådene er herlig navlebeskuelse (der er det lov)

Mitt anlegg trådene er interresante, særlig når det er foto og kommentarene er i en vennlig tone

Vet ikke hva jeg skulle ha gjort uten DIY tråden. Der er det fredlig, kreativt, hjelpsomt og konstruktivt :)

P

Parelius

Gjest
hel skrev:
Vet ikke hva jeg skulle ha gjort uten DIY tråden. Der er det fredlig, kreativt, hjelpsomt og konstruktivt :)
Det er neppe tilfeldig; det er en kunnskapsavdeling!

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Vel, det er mye rart i DIY, også (tenker dog mest på min egen fortid i faget!)..

Til trådstarter: Et meget velskrevet innlegg med gode intensjoner. Men å tale mot ”respektløsheten” i så generelle vendinger blir etter min mening for diffust, og dermed virkningsløst. Hvis du vil ha virkning tror jeg du må ta fatt i respektløshet i de konkrete tilfeller når ser den komme til uttrykk. Nå blir jeg sittende å lure på hvem og hva du mener. Er det er medlemmer som bruker sterke uttrykk du har i tankene, eller er det de som har en oppfatning (for eksempel om kabler) som impliserer at det som ’kabelfolket’ hører er ren innbilning? Eller er det de som latterliggjør ’målemafiaen’? No

P.S.
Jeg mener for min del at oppfatninger som impliserer innbilning ikke er et eksempel på respektløshet, nødvendigvis: Det må være mulig å diskutere saken, så lenge det finnes den slags nokså plausible forklaringer til kabel-fenomenet.
Personlig har jeg forsøkt å unngå det som kan virke altfor fornærmende ved gjentatte ganger i kabelhjørnet å bruke uttrykk som ”de forskjeller VI hører”, siden jeg mener det er nokså universelle ”psykologiske” mekanismer ute å går.

Sansene er bedragerske. Lyden forandrer seg hele tiden. Eller, for å parafrasere den gamle greker: Man kan ikke høre samme lyd to ganger.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.704
Sted
Phobos
Det sier seg selv at diskusjoner basert på kunnskap og fakta der alle er inneforstått med at dette er utgangspunktet er langt mer fruktbare og vennlige enn diskusjoner basert på følelser og synsing. Eller enda verre, og opphavet til mang en krig her på hfs, når følelser og synsing legges frem som om det skulle være fakta.

Fakta kan faktisk utveksles og verifiseres slik at man selv kan gå god for at det stemmer.
Følelser og opplevelser er det verre med. Der må man ta hverandres ord på det. Det fungerer dårlig når det er såpass blandede drops som her på hfs, som alle er godt innenfor hi-fi nerd kategorien, med dertil sterke meninger om temaet.

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Reagerer på det samme som trådstarter. Inntrykket er at det er mange "gamle sure gubber" på forumet :). Det skal ikke mye til før man får så hatten passer. Ser også at man er litt rundere i kanten på andre forum. Det betyr ikke at man ikke skal mene noe og stå for det. Men man trenger ikke å idiotisere andre og trekke andres motiver i tvil for en hver pris.

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Absolutt fort gjort, å ta seg selv i mangel på respekt for det andre vektlegger. Dessværre.

AN-M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2010
Antall liker
0
Problemet er at i visse temaer er at man er overlatt til tro og overbevisning. Når ting faller gjennom ved objektiv bevisføring overlates man til spekulasjoner og påstander, slik blir det bråk av.
Om man føler det går hardt for seg her inne, burde man ha fulgt noen debatter innefor andre kontroversielle vitenskapelige temaer. Ellers høflige, stillfarne, tversoversløyfekledde, brillebefengte, mammagutter blir virkelig noen rasshøl når noen prøver å endre verdensoppfatningen deres.

U

utgatt60135

Gjest
DoMentor skrev:
Ikke ment direkte mot deg, men for å balansere litt så er endel "motinnlegg" også med på å skape tonen ;).

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
Parelius skrev:
DoMentor skrev:
Ja, jeg har en del relativt dyrt utstyr, og det er godt mulig at jeg har blitt "lurt" men så lenge de formidler livet & sjelen i musikken jeg er glad i så er det faktisk helt greit for meg og det synes jeg faktisk at jeg skal respekteres for så lenge jeg IKKE prøver å prakke på / overbevise andre om at de MÅ ha det samme utstyret for å nyte musikken sin.
Jeg tror ingen er uenige i det.

Et lite tillegg:

Legg også merke til følgende; grunnet det jeg siterte fra ditt innlegg, så fremstår det hele uvergelig slik at det underforståes at det er den andre leiren» som er problemet. Mulig at det er mine briller som er forvrengt, men kanskje ikke…

Ydmykhet bryr jeg meg lite om; folkeskikk og argumentativ redelighet liker jeg bedre.

Tillegg 2: Se nå hvor vanskelig det kan være, slike samtaler. Med den siste perioden, så kan faktisk visse lesere som ikke kjenner mitt milde vesen tro at jeg sier du ikke har folkeskikk og argumentativ redelighet. Intet er fjernere fra min intensjon, men faren er der. Skummelt dette.
Morn, du :) Tja, begge leire har vel sine svin på skogen, men MITT poeng er at det utstyret som funker for MEG ikke nødvendigvis funker for deg, mao at begge har like mye "rett" ;) En vakker & koselig dag ønskes deg :)

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
JanOve skrev:
Ja, men er det ikkje det beste at ein kan glede seg over at andre finn andre vegar til Rom utan å insistere på at alle skal gå samme vegen?

I beste meining
Jan Ove

PS
Vil gjerne ha fleire slike trådar på sentralen, det gjere det meir triveleg å stikke innom...
Morn :)

Ikke sant, nemlig ;)

Hjertelig takk for det, du :)

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
lasse5214 skrev:
DoMentor

Hadde flere vært som deg.

Middag, dessert , kaffe og single malt til deg om du
skulle strande utenfor min dør noen gang.

VENNLIG hilsen

Lasse :)
Gomorn, og 1000 hjertelig takk for kjempekoselig svar :)

Jeg ble skikkelig rørt, glad og takknemlig når jeg leste innlegget ditt, du skal slett ikke se bort i fra at jeg takker ja til tilbudet, og du er hjertelig velkommen innom her også hvis du skulle befinne deg i nærheten :) Men mht single malt kan min kjære få den, da jeg ikke er spesielt glad i whisky ;) En nydelig dag ønskes deg & dine :)

PS Aragon er flotte saker, btw ;)

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
cybervision_ skrev:
marsboer skrev:
Poenget var vel her at om du mener slik du skriver over så hold det for deg selv eller skriv det i egen tråd, noen mener noe annet og det er bare bensin på bålet med slike innlegg.
Morn, du :)

Meget mulig at du har rett, men jeg hadde satt pris på om du vennligst kan holde deg til temaet i denne tråden, dvs dette er IKKE en kabeldebattråd, det er en egen avdeling for det her inne i tilfelle du ikke har fått det med deg ;D En vellydende dag ønskes deg :)

Hei Cyber, takk for støtten :)

En vakker dag ønskes deg :)

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Antall liker
44
Takk for et meget fint tema og innlegg du tar opp her DoMentor.

Jeg ønsker ikke å delta mye på HFS nettopp pga slik utvikling mange av trådene får.
Og da særlig kabeldebattene. Jeg er nok for snill, høflig, naiv og dum her inne på HFS til at jeg passer inn.
Når det gjelder musikktrådene, laug-samlinger, mitt anlegg og vennetråder synes jeg det er mye bra med en hyggelig og respektfull tone med masse fleip og moro. Veldig bra!

For meg så skal dette være en hyggelig hobby med interesse for musikk og lyd. Vil ikke bruke all tid på
å krangle og argumenter for min smak og syn. Deling av kunnskap og erfaring i en respektfull tone er
veldig bra.

Og ja, er du i vestlandets hovedstad så er du hjertelig velkommen for en lytt og prat.

mag

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
mag skrev:
Takk for et meget fint tema og innlegg du tar opp her DoMentor.

Jeg ønsker ikke å delta mye på HFS nettopp pga slik utvikling mange av trådene får.
Og da særlig kabeldebattene. Jeg er nok for snill, høflig, naiv og dum her inne på HFS til at jeg passer inn.
Når det gjelder musikktrådene, laug-samlinger, mitt anlegg og vennetråder synes jeg det er mye bra med en hyggelig og respektfull tone med masse fleip og moro. Veldig bra!

For meg så skal dette være en hyggelig hobby med interesse for musikk og lyd. Vil ikke bruke all tid på
å krangle og argumenter for min smak og syn. Deling av kunnskap og erfaring i en respektfull tone er
veldig bra.

Og ja, er du i vestlandets hovedstad så er du hjertelig velkommen for en lytt og prat.

mag

Jeg er heller ikke så mye her inne, men har likevel fått et klart inntrykk av at de oppegående medlemmene holder seg til musikktrådene, laug-samlinger, diy, mitt anlegg og vennetråder.

6-7 nick går igjen i alle krangletrådene (kabler, blindtest, fidelity, osv), og dette er nok folk som ikke har det så godt med hverken seg selv eller anlegget sitt.

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
16
Jeg kan jo røpe at det finnes flere i bare min bekjentskapskrets som gjerne har diverse spørsmål å stille,og erfaringer å dele,men de tør ikke poste her fordi de er redde for å bli nedsablet.Det er mye kunnskap her,men muligens litt mindre respekt for avvikende oppfatninger i forhold til de etablerte sannheter.
Mvh Rune :)

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Jeg så i et annet forum i USA at ord som "blindtesting" eller "placebo" ikke var tillatt å bruke.
Det var derfor opprettet en egen avdeling til disse debattene på forumet. Alle innlegg som handlet om blindtesting/placebo eller andre oppfordringer til krangling, ble derfor slettet eller flyttet til denne avdelingen.. Jeg synes egentlig det var en ganske god idé.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.704
Sted
Phobos
Ja for all del. Rosenrød idyll hvor alle lever i sin egen fantasiverden uten å møte noen motsigelser er jo noe alle har godt av.

De sarte sjelene som tar nettforum personlig (noe jeg finner meget spesielt) bør kanskje finne på noe annet.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
hel skrev:
Det kan nesten bli for konstruktivt der. Ryktene går om at en av de ivrige deltagerne snart ikke får plass på lytterommet da dette er i ferd med å fylles av fulltonehøyttalere ;D

Men fra spøk til alvor: jeg er helt enig.

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.891
Torget vurderinger
3
Vel rosenrød idyll gir vel ingen fruktbar debatt, men det får du heller ikke når neadertalere må bes stappe sine meninger der sola aldri skinner bare for å få litt ro i debatten.
Mine meninger er bedre en dine meninger gir ingen debatt overhodet. Av den grunn er denne tråden på sin plass.
Respekt for andres meninger er ikke jevngodt med å ikke ha egne meninger det går ann å bli enige om å være uenige til slutt. Og det er også en mulighet lære noe nytt i prosessen. Både om det som diskuteres ,og det å diskutere.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
Har begynt å venne meg til at det er en del folk inne på hfs som opplever en overdrevet indignasjon over at noen kan hevde at ting som rør, kabler, kondensatorer, o.l. kan medføre betydelige forskjeller i lyd. Jeg har blitt nødt til å trekke meg tilbake av og til for å gjenta ovenfor meg selv at det tross alt bare er et forum fullt av ulike mennesker som nødvendigvis ikke kan være enige i alt... selv om jeg mener noen tar feil. Jeg sliter maks med å holde maska når folk har utpekt seg til forkynnere av vitenskapen og skal frelse kabeltroere og rør-hedninger, som om folk som opplever forskjell i disse tingene er mot vitenskapen. Det mest spennende produktet i senere tid er nettopp en forening av fabelaktig firkantet ingeniørkunst og rør- og kondis-know how. Modwright XA-5400es viser hva man kan oppnå ved å se begge veier før man går over veien. Hvorfor skal man ikke kunne nyte det til tross for at det til tider strider mot lærebok-forståelsen av elektro?

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.704
Sted
Phobos
Det går ikke an å diskutere når den ene parten farer med fakta og den andre med følelser. Det er det man kaller ekteskap i utenomforumlige anliggender. Og vi vet jo alle hvem som alltid taper disse diskusjonene. Fornuft og logikk er fine ting som flere dessverre ikke ser ut til å være utstyrt med.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
marsboer skrev:
Det går ikke an å diskutere når den ene parten farer med fakta og den andre med følelser. Det er det man kaller ekteskap i utenomforumlige anliggender. Og vi vet jo alle hvem som alltid taper disse diskusjonene. Fornuft og logikk er fine ting som flere dessverre ikke ser ut til å være utstyrt med.
Ser poenget ditt. Men dette er en hobby. Og en hobby uten følelser er død for meg, fornuft og logikk gjør jeg på jobb.. Ta deg selv som eksempel. Kjøpte du dine klipsch kun basert på logikk og fornuft ? Er var det følelsesbiten hos deg som ga deg trang til å teste dette merket ? Strengt talt burde du ha kjøpt studiomonitorer, gjerne aktive, om det KUN var logikk og fornuft i det valget.. Og ens manns tak kan være en annens gulv ifht oppfattelsen av et lydbilde for å si det slik. Begge har rett, for sin egen del.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
FatmanFlump skrev:
Har begynt å venne meg til at det er en del folk inne på hfs som opplever en overdrevet indignasjon over at noen kan hevde at ting som rør, kabler, kondensatorer, o.l. kan medføre betydelige forskjeller i lyd. Jeg har blitt nødt til å trekke meg tilbake av og til for å gjenta ovenfor meg selv at det tross alt bare er et forum fullt av ulike mennesker som nødvendigvis ikke kan være enige i alt... selv om jeg mener noen tar feil. Jeg sliter maks med å holde maska når folk har utpekt seg til forkynnere av vitenskapen og skal frelse kabeltroere og rør-hedninger, som om folk som opplever forskjell i disse tingene er mot vitenskapen. Det mest spennende produktet i senere tid er nettopp en forening av fabelaktig firkantet ingeniørkunst og rør- og kondis-know how. Modwright XA-5400es viser hva man kan oppnå ved å se begge veier før man går over veien. Hvorfor skal man ikke kunne nyte det til tross for at det til tider strider mot lærebok-forståelsen av elektro?
Jeg er nok ikke enige i at indignasjonen går den veien. Jeg tror ikke du finner noen (sic) på HFS som blir indignerte over at andre hygger seg med en opplevelse av betydelig bedre lyd med et bestemt sett kabler (eller, rør, pick-up hvasomhelst). Indignasjonen kommer fra den som opplever betydningen av hvadetnåmåttevære når hvemdetnåmåttevære sier at opplevelsen er uten relevans for andre enn det aktuelle subjektet. Jeg lurer på om de som fornærmes fordi opplevelsene deres ikke aksepteres som dokumentasjon på noe annet enn en opplevelse:
1. tror på hva som helst, bare noen sier det?
2. ikke har opplevd hvor lunefull persepsjon, prosessering og lagring av input er? (e.g. man husker ting ulikt ogsåbortetterogsåbortetter)

Krangletrådene har ikke annet fundament enn at noen føler behov for anerkjennelse fordi at de kan høre forskjell på kabler de har kjøpt i dyre dommer, mens andre har behov for å svare at dette er bare tøv. DIY-trådene som HEL refererte til har alltid et innhold og en felles forståelse av at det er en sammenheng mellom hvordan ting er bygget og hvordan de låter, og dette, sammen ulike erfaringer og konkrete uenigheter (og forsåvidt enigheter), er et mye bedre utgangspunkt for både diskusjon og samarbeid.

Men hvis man vil kjekle og fornærmes så er det ingenting som slår en god kabeltråd og sånn må det nesten være.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.704
Sted
Phobos
Det VAR faktisk fornuft og logikk som lå bak valget (et bestemt frekvensområde som skulle forbedres med hornløsningen og jeg ønsket mer membranareal for å få mer realistisk dynamikk), men jeg har kjøpt mye basert på ren nysgjerrighet også, f.eks rørpre som jeg vet måler røtent i forhold til en transistor pre, og x-antall ufornuftig dyre kabler.

Jeg sier ikke at jeg selv passer i den ene eller andre båsen. Jeg tror ingen gjør det. Jeg regner med at de fleste styres av ren logikk på noen områder og følelser på andre. Den tredje faktoren er nysgjerrighet, som jeg tror overstyrer både det ene og det andre. Personlig er det vel det siste som er årsaken til de fleste av mine ulogiske hi-fi kjøp.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
HCS skrev:
Ser poenget ditt. Men dette er en hobby. Og en hobby uten følelser er død for meg, fornuft og logikk gjør jeg på jobb.. Ta deg selv som eksempel. Kjøpte du dine klipsch kun basert på logikk og fornuft ? Er var det følelsesbiten hos deg som ga deg trang til å teste dette merket ? Strengt talt burde du ha kjøpt studiomonitorer, gjerne aktive, om det KUN var logikk og fornuft i det valget.. Og ens manns tak kan være en annens gulv ifht oppfattelsen av et lydbilde for å si det slik. Begge har rett, for sin egen del.
Hvorfor er det logisk og fornuftig å kjøpe studiomonitorer hvis man liker Klipsch? ??? ??? ???

Dersom en manns tak er en annens gulv tar den ene eller begge feil.

Dersom jeg spiller en ren 40Hz sinus og du sier at dette ble mye diskant, gitt, så tar du feil, uansett hvor ektefølt opplevelsen din er.

Topp Bunn