Forsøk på en verdig måte å muliggjøre beskrivelsen av Jerrys og Mikaels sjenanse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.081
    Torget vurderinger
    0
    TECHNICS SL-1200G - JAPANSK PÅ SITT BESTE?

I jakten på platespiller har innspillene hittil vært av det som kunne forventes; mye tre, håndarbeid og blytunge oppsett - alt fra Europa (?).

Med fare for å provosere: Hvorfor ikke hente en populær spiller fra Japan, nærmere bestemt SL-1200G*?

Har ikke en slik spiller det som trengs for å gi lyd? Står spesifikasjonene seg mot øvrige spilleres spesifikasjoner?

Det har vært litt diskusjon om spillere som ikke tåler bass og at noen går i rommet osv.; men en spiller med musiklubb-DNA (f.eks. diskotek) tåler vel slike "rystelser"?

Og hvis den er for "billig", kan pickupen byttes ut så man kommer så nær man vil til 100k-grensen.

Det hadde vært interessant å høre hvor SL-1200G eventuelt kommer til kort for en som lever med stil.

Blir dette som å sammenlikne en Lexus (LFA) og Nissan (GT-R Nismo) med Porsche og Lamborghini?

:)

*Grand Class Direct Drive Turntable System SL-1200G Hi-Fi Audio | Technics US

Dr.E

Fersking
    Ble medlem
    29.12.2016
    Antall liker
    2
    Jeg merker meg denne trådens leseres manglende tiltro til pasientens nevenyttighet, og ikke minst i den terapeutiske nytten med et DIY prosjekt. Denne tonearmen må likevel sies å være godt egnet for montering i noe hjemmesnekret. Det kan godt hende min fasinasjon kun skyldes undertegnedes glede over å tenke på golfballer som flyter - til forandring.
    LTD Tonearm � Well Tempered Lab

D

Dåbbel J

Gjest
    Takk for et friskt pust her inne på mental avd. Og måtte det nye året by på tung medisinering av medpasienter :rolleyes:

Godt nytt år ifra VestBreddens aller værste

/JR

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg merker meg denne trådens leseres manglende tiltro til pasientens nevenyttighet, og ikke minst i den terapeutiske nytten med et DIY prosjekt. Denne tonearmen må likevel sies å være godt egnet for montering i noe hjemmesnekret. Det kan godt hende min fasinasjon kun skyldes undertegnedes glede over å tenke på golfballer som flyter - til forandring.
    LTD Tonearm � Well Tempered Lab
    En må alltid holde seg til fakta, der de foreligger. Så langt vet vi om pasienten at han ikke skrur sammen flatpakker som kommer fra IKEA, og behersker kunsten å vaske bil, samt har tilgang til verktøy (som andre håndterer?). Samtidig vet vi fra all vitenskapelig forskning at makramé har langt bedre virkning på sjelens sunnhet enn diy lydutstyr; det siste har aldri hatt beroligende virkning på nevroser hos denne pasientgruppen - deres rastløshet ender først ved den siste svingning.

Uansett; godt år til pasient, helt og forteller. Ser frem til det som kommer!

Sist redigert:

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.972
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Så er 2017 her. Nytt år. Vår venn står ved vinduet. Løfter glasset i stillhet. Tenker på de andre pasientene. -Hva tenker de? Bedriver de? Godt nytt.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.972
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Forfatteren tok i dag en inspeksjonsrunde og spasertur ved sin hytte. Riktig behagelig var det selv om han fortsatt undres hvorfor dagens voksne kler seg som barn når de ferdes utendørs.
    20170101_145857.jpg

20170101_145821.jpg

20170101_140353.jpg

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.972
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Vår venn og helt er urolig.
    Spørsmål fra Forfatteren:
    Hva med: Classic Turntable Company Ltd - Supplying Garrard 301 Turntables | Garrard 301
    • Classic 301 Reference+Classic 301 & 401 Power Supply Unit ( PSU)+SMD Acoustics Type II 301 Reference Plinth+ en eller annen 12" arm 8300£ + arm ...... ender på 120000 kanskje

• Evt Shindo type TOPCLASS til 123000 + mva (helt fryktelig pris)? Fortell hva som er så bra med denne.
    Undertegnede har lest Fosse sin tråd og er bergtatt, men det er så mye rart der ute. Finnes feridg rigg til salgs her i Kongeriket?

• Nottingham DAIS med 12" (hvilken?) Gudene vet hva det koster....
    • TW-acoustic Raven AC med Raven 10.5 ca 119 tusen...

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dais-drivverket koster nok 55-60.000 Kr, tenker jeg. En mail til Endpoint-Tom Egil gir svaret på et blunk. tom@endpoint-audio.com

En 12" Jelco SA-750LB som er en glimrende arm og fantastisk mye for pengene, får du fra Audioaktøren i Vestfold for 6.300 Kr, og en kabel til denne fra samme produsent/forhandler for 1400 Kr. Kabelen kan du selvsagt kjøpe i andre varianter også.

Da har du drøyt 30K igjen av budsjettet til pickup. Litt voldsomt, kanskje? Eller helt greit?

Jeg tenker fremdeles på Dynavector XX2 mk2, som vel koster ca. 17K fra Planet Snapa eller Duet Audio, men det finnes masse rart å velge blant. Lyra, ZYX, Soundsmith...

På Dais kan du i og for seg bruke kortere armer enn 12" også.

Vil du bruke opp litt mer av budsjettet på en litt mer flashy arm, kan du jo høre med Endpoint hva han kan levere fra Wilson Benesch, f.eks.

Du havner omtrent på budsjettet ditt med Dais, Wilson Benesch Nanotube One og Dynavector DV-XX2 mk2, tenker jeg, og det tenker jeg vil SPILLE! ;) ...Eller hva, Lagga?

Evt. kan du jo velge Jelco'en og kline til med en finere pickup. En annen japaner (som vel også står på Laggas spiller?) Miyajima Shilabe, f.eks. Det
    finnes myriader av pickuper å velge mellom, men disse kan du få hørt i ditt nærområde. ;) Når du går inn i vinylavspilling på et såpass høyt nivå, er det jo greit å ha hørt sånn omtrent hvordan det man bestiller vil låte. :)

Men Dais, SA-750LB, kabel, DV-XX2 mk2 og plater for 15-20.000 høres kanskje bedre ut. :)

Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.619
    Torget vurderinger
    27
    Jeg ville tatt kontakt med Vermin her på Sentralen, han har både Garrard (modifisert 401) og han har en Raven.
    I tillegg har han et godt utvalg av pickuper og armer og vil kunne gi deg noen betraktninger rundt hvilke kvaliteter og forskjeller som ligger i de to drivverkene.

Jeg synes du gjør klokt i å velge drivverk som kan bære to armer. Ikke at jeg kjenner anlegg eller dine preferanser, men det bare aner meg at du verdsetter audiofile kvaliteter i tillegg til at du har en samling med plater som fort kan låte noe anemisk og tynt på en del oppsett. Da vil f.eks en SPU eller EMT med rette slipingen kunne gi deg en presentasjon som skiller seg litt fra det man opplever fra mye moderne high-end.

Hyggelig at du fant tråden nyttig og inspirerende!

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Hmm, synes ikke denne bowlingkule-fargede spilleren er forfatteren verdig, rent estetisk sett.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ;)

Dais MÅ ikke kjøpes med cheezy galakse-motivlakkering. Heldigvis! Har aldri sett en slik live.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.972
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Vår venn er begeistret og urolig. All informasjon fra medpasientene gleder ham stort. Det eneste som er sikkert er at dette vil bli kostbart. Ikke dyrt. Ute skinner solen.
    20170102_143359.jpg

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.704
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Jeg ville tatt kontakt med Vermin her på Sentralen, han har både Garrard (modifisert 401) og han har en Raven.
    I tillegg har han et godt utvalg av pickuper og armer og vil kunne gi deg noen betraktninger rundt hvilke kvaliteter og forskjeller som ligger i de to drivverkene.

Jeg synes du gjør klokt i å velge drivverk som kan bære to armer. Ikke at jeg kjenner anlegg eller dine preferanser, men det bare aner meg at du verdsetter audiofile kvaliteter i tillegg til at du har en samling med plater som fort kan låte noe anemisk og tynt på en del oppsett. Da vil f.eks en SPU eller EMT med rette slipingen kunne gi deg en presentasjon som skiller seg litt fra det man opplever fra mye moderne high-end.

Hyggelig at du fant tråden nyttig og inspirerende!
    Stöttes! Vermin får ta på sig äran att jag själv sitter med både Raven och 401 idag. Få har väl testat mer än han när det kommer till olika kombinationer. I tillägg är han en toppkarl som hjälper med både det ena och det andra! Rådför dig med Vermin.

mekaniac

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Verdal
    Hva med Italiensk design og håndverk ?
    Mulig Gold Note Mediterraneo kan falle i smak for en som setter design høyt og med dragning mot støvellandet ?

Jeg har ingen erfaring med merket men kan tenke meg at pasienten og/eller forfatteren liker tanken på å ha noe som "ingen andre har".
    Pris for drivverk i Sverige er 60000.-

Mediterraneo hd (13).jpg

Mediterraneo hd (12).jpg

Mediterraneo hd (23).jpg

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.972
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Sølvplatens magi er fortsatt til stede. Hovedpersonen i denne historien forsøker å oppnå ro ved å skape ro i det anlegget som formidler musikk, men som ikke befinner seg i dagligstuen. En skilletransformator på 2kW er satt inn mellom den amerikanske spiller og moder jord. Om det gir en sortere bakgrunn enn nattehimmelen skal være usagt, men ro i sjelen gir det. For å oppnå et lite løft i toppen er dessuten de dynamiske høyttalerne vridd noe inn mot det tenkende individ som nyter de magiske toner. Det virker, men interiørdesign er det ikke et løft. -Uro i synsfeltet, tenker vår venn.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.972
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Store øyne. En ringing og hardhet i Youngs vokal ved sterkt pådrag. Samme problem ved avspilling av 4 way street. En rask besiktigelse viser at kraftverket var koblet via et lynvern, riktignok av grov type, men likefullt et vern. En tollstasjon hvor farten må ned og det er fare for ubehageligheter, munnhuggeri og kø. Dette var selvsagt gjort ved en feiltagelse etter litt rengjøring noen dager tilbake, ja et annet år. Ut med de doble støpsler og rett inn i veggen med dem. Ringingen er borte. Beistet får strøm nok og øser ut i generøse mengder. Deretter; ut med høyttalere igjen. Null vinkling. Ro i sinn og synsfelt.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.972
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Byttet frem og tilbake fra van den Hul the second til van Damme. Van den Hul er rimelig selv om den er dyrere en vD, og overlegen. Særlig toppen ble dårligere med vD. Skrikete. VanDamme benytter simpleste Neutrik plugger mens vDH faktisk har en kostbarere type viste deg seg ved nærmere inspeksjon. Byttet frem og tilbake men Jerrys og Mikaels sjenanse ble ødelagt. Desverre. Vår helt tror ikke på magi og spiritisme, men det var ikke tvil her.
    20170102_194443.jpg

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.473
    Kjære venner. Undertegnede har liten tro på spillere med rare fjærings og dempningsoppsett som f.eks Linn og Michell. Nottingham er vel konstruert uten slikt tull? Min begrensede erfaring via GyroDec lærte meg at selv nesten perfekt oppsett gav dårlig lyd. 100 prosent bra lyd. Hvis man hostet i rommet eller, gud forby, rørte spilleren -dårlig lyd igjen. Lite bass som nærmest ble drenert bort av missforstått dempningsteori. Lyden fra anlegget vil jo også påvirke spilleren. Fosse sin spiller virker veldig forlokkende, men den ser ut som en mekanisk leke fra 70 tallet inni. Hvordan kan det ha seg at den blir så god? De tunge Nottingham spillerne virker logiske. Hva med Raven? SOTA?
    Får vel svare på denne da jeg har 2 SOTA spillere, en fjæropphengt ( http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/16538-en-sota-cosmos-med-et2-arm.html) og en ikke (http://www.hifisentralen.no/forumet...n-sota-millenia-med-en-triplanar-vii-arm.html )

Skulle jeg bare valgt en hadde jeg valgt Cosmos'en helt klart.
    For å sitere meg selv; "- underlaget har en del å si for resultatet, spesielt for ikke-fjærende spillere. Hvor mye av forskjellen vi tilskriver spillere skyldes egentlig et ikke-optimalt oppsett? Jeg vet ikke, men en riktig designet fjæropphengning som i Cosmos'en har noe for seg...."

Med "riktig designet" mener jeg et tungt subchassis med en resonansfrekvens for fjæringen på rundt 2 Hz. Da er det stabilt og jeg kan slå hardt på plintet til Cosmos'en uten nevnverdig tilbakekobling - litt lavfrekvent støy, men pickup'en står helt i ro. Noe helt annet enn med en Linn som jeg også har hatt en gang.
    En annen designdetalj re Cosmos'en; motoren står på subchassiet slik at den ikke kan bevege seg uavhengig i forhold til platetallerkenen, ulikt noen andre design.

Hvor gode er SOTA'ene i forhold til andre spillere? Har ikke peiling egentlig bortsett fra at jeg kan spille vinyl og sammenligne med CD og hvordan jeg hører live musikk og se hva jeg får for pengene, blant annet "vacuum holddown" som jeg ser som en stor fordel osv...og det jeg hører gjør at trangen til å prøve andre er ikke veldig stor....
    Skulle jeg byttet ut noe måttet det vært Millenia'en - Cosmos'en blir stående "for alltid" - og aktuelle spillere hadde definitivt vært spillere med fjæroppheng slik som Avid, SME eller Basis for å nevne noen jeg liker designet på - og det ser ut som om disse er laget av folk som vet noe om platespillere og fysikk...

Men de er dyre, og skulle jeg forsøkt noe billigere synes jeg Dr Feikert ser bra ut. Og faktisk også den siste Technics'en - drivverket først og fremst - litt synd at en ikke kan kjøpe den uten arm...og så er der masse fine andre spillere...
    Se litt kritisk på hvordan du kan ha spilleren montert - ender du med å måtte avkoble den fra underlaget, er det et fjærsystem som definitivt er mest effektivt og gjør dette best.

Lykke til i jakten..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn