Forsell The Statement er et beist av en transistorforsterker. Stor som en komfyr og tung som en vaskemaskin. Den spilte dessuten meget godt (hvis man kan si det slik da, (men det gjør Forfatteren uansett)), med stor fasthet og samtidig dynamisk og oppløst. Helt tyst. Innspillinger fra f.eks den kjære Morrissey (typ rock fra 80-90 tallet) eller enkelte sopraner låt imidlertid skarpt. Likeledes var det en liten hardhet (ubehagelig sådan) i Jerrys stemme i bl.a. Bertha fra Truckin’ Up to Buffalo. (Nettopp her sliter de fleste anlegg og forsterker-/høyttalerkombinasjoner. Faktisk alle (nesten, skulle det vise seg) undertegnede har hørt). VerkenTannoyene eller Forsellen hadde skylden for denne hardheten trodde forfatteren –dette måtte være elendig studioarbeide! Gode innspillinger låt jo så eventyrlig godt! Graaf GM 100 låt en smule hardere enn Forsell. Graaf GM 200 låt veldig likt som Forsell, med stor fasthet og herlig oppløsning, dog noe bedre utklinging. Graaf GM20 mer organisk, men slappere i bassen og litt mer rufsete og rått ved pådrag. Dessuten forsvant ikke hardheten hos Jerry da heller, noe forfatteren hadde håp om (Fotnote 5555). Selv ikke med utskifting fra Wadia 860 til DP Dac og Graaf GM 13.5B forforsterker endret dette seg. Wadia var altså uskyldig. (Mark Levinson 512 ble også benyttet på Forsell og GM200; samme resultat)
Så kommer Kondo Overture. Den strekker seg mot himmelen og den holder bassen i et jerngrep. Som om et pledd er borte foran Tannoy Canterbury.- Hadde Forfatteren fått super tweeter uten at han var klar over det? Samtidig som den er fast (norsk, ikke engelsk), rask og kroppslig i mellomtonen, med herlig utklinging av piano og et driv i musikken som aldri opplevd tidligere (Fotnote 5556). Lyden er ikke røraktig, nei, det er bare musikk. Garcias liveopptak leveres som om man er der. Sopranen er i stua. Pianoet også. Det rocker og frelser. Det er ingen hardhet. Likevel er det ikke ullent. Fraværet av ull er totalt. Dynamikken skremmende.
Dette er basert på kort tids lytting, men allikevel ikke en gal manns tanker.
Fotnote 5555 Det hører med til historien at denne hardheten ikke finnes i det noe større anlegget som befinner seg i dagligstuen (men det visste ikke forfatteren den gangen).
Fotnote 5556 Med unntak av anlegget nevnt i Fotnote 5555