Fordommer, og respektløshet for andres preferanser

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.381
Sted
Saksvik - Trøndelag
Min erfaring etter overkant av 10 år på diverse hifi-forum, er at jeg bruker stadig mer tid på "kunnskapsbaserte" forum. Dette er ofte forum for proaudio eller diy. Her går det an å lære noe. Forum med mer subjektivt tyngdepunkt blir i større grad et slags utstillingsvindu eller skrytested for de fine dyre dingsene man har kjøpt seg. Det kan også være berikende som ren underholdning, men man lærer knapt noe, og jeg får i liten grad input som kan brukes til å utvikle mitt eget musikksystem.

Uansett ståsted, erfaringsbakgrunn og tykkelse på lommebok kan det likevel være på sin plass med mer folkeskikk og respekt for andres meninger, også i disse evinnelige kabeldebattene.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Forøvrig er det en avsindig overforenkling å gjøre dette til en fornuft eller følelser- greie. Jeg har i alle fall hørt nok utstyr som på papiret skulle være overlegent, og sikkert ville fått endel målingsorienterte folk her inne til å få problemer med å holde på kroppsvæskene av pur fryd, men som låter tørt, sterilt, masete og kjemisk fritt for den klangrikdommen musikk innehar i virkeligheten. I alle fall i mine ører. Noen hevder likevel at dette utstyret er "riktigere", fordi det måler så fint. De bedriver mildest talt en annen idrett enn meg. Det er måten vi opplever det vi hører på som ligger til grunn for diskusjonene. Sanseopplevelser er følelser, og da blir det fort litt hett .

Jeg er i all hovedsak enig med trådstarter, og har gitt uttrykk for endel tanker om retningen dette forumet har tatt i min egen tråd, men likevel, vi skal være glade for at denne hobbyen fremdeles har det i seg å oppildne folk. Det motsatte hadde vært tragisk.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.704
Sted
Phobos
Så lenge deres egne følelser og opplevelser ikke presenteres som noe annet enn det, så er vi på bølgelengde. Ingen kan ta fra noen ens egne opplevelser og erfaringer.
Det er når det presenteres som om det skulle være et allmenngyldig faktum det blir bråk.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Mine eller andres følelser kan aldri bli noe allmengyldig faktum, Marsboer. Objektivitet er oppskrytt.

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Antall liker
1.960
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
impulse skrev:
Mine eller andres følelser kan aldri bli noe allmengyldig faktum, Marsboer. Objektivitet er oppskrytt.
Hør! Hør! Og dermed skulle det meste være sagt i denne debatten.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.704
Sted
Phobos
impulse skrev:
Dette er det dessverre ikke alle som har skjønt!

Objektivitet er imidlertid ikke oppskrytt. En mest mulig objektiv debatt basert på fakta er det eneste verktøyet man har for å oppnå en felles forståelse. Så her er vi grunnleggende uenige.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
javel. Det er jo netopp mangel på en felles forståelse som skaper det meste grumset her inne, IMHO. Objektivitet er ikke mye til verktøy å bruke når utøvelsen av denne hobbyen, dvs lyttingen, er og alltid vil være sansebasert, og dermed subjektiv.

Skal man vurdere objektive størrelser som vekt, måledata osv, er det selvfølgelig en annen sak. Dessuten er det ubegripelig mye kjedeligere.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.704
Sted
Phobos
impulse skrev:
javel. Det er jo netopp mangel på en felles forståelse som skaper det meste grumset her inne, IMHO.
Det er jo det jeg sier. Fakta- vs følelsebasert argumentasjon passer ikke sammen og felles forståelse oppnås ikke. Om man analyserer "krangletrådene" er jeg sikker på at det er dette som er roten til kranglingen i alle disse trådene.

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
Opplevelse av musikk og musikkgjengivelse er og forblir subjektivt.
Hadde hi-fi vært en objektiv utøvelse, så ville alle hatt det samme anlegget, siden vi kunne målt oss frem til alle svar.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
marsboer skrev:
Det går ikke an å diskutere når den ene parten farer med fakta og den andre med følelser. Det er det man kaller ekteskap i utenomforumlige anliggender. Og vi vet jo alle hvem som alltid taper disse diskusjonene. Fornuft og logikk er fine ting som flere dessverre ikke ser ut til å være utstyrt med.
Det blir flåsete å dytte begreper som fornuft og logikk foran seg og dermed tro at alt er såre vel. Logikk er tomt uten kontekst, det foreskriver i seg selv ingenting. Fornuft i denne sammenheng må jo tolkes som tilsvarende det engelske ordet "prudence". Og man kan kan sjelden komme frem til at store utlegg for Hi-Fi er "prudent". En slik investering vil være knyttet til forholdet mellom personlig inntekt og formue kontra økonomiske forpliktelse og nytte. Dette er viktig nok for den enkelte men kanskje ikke avgjørende for alle debatter her på forumet.

Stridens kjerne må være fakta, og der er det ganske mange som kan en del, men som tror de kan alt... på begge sider. Hvis man kan vaske ut slike retoriske elementer som "dem som er uenig med meg mangler fornuft og er ute av stand til å tenke logisk" så har man et håp om å kunne oppnå noe.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.704
Sted
Phobos
audionut skrev:
Hadde hi-fi vært en objektiv utøvelse, så ville alle hatt det samme anlegget, siden vi kunne målt oss frem til alle svar.
Nei det hadde vi ikke fordi kun de aller aller færreste har så kontroll over fagområdet at de kan si noe om hva som gir high-end hi-fi lyd basert på målinger. Sannsynligvis hadde vi hatt en haug med tamme, matte og grovkornede anlegg uten reell oppløsning alle sammen, siden vår målemessige forståelse begrenset seg til "flat frekvensrespons" og stoppet der. Det verste av alt i denne hobbyen er "målenisser" med mangelfull praktisk erfaring som faktisk ikke har stålkontroll på emnet selv om de tror det selv. Da får man bare det verste av begge verdener som lydmessig resultat.

Selv har jeg innsett at målinger ikke gir meg svar på noe som helst med min mangelfulle forståelse og bruker øra til alt unntatt å pinpointe de groveste problemer.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.830
Det går gjerne galt når folk mener de selv kommer med fakta mens "de andre" kommer med følelsesbasert argumentasjon, tro, og uvitenhet. Særlig når det de mener er fakta faktisk er motbevist.

V

vredensgnag

Gjest
Her går vel diskusjonen i sirkel? Det mangler en dimensjon: "en dag vil vitenskapen forstå hva jeg har lyttet meg til i mitt anlegg."

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.830
Det var enklere før da vi hadde bare to dimensjoner - altså da jorda var flat...
Heisann - der kom den også! ;D

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.704
Sted
Phobos
Vi har vel tre dimensjoner allerede, med tiden som den fjerde? Var det ikke slik?
Jeg ønsker meg i hvertfall et tredimensjonalt lydbilde med tid til lytting :)

V

vredensgnag

Gjest
Vi er ulike, vi setter ulike krav og har ulike forventninger.

Dermed vil det også oppstå ulike verdenssyn og oppfatninger. At det er slik betyr ikke at at en som ikke deler dine er fordomsfull eller respektløs, nødvendigvis.

Rod Elliots usedvanlig detaljerte og innsiktsfulle syn på problematikken er jeg i stand til å underskrive på, samtidig som den sikkert også kan hisse opp mange. Men det at jeg deler hans oppfatning betyr ikke at jeg er fordomsfull mot dem som ikke gjør det. Vi har ulike oppfatninger.

Det er gjentatt flere ganger i tråden, men er ikke sunket inn, syns jeg: det jeg tror jeg hører i mitt lytterom har full gyldighet for meg og min opplevelse.
Problem oppstår derimot når mange mener at deres opplevelse ikke kan utsettes for kritikk, og at den har allmenn gyldighet, og at det derfor må være noe galt med alle andre som ikke deler opplevelsen.

Jeg vet at mine høyttalere ikke lyder som "clock radio," og at Class-D ikke er digitalt, og at de akustiske linsene skaper en helt annen lydopplevelse, selv om de strider mot mange vedtatte dogmer innen hifi.
Opplevelsen jeg får fra anlegget beriker meg, gjør meg glad og passer meg utmerket. Men jeg har full respekt for at andre velger noe annet, og de må gjerne også få komme med ulike antakelser om hvordan det lyder hos meg sammenlignet med hos andre.

Men det ligger ikke til min natur å avskrive andres lydopplevelser bare fordi de har feil duppeditter til gal pris oppkoblet i lytterommet.

Elliot - med en meget detaljert gjennomgang. Merk at han også på første side åpner for muligheten for at enkelte hører mer enn andre. Verdt å ta seg tid til å gjennomlese grundig:

http://sound.westhost.com/cables.htm

A quick summary of the topics to follow (in the cable discussion, at least) would be ...

Power leads will rarely (if ever) have any effect on the sound, provided they are of reasonable construction and are not inducing noise into (unshielded) interconnects. The only exceptions are those that use filters of some sort, which will reduce the noise floor in areas where interference is a problem.
Some leads are of flimsy construction, and may reduce the available power for sustained loud passages, however, the difference will rarely exceed 1dB in most cases.
Speaker cables can (and sometimes do) sound different with a given amplifier and loudspeaker combination, even where they are well designed and of reasonable gauge. Excluded are very thin or extremely silly combinations - these will always do something to the sound, rarely good.
Interconnects might sound different, but only if they use odd construction techniques. Generally speaking, all properly (sensibly) designed and well made interconnects will sound the same - excluding noise pickup which is common with unshielded designs.
This is not to say that some people will not derive great enjoyment from the fact that they have spent as much on their cables as mere mortals can afford for their whole system, but this is "enjoyment", and has nothing to do with sound quality. This is about prestige and status, neither of which affect the sound.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.733
Torget vurderinger
1
audionut skrev:
HiFi er, for å sitere Jens, begge deler; både subjektive opplevelser av hermetisk musikk, og objektiv reproduksjon/gjenngivelse av den samme (foruten objektive ting og tang dvs. bokser og ledninger mm). Den subjektive dimensjonen ift lyd inntrer ikke før de små grå skal oversette trykkforandringene i luften til sanseinntrykk og opplevelser.

mvh
KJ

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.830
Når man ser opp i lufta ser man gjerne skyer og/eller sol, måne, planeter og stjerner.
Siri Kalvig ser derimot tall og formler.
Knut Jørgen Røed Ødegaard ser derimot noe
helt utrolig fantastisk!

Sånn er det vel med oss hifi-nerdene også...

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
Mye bot- og bedeøvelser her inne... Denne tråden ble jo komisk.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.830
BT skrev:
Når man ser opp i lufta ser man gjerne skyer og/eller sol, måne, planeter og stjerner.
Knut Jørgen Røed Ødegaard ser derimot noe
helt utrolig fantastisk!

Sånn er det vel med oss hifi-nerdene også...
Mens jeg ser at jeg får en stri tørn med snøskofla igjen i kveld.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Mitt inntrykk er at det er "bytterne" og ikke "DIYerne" (selv er jeg i ganske beskjeden grad begge deler, så jeg kommer nøytralt ut i denne betraktningen) som lettest tar anstøt av manglende anerkjennelse av egne opplevelser som noe mer enn bare det. Grunnen er kanskje at en som har loddet, programmert, flettet, sveiset, skrudd, snekret og tweaket seg et anlegg som i hans ører låter godt forstatt har meritter og en meningsflylt hobby selv om "tillyttingen" hans tidvis har foregått mer i hans hode enn i lyden. For "bytteren", og særlig kabelbytteren, blir det annerledes. Det eneste han har gjort er å prøve ut ulike ledninger (og forsåvdt andre komponenter, men foreløpig er det stor grad av enighet om at f.eks. ulike høyttalere kan låte forskjellig) etter innfallsmetoden og alltid valgt den som låter best. Dersom forskjellene han opplever ikke skyldes annet enn innbildning og ønsket om at de investerte 200,000 ikke gikk ut vinduet, hva er han da? En ferdigkarikert "mer penger enn vett"-figur?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
BT skrev:
Jeg tror ikke noe på Siri. Jeg tror ikke at hun ser på skybevegelsen og spontantenker ut diffligningssytemer og parameterverdier som gir gode beskrivelser av det som skjer over henne. Dette er den samme damen som kjøpte trekkhund for å redusere drivhuseffekten.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.704
Sted
Phobos
Alle vet jo at TV2 utelukkende benytter værdamer med ekstreme ferdigheter innen metrologi og matematikk!

N

nb

Gjest
marsboer skrev:
Alle vet jo at TV2 utelukkende benytter værdamer med ekstreme ferdigheter innen metrologi og matematikk!
Siri Kalvig har så vidt jeg husker et av norgeshistoriens beste hovedfag i meteorologi.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.830
Må dere være så fordosmfulle og respektløse overfor værdamer?

V

vredensgnag

Gjest
Uten widescreen ville værkartet vært fullstendig skjult av Gislefoss, så la oss prise tekniske fremskritt.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.704
Sted
Phobos
nb skrev:
marsboer skrev:
Siri Kalvig har så vidt jeg vet et av norgeshistoriens beste hovedfag i meteorologi.
Nå kunne jeg selvfølgelig ha krøpet inn forsvarsposisjon og påstått at det jo var det jeg mente og at mitt innlegg ikke var ironisk, men jeg legger meg i stedet flat ;D

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.704
Sted
Phobos
vredensgnag skrev:
Uten widescreen ville værkartet vært fullstendig skjult av Gislefoss, så la oss prise tekniske fremskritt.
Brukergrensesnittet er i hvertfall bedre..

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Tror nok at det i prinsippet skal være mulig å komme frem til en objektiv, felles beskrivelse av hva "god lyd" er slik at det kan konstrueres tekniske duppedingser (og kabler) som kan fremskaffe denne lyden. Når jeg leser anmeldelser, så snakker noen om at lyden med den og den komponenten er mer "forward" mens lyden fra den andre komponenten er mer "laidback" og at det gjerne er en smakssak hva man foretrekker...(Jeg vet forresten ikke om lyden fra anlegget mitt er forward eller laidback..) F. eks. her er det mulig at vi kan akseptere "subjektive vurderinger"

Asbjørn, som til nå har vært en solid kabelfornekter vil jeg si, er i gang med å korrelere sin teoretiske kabelkunnskap med andres lytteopplevelser.. ;D
Kanskje vi finner ut noe her?

Men det er jo sikkert ting man aldri blir enig om (cd vs vinyl, rør vs transistor, materialer for høyttalermembraner, oppsampling av "sånn rate" vs "sånn rate" osv)

V

vredensgnag

Gjest
Asbjørn har da aldri vært kabelfornekter, og det har det heller ikke mange andre "objektivister" som er - men det man sier er at de ørsmå forskjellene som ulik konstruksjon kan skape, som er målbare, i 99,9% av tilfellene er irrelevante for hva som kan høres.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Jeg mener nå å ha hørt det jeg vil kalle vesentlige forskjeller på kabler jeg da..som gjør det verdt det for meg å svi av masse penger på dette..men jeg blir jo aldri trodd her da, stort sett..

Ser at Asbjørn mener at "amplituden" av frekvenser, dvs det relative styrkeforholdet mellom frekvenser, påvirkes av kabelen, men det er min oppfatning at også "kvaliteten" av disse frekvensene påvirkes av kabelen. Dvs en form for signaltap i dårlige kabler som går ut over troverdigheten/ realismen i musikken, blant annet. Dette fornekter foreløpig Asbjørn ser det ut som. Her kan vi muligens se en utvikling en gang, lov å håpe i hvert fall ;D

(Nå gidder jeg ikke skru på tonekontrollene mine, men tviler vel på at jeg får bedre lydkvalitet av å gjøre det?)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.285
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Kule-Trygve skrev:
det er min oppfatning at også "kvaliteten" av disse frekvensene påvirkes av kabelen. Dvs en form for signaltap i dårlige kabler som går ut over troverdigheten/ realismen i musikken
Det ville kanskje hjelpe om du kunne diske opp med en noenlunde plausibel forklaring på hvordan denne kvalitetforringelsen skal kunne oppstå?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.733
Torget vurderinger
1
o.t.
Kule-Trygve skrev:
....
(Nå gidder jeg ikke skru på tonekontrollene mine, men tviler vel på at jeg får bedre lydkvalitet av å gjøre det?)
Why ... Accuphase har stort sett utmerkede tonekontroller som med fordel kan brukes (skjønnsomt) når det er tonal «ubalanse» mellominnspilling og reproduksjonen igjennom HT & rom.

mvh
KJ

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
KJ skrev:
o.t.
Kule-Trygve skrev:
....
Why ... Accuphase har stort sett utmerkede tonekontroller som med fordel kan brukes (skjønnsomt) når det er tonal «ubalanse» mellominnspilling og reproduksjonen igjennom HT & rom.

mvh
KJ
Å identifisere "tonal ubalanse" i en innspilling er kanskje ikke helt enkelt? (Men om innspillingen var direkte grumsete, kunne du kanskje få litt ekstra klarhet ved å skru opp diskant for eksempel?)

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Dazed skrev:
Kule-Trygve skrev:
det er min oppfatning at også "kvaliteten" av disse frekvensene påvirkes av kabelen. Dvs en form for signaltap i dårlige kabler som går ut over troverdigheten/ realismen i musikken
Det ville kanskje hjelpe om du kunne diske opp med en noenlunde plausibel forklaring på hvordan denne kvalitetforringelsen skal kunne oppstå?
Tekniske forklaringer får ekspertisen (dvs Asbjørn) ta seg av.. ;D Jeg er bare "en hørende".

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.465
Sted
Trondheim
Dette mener jeg er grunnen til at enkelte diskusjoner går i sirkel:
1. Man har ikke en felles plattform for å diskutere lydopplevelser, og det kommer man aldri til å få.
2. Man undervurderer hvor komplekse ingrediensene til god lyd er.
3. Man tillegger andre forumdeltagere meninger de ikke har (ganske typisk for diskusjonene vi har sett i det siste). Innlegget under er et glimrende eksempel på den tredje ingrediensen i en kaotisk debatt.

Kule-Trygve skrev:
Tror nok at det i prinsippet skal være mulig å komme frem til en objektiv, felles beskrivelse av hva "god lyd" er slik at det kan konstrueres tekniske duppedingser (og kabler) som kan fremskaffe denne lyden. Når jeg leser anmeldelser, så snakker noen om at lyden med den og den komponenten er mer "forward" mens lyden fra den andre komponenten er mer "laidback" og at det gjerne er en smakssak hva man foretrekker...(Jeg vet forresten ikke om lyden fra anlegget mitt er forward eller laidback..) F. eks. her er det mulig at vi kan akseptere "subjektive vurderinger"

Asbjørn, som til nå har vært en solid kabelfornekter vil jeg si, er i gang med å korrelere sin teoretiske kabelkunnskap med andres lytteopplevelser.. ;D
Kanskje vi finner ut noe her?

Men det er jo sikkert ting man aldri blir enig om (cd vs vinyl, rør vs transistor, materialer for høyttalermembraner, oppsampling av "sånn rate" vs "sånn rate" osv)

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Jeg mener nå at Asbjørn ganske klart har hørt til "kabelskeptikerne" her. Han sier jo selv han kan lage teknisk perfekte kabler for tre hundrelapper? (Ja Grunnkurs i elektroteknikk fra NTH rekker jo til det meste?? OK han kan ha tatt noen flere kurs her for det jeg vet)

Jeg tar forbehold om at jeg kan ta feil og at Asbjørn faktisk klarer å lage noen helt uslåelige kabler selv for prisen av en Peppes. Men tror det når jeg hører det for å si det slik.

N

nb

Gjest
Kule-Trygve skrev:
Jeg mener nå at Asbjørn ganske klart har hørt til "kabelskeptikerne" her. Han sier jo selv han kan lage teknisk perfekte kabler for tre hundrelapper? (Ja Grunnkurs i elektroteknikk fra NTH rekker jo til det meste?? OK han kan ha tatt noen flere kurs her for det jeg vet)
Asbjørn har vel en doktorgrad fra MIT (det er et ganske kjent universitet I USA hvor de driver med en del tekniske fag på ganske så høyt nivå) i Electrical Engineering.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Javel. Han er i hvert fall maskiningeniør fra NTH. Imponerende om han også er det du nevner da ;D

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Kule-Trygve skrev:

Jeg tar forbehold om at jeg kan ta feil og at Asbjørn faktisk klarer å lage noen helt uslåelige kabler selv for prisen av en Peppes. Men tror det når jeg hører det for å si det slik.
Det er nok slik kabelskeptikerne faktisk er: Anerkjenner at kablenes konstruksjon har eller kan ha noe å si for lyden, og at effekten er (forutsigbart) avhengeig av hvilke komponenter man binder sammen med dem, men avviser at en til formålet fornuftig konstruert og billig kabel låter dårligere enn en hvilken som helst dyr og beskrytt kabel.

En annen ting med kabelskeptikere er at de ofte synes at kabler er kjedeliiiig.

nb skrev:
Asbjørn har vel en doktorgrad fra MIT (det er et ganske kjent universitet I USA hvor de driver med en del tekniske fag på ganske så høyt nivå) i Electrical Engineering.
he-he

Topp Bunn