Forsøk på en verdig måte å muliggjøre beskrivelsen av Jerrys og Mikaels sjenanse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    4.274
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Det er en nytelse å følge med denne tråden. Visuell og mental collage. Deilig....

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.431
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Han nærma seg kjellardøra. Ho var opa, og han gjekk inn, kveikte lykta og famla seg innover. Eit stykke inne i rommet stod eit arkivskåp. Ulåst. Nyfiken som han var, sette han frå seg ryggsekken, og tok til å leite gjennom til han fann ei mappe med namnet til hovudpersonen på.
    "kva er dette?" tenkte han, og bladde litt i dokumenta. Så fann han brev. Namnet til hovudpersonen var streka over med tre x-ar, men det var framleis råd å lese. Han bladde litt, og stunda litt då han såg eitt for styresmaktene. Han las:
    ".....Jeg er av de oppfatning at myndighetene i XXX har en sterk personlihet, en allsidig og dyktig mann på svært mange områder, som ikke nødvendigvis i sine oppdrag er avhengig av revolveren som sitt våpen. XXX er en habil nevekjemper, og også vel trenet i judo. Han må betegnes som en usedvanlig dyktig sporfinner. Hans bakrunn som profesjonell gambler har jeg ofte hatt nytte av i kampen mot falskspillere. Jeg vil påstå at XXX har en høyt utviklet intelligens, og at han i en rekke oppdrag har bevist dette.
    Vold er desverre en del av vårt liv og vårt samfunn. Langt de fleste benytter våpen, og derfor er en mann som XXX av uvurderlig betyndning for riket. XXX er uten vil den beste skytteren i korpset, han har under full kontroll trukket på 1/5 sekund og utallige ganger bevist at han tilhører den absolutte elite...."

- Så det er ein slik ein, tenkte han.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.972
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Forfatteren undres igjen. Solen skinner og en praktfull påskestemning regjerer utendørs. Knapt en barnål har løsnet etter ekstremværets herjinger. Agurknytt med distriktspolitiske føringer preger også værmeldingen disse dager.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.327
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    En historie bak historien til The Stranglers Insnöad på östfronten:D

Vid ett annat tillfälle hade gruppen The Stranglers fått en inbjudan om att göra en konsert i Klippan Skåne. Klippan var något av epicentrum för punk i Skåne, mycket tack vare en liten men livaktig kulturförening som var verksam här. Där fanns ett kulturhus där man anordnade konserter och även gjorde skivinspelningar. Här reciderade storheter som Pål Spektrum, Noise, Sticky Bomb, Sly Terrarie och så vidare. The Stranglers som var ute på Europa-turné tyckte att Sverige var ett outforskat kapitel och tackade genast ja. Vad dom inte visste var att i Sverige finns något som heter ”Raggare”, och att just dessa raggare via djungeltrumman fått reda på att ett visst punkband skulle komma för spelning i Klippan och vid vilket datum. Scenen var därmed riggad för en riktig catfight och dagen då konserten var utlyst kom vi åkande från när och fjärran … The Stranglers första Sverige-konsert, tänk er. Även jag hade infunnit mig med medhavda vänner som med SJ:s benägna hjälp hade lyckats med att ta oss ner.
    Ett hundratal personer hade samlats för att avnjuta konserten och bandet kom in. Kanske var de något förvånade över att stället inte inrymde fler besökande då de var vana vid att spela för större publik. Bandet satte i varje fall igång med spelningen och så långt var allt bra. Det som kom att ske senare var dock inte lika bra. Plötsligt brakade ingångsdörren upp och hur många raggare som strömmade in vet jag inte för alla i publiken stormade ut genom en annan dörr. Den i varje fall månghövdade skaran raggare stormade upp mot scenen, uppenbarligen skulle bandet spöas upp. The Stranglers som var lika chockade som alla andra flydde ut i artistlogen, låste in sig och flydde till sist ut genom en bakdörr. Det dröjde dock inte länge förrän logedörren sprängdes och jakten på bandet återupptogs, denna gång ut över en potatisåker som ligger bakom huset. Till sist gav raggarna dock upp då Stranglers försprång var för stort, men man nöjde sig inte med att bytet slunkit ur de blodtörstande käftarna. Istället gick man tillbaka till konserthuset och slog systematiskt sönder bandets utrustning. Detta avbröts dock efter en stund då ryktet började gå bland raggarna att polisen var på väg.
    The Stranglers var tvungna att återvända till England utan instrument. Visserligen betalade försäkring för det skadade, men byråkratins grottekvarnar maler långsamt. Under tiden var bandet tvungna att låna pengar av sitt skivbolag för att ha råd att fortsätta sin Europa-turné, som annars hade blivit tvungen att ställas in. Väl hemma igen efter avslutad turné, kom dock bandets hett efterlängtade hämnd för de oförätter man fått utstå på den skånska potatisåkern. På b-sidan till en av sina singlar spelade man in låten Nothing New On the Swedish Front, som bygger på en hemmasnickrad svensk text. Instucket bland ett och annat gutturalt ljud finns fraser instuckna som ”dessa javla raggare” ”allt ar sonderslaget” och så vidare.
    Dr. Da Capo

D

Dåbbel J

Gjest
    På med solbriller........ Eller no. Blodrød skrift over nesten hele skjermen....

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.281
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Stranglers er fremdeles aldri feil!
    Dette kan jo lett misforstås, så jeg iler til og tilfører at Stranglers alltid er rett!
    Det er jo strengt tatt også litt upresist, men jeg tror jeg gir meg der. Hvor nå enn der kan være.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.972
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Forfatteren tenker høyt. Viylrigg. Budsjett med arm og pu ca 100 tusen små kroner. Forslag?

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.081
    Torget vurderinger
    0
    Forfatteren tenker høyt. Viylrigg. Budsjett med arm og pu ca 100 tusen små kroner. Forslag?
    Tror ANM har et forslag...

Vinylriggen hans "høres" jo ut som noe selv jeg kunne tenkt meg...

;-)

A

ANM

Gjest
    Tror ANM har et forslag...

Vinylriggen hans "høres" jo ut som noe selv jeg kunne tenkt meg...

;-)
    Ja, kjøper du den har du råd til noen plater også på budsjettet. Men vil egentlig ikke anbefale den, tross alt to kjente som har den alt. Blir kjedelig med for mange slike i distriktet.:( En Pecker kler deg synes jeg...

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.327
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    The Stranglers spillte for oss på Roskilde-87:) Det var mye den Lørdagen som skall huskes i dimman! Hoodoo Gurus gjorde party spilling av rang:cool: og dagen begynnte med att cornelis Vreeswijk gjorde den der uførglemmlige telt konserten.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.972
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Gode innspill. Hva med TW acoustic Raven sine modeller ?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dais! Jelco SA-750L, eller kanskje noe i karbon fra Wilson Benesch? Burde få pakketilbud fra Endpoint. :)

Pickup! Tja... Jeg liker Dynavector.

Tør ikke regne på det, men jeg strekker kanskje budsjettet allerede uten PU? DV-XX2 mk2?

Hva med RIAA-trinn?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.619
    Torget vurderinger
    27
    I et så stilbevisst hjem mener jeg Garrard i rette plint, med god arm, og pu med prioriteringer nær pasientens (god mellomtone og trøkk i mellombassen?) er nærliggende å foreslå.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.972
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Mange gode forslag. Jeg søker en rigg som rocker. Klubbfølelse. Live. Tror Fosse traff spikeren på hodet når det gjelder tonal preferanse. Skal på store Jbl med ml33h eller japanske rør ( Kondo forsterker og riaa er målet). Hvis medpasientene kan være presise. Gjerne modell, forhandler brukt/nytt. Dette er mitt Manhatan Project.... og bilder. Vår venn har en visuell hjerne!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.619
    Torget vurderinger
    27
    Kjøp et restaurert drivverk fra Audio Grail, et plint du har tro på, her er det mange alternativer (se min tråd, et år tilbake). Det finnes mengder av tweaks og modifiseringer. Jeg er godt fornøyd med EMT 997, men det finnes selvsagt alternativer.

Velg en litt varmtklingende pickup som EMT eller Dynavector.

Høyst subjektivt både med hensyn til estetikk og lydmessige preferanser.

IMG_0516.jpg

IMG_0515.JPG

IMG_0331.JPG

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.281
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Med minimal peiling på platespillere tillater jeg meg likevel å resirkulere disse bildene fra min egen tråd til mulig glede for pasienten. Et estetisk mesteverk i mine øyne. Denne Garrarden var nylig for salg i USandA, og prismessig burde det etterpå være igjen mammon til kassevis med Simmers :)

IMG_1061.JPG
    IMG_1062.JPG

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.619
    Torget vurderinger
    27
    Den spilleren for under 100K? Komplett?

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.281
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kom på mail fra Audiogon. Siden det ikke var aktuelt for meg gjorde jeg ikke annet enn å nyte bildet. Det er mulig jeg tar fullstendig feil, men mener noenlunde bestemt den var lagt ut for 3.800$, men hva så lå inne i den prisen og om jeg husker rett.....

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.281
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kom på mail fra Audiogon. Siden det ikke var aktuelt for meg gjorde jeg ikke annet enn å nyte bildet. Det er mulig jeg tar fullstendig feil, men mener noenlunde bestemt den var lagt ut for 3.800$, men hva så lå inne i den prisen og om jeg husker rett.....
    Måtte sjekke litt når det var så langt mellom oss, Fosse :) På nettet finnes noen tråder fra ham som nylig kjøpte spilleren. Ingen spesifikk pris blir nevnt, men det eneste som er sikkert er at min prishusk er særdeles dårlig. Langt over 100K for denne. Endrer til skyldig Simmers ;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Mange gode forslag. Jeg søker en rigg som rocker. Klubbfølelse. Live. Tror Fosse traff spikeren på hodet når det gjelder tonal preferanse. Skal på store Jbl med ml33h eller japanske rør ( Kondo forsterker og riaa er målet). Hvis medpasientene kan være presise. Gjerne modell, forhandler brukt/nytt. Dette er mitt Manhatan Project.... og bilder. Vår venn har en visuell hjerne!
    Lagga har en Dais på benken med Wilson Benesch-arm og gjennomtrekk av gode pickup-er spillende. Han er sjelden lei på å innvilge audiens.

Dais må nesten sees i live, og ikke bare på bilder. ;)

Ellers postet nevnte vinylentusiast nettopp dette bildet:

Hvis man ønsker å spare... tja, et femsifret beløp, kanskje, kan man gjøre som nylig re-frelste ANM (og iofs. Undertegnede) og kjøpe en Jelco SA-750LB i stedet, uten å miste mye. (noe?) Da blir det mer til pickup, som er viktig! Her er ANM's nye spiller:

Ellers, hvis man vil ha enda mer til pickup, ;) kan kanskje Space 294 være noe. Med Heavy-kit og fin "Wave Mechanic" strømforsyning ser den IMO med sin 14" tallerken og tykke, 60cm brede plattform om mulig enda mer bombastisk ut enn Storebror Dais. Her er min:

Jeg vet ikke så mye om hva som er "riktig" design for deg, men jeg synes Nottingham Analogue Studio's spillere ser utrolig seriøse og majestetiske ut. No nonsense, og godt konstruert. Bombesikre og enkle. En av de større NAS-spillerne blir blikkfanget i rommet. Selv mellom to JBL Everest. ;) Det blir litt "den beste bil'n i væla, er den som je har nå"-anbefalinger dette, men sånn må det jo nesten bli når man har vært gjennom den samme runden med research og vurderinger selv, og gjort et valg etter sitt eget skjønn. :)

Det spesielle med NAS er TUNGE tallerkener med høyt treghetsmoment og svært momentsvake motorer som gjør at de får en ekstremt jevn gange og rotasjonshastighet, og at evt. ujevnheter fra motoren ikke har nubbsjans til å påvirke tallerkenen. Resultatet er en lyd som oftest beskrives med vendinger som nattsvart bakgrunn, voldsom dynamikk og en pondus og ro som selv ærverdige Torkel Ravndal kan misunne. ;)

NAS kan handles fra Endpoint Audio på den andre siden av Oslofjorden.

Sist redigert:

Dr.E

Fersking
    Ble medlem
    29.12.2016
    Antall liker
    2
    Undertegnede mener bestemt at dette kan være et terapeutisk DIY prosjekt for pasienten.

D

Dilla

Gjest
    IMG_0490.jpg

...med et såpass stramt budsjett er det bruktmarkedet som gjelder for ovenstående tips. Dais er billigversjonen som også funker helt greit (i.e. 33 1/3 og samtidig ser OK ut uten at det blir det der folkelige blingopplegget som allmuen tiltrekkes av). Flott tråd, tipp topp tommel opp!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Selv har jeg aldri hørt en Garrard, men jeg synes jo det er litt pussig å bruke sekssifrede beløp på å pynte opp en 50 (?) år gammel, i utgangspunktet rimelig, spiller med en orgie av edeltre og møbelpolish og dyre armer, men det må jo være noe i det, tydeligvis.

Hvor har trådens forfatter, som ikke nødvendigvis er den samme som trådens hovedperson men som nok ofte er det likevel, blitt av i dag? På platespiller-shopping allerede? :)

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.972
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Vår helt er til stede. Spørsmålet er: kan det gjøres som Dr. E foreslår? DIY? Kjøpe 12" arm og pu? Hvis tilgang til maskinering er tilstede?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vår helt er til stede. Spørsmålet er: kan det gjøres som Dr. E foreslår? DIY? Kjøpe 12" arm og pu? Hvis tilgang til maskinering er tilstede?
    Alt går, men det er jo ikke korteste vei til oppegående vinylrigg. Det kan jo være så mangt også. Alt fra å montere en arm og et direktedrevet drivverk (Denon, RCA/Victor) i en pen trekloss til å fabrikere lager, tallerken, etc selv.

Personlig ville jeg valgt litt terapeutisk avspilling av vinylplater på en kjøpespiller først, og evt. bygget noe selv ved siden av, men det finnes tøffere folk enn meg. ;)

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Du ville vel ikke kjøpt eksospotte og bremselys og mekka en Ducati fordi du hadde en dreiebenk tilgjengelig!

Here goes, sånn at du kan strekke budsjettet litt:

image.jpg

Den overgår det meste i godt design! Fancy trevirke, bløtkake opplegg eller smakløs borerigg. Selv min egen hrx ser ut som en forvokst flyplassjålebukk.

Sist redigert:

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.027
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Alt går, men det er jo ikke korteste vei til oppegående vinylrigg. Det kan jo være så mangt også. Alt fra å montere en arm og et direktedrevet drivverk (Denon, RCA/Victor) i en pen trekloss til å fabrikere lager, tallerken, etc selv.

Personlig ville jeg valgt litt terapeutisk avspilling av vinylplater på en kjøpespiller først, og evt. bygget noe selv ved siden av, men det finnes tøffere folk enn meg. ;)
    Som ærede Dazed bringer til torgs; alt går - og alt er mulig. Nu vites lite om vår helts håndverksmessige kunnskaper og evner,
    dette til tross virker det som et fornuftig råd. Altså å kjøpe et ferdig produkt i første omgang, det være seg fabrikkprodusert á la VPI eller håndlaget á la Nottingham. Så kan et evt diy-prosjekt være noe man ødsler tid og kjærlighet på senere.
    Ellers bes forfatteren å henlede vår helts oppmerksomhet på, at det er legio muligheter for hjemmebesøk for å avhjelpe hans
    forståelige ubesluttsomhet i dette viktige spørsmålet.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.972
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Kjære venner. Undertegnede har liten tro på spillere med rare fjærings og dempningsoppsett som f.eks Linn og Michell. Nottingham er vel konstruert uten slikt tull? Min begrensede erfaring via GyroDec lærte meg at selv nesten perfekt oppsett gav dårlig lyd. 100 prosent bra lyd. Hvis man hostet i rommet eller, gud forby, rørte spilleren -dårlig lyd igjen. Lite bass som nærmest ble drenert bort av missforstått dempningsteori. Lyden fra anlegget vil jo også påvirke spilleren. Fosse sin spiller virker veldig forlokkende, men den ser ut som en mekanisk leke fra 70 tallet inni. Hvordan kan det ha seg at den blir så god? De tunge Nottingham spillerne virker logiske. Hva med Raven? SOTA?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.619
    Torget vurderinger
    27
    Dette med bass avhenger av flere faktorer og fjæring kommer i ulike varianter. Hos meg tror jeg Aviden (den eneste med fjærer i hovedoppsettet) er den mest bassglade, isolert sett, men ikke slik den nå er satt opp.

A

ANM

Gjest
    Som eier av av både det "dårligste" og nå det beste drivverket til Nottingham ville det vært urett av meg å ikke støtte Dazed i hans vurdering.

Du har lokale muligheter til å høre disse driverkene, sannsynligvis med litt forskjellige lydsignaturer i oppsettet rundt. Jeg er ikke negativ til å gjøre plass til en Maserati i oppkjørselen, hvis du takler at den står ved siden av Bayerns beste. :)

Må innrømme at jeg alltid får en liten bismak i kjeften av å drive gratis markedsføring...

IMG_0247.jpg

Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.449
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Hva lyder nuh dårlig? Er det en spiller der lite tilføyer eller er det en spiller som vil være med å sette sitte særpreg?.

Ja det er spørsmålet. I likhet med pasienten har jeg ikke sansen for flytende oppheng. Har hatt Oracle og Thorens med dette. Disse spillere var meget følsomme for ytre påvirkning og hadde feedback. Å tappe forsiktig med fingrene på plinthet ga meget lyd ut i høytalerene. For ikke å snakke om å gjøre det samme på armen.

Min nåværende spiller er en Well Tempered. Den fremstår totalt upåvirket av avspillingsvolum eller tråkking over gulv, kakking på plinth o.l. Den er helt tyst.

Armen er også svært død. Fyllt med sand. Armen har heller ikke lager, men flyter i silikon. Aldri lagerslark der altså. Spilleren mangler det mest av komfort. Armen har ikke engang lift. Når den dyre pickup skal heves opp må pasienten ikke skjelve på hånden.

Jeg innser at mitt valg er i for lav prisklasse og antagelig ikke passer pasientens nervestatus eller estetiske sans. Likefullt tillater jeg meg å nevne dette som et teoretisk alternativ.

WT.jpg

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.972
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Kjære medpasienter. Vår venn er taknemmelig for alle forslag. De er alle meget gode og det er utelukkende et noe svakt pund som gjør at ikke flere platformer kan anskaffes. I mellomtiden er bilen vasket og man har tørket støv.
    20161230_141207.jpg

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.972
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Og til alle de pasienter som tilbyr sykebesøk. Vår venn bukker lett med hodet og takker. Det å se og høre andres valg og synspunkter, samt treffe menneskene bak de nummerete dørene er noe vår venn setter stor pris på. Takk. Forfatteren siterer vår helt; Ved leilighet vil jeg komme og, dere er selvfølgelig velkomne på mitt rom. Selv om det kanskje ikke er like spennende. Flere er nær, selv den mystiske frimurer og humanist ser, ut i fra sine fotografiske komposisjoner fra den gamle festningsby Ny Sarpsborg, ut til å oppholde seg et skarve pistolskudd unna.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn