Formel 1 er igang

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Forøvrig også helt enig i at hi-fi anlegget kombinert med fett bilde løfter Formel 1 opplevelsen mange hakk! F1 sendes i 4K på en av kanalene med markant bedre bilde også, men dessverre uten de norske kommentatorene som jeg finner så dyktige at jeg mer enn gjerne ofrer litt bildekvalitet for å få dem med. Med tanke på investeringen hi-fi anlegget utgjør er det deilig at det kan by på mer enn bare store musikkopplevelser!
    Det var derfor jeg satset på stor tv i hifistua.... har ingen større mangler lydmessig og da var det fornuftig å løfte både lyd og billedopplevelsen. Fungerer over all forventning for både lyd og bilde. Puristene som ikke skal ha tv mellom høyttalerne... de kan drite i hatten sin for min del :LOL:
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.617
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Hvorfor Ferrari? Som én sa det i Netflix-serien: Be en unge tegne en racerbil så farger hen den rød.
    Ja, Ferrari er jo sterkt koblet til motorsport. For Enzo var det racing som betød noe, alt det andre var uvesentlig. Men likevel. Hvorfor skal vi heie på "the top dog"? Er det ikke morsommere når en av de mindre teamene gjør det godt? Er det ikke bedre å heie på dem da? I 2019 var det jo stort sett bare kamp mellom Mercedes og Ferrari. I fjor var det vel bare spørsmål om hvor mye Merceds ville vinne med og om de ville vinne dobbelt. I fjor vant vel Hamilton et løp til tross for at han kjørte halvparten av den siste runden med et punktert fordekk. Konkurranser der ett eller to team dominerer så totalt er ikke så spennende.
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Mitt håp for 2021 er at det blir litt jevnere bilmessig. Det ble veldig tydelig hvor overlegne Mercedesene egentlig var da Russel steppet inn for Hamilton og gikk fra bunn til topp, og i Italian Grand Prix hvor Hamilton grunnet litt uflaks og en tabbe midtveis i løpet havner 20 sekunder bak nest siste fører, og likevel greier å kjøre seg opp til 7. plass. Forøvrig må jeg innrømme at det var utrolig fascinerende å se på den nådeløse effektiviteten når en av tidenes beste sjåfører i den desidert beste bilen i feltet ga F og gikk all out og harvet gjennom feltet på vei opp fra en håpløs posisjon midtveis. Bottas i samme bil blir jo ofte sittende fast i trafikken om han havner bak noen posisjoner. Det er helt tydelig at Hamilton ikke er der han er bare som en konsekvens av bilen. Det er påfallende hvor ofte Hamilton ender på riktig side når vanskelige vurderinger skal tas, mens Bottas har "uflaks".
    Samme løp endte jo opp med Gasly som vinner, samme fyr som ble danket ut av Red Bull halvveis i 2019-sesongen, så nok et utrolig underholdende løp i 2020 sesongen.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Heier gjerne på underdogs jeg så lenge de røde bilene vinner. 2020 var ikke akkurat et veldig rødt år da.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Har Viasat Sport, alle varianter, og Motorvision TV. MYE bra motorsport nå, F1, Dragracing fra "Down under" i HD, beste filmingen EVER forøvrig. Så har vi selvsagt Superbike og MotoGP, Goodwood Speed Festival, Chateau Impney Hillclimb og diverse andre britiske godsaker bl.a. landeveisløp for motorsykler (så nettopp Barry Sheene Classics), Le Mans (i år tidlig i august) , hele serien med sportsvogner, IMSA, NASCAR... i det hele tatt en gullalder for oss som liker litt annen motorsport en gjørmevariantene! Har på gang direktesendt dragracing fra USA også, ikke så dyrt å abbonere på dette, noen hundrelapper for sesongen.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Ja, Ferrari er jo sterkt koblet til motorsport. For Enzo var det racing som betød noe, alt det andre var uvesentlig. Men likevel. Hvorfor skal vi heie på "the top dog"? Er det ikke morsommere når en av de mindre teamene gjør det godt? Er det ikke bedre å heie på dem da? I 2019 var det jo stort sett bare kamp mellom Mercedes og Ferrari. I fjor var det vel bare spørsmål om hvor mye Merceds ville vinne med og om de ville vinne dobbelt. I fjor vant vel Hamilton et løp til tross for at han kjørte halvparten av den siste runden med et punktert fordekk. Konkurranser der ett eller to team dominerer så totalt er ikke så spennende.
    For meg personlig har det ingen betydning hvem som vinner bare vi får se god kjøring, ærlige fighter og tett racing. Har ingen favoritter egentlig. For stor dominans av enkelte førere/merker er nok antageligvis ikke til å unngå til tider, men det kan komme positive ting ut av det også.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.617
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Jeg er egentlig enig med deg, Sluket. Man behøver jo ikke ha en spesiell favoritt og man ser på for spenningens skyld. Jeg spekulerte bare litt på denne fascinasjonen for Ferrari. Jeg har tatt meg selv i å heie på Ferrari de 2 siste årene, men så begynte jeg å spekulere på hvorfor. Jeg har jo ingen som helst grunn til å heie på dem. Ikke synes jeg de lager de beste/fineste bilene heller.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    F1 bilene er ikke spesielt elegante/pene for tiden heller.... uansett merke. "Høyderoret" mellom fører og bakvinge er groteskt uestetisk - men glimrende for reklame!!! Og frontvingene minner meg om Gillette barberblader, med et stadig stigende antall - er vel nå oppe i fem tror jeg... CART bilene er fortsatt pene selv om de også har fått bøyle og snart nærmer seg lukket kabin..
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Jeg mistet all respekt for Ferrari etter Schumachers tid der. Tøying av regler, juks og usportslig opptreden preget laget den tiden. Schumacher/Ferrari er forøvrig de eneste som har blitt diskvalifisert for en hel sesong.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Æff, Pinky, hva er vel F1 foruten en stor dose polemica?
    Ta nå for eksempel de rosa Mercedesene...
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    At strikken tøyes i F1 gjelder jo alle parter. Ja, Ferrari dreiv med noe motorsnusk i 2019, men der mener jeg vel forøvrig at det verste var spesialbehandlingen de fikk, ikke at de tøyde strikken.

    I 2020 hadde vi jo f.eks rosa Mercedeser og DAS-systemet til Mercedes som begge var på kanten av regelverket, bare ikke helt over.

    Jeg er mest imponert over førerne, som i 2-300 km/t sjonglerer rundt på alt dette, enten det er bytte av motormodus (det ble vel ikke lenger lov i 2020 tror jeg), bremsebias per sving, flyttbart ratt (DAS), tette igjen luftkanaler med låret (F-duct systemet til McLaren) eller fandens oldemor. En annen stakkar hadde hatt mer enn nok med å gire og holde bilen på veien.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.617
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Her har vi den Ferrarien som egentlig skulle vært brukt i år, men nå blir vel 2021-bilen veldig lik den som var i fjor. Neste år derimot:
    1616594589930.png

    De ser jo ganske lekre ut. Lavprofildekk og det hele...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Straks litt bedre design ja!!!
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Ja, de nye bilene ser kule ut, kanskje med unntak av de små vingene over forjulene. Jeg føler de har klart å fornye seg, og samtidig se litt mer "racerbil" ut enn de massive "plankene" som er omtrent like sexy som 2x4" på hjul som har kjørt rundt det siste tiåret. 2010 f.eks. Hva tenkte de på?!

     
    • Liker
    Reaksjoner: oen

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Grillet Grosjean, Sluk?
    Kommer ikke over at han kunne hinke bort fra den der.

    Er Campagnolo-hjul på den siste der tror jeg. Campa var store på Magnesiumlegeringer på den tiden.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    1616598547669.png

    Fra den gang jeg kjørte Indy.....​
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23

    Coolest Indy car EVER!!!

    Med turbin og assymetrisk førerplassering! Hadde et storskala byggesett av denne i sin tid.

    1616598661427.png
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Er selv eier av en Ferrari 640/2 :) - dessverre plastikk & skala 1/12...

    Kjøpte og startet byggingen av denne for mange år siden (tidlig 90 tallet). Gikk lei, og stappet hele greia inn i skapet. Vurderer faktisk å fullføre, men må nok praktisere litt airbrushing først...

    Må si 2022(?) modellen (bildet litt lenger opp i tråden) e' bærre lækker!
    IMG_7830.JPG IMG_7831.JPG
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.617
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Jeg syntes alltid denne var tøff:
    1616602749116.png

    men jeg synes nå Mercedes har hatt noen fine også:

    1616602833290.png

    og før F1 hadde vi denne:

    1616602887195.png
    Dette er en Auto Union Type C fra 1936. 6 liter V16 med 500 hk og toppfart på 340 km/t.

    Beklager OT, men jeg synes bare den Auto Unionen er råtøff.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Med 3 unger og en ræv som egner seg absolutt best i sofaen så har jeg funnet ut at virtuell racing er veien å gå for min del. Med bra VR briller og et skikkelig sett ratt og pedaler er det fascinerende hvor fett det kan være å dra på med en skikkelig racing simulator som Assetto Corsa Competizione (GT3/4). Dessverre finnes ingen F1 simulatorer med tilsvarende høy kvalitet og VR støtte. Rally i VR fremprovoserer også en ganske så reell angst for å seile inn i et tre, men jeg er personlig mest fan av asfaltracing.

    Forøvrig er pedal-rammen et av få DIY prosjekter her hjemme. Noe måtte gjøres for å låse pedalene fast når man ikke får godkjent en dedikert simracing stol i tilknytning til stua og bremsepedalen krever 50 kg trykk for maksimal bremseeffekt.

    20210324_172202.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    hmm... 🤔 Den trappa er jo skremmende lik den jeg har rett utenfor Slukoteket.....
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det er endringer som har betydning for aerodynamikkpakken. Gulvet er endret, smalnende ved bakhjulene = mindre marktrykk. Det samme med frontvingen og en del av disse "bargeboard" panelenes form og monteringssted.

    Foløvlig hetel det Fellali.... var det ikke det pjokken hos Tande P sa? Han kjente jo alle bilmodellel....
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.392
    Antall liker
    721
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Syntes nå Kimis 2005 Mc Laren er blant de peneste ever, hvis en F1 bil kan kalles pen :) 3281DBC6-C6C3-432A-BCBD-B9EB19E7FEE2.jpeg
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    For min del liker jeg McLaren MP4-6 som den fineste F1 bilen. Etter dette begynte bilene å se ut som shit. McLaren startet den baletten og med MP4-7

    MP4-6




    MP4-7
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Joda den er fin den men det som ødelegger noe jævlig for meg er at de har fjernet gulvet/bunnen fra nesen og bakover. De nye/re bilene ser uansett shit ut for meg pga dette ... og sitteposisjon da - som et resultat.

     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    #metoo ..:)

    Kommer aldri igjen...

    Neste motorgenerasjon fra 25/26 blir visstnok også V6, dog twin turbo mot en nå, med mer lyd, høyere turtall, mer fuelforbmuk og minus MGU-H. Sannsynligvis og på syntetisk drivstoff.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.617
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Jeg er mest imponert over at de tar ut rundt 1000 hk fra en letthybrid 1600 ccm V6, og kjører denne på maks ytelse (vel de kan justere ytelsen på motoren under veis) i 2 løp - altså ca. 4 timer med "full pinne" uten at motoren ryker. Maks turtall på disse motorene er på 15 000 rpm, og dette må motorene holde i ca 60 mil. Gjennomsnittshastighet på over 150 km/t. For ikke å snakke om bremsene på disse bilene.
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    Viasat Sport1 senner treninga direkte fra kl 12;25
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn