Formel 1 er igang

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.032
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    De hadde 1500 turbo på 80-tallet også og det var lite klager da.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.032
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    De kjører med turbomotorer nå også. Screenshot fra FIAs sider:

    IMG_9180.jpg
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.032
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Jeg vet det er forskjell på reglementet for turbomotorene før og nå, men det var ikke det som ble diskutert. Jeg mener BMWs turbomotorer var de råeste under kvalifisering. Men bilene har forøvrig aldri vært raskere enn de er nå. I dag har de kun 4 motorer pr sesong. På 80-tallet var det ingen begrensninger og de hadde egne kvalifiseringsmotorer som gjerne bare varte noen få runder..... Jeg skulle gjerne sett frislipp på antall motorer samt drivstofforbruk igjen da det gjerne førte til flere motorras, dvs spenning om hvorvidt utstyret holder helt inn. I dag er det heller sjeldent og det er kjipt å se på at de må holde igjen for å spare bensin.... Likevel synes jeg det ser ut til at siste revisjon av reglene har ført til langt bedre racing og ser frem til mere lyd i motorene som videre revisjon av motorreglementet har som intensjon.
     
    Sist redigert:

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    3.121
    ok, la oss sammenlikne F1 og MotoGP.

    Som jeg ser det er det 2 virkelig store problemer med F1 i dag.

    Det er stort sett for vanskelig å kjøre forbi i F1. Bilene blir liggende etter hverandre med stor avstand mellom bilene. Selv med kunstige hjelpemidler som vinger som åpner seg er det vanskelig å kjøre forbi. Hver gang noen endelig klarer å kjøre forbi er det en sensasjon og blir vist i replay 14 ganger. Kjedelig.

    F1-bilene ser ikke ut som om de går fort på tv, siden de har så mye marktrykk. Det ser ut som de er limt til asfalten. Kjedelig.


    I MotoGP ser det ut som syklene går fort. De skrenser og spinner og man ser at Rossi og gutta kjemper med syklene. Morsomt å se på.

    Og det er masse forbikjøringer, så det er kamp om seieren. Morsomt å se på.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.032
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Det skal ikke være for lett å kjøre forbi, det er kjedelig. Man skal fortjene å kjøre forbi og ikke bare fordi man er litt raskere. I Kina GP så man at det var fullt mulig å kjøre forbi og det ble foretatt mange forbikjøringer utenom DRS-sonene (i sving 6). Haugevis av forbikjøringer blir bingopreget og er ikke veldig morsomt å se på, men dyktig kjøring og utfordrende situasjoner er underholdende. Årets F1 ser ut som en vinnerresept. Bare lyden som mangler og det snakkes om nye regler for å bedre dette. Bil vs motorsykkel blir litt som å sammenligne hopping og alpint.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    3.121
    Vi er tydeligvis uenige om det meste. Men det er jo helt greit det.

    edit:

    Forøvrig, her er link til løpet på Monza i 1971:


    Det siste året før Monza ble ødelagt med chicaner.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.032
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Nå ser ikke jeg på fotball, men tror ikke det blir morsommere av å øke størrelsen på målet slik at det blir mange scoringer ;). Men at sjikaner burde vært redusert, det er jeg enig i.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    3.121
    Nå ser ikke jeg på fotball, men tror ikke det blir morsommere av å øke størrelsen på målet slik at det blir mange scoringer ;). Men at sjikaner burde vært redusert, det er jeg enig i.
    Igjen, foppal har ikke noe med motorsport å gjøre. På noen som helst måte.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.032
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    En analogi, min kjære mann, selv foretrekker jeg malingstørking.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    3.121
    nei, foppal og tørkende maling er omtrent like kjedelig hvis man blir tvunget til å se på det. De ligger omtrent likt på kjedelighet-skalaen.

    F1 er bare litt kjedelig. Foppal er drepende kjedelig.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Syns China GP var kjempespennende jeg. Ferrari som tar opp kampen med Mercedes. Ungguten Verstappen som kjører seg opp til 2. plass fra 16. startposisjon, for så å drite seg ut og havne bak i feltet og jobber seg opp til en 3. plass. Fuktig bane, så dekkvalg er av stor betydning. Satt mange ganger på kanten av sofaen jeg da. (og det gjør jeg ikke av maling som tørker - eller fotball for den sags skyld).
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Formel 1 er jo blitt så tamt at det grenser til kjedsomhet. V12 ble til V10 ble til V8 ble til V6. Turtallet er redusert fra 20000 omdr, til sånn slapp, sent 1978 Granada nivå.
    De rev'et så høyt fordi det var sugemotorer. Turbomotorene fra 80-tallet maxet på ca 12.000rpm. Nå har de 1.6L V6 med turbo som går opp til 15k, men det er vel endel mindre turboer enn på 80-tallet. Årets F1-biler er også raskere enn noen gang tidligere, med mulig unntak av Williams FW14B fra 1992 som hadde aktiv fjæring, antispinn, ABS og alt mulig rart som i dag er forbudt. Men den gikk i høyeste grad som på skinner, FW14 var nesten ute av stand til å sladde.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    En V12 ved 10.000 omdr. høres også ut til å ha høyere turtall enn en V6 ved samme turtall. Forskjellen er enda større mellom en L4 og V12
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.032
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Nok et spennende løp med et resultat man liker. Racer 1 - Taxi 0 :cool:
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.032
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Perfekt kvalifisering i dag og med tanke på Ferraris racefart så kan dette bli veldig bra. Endelig 2 racerbiler på første rad igjen. Gleder meg som en unge til løpet i morgen.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    3.121
    Imponerende opphenting mot slutten der.

    Men siden det er bortimot umulig å kjøre forbi i F1 så var han som ledet ganske trygg på seieren likevel.

    Og slik ble det.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.032
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Kunne ha gjort en feil. Vettel kunne gjort noe ved passering av andre biler. Godt og spennende løp. Og godt kjørt av Bottas som kjørte forbi 2 biler.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det nye regelverket, som trer i kraft i 2021, ble offentliggjort i dag.

     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Tror ikke det vil hjelpe mye for interessen rundt F1. F1 "døde" med første halvdel av 90 tallet
    En må vekk med DRS, paddle shifts, servostyring, datamaskiner og gamle gretne sidrumpede gubber, dekk som ikke tåler å pushes samt begrensninger i drivstofforbruk og no costs cap please.... Dagens biler er så lettkjørte at "grønnskollingene" hopper rett inn og "fights". Join my train.... F1 er frakjørt av realitetene - internett - spill ... mm...



    I gamledager var det heeelt annerledes....





     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Williams FW14 som Mansell kjører i den videoen var vel den mest lettkjørte F1-bilen noensinne. ABS, traction control, automatgir og aktivt hjuloppheng...den kjørte nesten av seg selv.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.032
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Rent bortsett fra at Formel 1 startet i 1950 selv om det ble kjørt grand prix løp langt tidligere.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Williams FW14 som Mansell kjører i den videoen var vel den mest lettkjørte F1-bilen noensinne. ABS, traction control, automatgir og aktivt hjuloppheng...den kjørte nesten av seg selv.
    Well, det gjorde den absolutt ikke men det er bredt dokumentert at alt bilen var "illegal" og at denne teknologien (det behøvdes 3 separate datamaskiner for å sette den opp) ble totalforbudt nokså snart etter. Som Ron Dennis sa for en tid tilbake: "It was black and white illegal"....
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.618
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Rent bortsett fra at Formel 1 startet i 1950 selv om det ble kjørt grand prix løp langt tidligere.
    Joda. Jeg fant et klipp med det første F1-løpet i England 1950 (Silverstone?), men det var ikke like stilig som dette klippet fra 1934 :D

    Er 1955 innafor?

     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    BrrrrrrrrrzzzzdddnngggggrrrrZNORK.......
    F1 er like spennende som å se på en rulletrapp ...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.032
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    1934 var også innenfor, men som Grand Prix ;)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.032
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    BrrrrrrrrrzzzzdddnngggggrrrrZNORK.......
    F1 er like spennende som å se på en rulletrapp ...
    Så la være. Jeg har min oppfatning om fotball og den logiske løsningen var å la være å se på eller kommentere i fotballtråder. F1 er faktisk veldig spennende, men det forutsetter at man er engasjert, at man forstår at forbikjøringer skal være vanskelig og at man forstår strategiens betydning i løpene. Hvis man setter seg ned for å la seg passivt underholde vil jeg anbefale «kongen befaler» eller en eller annen fotballkamp.
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Hva tenker folket om reglene for 2021?

    Det var nesten like mye hype rundt forrige regelendring, og NÅ skulle det bli bra igjen....

    Håper jeg tar feil, men frykter det blir mer av det samme.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hvis de ikke slipper løs dekk og fuel blir det samme kollektivkø som før. Det har vært alt for mye spare dekk og i noen grad fuel. De som kontrollerer løpet "cruiser" og de andre har blitt for korte i bena til å få gjort noe med det. Har ikke giddet å se spesifikt på dette, vi får hva reaksjonene fra teamene blir.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.032
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Medfører regelendringene at det faktisk er mulig med forbikjøringer på visse baner så er det positivt selv om jeg synes det visuelle er et steg i feil retning. Man kan jo håpe at den endringen i så fall fjerner noe av søndagskjøringen. Vanskelig å si. Regelendringer skaper erfaringsmessig store forskjeller i prestasjon i en periode så det tar tid før konsekvensen blir synlig.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Blir nok bra. De går i retning 80-tallet, med større hjul, mer mekanisk grep og mindre aerodynamisk grep, turbo osv. Synes også 2021-bilen ser lekker ut, med lav nese og uten winglets som stikker ut over alt.

     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Jeg er svært bilinteressert men finner F1 like kjedelig som Balle Clorin.

    Hvem vinner i år? Den beste sjåføren eller den beste bilen?

    -BB-
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    ^ Hvorfor må du kringkaste at du ikke liker Formel 1? Det er en opplysning av null interesse for noen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn