Ifølge ekspertisen her så ja tydeligvis...jokris skrev:så med andre ord, hvis man skal dempe rommet så har man klart det på beste måte når all lyd er samlet mellom ht ?
Tilnærmet lyddøde rom er kun egnet for testsammenheng. Det er helt ubrukelig til noe annet.jokris skrev:så med andre ord, hvis man skal dempe rommet så har man klart det på beste måte når all lyd er samlet mellom ht ?
Det vil jo avhenge helt av hva målet er. Best demping er når man har nådd det målet man har satt seg. Hva nå enn det måtte være.jokris skrev:så med andre ord, hvis man skal dempe rommet så har man klart det på beste måte når all lyd er samlet mellom ht ?
Hvor har du dette fra?vredensgnag skrev:Produsenten definerer gjerne et optimum, der rt60 ofte går igjen som målestokk
Kule-Trygve skrev:Jeg synes nå det er ganske fascinerende med lyd som virker som den kommer fra rett bak ene høyttaleren, eller som ligger til venstre og bak fra VENSTRE høyttaler, har et lydspor fra en Kylie Minogue- konsert der et "klaprende" rytmeinstrument beveger seg i en horisontal ellipse fra venstre høyttaler mot høyre høyttaler og tilbake igjen til venstre.. deler av ellipsen oppfattes som den ligger foran høyttalerne faktisk mens returen til venstre høyttaler ligger bak høyttalerne.
Kule-Trygve skrev:Ja jeg synes det er artig!
Noe spor du vil fremholde som eksempel på The Immaculate Collection? Kan ikke huske å ha hørt noe spesielt fra denne. Mye standard "pop- innspilling" synes jeg?
The Wall har jeg jo hørt en del på, mener å huske diverse lyd utenfor høyttalerne, men har hørt det mest fremtredende på klassisk mye av disse fenomenene.
Ellers er det en del lydmessige sprell ja på Division Bell, spor 3 og 4 er eksempler.
Aldri stol på en reklamebrosjyre. Ihvertfall ikke en italiensk!Kule-Trygve skrev:Beskrivelse fra Sonus Faber:
The elliptic design of the cabinet results in an extraordinarily wide deep soundstage,
with players taking on solid, three-dimensional form.
Kanskje jeg kan takke høyttalerne like mye som rommet?
Om full demping er målet ja, men ingen ønsker en slik lyd til hi-fi hjemme. De fleste liker at lyden omslutter en, og fulldempede rom er forferdelig å oppholde seg i.jokris skrev:så med andre ord, hvis man skal dempe rommet så har man klart det på beste måte når all lyd er samlet mellom ht ?
Slik denne tråden har utviklet seg vil jeg si er et svært godt eksempel på den manglende respekten DoMentor etterlyser. Fra å være en tråd om hvliken måte man forholder seg til andre på, har det endret seg til en diskusjonstråd dels om kabler, dels om klang. Intensjonen med eksempifiseringene var kanskje god, men dessverre synes jeg ikke at man har klart å løfte det hele til et metanivå som slik kunne løfte debatten. I stedet leser jeg den som nok et eksempel på tråder som sporer av fordi enkelte er så fulle av seg selv og sitt at det bobler over på alle arenaer.DoMentor skrev:...
Etter å ha vært medlem her på HFS en stund ser jeg jo at det er ulike "trosretninger" mht tilnærming til lyd / akustikk, lydfilosofi, utstyrspreferanser, presentasjonen av musikken og ikke minst mht hva som er "best"
Jeg har jo selvsagt mine meninger basert på mine opplevelser / erfaringer av / med dette som funker for MEG. Men samtidig er jeg ydmyk nok til å erkjenne at jeg ikke vet / kan alt om dette, dvs at andre har sine meninger og erfaringer, etc som funker for de.
Ergo synes jeg ærlig talt at mange av debattene er både patetiske, respektløse og ikke minst unødvendige, spesielt i kabelhjørnet.
....
Ja, jeg har en del relativt dyrt utstyr, og det er godt mulig at jeg har blitt "lurt" men så lenge de formidler livet & sjelen i musikken jeg er glad i så er det faktisk helt greit for meg og det synes jeg faktisk at jeg skal respekteres for ....
Mvh
Det er nok sakens kjerne.marsboer skrev:Det kan være en hard sannhet å innse at man oppfattes som mindreverdig eller ikke respektert innen noe man brenner for, men det pleier som regel ikke å være fullstendig ubegrunnet sett opp mot relle ting som kompetanse, væremåte og personlighet.
Det har du helt rett i.. .. Enten det gjelder gullører eller de som baserer sin tro på andres målinger eller resultater.. Litt forenkla såklart og satt på spissen. Tipper de fleste er et sted midt imellom disse to..Anonym skrev:Det er nok sakens kjerne.marsboer skrev:Det kan være en hard sannhet å innse at man oppfattes som mindreverdig eller ikke respektert innen noe man brenner for, men det pleier som regel ikke å være fullstendig ubegrunnet sett opp mot relle ting som kompetanse, væremåte og personlighet.
Men hvis en kan godta at ens egne subjektive erfaringer ikke er allmenngyldige er man godt på vei mot færre skyttergravskriger.
Avrundede hjørner minsker difraksjon som igjen kan føre til at du i mindre grad "hører" høyttalerne, og som igjen kan bedre 3D. Men det er ikke det eneste som teller. Og informasjon fra reklamebrosjyrer er selvsagt svært upålitelig.Kule-Trygve skrev:Beskrivelse fra Sonus Faber:
The elliptic design of the cabinet results in an extraordinarily wide deep soundstage,
with players taking on solid, three-dimensional form.
Kanskje jeg kan takke høyttalerne like mye som rommet?
Problemet oppstår når folk stiller spørsmål de ikke tåler svaret på.XLNT skrev:Jeg ser det stilles spørsmål om det er avsender eller mottakers ansvar at budskap tolkes rett. Jeg tenker at det er en gjensidighet i det som man best forløser gjennom dialog, ikke parallelle monologer. Og det er vel det jeg leser at DoMentor etterspør: En tydeligere respekt for forskjellighet fremfor forkynning av eget oppsett som fasit.
Pepsi fungerer sjeldent, det er coca cola som er tingen.lars_erik skrev:Registrerer at popcornet og pepsien i går ikke fungerte...
Herregud, sier jeg bare.... ???
Dette var garantert det DoMenTor mente med denne tråden,ja...larkus skrev:Tilbake til topic!
Religion og hifi har mye til felles. Fordommer og respektløshet overfor annerledes tenkende er allerede nevnt. I tillegg kan vi nevne i fleng:
Profeter, disipler, gullkalver, templer, relikvier, menigheter, flokkmentalitet, tilbedelse, osv. Og som akkurat som kristendommen, er også veldig mye innen hifi basert på dogmer.
mvh
larkus
Glemte å ta med det viktigste. Nemlig overtro og ukritisk tenking!lars_erik skrev:Dette var garantert det DoMenTor mente med denne tråden,ja...larkus skrev:Tilbake til topic!
Religion og hifi har mye til felles. Fordommer og respektløshet overfor annerledes tenkende er allerede nevnt. I tillegg kan vi nevne i fleng:
Profeter, disipler, gullkalver, templer, relikvier, menigheter, flokkmentalitet, tilbedelse, osv. Og som akkurat som kristendommen, er også veldig mye innen hifi basert på dogmer.
mvh
larkus
Ja, du glemte jo det...larkus skrev:Glemte å ta med det viktigste. Nemlig overtro og ukritisk tenking!lars_erik skrev:Dette var garantert det DoMenTor mente med denne tråden,ja...larkus skrev:Tilbake til topic!
mvh
larkus
mvh
larkus
Det låter ikke ille i så måte, men det avslører dårlige innspillinger så til de grader synes jeg. Resultatet er at mange av platene mine blir irriterende. På gode innspillinger derimot er det helt rått.ch skrev:Til det; hvordan kan folk være så sikre at et lyddødt rom lyder så ille? Har de prøvd det?
"Kapasitet" på moderatorfronten vil jeg tro... Dessverre.. :-Xlars_erik skrev:Nå står denne tråden registrert under Kommentarer og hjelp til forumet, så da kan man vel kanskje skrive hva man mener om at det ikke modereres i denne tråden og andre. DoMenTor skrev tidligere at regel 1 og 4 var brutt gjentatte ganger her. Hvorfor det da ikke settes en stopper for det, kan man jo lure på. At man beskylder andre for å være drevet av overtro i hver eneste tråd som penser temaet kabler- uten at det slås ned på, er ubegrepelig.
Takk for oppmerksomheten.
Har tatt det opp flere ganger, og jeg vet mange andre-gjennom år- har gjort det. Jeg har mottatt hauger av mailer fra andre som har prøvd.HCS skrev:"Kapasitet" på moderatorfronten vil jeg tro... Dessverre.. :-Xlars_erik skrev:Nå står denne tråden registrert under Kommentarer og hjelp til forumet, så da kan man vel kanskje skrive hva man mener om at det ikke modereres i denne tråden og andre. DoMenTor skrev tidligere at regel 1 og 4 var brutt gjentatte ganger her. Hvorfor det da ikke settes en stopper for det, kan man jo lure på. At man beskylder andre for å være drevet av overtro i hver eneste tråd som penser temaet kabler- uten at det slås ned på, er ubegrepelig.
Takk for oppmerksomheten.
Endelig er vi på tema!ch skrev:Det største problemet på HFS er ikke de påstått "kunnskapsforaktende", men at en forholdsvis liten, men vokal del av forumet tilsynelatende har de anti-audiofile drittsekkene på hydrogenaudio.com som forbilder.
"be gone" sier jeg.
...... eller når ble det nok en unødvendig og overflødig kabeltråd ? ? Jeg er mildt sagt "imponert" både over enkeltes kvalmende og gigantiske behov for å ronke sitt patetiske og overoppblåste ego, og plage oss andre med det både i denne og i div. andre tråder, og over moderatorenes tilsynelatende manglende evne og vilje til å rydde i tråden for å holde den on topic. Men når det er sagt har jo denne tråden i større og større grad blitt et skrekkeksempel på hva jeg prøvde å tematisere. Så sånn sett har kan man vel konstatere at den har blitt meget avslørende mht enkeltes holdninger her inne, ja.ch skrev:Ja, hvor er moderatorene? Når ble dette en akustikktråd?
Til det; hvordan kan folk være så sikre at et lyddødt rom lyder så ille? Har de prøvd det?
Og hvis de har, har det vært med tilstrekkelig godt utstyr?
Kan det være at det er underdimensjonerte forsterkere og feilkonstruerte høyttalere som er problemet, og ikke mangelen på kunstig tilsetning i form av rom-refleksjoner?
Og hvis det er stereo som har mangler, hvordan vil multikanal lyde i et lyddødt rom? Meget bra, gjetter jeg.
Jeg minner igjen på at musikk gjennom hodetelefoner - ingen rombidrag - lyder meget bra for mange av oss.
Så OT,eller kanskje ikke.
Re. den såkalte kunnskapsforakten som enkelte sies å ha.
Ikke enig.
Reell kunnskap fremført på en saklig måte og on topic blir stort sett satt pris på.
At enkelte audiofile ikke setter pris på hobbypsykologer og "kunnskap" som åpenbart er mer av typen gjengivelse av nettartikler enn reell kompetanse, burde ikke være så overraskende på et audiofilt forum som HFS, spesielt med den uhøflige, nedsettende og nærmest anti-audiofile formen den tar.
Det største problemet på HFS er ikke de påstått "kunnskapsforaktende", men at en forholdsvis liten, men vokal del av forumet tilsynelatende har de anti-audiofile drittsekkene på hydrogenaudio.com som forbilder.
"be gone" sier jeg.
Yes, finallyParelius skrev:Eksempel på fordomsfull og respektløs omtale av andre:
Endelig er vi på tema!ch skrev:Det største problemet på HFS er ikke de påstått "kunnskapsforaktende", men at en forholdsvis liten, men vokal del av forumet tilsynelatende har de anti-audiofile drittsekkene på hydrogenaudio.com som forbilder.
"be gone" sier jeg.
På tide enkelte andre også tar til seg ting?vredensgnag skrev:Ja, her er det flere ting som innfris, bl.a. det man kaller voldelig retorikk.
Avsender ch definerer utfra sin ethos et budskap beregnet på de audiofilt rene i troen, pathos blir så denne faneviftingen, der ch former sin appell (logos) til dem som ikke er rene i troen - be gone - sier han. Man kunne ønsket mer velformulerte beskrivelser, men alle teknikkene fra voldelig retorikk er til stede:
Innlemmelse - oss
Utestengelse - dem
Avvik fra den sanne tro
Assosiasjon med en avvikerkaste
Oppfordring til handling.
Godt gjort.
For min del så er jeg altfor opptatt av å "ronke mitt patetiske og overoppblåste ego".lars_erik skrev:På tide enkelte andre også tar til seg ting?vredensgnag skrev:Ja, her er det flere ting som innfris, bl.a. det man kaller voldelig retorikk.
Avsender ch definerer utfra sin ethos et budskap beregnet på de audiofilt rene i troen, pathos blir så denne faneviftingen, der ch former sin appell (logos) til dem som ikke er rene i troen - be gone - sier han. Man kunne ønsket mer velformulerte beskrivelser, men alle teknikkene fra voldelig retorikk er til stede:
Innlemmelse - oss
Utestengelse - dem
Avvik fra den sanne tro
Godt gjort.
Eller, er det utenkelig?
Vel det er lov å håpe, vettulars_erik skrev:På tide enkelte andre også tar til seg ting?vredensgnag skrev:Ja, her er det flere ting som innfris, bl.a. det man kaller voldelig retorikk.
Innlemmelse - oss
Utestengelse - dem
Avvik fra den sanne tro
Godt gjort.
Eller, er det utenkelig?
Nils Arne Eggen har måttet forlate skuta- mot egen vilje, så nå er det neppe "Håp in hænging snåre" lengre...DoMentor skrev:Vel det er lov å håpe, vettulars_erik skrev:På tide enkelte andre også tar til seg ting?vredensgnag skrev:Ja, her er det flere ting som innfris, bl.a. det man kaller voldelig retorikk.
Innlemmelse - oss
Utestengelse - dem
Avvik fra den sanne tro
Godt gjort.
Eller, er det utenkelig?
Mvh