Vi er ulike, vi setter ulike krav og har ulike forventninger.
Dermed vil det også oppstå ulike verdenssyn og oppfatninger. At det er slik betyr ikke at at en som ikke deler dine er fordomsfull eller respektløs, nødvendigvis.
Rod Elliots usedvanlig detaljerte og innsiktsfulle syn på problematikken er jeg i stand til å underskrive på, samtidig som den sikkert også kan hisse opp mange. Men det at jeg deler hans oppfatning betyr ikke at jeg er fordomsfull mot dem som ikke gjør det. Vi har ulike oppfatninger.
Det er gjentatt flere ganger i tråden, men er ikke sunket inn, syns jeg: det jeg tror jeg hører i mitt lytterom har full gyldighet for meg og min opplevelse.
Problem oppstår derimot når mange mener at deres opplevelse ikke kan utsettes for kritikk, og at den har allmenn gyldighet, og at det derfor må være noe galt med alle andre som ikke deler opplevelsen.
Jeg vet at mine høyttalere ikke lyder som "clock radio," og at Class-D ikke er digitalt, og at de akustiske linsene skaper en helt annen lydopplevelse, selv om de strider mot mange vedtatte dogmer innen hifi.
Opplevelsen jeg får fra anlegget beriker meg, gjør meg glad og passer meg utmerket. Men jeg har full respekt for at andre velger noe annet, og de må gjerne også få komme med ulike antakelser om hvordan det lyder hos meg sammenlignet med hos andre.
Men det ligger ikke til min natur å avskrive andres lydopplevelser bare fordi de har feil duppeditter til gal pris oppkoblet i lytterommet.
Elliot - med en meget detaljert gjennomgang. Merk at han også på første side åpner for muligheten for at enkelte hører mer enn andre. Verdt å ta seg tid til å gjennomlese grundig:
http://sound.westhost.com/cables.htm
A quick summary of the topics to follow (in the cable discussion, at least) would be ...
Power leads will rarely (if ever) have any effect on the sound, provided they are of reasonable construction and are not inducing noise into (unshielded) interconnects. The only exceptions are those that use filters of some sort, which will reduce the noise floor in areas where interference is a problem.
Some leads are of flimsy construction, and may reduce the available power for sustained loud passages, however, the difference will rarely exceed 1dB in most cases.
Speaker cables can (and sometimes do) sound different with a given amplifier and loudspeaker combination, even where they are well designed and of reasonable gauge. Excluded are very thin or extremely silly combinations - these will always do something to the sound, rarely good.
Interconnects might sound different, but only if they use odd construction techniques. Generally speaking, all properly (sensibly) designed and well made interconnects will sound the same - excluding noise pickup which is common with unshielded designs.
This is not to say that some people will not derive great enjoyment from the fact that they have spent as much on their cables as mere mortals can afford for their whole system, but this is "enjoyment", and has nothing to do with sound quality. This is about prestige and status, neither of which affect the sound.