Foretrukket lyttevolum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    En interessant ting jeg har lurt på er om ulike oppsett kan optimaliseres for ulike lytte-volum? Og hva dette kommer av? Det er åpenbart at noen oppsett har større evne enn andre oppsett til å spille bra på høye volum. Men gjelder det andre veien også? Alan Shaw mener for eksempel at en del av Harbeth-høyttalerne hans er optimalisert for moderate volum, uten at jeg har skjønt hva han legger i det. Jeg merker også subjektivt at det forrige passive oppsettet mitt trengte mye mer volum for å "våkne". Så jeg lyttet nok til betydelig høyere volum da jeg hadde det i hus. Mitt nåværende aktive oppsett opplever jeg derimot som klart og engasjerende selv på moderate volum. Derfor blir ikke fristelsen så stor til å dra opp. Men skulle gjerne visst om det finnes noen objektive forklaringer på dette...
    Den eneste forklaringen jeg har hørt - for passive oppsett - er at kvaliteten på strømforsyningen til forsterkeren har innvirkning på hvor 'engasjerende' anlegget spiller ved moderat lyttevolum. Har ingen vitenskapelig støtte for dette, men har selv opplevd ved bytte av forsterker (med bedre strømforsyning) med de samme passive høyttalerne at det spiller mer 'engasjerende' og at det ikke er nødvendig å spille like høyt for å få den samme 'engasjerende' opplevelsen. Noen med mer teknisk innsikt må gjerne bidra med mer om dette :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    En interessant ting jeg har lurt på er om ulike oppsett kan optimaliseres for ulike lytte-volum? Og hva dette kommer av? Det er åpenbart at noen oppsett har større evne enn andre oppsett til å spille bra på høye volum. Men gjelder det andre veien også? Alan Shaw mener for eksempel at en del av Harbeth-høyttalerne hans er optimalisert for moderate volum, uten at jeg har skjønt hva han legger i det. Jeg merker også subjektivt at det forrige passive oppsettet mitt trengte mye mer volum for å "våkne". Så jeg lyttet nok til betydelig høyere volum da jeg hadde det i hus. Mitt nåværende aktive oppsett opplever jeg derimot som klart og engasjerende selv på moderate volum. Derfor blir ikke fristelsen så stor til å dra opp. Men skulle gjerne visst om det finnes noen objektive forklaringer på dette...
    Den eneste forklaringen jeg har hørt - for passive oppsett - er at kvaliteten på strømforsyningen til forsterkeren har innvirkning på hvor 'engasjerende' anlegget spiller ved moderat lyttevolum. Har ingen vitenskapelig støtte for dette, men har selv opplevd ved bytte av forsterker (med bedre strømforsyning) med de samme passive høyttalerne at det spiller mer 'engasjerende' og at det ikke er nødvendig å spille like høyt for å få den samme 'engasjerende' opplevelsen. Noen med mer teknisk innsikt må gjerne bidra med mer om dette :)
    Jeg har også hørt - anekdotisk - at veldig strømsterke forsterkere kan få høyttalere til å spille bedre på moderate volum også, paradoksalt nok. Men jeg vet heller ikke hva som skulle være forklaringen på dette.
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    889
    Antall liker
    434
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Mange hevder at "klasse A-watt" er noe for seg selv. Kan det ha sammenheng med dette, mon tro?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    For dem som har en passiv preamp med analogt potmeter for volumet, så har dette et såkalt 'sweet-spot' eller gullhår-sone som er bestlydende.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Ok, her er forsøk på en helt amatørmessig forklaring: Forsterkere har alltid en viss grad av forvrengning og tilført støy. Såvidt jeg har skjønt det, er det en del av støyen som er konstant, uavhengig av volum - dvs. at det er like mye støy/forvrengning på lavere som på høyere volum. Det vil si at på lavere volum vil en høyere andel av det man hører være forvrengning/støy. Det gjør kanskje at det rene musikk-signalet oppleves som mer uklart. Men i det man skrur opp, dominerer det "rene" signalet på bekostning av denne støyen/forvrengningen.

    I tillegg tror jeg de fleste AB-forsterkere har høyere forvrengning i den første watten, og enda høyere i den første milliwatten. Her er visst ofte både klasse A, rørforsterkere og moderne klasse D bedre. Når man spiller lavt, kan det derfor være at mange AB-forsterkere derfor forvrenger mer enn de gjør på høyere volum, noe som også vil maskere detaljer osv. Benchmark skriver om det i egenreklamen for sin egen forsterker: https://benchmarkmedia.com/blogs/application_notes/power-amplifiers-the-importance-of-the-first-watt

    Derfor kan det være at en betydelig bedre forsterker vil spille bedre på lavt volum, fordi den har mindre forvrengning og egenstøy.

    Høyttalere, derimot, vil jo ofte forvrenge mer jo mer volumet øker. Men kanskje kan det likevel være at høyt volum gjør at man blir mindre oppmerksom på det, fordi musikken blir så høy at den tvinger til seg oppmerksomheten uansett?

    Min take-away er i hvert fall at et godt designet system, som har så lite forvrengning og så lavt støygulv som mulig, også vil høres bedre ut på lavere volum.

    Ang Harbeth: Jeg tror jeg løste mysteriet med hvorfor de evt. passer bra på lavere volum ved å google litt på Harbeth-forumet. Det virker som Alan Shaw bevisst har designet sine høyttalere til ikke å ha flat respons, men til å ha en viss askentuert bass og kanskje midrange: "My existing speakers sound thin when I turn down the volume - can Harbeth help me?" - Harbeth: For 40 years - the world's most natural sounding loudspeakers
    Det gjør at de høres riktigere ut på lavt volum, fordi vi helt naturlig oppfatter mindre bass når øret går ned. Men det samme kan man jo få til med å implementere i kjeden en hvilken som helst avspillingsdings eller avspillings-software med equalizer og tonekontroller.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    En interessant ting jeg har lurt på er om ulike oppsett kan optimaliseres for ulike lytte-volum? Og hva dette kommer av? Det er åpenbart at noen oppsett har større evne enn andre oppsett til å spille bra på høye volum. Men gjelder det andre veien også? Alan Shaw mener for eksempel at en del av Harbeth-høyttalerne hans er optimalisert for moderate volum, uten at jeg har skjønt hva han legger i det. Jeg merker også subjektivt at det forrige passive oppsettet mitt trengte mye mer volum for å "våkne". Så jeg lyttet nok til betydelig høyere volum da jeg hadde det i hus. Mitt nåværende aktive oppsett opplever jeg derimot som klart og engasjerende selv på moderate volum. Derfor blir ikke fristelsen så stor til å dra opp. Men skulle gjerne visst om det finnes noen objektive forklaringer på dette...

    EDIT: I tillegg hjelper det for lytting på moderate volum å skru opp bassen en del, gitt ørets innebygde loudness-funksjon. Brukervennlig digital EQ for the win
    FWIW, jeg har sett at konstruktører av aktive høyttalere bruker den aktive konstruksjonen som argument for å kunne levere jevn (dvs. lite variasjon) frekvensrespons uavhengig av lyttevolum.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Syncrolux og jeg forsket litt en gang, og fant ut at mitt foretrukne volum var 1 dB lavere enn hans. Samme musikk, stort utvalg. Samme anlegg.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg havner også på rundt 85db når jeg lytter på musikk. Kan nok bli en god del høyere om jeg blir revet skikkelig med :cool:

    Har selv merket en tendens til at jeg spiller lavere jo høyere følsomhet høyttalerne har, og/eller jo kraftigere (mer dynamisk) forsterkeren føles. Dette har ikke nødvendigvis noe med watt å gjøre, men bare forsterkerens følelse av overskudd og reservelager av krefter som bare ligger på lur og venter på en unnskyldning til å smekke til og overraske deg.

    Så for min egen del så virker det som at på de anleggene som klarer å få til skikkelig punch og dynamikk på lavere volum, så trenger man ikke skru opp like mye for å nyte musikken.

    Vet ikke om det ga noen mening.... :rolleyes:
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Jeg havner også på rundt 85db når jeg lytter på musikk.
    Vet ikke om det ga noen mening.... :rolleyes:
    Joda.....
    det bekrefter at du trives best med å bruke mindre enn 1 Watt for å oppleve musikken.......alt handler om den FØRSTE watten....
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Pfft, Flageborg. Hva om innspillingen har en crestfaktor på 23 dB?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hjelpes. Dere må jo sitte med øresus hele gjengen!

    (for the record: på nesten alle lyttebesøkene jeg har vært på, unntatt det siste hos Coolio som også liker å lytte på moderate volum, har jeg fått kommentarer på at jeg har det på "veldig lavt" når jeg får lov til å styre volumet selv)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Jeg har faktisk et veldig laidback og ørevennlig lydbilde, Olav. Tror faktisk du hadde skrudd opp her du også.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har faktisk et veldig laidback og ørevennlig lydbilde, Olav. Tror faktisk du hadde skrudd opp her du også.
    Det kan godt være. Får prøve å finne det ut en gang.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.271
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    En kamerat av meg hadde et uttrykk på 80-tallet; "Spell rock, men spell høgt!"

    Jeg har etterlevd dette som et råd siden.

    Hæh?


    M
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg havner også på rundt 85db når jeg lytter på musikk.
    Vet ikke om det ga noen mening.... :rolleyes:
    Joda.....
    det bekrefter at du trives best med å bruke mindre enn 1 Watt for å oppleve musikken.......alt handler om den FØRSTE watten....
    He he, ja det kan kanskje være! Kanskje 1 watt med en kraftstasjon av en strømforsyning bak og 100db+ følsomhet på høyttalerne er tingen, he he.., Man skal ikke undervurdere delefilteret heller. Høyttalere med bratte og/eller komplekse delefiltere trenger også litt mer volum for å våkne til liv etter min erfaring.

    Høyttalerne jeg har nå har kun en spole (med 0,04ohms resistans) til bassen og kun en kondensator til diskanten, og selv om de ikke kan spille så fryktelig høyt, så har de en veldig spretten og dynamisk lyd selv på lavt volum...
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg koser meg best med peak'er rundt 100dB med 3m avstand. Det må jo låte litt konsert!
    Til bakgrunnsmusikk benyttes et annet oppsett som låter best ved lavt volum.
    Alle anlegg låter best ved et spesifikt gitt lyttevolum for det spesifikke anlegget. ;)
    Man får ikke både i pose og sekk...
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    En interessant ting jeg har lurt på er om ulike oppsett kan optimaliseres for ulike lytte-volum? Og hva dette kommer av? Det er åpenbart at noen oppsett har større evne enn andre oppsett til å spille bra på høye volum. Men gjelder det andre veien også? Alan Shaw mener for eksempel at en del av Harbeth-høyttalerne hans er optimalisert for moderate volum, uten at jeg har skjønt hva han legger i det. Jeg merker også subjektivt at det forrige passive oppsettet mitt trengte mye mer volum for å "våkne". Så jeg lyttet nok til betydelig høyere volum da jeg hadde det i hus. Mitt nåværende aktive oppsett opplever jeg derimot som klart og engasjerende selv på moderate volum. Derfor blir ikke fristelsen så stor til å dra opp. Men skulle gjerne visst om det finnes noen objektive forklaringer på dette...

    EDIT: I tillegg hjelper det for lytting på moderate volum å skru opp bassen en del, gitt ørets innebygde loudness-funksjon. Brukervennlig digital EQ for the win
    Jeg tipper det meste av tuningen av anlegg til lyttenivå handler om loudness, eller equal loudness contour, inkl opplevelsen av at noen anlegg trenger litt ekstra gass for å våkne. https://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour

    Dette må naturlig vis sees i sammenheng med den frekvensbalansen (loudness) kildematerialet er skrudd sammen med. Det handler selvfølgelig også litt om hvilken kapasitet husalteret har til å spille høyt og rent, men det er litt mer sekundært ift den grunnleggende frekvens responsen.

    mvh
    KJ
     

    petter92

    Medlem
    Ble medlem
    10.02.2017
    Innlegg
    38
    Antall liker
    4
    kan ikke huske sist jeg hadde volumet på gjennomsnittet av hva folk har det på her inne(85)
    spiller som regel fra 65 til 75 db. greit og ha hørsel når er blir gammel og ^^. jeg har vertfall ikke planer om og ha høreapparat når jeg er 60+^^
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.350
    Sted
    oslo
    holder meg stort sett rundt 70db, men kan nok snike meg litt over av og til.
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    187
    rundt 90 db, med peaker opp mot 108 av å til.
    målt med radio shark.
    Må ha litt trøkk da jeg må overdøve øre suset.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.350
    Sted
    oslo
    Nå skal det jo også sies at jeg har optimalisert delefilteret for ganske slagkraftig bass og god dynamikk på lave volumer, så om man beveger seg opp i volum kan det bli litt basstungt.

    Burde kanskje lage en egen minidsp-setting for lytting med høyt volum som tonte ned bassen en smule :rolleyes:
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    kan ikke huske sist jeg hadde volumet på gjennomsnittet av hva folk har det på her inne(85)
    spiller som regel fra 65 til 75 db. greit og ha hørsel når er blir gammel og ^^. jeg har vertfall ikke planer om og ha høreapparat når jeg er 60+^^
    Med 85db så kan du spille leeeeenge før du tar skade av det. Vi hadde akkurat helsesjekk med hørseltest for alle mann her på jobben, og jeg som er den eneste hifiinteresserte, var den eneste som fikk full score...

    Spiller du over 95 -100db over lengre tid så blir det noe helt annet...
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Ja, 85 db sies å være safe for de fleste!

    Dangerous Decibels » How Loud is Too Loud?

    Som med alle slike ting er det jo individuelle variasjoner her. Jeg mistenker at jeg har mer sensitiv hørsel enn mange andre. Hvis jeg har hørt på 85 db over lengre tid, kjenner jeg meg litt susete. Men dette handler også om sjanger. Musikk med mye diskant er mer slitsom enn musikk med mest bass, og veldig komprimert musikk er mer slitsom enn musikk med god dynamisk range.
     

    Vedlegg

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Spesielt på høyt volum med lengre lytting er det en klar forskjell på elementer og materiale i diskanten. Beryllium gir mindre lyttetretthet.

    Horn og kompresjonsdriver har dessuten mye lavere termisk forvrenging. I en vanlig domediskant, så kan termisk forvrengning skape ganske store forandringer i selve frekvenresponsen (flere dB) selv etter 20-30 sekunder med høyt nivå. Det er også en grunn til at jeg mener innebyggete forsterkere ikke er en god løsning i en high-end høyttaler. Det hjelper ikke at det man får enda mer varme fra elektronikken. Da vil avkjølingen også ta lengre tid.
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    187
    Spesielt på høyt volum med lengre lytting er det en klar forskjell på elementer og materiale i diskanten. Beryllium gir mindre lyttetretthet.

    Horn og kompresjonsdriver har dessuten mye lavere termisk forvrenging. I en vanlig domediskant, så kan termisk forvrengning skape ganske store forandringer i selve frekvenresponsen (flere dB) selv etter 20-30 sekunder med høyt nivå. Det er også en grunn til at jeg mener innebyggete forsterkere ikke er en god løsning i en high-end høyttaler. Det hjelper ikke at det man får enda mer varme fra elektronikken. Da vil avkjølingen også ta lengre tid.
    er det noen teknisk årsak til at beryllium gir dette ?
    Eller har du rett å slett erfart dette.

    Ellers må jeg vel si at forsterkere som er dedikert til diskant og mellemtone ikke utvikler særlig mye varme. ikke så mange varmende amph der.
    Har ikke målt varmgangen til disse forsterkerne ( kansje du har ? ). Men ganske sikker på at den ligger under tempen i spolen

    Ellers syntes jeg også at det er enklest med å ha forsterkere på utsiden av kassene
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Ligger vel mellom 70-80 dB på vanlig lytting og som Harbeth-eier er det i det optimale sjiktet.
    Låter fyldig, organisk og detaljert.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Nå har jeg nettopp få i hus noe deilig krautrock og vesla er lagt i seng, så nå nytes musikken rundt 75dB.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    Lyttevolum = fra 50 dB til 110 dB (peak) - avhengig av materiale, stemning etc. Kritisk lytting med litt fres på ligger gjerne på rundt 90 dB, men det meste av musikken jeg spiller har gjerne et dynamisk spenn som er ganske så stort. 60 dB er ikke uvanlig.

    Å angi et standard lyttevolum ville være som å gi en hyllest til Loudness War :mad:
     
    A

    ANM

    Gjest
    Ikke bekymret for krigen. Mer bekymret for oljeproduksjonen og at Thailand blir HMSbevisste og slutter å produsere PVC-kjeks...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    Neida, men støygulvet i musikkrommet i kjelleren er så lavt som -28 dB på det beste, og med et dønn tyst anlegg, digital kilde og 115 dB følsomme ht med dertil oppløsning så har jeg fint utbytte av 50-55 dB f.eks. Mange som har fått oppleve det i prasis. For ikke å snakke om orkesterstykker av nyere tid, hvor det kan svinge så mye som 60 dB fra et spedt lite triangel og opp til fullt trøkk. Da skal gjestene være mer enn normalt eventyrlystne om de skulle sende i vei en smyger eller to dersom de ikke kjenner musikkstykket godt og vet å utnytte fff passasjene :D
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Hva skjer om du spiller et stykke musikk med 60 dB spenn, men ved 50 dB lydtrykk? Begynner det å blinke en lampe med "paradox alert" :eek: Eller spiller de laveste partiene lavere enn 0 dB? ;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    You f .. ¤@!!! SMARTASS Du vet like godt som meg at underdekningen på lyd går direkte i dB-banken :rolleyes: og kommer til gode ved neste spilling!
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Javel, derfor ørene mine blafra da jeg var hos deg da. Jeg har aldri akseptert påstanden din om at det kun unntaksvis var over 100 dB ;)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    You f .. ¤@!!! SMARTASS Du vet like godt som meg at underdekningen på lyd går direkte i dB-banken :rolleyes: og kommer til gode ved neste spilling!
    Godt å høre at det ikke bare er meg som sparer på DB til neste lyttesesjon. Kommer godt med til demo :cool:
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Neida, men støygulvet i musikkrommet i kjelleren er så lavt som -28 dB på det beste, og med et dønn tyst anlegg, digital kilde og 115 dB følsomme ht med dertil oppløsning så har jeg fint utbytte av 50-55 dB f.eks. Mange som har fått oppleve det i prasis. For ikke å snakke om orkesterstykker av nyere tid, hvor det kan svinge så mye som 60 dB fra et spedt lite triangel og opp til fullt trøkk. Da skal gjestene være mer enn normalt eventyrlystne om de skulle sende i vei en smyger eller to dersom de ikke kjenner musikkstykket godt og vet å utnytte fff passasjene :D
    Også her er støygulvet nede i 27-28 dB(A), ifølge SPLnFFT-appen på iPhone (en anbefalt lydmålingsapp med relativt lavt standardavvik fra referansemålinger).

    I mitt hode kan musikk nytes helt nede mot 40 dB (som svinger opp mot, la oss si, 50 på toppene).

    Jeg tror hodet (dvs. hjernen vår) er en viktig lydmottaker og at tanker og følelser kan utløses på svært lave lyttevolum. Alt til sin tid, heter det, og lave lyttevolum har også sin misjon. Vel vitende om at Fletcher-Munson.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn