Fordommer, og respektløshet for andres preferanser

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
så med andre ord, hvis man skal dempe rommet så har man klart det på beste måte når all lyd er samlet mellom ht ?

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Eller Esamba med Junior eller hva de heter? Hører stort sett ikke på slikt da ;D
Litt uti kommer en sånn "vindlyd" som sprer seg bakover og langt utenfor hver høyttaler.

Elller litt uti "I want to know what love is" med Foreigner, da kommer et kraftig crescendo/ wham som brer seg laaangt til siden for høyttalerne. Eller alt med Diana Krall, som har en konstant strykerlyd som ligger som en "tåke" baki der, mellom og til siden for høyttalerne...

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
jokris skrev:
så med andre ord, hvis man skal dempe rommet så har man klart det på beste måte når all lyd er samlet mellom ht ?
Ifølge ekspertisen her så ja tydeligvis...

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.733
Torget vurderinger
1
jokris skrev:
Tilnærmet lyddøde rom er kun egnet for testsammenheng. Det er helt ubrukelig til noe annet.

De fleste av oss (trur eg) vil gjerne ha et litt omsluttende lydbilde, og da må man ha en viss romklang med utgangspunkt i stereo; med mindre man kan nedlate seg til flere kanaler i reproduksjonen og ymse styggedom av signalprosessering. En utfordring er å få et godt omsluttende lydbilde uten at dette går for mye på bekostning av «definisjonen» og «tydeligheten» (pinpointing og liknende «artefakter» av hermetisk lyd).

mvh
KJ

T

timc

Gjest
jokris skrev:
Det vil jo avhenge helt av hva målet er. Best demping er når man har nådd det målet man har satt seg. Hva nå enn det måtte være.

V

vredensgnag

Gjest
Finnes det noen høyttalere til vanlig hjemmebruk som er designet uten å ta interaksjon med rommet med i betraktningen? Produsenten definerer gjerne et optimum, der rt60 ofte går igjen som målestokk - og jeg har ikke sett en eneste som har spesifisert et ultratørt rom?

Du prøver å skåre billige poeng, men i mine øyne blir det bare et veldig dumt utsagn, kule-trygve.

T

timc

Gjest
vredensgnag skrev:
Produsenten definerer gjerne et optimum, der rt60 ofte går igjen som målestokk
Hvor har du dette fra?

Kan ikke si jeg husker å ha sett dette hos noen av de vanlige produsentene.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Beskrivelse fra Sonus Faber:
The elliptic design of the cabinet results in an extraordinarily wide deep soundstage,
with players taking on solid, three-dimensional form.

Kanskje jeg kan takke høyttalerne like mye som rommet?

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Rundgangs-/ellipseeffekt

Kule-Trygve skrev:
Jeg synes nå det er ganske fascinerende med lyd som virker som den kommer fra rett bak ene høyttaleren, eller som ligger til venstre og bak fra VENSTRE høyttaler, har et lydspor fra en Kylie Minogue- konsert der et "klaprende" rytmeinstrument beveger seg i en horisontal ellipse fra venstre høyttaler mot høyre høyttaler og tilbake igjen til venstre.. deler av ellipsen oppfattes som den ligger foran høyttalerne faktisk mens returen til venstre høyttaler ligger bak høyttalerne.
Kule-Trygve skrev:
Ja jeg synes det er artig!

Noe spor du vil fremholde som eksempel på The Immaculate Collection? Kan ikke huske å ha hørt noe spesielt fra denne. Mye standard "pop- innspilling" synes jeg?

The Wall har jeg jo hørt en del på, mener å huske diverse lyd utenfor høyttalerne, men har hørt det mest fremtredende på klassisk mye av disse fenomenene.

Ellers er det en del lydmessige sprell ja på Division Bell, spor 3 og 4 er eksempler.

Eurythmics: Be Yourself Tonight, spor 3 "I Love You Like a Ball and Chain" har en slik rundgangs-/ellipseeffekt med kjetting-/lenkepreg. Den er fullt hør- og opplevbar også på rimelige stereoanlegg.

Tillegg:

The Dali CD, Vol.2: In Admiration of Music, spor 13. I Will Remember med Toto: Rundgangseffekt med trommer

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
Man har jo gjerne klangnormer for lytterommet som man arbeider mot.

Skal se om jeg kan finne verdiene jeg vet Dynaudio jobber mot.

T

timc

Gjest
Kule-Trygve skrev:
The elliptic design of the cabinet results in an extraordinarily wide deep soundstage,

Aldri stol på en reklamebrosjyre. Ihvertfall ikke en italiensk!

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.704
Sted
Phobos
jokris skrev:
Om full demping er målet ja, men ingen ønsker en slik lyd til hi-fi hjemme. De fleste liker at lyden omslutter en, og fulldempede rom er forferdelig å oppholde seg i.
En stor dose romklang der hvor man har god distanse fra vegger og tak gir i de fleste tilfeller den mest behagelige, involverende og realistiske opplevelsen.

XLNT

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.05.2009
Antall liker
0
DoMentor skrev:
...
Etter å ha vært medlem her på HFS en stund ser jeg jo at det er ulike "trosretninger" mht tilnærming til lyd / akustikk, lydfilosofi, utstyrspreferanser, presentasjonen av musikken og ikke minst mht hva som er "best" ;)

Jeg har jo selvsagt mine meninger basert på mine opplevelser / erfaringer av / med dette som funker for MEG. Men samtidig er jeg ydmyk nok til å erkjenne at jeg ikke vet / kan alt om dette, dvs at andre har sine meninger og erfaringer, etc som funker for de.

Ergo synes jeg ærlig talt at mange av debattene er både patetiske, respektløse og ikke minst unødvendige, spesielt i kabelhjørnet.

....

Ja, jeg har en del relativt dyrt utstyr, og det er godt mulig at jeg har blitt "lurt" men så lenge de formidler livet & sjelen i musikken jeg er glad i så er det faktisk helt greit for meg og det synes jeg faktisk at jeg skal respekteres for ....
Mvh :)
Slik denne tråden har utviklet seg vil jeg si er et svært godt eksempel på den manglende respekten DoMentor etterlyser. Fra å være en tråd om hvliken måte man forholder seg til andre på, har det endret seg til en diskusjonstråd dels om kabler, dels om klang. Intensjonen med eksempifiseringene var kanskje god, men dessverre synes jeg ikke at man har klart å løfte det hele til et metanivå som slik kunne løfte debatten. I stedet leser jeg den som nok et eksempel på tråder som sporer av fordi enkelte er så fulle av seg selv og sitt at det bobler over på alle arenaer.

Jeg ser det stilles spørsmål om det er avsender eller mottakers ansvar at budskap tolkes rett. Jeg tenker at det er en gjensidighet i det som man best forløser gjennom dialog, ikke parallelle monologer. Og det er vel det jeg leser at DoMentor etterspør: En tydeligere respekt for forskjellighet fremfor forkynning av eget oppsett som fasit.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.704
Sted
Phobos
Min "livserfaring" er at de som virkelig har noe å fare med på generelt grunnlag vanligvis oppnår respekt og anerkjennelse.

Føler man seg stadig vekk tilsidesatt eller ikke respektert på generell basis (dvs ikke personlige vendettaer fra enkeltpersoner) tror jeg det er smartere å se i speilet enn å peke på alle andre.
Det kan være en hard sannhet å innse at man oppfattes som mindreverdig eller ikke respektert innen noe man brenner for, men det pleier som regel ikke å være fullstendig ubegrunnet sett opp mot relle ting som kompetanse, væremåte og personlighet.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
marsboer skrev:
Det kan være en hard sannhet å innse at man oppfattes som mindreverdig eller ikke respektert innen noe man brenner for, men det pleier som regel ikke å være fullstendig ubegrunnet sett opp mot relle ting som kompetanse, væremåte og personlighet.
Det er nok sakens kjerne.

Men hvis en kan godta at ens egne subjektive erfaringer ikke er allmenngyldige er man godt på vei mot færre skyttergravskriger.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Anonym skrev:
marsboer skrev:
Det er nok sakens kjerne.

Men hvis en kan godta at ens egne subjektive erfaringer ikke er allmenngyldige er man godt på vei mot færre skyttergravskriger.
Det har du helt rett i.. :).. Enten det gjelder gullører eller de som baserer sin tro på andres målinger eller resultater.. Litt forenkla såklart og satt på spissen. Tipper de fleste er et sted midt imellom disse to..

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.381
Sted
Saksvik - Trøndelag
Kule-Trygve skrev:

Avrundede hjørner minsker difraksjon som igjen kan føre til at du i mindre grad "hører" høyttalerne, og som igjen kan bedre 3D. Men det er ikke det eneste som teller. Og informasjon fra reklamebrosjyrer er selvsagt svært upålitelig. :)

T

timc

Gjest
XLNT skrev:
Jeg ser det stilles spørsmål om det er avsender eller mottakers ansvar at budskap tolkes rett. Jeg tenker at det er en gjensidighet i det som man best forløser gjennom dialog, ikke parallelle monologer. Og det er vel det jeg leser at DoMentor etterspør: En tydeligere respekt for forskjellighet fremfor forkynning av eget oppsett som fasit.
Problemet oppstår når folk stiller spørsmål de ikke tåler svaret på.
Presisjonen i spørsmål og svar er også en kilde til rot.

Dersom noen spør meg om f.eks Audio Pro Blue Diamond er bra, vil jeg svare at: "Nei, den er kjip, låter buldrete og skikkelig plast".

Spør noen om samme høyttaler er god i forhold til pris, og til hjemmekinobruk, vil jeg svare: "Til 10k inkludert stereo sub, er den ett supert kjøp"

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.690
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Registrerer at popcornet og pepsien i går ikke fungerte...
Herregud, sier jeg bare.... ???

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
lars_erik skrev:
Registrerer at popcornet og pepsien i går ikke fungerte...
Herregud, sier jeg bare.... ???
Pepsi fungerer sjeldent, det er coca cola som er tingen.

L

larkus

Gjest
Tilbake til topic!
Religion og hifi har mye til felles. Fordommer og respektløshet overfor annerledes tenkende er allerede nevnt. I tillegg kan vi nevne i fleng:
Profeter, disipler, gullkalver, templer, relikvier, menigheter, flokkmentalitet, tilbedelse, osv. Og som akkurat som kristendommen, er også veldig mye innen hifi basert på dogmer.

mvh
larkus

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.690
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
larkus skrev:
Tilbake til topic!
Religion og hifi har mye til felles. Fordommer og respektløshet overfor annerledes tenkende er allerede nevnt. I tillegg kan vi nevne i fleng:
Profeter, disipler, gullkalver, templer, relikvier, menigheter, flokkmentalitet, tilbedelse, osv. Og som akkurat som kristendommen, er også veldig mye innen hifi basert på dogmer.

mvh
larkus
Dette var garantert det DoMenTor mente med denne tråden,ja...

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.723
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Noen få innlegg som var litt på "kanten" er fjernet.

L

larkus

Gjest
lars_erik skrev:
larkus skrev:
Tilbake til topic!

mvh
larkus
Glemte å ta med det viktigste. Nemlig overtro og ukritisk tenking!

mvh
larkus

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.690
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
larkus skrev:
lars_erik skrev:
larkus skrev:
Tilbake til topic!

mvh
larkus
Glemte å ta med det viktigste. Nemlig overtro og ukritisk tenking!

mvh
larkus
Ja, du glemte jo det...
Det gleder nok trådstarter.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.415
Ja, hvor er moderatorene? Når ble dette en akustikktråd?

Til det; hvordan kan folk være så sikre at et lyddødt rom lyder så ille? Har de prøvd det?
Og hvis de har, har det vært med tilstrekkelig godt utstyr?
Kan det være at det er underdimensjonerte forsterkere og feilkonstruerte høyttalere som er problemet, og ikke mangelen på kunstig tilsetning i form av rom-refleksjoner?
Og hvis det er stereo som har mangler, hvordan vil multikanal lyde i et lyddødt rom? Meget bra, gjetter jeg.
Jeg minner igjen på at musikk gjennom hodetelefoner - ingen rombidrag - lyder meget bra for mange av oss.

Så OT,eller kanskje ikke.
Re. den såkalte kunnskapsforakten som enkelte sies å ha.
Ikke enig.
Reell kunnskap fremført på en saklig måte og on topic blir stort sett satt pris på.
At enkelte audiofile ikke setter pris på hobbypsykologer og "kunnskap" som åpenbart er mer av typen gjengivelse av nettartikler enn reell kompetanse, burde ikke være så overraskende på et audiofilt forum som HFS, spesielt med den uhøflige, nedsettende og nærmest anti-audiofile formen den tar.

Det største problemet på HFS er ikke de påstått "kunnskapsforaktende", men at en forholdsvis liten, men vokal del av forumet tilsynelatende har de anti-audiofile drittsekkene på hydrogenaudio.com som forbilder.
"be gone" sier jeg.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.690
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Nå står denne tråden registrert under Kommentarer og hjelp til forumet, så da kan man vel kanskje skrive hva man mener om at det ikke modereres i denne tråden og andre. DoMenTor skrev tidligere at regel 1 og 4 var brutt gjentatte ganger her. Hvorfor det da ikke settes en stopper for det, kan man jo lure på. At man beskylder andre for å være drevet av overtro i hver eneste tråd som penser temaet kabler- uten at det slås ned på, er ubegrepelig.

Takk for oppmerksomheten.

T

timc

Gjest
ch skrev:
Til det; hvordan kan folk være så sikre at et lyddødt rom lyder så ille? Har de prøvd det?
Det låter ikke ille i så måte, men det avslører dårlige innspillinger så til de grader synes jeg. Resultatet er at mange av platene mine blir irriterende. På gode innspillinger derimot er det helt rått.

Det blir litt som å høre på ett sett skikkelig gode hodetelefoner, bare at man får med lydbildet.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
lars_erik skrev:
Nå står denne tråden registrert under Kommentarer og hjelp til forumet, så da kan man vel kanskje skrive hva man mener om at det ikke modereres i denne tråden og andre. DoMenTor skrev tidligere at regel 1 og 4 var brutt gjentatte ganger her. Hvorfor det da ikke settes en stopper for det, kan man jo lure på. At man beskylder andre for å være drevet av overtro i hver eneste tråd som penser temaet kabler- uten at det slås ned på, er ubegrepelig.

"Kapasitet" på moderatorfronten vil jeg tro... Dessverre.. :-X

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.690
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
HCS skrev:
lars_erik skrev:

"Kapasitet" på moderatorfronten vil jeg tro... Dessverre.. :-X
Har tatt det opp flere ganger, og jeg vet mange andre-gjennom år- har gjort det. Jeg har mottatt hauger av mailer fra andre som har prøvd.
Så kapasitet handler det ikke om.

P

Parelius

Gjest
Eksempel på fordomsfull og respektløs omtale av andre:

ch skrev:
Det største problemet på HFS er ikke de påstått "kunnskapsforaktende", men at en forholdsvis liten, men vokal del av forumet tilsynelatende har de anti-audiofile drittsekkene på hydrogenaudio.com som forbilder.
"be gone" sier jeg.
Endelig er vi på tema!

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
ch skrev:
Ja, hvor er moderatorene? Når ble dette en akustikktråd?

Og hvis de har, har det vært med tilstrekkelig godt utstyr?
Kan det være at det er underdimensjonerte forsterkere og feilkonstruerte høyttalere som er problemet, og ikke mangelen på kunstig tilsetning i form av rom-refleksjoner?
Og hvis det er stereo som har mangler, hvordan vil multikanal lyde i et lyddødt rom? Meget bra, gjetter jeg.
Jeg minner igjen på at musikk gjennom hodetelefoner - ingen rombidrag - lyder meget bra for mange av oss.

Så OT,eller kanskje ikke.
Re. den såkalte kunnskapsforakten som enkelte sies å ha.
Ikke enig.
Reell kunnskap fremført på en saklig måte og on topic blir stort sett satt pris på.
At enkelte audiofile ikke setter pris på hobbypsykologer og "kunnskap" som åpenbart er mer av typen gjengivelse av nettartikler enn reell kompetanse, burde ikke være så overraskende på et audiofilt forum som HFS, spesielt med den uhøflige, nedsettende og nærmest anti-audiofile formen den tar.

"be gone" sier jeg.
...... eller når ble det nok en unødvendig og overflødig kabeltråd ? ? :( Jeg er mildt sagt "imponert" både over enkeltes kvalmende og gigantiske behov for å ronke sitt patetiske og overoppblåste ego, og plage oss andre med det både i denne og i div. andre tråder, og over moderatorenes tilsynelatende manglende evne og vilje til å rydde i tråden for å holde den on topic. Men når det er sagt har jo denne tråden i større og større grad blitt et skrekkeksempel på hva jeg prøvde å tematisere. Så sånn sett har kan man vel konstatere at den har blitt meget avslørende mht enkeltes holdninger her inne, ja.

Mht at noen beskylder meg for å be MIN kjære om støtte vil jeg bare si at det sier mer om deres ynkelige holdninger, kvinneforakt og ikke minst FORDOMMER enn om meg... Du verden så skummelt det er når en kvinne både liker hifi, og tom tør å tale Roma midt imot, ja.

En forts. flott kveld ønskes dere alle.

Mvh

PS 1000 hjertelig takk for støtten :)

V

vredensgnag

Gjest
Ja, her er det flere ting som innfris, bl.a. det man kaller voldelig retorikk.

Avsender ch definerer utfra sin ethos et budskap beregnet på de audiofilt rene i troen, pathos blir så denne faneviftingen, der ch former sin appell (logos) til dem som ikke er rene i troen - be gone - sier han. Man kunne ønsket mer velformulerte beskrivelser, men alle teknikkene fra voldelig retorikk er til stede:

Innlemmelse - oss
Utestengelse - dem
Avvik fra den sanne tro
Assosiasjon med en avvikerkaste
Oppfordring til handling.

Godt gjort.

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
Parelius skrev:
Eksempel på fordomsfull og respektløs omtale av andre:

ch skrev:
"be gone" sier jeg.
Endelig er vi på tema!
Yes, finally ;)

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.690
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
vredensgnag skrev:

Avsender ch definerer utfra sin ethos et budskap beregnet på de audiofilt rene i troen, pathos blir så denne faneviftingen, der ch former sin appell (logos) til dem som ikke er rene i troen - be gone - sier han. Man kunne ønsket mer velformulerte beskrivelser, men alle teknikkene fra voldelig retorikk er til stede:

Innlemmelse - oss
Utestengelse - dem
Avvik fra den sanne tro

Godt gjort.
På tide enkelte andre også tar til seg ting?
Eller, er det utenkelig?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
lars_erik skrev:
vredensgnag skrev:

Innlemmelse - oss
Utestengelse - dem
Avvik fra den sanne tro

Godt gjort.
Eller, er det utenkelig?
For min del så er jeg altfor opptatt av å "ronke mitt patetiske og overoppblåste ego".

For å holde meg til topic så er det jo naturlig at det er uenighet på et diskusjonsforum, det ligger jo i navnet. Hvis det er så vanskelig å godta at alle ikke er enige eller at egne erfaringer ikke er allmengyldige bør man vurdere å si opp internettabonnementet siden internett er for sterk kost.

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
12.908
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
dersom man vil ha moderatorer til tråden så er det lurt å gjøre dem oppmerksomme på at deres tilstedeværelse/aktiv moderering er ønskelig; den enkleste måten er å bruke "rapporter til moderator" funksjonen. (nederst til høyre i hver post) Er det noen som har gjort det i denne tråden?

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
lars_erik skrev:
vredensgnag skrev:

Innlemmelse - oss
Utestengelse - dem
Avvik fra den sanne tro

Godt gjort.
Eller, er det utenkelig?
Vel det er lov å håpe, vettu ;)

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.690
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
DoMentor skrev:
lars_erik skrev:
vredensgnag skrev:

Innlemmelse - oss
Utestengelse - dem
Avvik fra den sanne tro

Godt gjort.
Eller, er det utenkelig?
Vel det er lov å håpe, vettu ;)

Nils Arne Eggen har måttet forlate skuta- mot egen vilje, så nå er det neppe "Håp in hænging snåre" lengre...

Topp Bunn