Kan gjenta en gammel klassiker til glede for nye lesere - postet som svar på den vanlige "det-er-du-som-bare-har-for-dårlige-ører-og-for-lite-erfaring" - innvendingen. (han som postet dette er dessverre ikke lengre medlem på HFS). Vedkommende var ikke veldig opptatt av assessoarer med dubiøs virkning....
Ikke for å virke oppesen, men hva i all verden skulle da tilsi erfaring? 50 år?
Etter å ha lyttet kritisk på musikk, via det meste av det beste utstyret som har eksistert de siste 50årene, med muligheter til å isolere de forskjellige lydkildene, opplevd musikernes og produsentenes kunstneriske infallsvinkler, innen enhver tenkbar sjanger. etc.
I tilegg til uante mengder fordøyd faglitteratur...
Arbeide som musiker i orkester......
Høyere musikkutdanning, med all den eksponeringen for akustisk lyd i sitt rette miljø det medfører....
etc.
Joda så mener jeg faktisk å kunne hevde et og annet om hva som betyr noe og ikke.
Ingenting skal påtvinges noen, men
Akkurat nå står Oscar Peterson trio på svensk TV på i bakgrunnen. (SVT2)
Låta er basert på rythm changes, i Bb-dur, akkurat nå driver de med en 4-4 chase mellom piano og gitar, gitaristen foretok akkurat et sitat av Pat Metheny låta "the fields, the sky" i chasen. Jeg stiller meg tvilende til hva gitaren egentlig tilfører ved å kompe pianokoret med tostemte ters/septim ledetoner kromatisk, med vekselvis 6ere og 9ere added. Det ligger greit i fingra hvis du står å sover når du spiller, men det er helt overflødig.
Gitarforsterkeren er en roland Jazzchorus tranasistor forsterker på 120W, gitaren er en gibson les paul studio, forøvrig en ganske billig les paul variant.. Etter lyden og dømme er pick up systemet på kontrabassen et Barkus berry system. Selv om Peterson ber om stormembran kondiser til piano oppmikking, sier den hemmelige tillegsrideren at teknikeren skal bruke et par mini Schoeps cmc-6 i pianoet.
Trommemikkene(overheadene) er AKG C-414 B-ULS, brighte, forferdelige IC baserte mic'er men funker helt fint på TV. Basstromma er mikket med en Shure Beta 52. Som forøvrig ikke høres.
De skurre lydene en hører av og til når pianoet spiller sterkt, er phase rotatorene i broadcast prossesoren som reagerer negativt på et allerede klipt signal, og dermed gjør asymetriske peaks til tilnærmet square wave bølger rundt zero crossing. Merkelig at et slikt opptak skal være mikset unødvendig høyt. Artifaktene fra flerbåndskompressoren plager meg også litt hvis jeg hører etter. Men peterson er en legende jeg respekterer for all del.
Har du spørsmål, vil du vite hva jeg har lært, hva jeg kan se, hva jeg kan HØRE? Jeg hører at kammertonen på det pianoet er 442 og ikke 440. Ikke klag på gehøret mitt. Jeg synes pianoet er for bright. Jeg synes det mikset for høyt. Jeg synes teknikeren kunne spandert på seg en spot mik på skarptromma, da denne forsvinner noe, og cymbalene blir for fremtredende. Spesielt siden det er paiste cymbaler som har en tendens til å bli for btighte. Ser han har fjernet rivetene i den han bruker mest. Dette forkorter da ihvertfall sustainen, og hjelper noe. Nei kabler hjelper ikke på dette. Ikke vibrasjonsdempning heller. Det låter likevel, og gudskjelov bedre en de aller fleste tv opptak av mainstream jazzpiano konserter i konsertsal jeg har hørt.