FORSLAG TIL NYE FORUMREGLER

P

Parelius

Gjest
PetterH skrev:
Dette har i hovedsak vært begrenset til kabelhjørnet… [zip]
Det er grovt betraktet også mitt inntrykk. Spesielt opprettes det vél mange «likelydene» tråder (av en eller annen grunn).

Avdelingen for Forskjeller og testmetodikk skulle jo være uten for mye opplevelsesbasert erfaringsreferat, mens kabelhjørnet er litt mer problematisk siden vi der jo både har spørsmål av mer faglig art (termineringer, typer av kabler etc) og våre opplevelser av ledningsstumpene.

Kanskje skulle vi i stedet for et fristed for det faglig funderte ha et erklært fristed for inntrykkssaker vedr. kablagen?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.285
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg tror løsningen må være å la forumkategoriene inneholde de emnene som intuitivt hører hjemme i dem, og kreve at forumdeltakerne oppfører seg som folk.

Strengere moderering i de aktuelle kategoriene, altså.

Bare reglene/modereringen ikke blir en slags meningssensur. Kabeldiskusjoner hører hjemme i kabelhjørnet og test-diskusjoner hører hjemme i test-forumet. Når skjæringspunkter oppstår (kabeltester f.eks.) får man bare gjøre en kvalifisert vurdering selv, og poste der det er mest hensiktsmessig.

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.214
Torget vurderinger
1
Ulf-B skrev:
En kabelerfaring som går ut på at "her hørte jeg ikke noen forskjell - ergo sparte jeg en haug med penger!/ergo har jeg kastet bort en haug med penger (stryk det som ikke passer)" - er ikke den like verdifull?
Selvfølgelig er den det. Mitt forslag til regelendring betyr ikke at kabelforumet forbeholdes solskinnshistorier. Alle kan selvsagt poste egne kabelerfaringer, og jamre seg over hvor mye penger de har tapt eller prise seg lykkelig over hvor mye penger de har spart. Her er det fritt fram for alle. Men ikke begynn å angripe andres konkrete kabel opplevelser og prioriteringer. Det er dét som er poenget. Hvis hver mann snakker for seg selv, så er mye gjort.

M.h.t. retningslinjer er jeg mer usikker. Kan hende er alt vi trenger en "folkeskikkretningslinje" - det er ikke hva som diskuteres som er problemet, men måten det diskuteres på.
Mye av mitt forslag er å finne i eksisterende regler, §1 og §2, men det er litt vagt formulert og tilsvarende vagt praktisert blant moderatorene. Utviklingen siste par års negative utvikling taler derfor for en innskjerping.

Som du kanskje ser, så går frontene igjen i noen av kommentarene her i tråden. Enkelte som "ikke skjønner" problemet, mens andre jubler over forslaget.

Fredningen av Kabelforumet er ikke vakker, men løsningen på den Gordonske Knute var som kjent å hugge den tvers over. Det er et brutalt men effektivt grep for å skape en bedre atmosfære på resten av Sentralen. Det er ikke for ingenting at dette er gjennomført på Audioasylum.com

--------

Apropos: Det morsomme er hvis man ser til www.hydrogenaudio.org som er en slags motpol til www.audioasylum.com.
Der er alt motsatt, he-he! På hydrogenaudio.org er det IKKE tillatt å snakke om lytteinntrykk, med mindre man kan dokumentere den med ABX eller DBT! :eek:
Dette reguleres av deres §8:
§8. All members that put forth a statement concerning subjective sound quality, must -- to the best of their ability -- provide objective support for their claims. Acceptable means of support are double blind listening tests (ABX or ABC/HR) demonstrating that the member can discern a difference perceptually, together with a test sample to allow others to reproduce their findings. Graphs, non-blind listening tests, waveform difference comparisons, and so on, are not acceptable means of providing support.

Prisen for dette er imidlertid at de nesten ikke har noen poster om OT og forsvinnende lite om musikk. Altså et hardkokt ingeniørmiljø som drøfter teknikk, programkoder og annen teori.

Markedet for engelskspråklige forum er verdensomspennende. Det er plass både for Audioasylum og Hydrogenaudio. Men markedet for norskspråklige forum er lite. Så da spør jeg Sentralens medlemmer: Skal vi prøve å få til et regelverk som samler Norge og våre 16,000 medlemmer, eller skal vi la det skure og gå med fare for at noen bryter ut/lager sin egen greie?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
For min del hadde det vært helt kurant om forumet ble mer eller mindre helt delt mellom "kunnskaps -og opplevelses" basert. Men jeg tipper mange ikke ønsker en slik deling. Det ville på sett og vis blitt to forskjellige forum hvor hver gruppe kunne leiket uforstyrret i sine egen grinn. Ja til "apartheid"?

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.214
Torget vurderinger
1
KW skrev:
Kommer det nykommere inn som spør om kabler, så bør de være åpent for alle trosretninger og svare og si sin mening.
Som sagt, mitt regelforslag innebærer at Kabelhjørnet forblir åpent for alle. Alle kan poste sine erfaringer og råd, gode som dårlige, dyre som billige. Men ikke begynn å fortolke andre sine disponeringer eller lytteopplevelser på en negativ måte. Så enkelt. OK?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.321
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
pedal skrev:
KW skrev:
Kommer det nykommere inn som spør om kabler, så bør de være åpent for alle trosretninger og svare og si sin mening.
Som sagt, mitt regelforslag innebærer at Kabelhjørnet forblir åpent for alle. Alle kan poste sine erfaringer og råd, gode som dårlige, dyre som billige. Men ikke begynn å fortolke andre sine disponeringer eller lytteopplevelser på en negativ måte. Så enkelt. OK?
Støtter dette. Personlig forsøker jeg fra tid til annen å gi råd ut fra mine egne erfaringer og min forståelse av hvordan ting fungerer. Det har jeg tenkt å fortsette med, selv om det dessverre hender fra tid til annen at andre blir litt ikkelineære over at noen som meg bringer inn "logikk" og "teori" i en tråd.

En fordel med å skrive dette ut i klartekst i regelverket er at de som i så fall føler seg støtt kan rapportere det til moderator, som så får ta stilling til om dette er on- eller off-topic i den aktuelle tråden. Det kan være bedre enn øyeblikkelig å ta opp hansken med å antyde både det ene og andre om den som faktisk forsøkte å gi et velment råd, eksempelvis hvor dårlig hørsel/anlegg/... vedkommende har. It takes two to tango, og hvis de som mener å høre store forskjeller kan la være å ta det som en personlig fornærmelse hver gang noen deler en motstridende erfaring har vi også kommet et stykke.

En deling i "opplevelsesbasert" og "kunnskapsbasert" er jeg helt imot. Hva er poenget med hobbyen, om det ikke er å formidle musikkopplevelser? Det er derfor vi har all denne teknikken.

V

vredensgnag

Gjest
Da jeg foreslo dette i går kveld/natt i tråden om stenging lars-erik startet, så jeg det vel mer som en foreløpig løsning frem til HFS4. Såvidt jeg forstår vil HFS4 gi mulighet til ignorering av medlemmer, og flere har allerede sunget de reneste hallelujah-innlegg over at denne funksjonen kommer.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,54497.msg1039375.html#msg1039375

Skulle tro mange da vil få det HFS de går og drømmer om.

Det blir dumt med veldig innfløkte regler. F&T er vel dette forumets svar på HydrogenAudios seksjon der man må komme med det pedal viser til over - ellers i det forumet må man gjerne diskutere lytteinntrykk.
Men siden F&T i sin tid ble skilt ut for å unngå at diskusjoner om passive tweaks oppstod andre steder i forumet så burde det være en enkel løsning å si at diskusjoner om slikt holdes der, og at man selvsagt kan komme med kritiske innspill i andre tråder, men at subjektivist/objektivist diskusjonene kan få hvile litt.

Kommer aldri til å bli avgjort uansett.

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.214
Torget vurderinger
1
Som sagt for 3. eller 4. gang: Man må gjerne poste "negative" kommentarer i Kabelforumet, så lenge man holder seg til egne erfaringer. Det som nok trigger Lars_Erik og andre som har vektet seg tungt i kabler er når det kommer sleivspark inn fra sidelinjen om at "egentlig så er dine lytteopplevelser bare Placebo", og "jeg skjønner ikke at noen er så idiot at de bruker tusenvis av kroner på kabler når en BJC til 100.- gjør samme jobben".

Dersom Kabelskeptikere kan avstå fra slike sleivspark, så er mye gjort.

Jeg er forøvrig enig at en tilsvarende oppstramming av F&T er på sin plass. Og jeg tror faktisk at når den ene leiren lar den andre være mer i fred, så slipper man "hevninnlegg" tilbake. Mulig jeg er naiv. Men etterlyser man bedre miljø i et forum, så er hovedregelen å begynne med seg selv. Tror de fleste skjønner det.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.690
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
pedal skrev:
Som sagt for 3. eller 4. gang: Man må gjerne poste "negative" kommentarer i Kabelforumet, så lenge man holder seg til egne erfaringer. Det som nok trigger Lars_Erik og andre som har vektet seg tungt i kabler er når det kommer sleivspark inn fra sidelinjen om at "egentlig så er dine lytteopplevelser bare Placebo", og "jeg skjønner ikke at noen er så idiot at de bruker tusenvis av kroner på kabler når en BJC til 100.- gjør samme jobben".

Jeg er forøvrig enig at en tilsvarende oppstramming av F&T er på sin plass. Og jeg tror faktisk at når den ene leiren lar den andre være mer i fred, så slipper man "hevninnlegg" tilbake. Mulig jeg er naiv. Men etterlyser man bedre miljø i et forum, så er hovedregelen å begynne med seg selv. Tror de fleste skjønner det.
Der har du det i et nøtteskall. Det vi i tillegg opplever- gang på gang- er at enkelte moderatorer, gjentar enkelte moderatorer forskjellsbehandler så til de grader at man vel nærmest kan tro de velger side UTEN å bry seg om den ene sidens gjentatte personlige angrep på de som mener at de hører forskjell på kabler. Regelverket skal vel følges uansett?! Da må man forvente likebehandling, noe det i mange tilfeller slett ikke er. Sist i tråden som ble stengt i går. En tråd som ble dominert av kabel-tilhengere og som i det store og hele var en tråd med svært lite krangling i forhold til mange andre. Men den ble altså stengt. Man kan mistenke at det skjedde nettopp pga at her dominerte kabel-tilhengerne.

L

larkus

Gjest
Det er nok lite hjelp i nye forumregler så lenge både hifisentralen og hifi-hobbyen generellt er så plaget med flokkmentalitet, prestisje og status som den unektelig er. Satt på spissen fungerer det for mange omtrent slik:

"Du kan gjerne kritisere kona mi, barna mine, bilen min og huset mitt. Med nåde deg om du kommer med kritiske kommentarer til stereoanlegget mitt. Da kommer det til å gå deg skikkelig ille. Aller helst burde du brenne i helvete"

mvh
larkus

V

vredensgnag

Gjest
pedal skrev:

Joda, Pedal, men om man nå uttrykker slik skepsis, på meget etterrettelig vis, ved å beskrive helt konkrete fakta, så blir man likevel slått sammen med de usakliges innspill, kalt målemafia og det som verre er, og bedt om å dra til helvete.

Så enten har man et forum der folk tåler uenighet, og argumenterer mot denne uten å løpe til kjære mor moderator, eller så får man lage slike grenseganger om det er dette som skal til for at ungene skal la være å kjekle.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Asbjørn skrev:
En deling i "opplevelsesbasert" og "kunnskapsbasert" er jeg helt imot. Hva er poenget med hobbyen, om det ikke er å formidle musikkopplevelser? Det er derfor vi har all denne teknikken.
Ikke slik å forstå at en kunnskapsbasert avdeling skal være uten formidling av opplevelser. Handler mer om å ha to ulike plasser med forskellige innfallsvinkler. I en avdeling for kunnskapsbasert erfaringer så ville det f.eks være naturlig at opplevelser ble stilt spørsmålstegn ved. Eller litt videre "graving" og uten at det ble oppfattet som negativt. Synes det ville vært helt ok om folk spurte meg om jeg hadde nivåmatchet eller om høyttalerne sto på samme plass da jeg testet to ulike forsterkere.

At folk skal leve i fred og fordragelig uten noen opphissede diskusjoner når man har totalt forskjellig syn på ting har jeg liten tro på. Det kommer jo blandt frem at enkelte knapt tolerer en annen oppfatning enn det man selv har og tar det som et angrep på egne prioriteringer. Det handler selvsagt til dels om hvordan man ordlegger seg, men det er neppe hele forklaringen på at noen blir indignert over hva folk skriver. Når man har såpass ulikt ønske om hvordan et forum skal være, så er det kanskje like greit å oppholde seg på forskjellige plasser? Bare en tanke.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.285
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
pedal skrev:
Det som nok trigger Lars_Erik og andre som har vektet seg tungt i kabler er når det kommer sleivspark inn fra sidelinjen om at "egentlig så er dine lytteopplevelser bare Placebo", og "jeg skjønner ikke at noen er så idiot at de bruker tusenvis av kroner på kabler når en BJC til 100.- gjør samme jobben".
Nå har ikke jeg vært her så lenge, men jeg kan ikke huske å ha sett noe slikt. Har dere eksempler?

Jeg har sett mange spørsmål stilt om man mener å kunne høre forskjell blindt, og om man dermned er sikker på å høre forskjell, men jeg har ikke sett noen hevde at "Dine inntrykk er placebo, og du er en idiot som har brukt masse penger på den kabelen". Jeg tror de etter hvert litt sensitive og defensive, sikkert i begge "leire", leser med vond vilje i innlegg om enkelte temaer enn både hva som er nødvendig og hva som var intensjonen med innleggene.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
pedal skrev:

Andres erfaringer - såvel negative som positive er alltid interessante. De som sammenfaller med egne erfaringer, bekrefter at man ikke er helt alene på jordet - og da puster man lettet ut. De som ikke sammenfaller med egne erfaringer, er likevel de som burde være mest interessante. Her ligger det mye grobunn for læring. Men slik erfarings- eller opplevelsesbasert læring krever en kritisk undring. Hvis ikke blir det som å sitte der og skrive bok på apekattmåten - man trykker tilfeldig på tastaturet, og voilà. Dessverre er det ikke slik det foregår - og samme i hifien: hvis man ukritisk kopierer tilfeldige innspill, risikerer man å sitte igjen med ingenting.

Din lytteopplevelse er DIN - ingen tvil om det. Det er heller ikke noen grunn til å betvile at du er ærlig og redelig når du beskriver den. Utfordringen min er å finne ut av om en tilsvarende positiv lytteopplevelse - jeg forutsetter at den er positiv - lar seg reprodusere hjemme hos meg. At den lar seg reprodusere hjemme hos deg, er det heller ingen grunn til å betvile - men det er jo ikke der - hjemme hos deg - jeg lytter til min musikk. Og derfor - før jeg setter himmel og jord i bevegelse, er det lurt av meg å prøve å finne ut hvilke faktorer som utløste opplevelsen hos deg, og deretter å prøve å finne ut om den lar seg reprodusere også hjemme hos meg. Altså opplevelser og undring - opplevelser og svaret på undring, nemlig erkjennelse - må gå hånd i hånd. Og da må jeg finne ut av om din opplevelse er noe som er knyttet til deg som person og din unike psykologi, om opplevelsen er knyttet til at du har et veldig spesielt og avansert hifioppsett - eller om opplevelsen din også kan forklares ved hjelp av mer almengyldige faktorer som også passer inn i mitt case.

Det som er viktig, er at vi i vår søken etter hva som passer best for hver enkelt av oss, ikke henfaller til den typen sleivspark og ufinheter som pedal gir eksempler på i sitatet ovenfor.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.714
Sted
Østfold
pedal skrev:
Det som nok trigger Lars_Erik og andre som har vektet seg tungt i kabler er når det kommer sleivspark inn fra sidelinjen om at "egentlig så er dine lytteopplevelser bare Placebo"
Men har noe slikt vært skrevet? Jeg føler ofte det forløper omtrent som følger:

Medlem 1: Jeg har kjøpt meg denne nye kabelen til 50 000kr, den låter kanonbra! Bedre enn alt jeg har hørt gjennom mine 25 år med hifi.

Medlem 2: Når du sammenlikner noe med såpass små nyanser i forskjeller over en tidsperiode på 25 år skal det mye til at den påstanden har noen som helst verdi. Placeboeffekten blir forsterket av det store tidsperspektivet. I tillegg er det rimelig å anta at pris spiller en rolle i samme henseende.

Medlem 1 tenker: Medlem 2 forsøker å avfeie min erfaring som sprøyt.

Medlem 2 tenker: Medlem 1 forsøker å gjøre sin opplevelse til en allmenngyldig sannhet.

Så på et senere tidspunkt skrives:

Medlem 2: Jeg ønsker å arrangere en blindtest for å forsøke å avdekke forskjeller på kabler.

Medlem 1 tenker: Medlem 2 er jo av den oppfatning at kabler er det reneste svada, så agendaen med den testen må være å få meg og andre til å fremstå som lettlurte idioter.

Med det i tankene kan jeg forstå at Medlem 1 føler seg indignert, men jeg synes ikke Medlem 2 skal lates for det. Folk burde være flinkere til å lese innleggene i stedet for å lese mellom linjene.

Kanskje det største problemet vi har er at vi så åpenbart ser HVEM som har skrevet et hvert innlegg. Om vi ikke hadde sett det, kanskje vi hadde blitt bedre i stand til å fokusere på innholdet?

V

vredensgnag

Gjest
Og han er ikke den eneste som er flink til å spamme tråder.

Jeg må tilstå at jeg etter å ha lest Roysens saksutredning finner hele hobbyen noe pinlig. Voksne menn burde kunne omgås med større takhøyde og armslag, men det er tydelig at dette er en aktivitet som lager noen ordentlig ømme tær.

Vi får være takknemlige over at det er en hobby som går under radaren overfor folk flest. Ikke vanskelig å latterliggjøre hifi-interesserte for den som måtte ønske å gjøre det.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Er enig de fleste forslagene til Pedal, men er pene damebilder, mere off topic, enn voksne mannfolk/damer som krangler om noen kabelstumper?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.321
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Igjen, dette er "Kommentarer og hjelp til forumet". Å gjøre dette til nok en krangletråd om kabler ville være omtrent like barnslig som å spamme det ned med pinup-bilder. Diskusjonen handler om spillereglene for forumet.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.690
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Ja, og alle har jo fulgt de, i denne tråden også....
Ingen vredefulle persjonangrep i denne tråden heller.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.321
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg ser ikke hva du mener. Hva annet enn flinkgutts spamming med pinupbilder skulle være i strid med spillereglene i denne tråden? Når noen avsporer diskusjonen så til de grader må man tåle at det blir påpekt.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Problemet er at en håndfull kuklæsta har gravd seg dypt ned og funnet seg godt til rette i sine pisselunkne skyttergraver på de respektive sider. Tydeligvis faller det tungt for enkelte at medforumister stiller seg langt mer åpne til temaer som f.eks kabler enn hva de har evner til å ta inn over seg. Ikke alle gidder å ha et religiøst elsk/hat eller sort/hvitt forhold til alt, hvorfor forpeste resten av HFS med kjepphester stappet et visst sted.

Way OT selvsagt. Pust inn, pust ut.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Har slettet en del innlegg og moderert andre. Vennligst hold dere on-topic.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Siden vi nå har et moderator-panel er jeg spent på hva de 5 vise menn kommer frem til av pedals forslag...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
109.593
Torget vurderinger
23
Utfor stupet....

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
pengesluk skrev:
Utfor stupet....
Kunne tenkt meg en endelig dato for HFS3... "Iløpet av 2010" er ikke "begynnelsen på 2011".. Implementeringen av nye regler burde komme senest der 8).. Greit at store Manitou kommer på banen før du får rett sluket.. :)

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Jeg er nok ikke med på at kabelfornekterne er problemet her, i den grad kjeklingen er et problem. For alt jeg vet regnes jeg inn blandt verstingene, men jeg har aldri brutt inn i en kabeltråd for å påstå at kabler er svada. Derimot mener jeg å ha startet og deltatt i f.eks. "forskjeller og testmetodikk"-tråder der diskusjoner om nettopp forskjeller og testmetodikk får besøk av en eller annen gjøk som hevder at de testglade tråddeltagerne hverken har ører, anlegg eller et tilstrekkelig åpent sinn til å høre massive kabelforskjeller, men gjøkenes injurierende kraft er såvidt liten at jeg lever greit med det, og det tror jeg de fleste andre som tar egne og andres erfaringer med en sunn skjeppe salt også gjør.

Dessuten er bidragene fra verstingene blant kabelfornekterne (og nå sikter jeg overhodet ikke til meg selv. Jeg er nok dåren som spør mer enn de vise kan svare og er derfor henvist til rollen som takknemlig og forsøksvis høflig parasitt) gjennomgående interessante, om det nå gjelder akustikk eller reiseskildringer.

Og en siste ting: Det er muligens ikke pent og dannet å erklære andres erfaringer som gal manns ralling, men det er også urimelig å kreve å få aksept for sine subjektive opplevelser som allmengyldige. Dersom det eneste man har å bidra med er subjektive opplevelser og man ikke engang tåler at disse diskuteres så hører man kanskje ikke hjemme på internett. Og vær så snill å lese siste setning som den står.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.188
Torget vurderinger
10
Når man ser hvordan nok en tråd blir torpedert av folk som egentlig ikke har noe vettig å komme med annet enn sleivspark, pisspreik og annet OT, vil det ikke forundre om folk etterhvert går lei hele sentralen og slutter å poste her, noe som vil være synd.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.396
Torget vurderinger
10
LMC skrev:
ovennevnte PEDAL intro-innlegg tiltredes stort sett

det jeg synes mangler, er BIDRAG
det er for få tråder som leder til noe ala Fostex fulltoner, Heartbeat og LMCBP tråden
dessuten er det for mange som er passive og bare opptrer som parasitter som suger til seg info og kunnskap uten å bidra med noe konstruktivt selv
kritkk er det derimot rikelig av
vet at mange potensielle bidragsytere til en del av trådene ikke skriver i plenum men "kiler inn " kommentarer direkte via PM e.l
dette har ikke til noe nytte for felelsskapet imo
det er viktig at alle deler erfaringene
de ovennevnte trådene hadde vel ikke vært såå kule om all kommunikasjonen gikk via PM og mail ?
det var mitt hjertesukk
mvh
Leif

PS oppfordrer fortsatt til at alle opptrer åpent og at anonymitet ikke er en tillatt status
tror dette vil lede til en høyere terskel for PEDALs problemstillinger
Vel talt ;)
Jo mer anynym man er jo mindre seriøs er man både i forumet og på bruktbørsen
Jeg er stort sett på DIY jeg. Det er kunnskaps avdelingen. Har lært masse av bidragsyterne der og håper å kunne tilføre noe tilbake underveis av det jeg finner ut.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.670
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg tror ikke det hjelper uansett hvor mange og hva slags regler vi setter opp.
et nettforum er summen av medlemsmassens samlede intelligensnivå (både faglig og sosialt) og dannelsesnivå.
vi har dermed det forumet vi fortjener.

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.214
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
Siden vi nå har et moderator-panel er jeg spent på hva de 5 vise menn kommer frem til av pedals forslag...
Nå skal det i sannhetens navn sies at regelprinsippet er rappet fra Audioasylum. Jeg er medlem både der og på Hydrogenaudio, og tro det eller ei, men du har samme greia der. Samme type fronter, stygt språk og gjensidig mistillit. Går igjen i mange tråder. Så det er nok en grunn til at de har slike (motsatte) kjøreregler. Og modereringen er hardere. 3 kjappe advarsler og goodbye. End of discussion. Audiofile er nok likens, jorda rundt...

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Det kan kanskje virke som moderatorene og høvdingen er noe sent ute i enkelte tilfeller, og får håpe at "krangletrådene" drepes i sin spede barndom i fremtiden!!!

Ps: Fjernet faktisk bildene før moderator gjorde det, og inrømmer i ettertid at det kanskje var litt (mye) off topic å legge de ut...

P

Parelius

Gjest
totte skrev:
Jeg er nok ikke med på at kabelfornekterne er problemet her, i den grad kjeklingen er et problem. For alt jeg vet regnes jeg inn blandt verstingene, men jeg har aldri brutt inn i en kabeltråd for å påstå at kabler er svada. Derimot mener jeg å ha startet og deltatt i f.eks. "forskjeller og testmetodikk"-tråder der diskusjoner om nettopp forskjeller og testmetodikk får besøk av en eller annen gjøk som hevder at de testglade tråddeltagerne hverken har ører, anlegg eller et tilstrekkelig åpent sinn til å høre massive kabelforskjeller, men gjøkenes injurierende kraft er såvidt liten at jeg lever greit med det, og det tror jeg de fleste andre som tar egne og andres erfaringer med en sunn skjeppe salt også gjør.

Dessuten er bidragene fra verstingene blant kabelfornekterne (og nå sikter jeg overhodet ikke til meg selv. Jeg er nok dåren som spør mer enn de vise kan svare og er derfor henvist til rollen som takknemlig og forsøksvis høflig parasitt) gjennomgående interessante, om det nå gjelder akustikk eller reiseskildringer.

Og en siste ting: Det er muligens ikke pent og dannet å erklære andres erfaringer som gal manns ralling, men det er også urimelig å kreve å få aksept for sine subjektive opplevelser som allmengyldige. Dersom det eneste man har å bidra med er subjektive opplevelser og man ikke engang tåler at disse diskuteres så hører man kanskje ikke hjemme på internett. Og vær så snill å lese siste setning som den står.
På en slik bakgrunn er det litt merkelig at problemet har en tendens til å formuleres på følgende måte (som tidligere i denne tråden):

«Dersom Kabelskeptikere kan avstå fra slike sleivspark, så er mye gjort.»

Og da er det jo nærliggende å forby all omtale av ABX/blindtesting, som jo punkt 3 i pedals forslag går ut på.

Jeg er selvfølgelig uenig i et slikt forslag, men jeg er ikke uenig i at dette ABX-kortet ikke skal trekkes i tide og utide.

Derimot har jeg ingen problemer med følgende, ser en bort fra at regelforslaget (nr. 3) ikke er helt godt:

pedal skrev:
Det er ikke vanskelig å være enig i det. En burde kanskje, for å få litt symmetri inn i det hele, føye til - etter at en nå har omtalt opplevelsene: ikke begynn å fortolk andres argumenter på en negativ måte. For det er vel ingen grunn til å behandle argumenter annerledes enn opplevelser slik sett?

Det er vel noe med tango og to…

Ps. Jeg tror vel ikke det er reglene det er noe gæli med.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
109.593
Torget vurderinger
23
hel skrev:
LMC skrev:
ovennevnte PEDAL intro-innlegg tiltredes stort sett

det jeg synes mangler, er BIDRAG
det er for få tråder som leder til noe ala Fostex fulltoner, Heartbeat og LMCBP tråden
dessuten er det for mange som er passive og bare opptrer som parasitter som suger til seg info og kunnskap uten å bidra med noe konstruktivt selv
kritkk er det derimot rikelig av
vet at mange potensielle bidragsytere til en del av trådene ikke skriver i plenum men "kiler inn " kommentarer direkte via PM e.l
dette har ikke til noe nytte for felelsskapet imo
det er viktig at alle deler erfaringene
de ovennevnte trådene hadde vel ikke vært såå kule om all kommunikasjonen gikk via PM og mail ?
det var mitt hjertesukk
mvh
Leif

PS oppfordrer fortsatt til at alle opptrer åpent og at anonymitet ikke er en tillatt status
tror dette vil lede til en høyere terskel for PEDALs problemstillinger
Vel talt ;)
Jo mer anynym man er jo mindre seriøs er man både i forumet og på bruktbørsen
Jeg er stort sett på DIY jeg. Det er kunnskaps avdelingen. Har lært masse av bidragsyterne der og håper å kunne tilføre noe tilbake underveis av det jeg finner ut.
Ikke vanskelig å henge seg på disse uttalelsene, Hel, og du setter selv et eksempel på hvordan en anstendig forumist kan se ut!

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Canales skrev:
jeg tror ikke det hjelper uansett hvor mange og hva slags regler vi setter opp.
et nettforum er summen av medlemsmassens samlede intelligensnivå (både faglig og sosialt) og dannelsesnivå.
vi har dermed det forumet vi fortjener.
QFT!, som det heter på nynorsk. Pedals regelforslag vil medføre null forandring, så lenge medlemmene er som de er. Noen eier ikke oppdragelse, noen tåler ikke kritikk overhodet, noen er døvhørte og noen tror elektrisitet er magi. Dermed går det som det har gått.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Skal dette forumet engasjere, må det stimuleres til debatt. Skal en debatt være interessant, må den være åpen for alle leire.
Skal vi hermetisere de to hovedleire hver for seg, vil forumet visne bort.
Personlig hadde jeg neppe lært så mye som jeg faktisk har gjort på forumet, om alt bare hadde dreid seg om hallelujatråder.
Jeg tror m.a.o. ikke vi kommer bort fra at løsningen er å fortsatt være åpen for både kommentarer og påstander fra de ulike leire i de fleste tråder, men at man bør være strengere med moderering av personangrep. Her ligger samtidig et relevant problem: Hvor mye kan vi egenlig forvente av våre moderatorer?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.724
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Vil egentlig at denne tråden skal gå sin gang uten innblanding fra moderator panelet.
Men slik vi (vel jeg taler litt for meg selv nå. Ikke bare som mod men også som et aktivt medlem) er at endel medlemmer opptrer som det er deres eget forum og tilhørende språk, retorikk, hersketeknikk, totalt uten selvinnsikt og skylapp oppførsel etc.

Har tidligere startet diverse tråder om nettikkette og slikt. Forumet blir ikke bedre enn medlemmene gjør det til og akkurat her på HFS er det mangfold og stor ekspertise - noe som ingen andre norske hifi-forum har.

Kanskje litt av utartingen av dårlig stemning faktisk er at det er for stor takhøyde og man skulle innført "3 indre og vekk med han". Dette tror jeg personlig vil ødelegge det faktiske mangfoldet vi har her og redusere interessen for veldig mange.
Jo vi mister sikkert noen få med denne liberale politikken men til gjengjeld får mange flere medlemmer.
Problemet blir at de som ikke er så "tøffe" er redde for å legge inn ærlige innlegg, selv om jeg opplever at nye medlemmer stort sett blir tatt godt mot.
Diskusjon rundt forskjellsbehandling etc. er en helt annen sak og trenger ikke ta det opp her.

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg har ikke så stor tro på strengere regelverk eller hardere moderering, mer rigid oppdeling eller noe slikt. I utgangspunktet er det vel kun tre ting jeg kan komme på som det bør slås ned på:

Brudd på bransjereglene
Spam i seriøse tråder (dog ikke så rigid at det ikke er rom for litt humor eller digresjoner)
Utidige personangrep (og da ikke i form av et utvidet personbegrep som innbefatter kritikk av en persons meninger eller forestillinger)

Kombinert med en flytting av feilpostede tråder (dog ikke tråder som med vilje er postet i en kategori som ikke passer med moderators ideer), har man det meste man behøver.

Når det gjelder nye medlemmer så kan jeg ikke se annet enn at de stort sett blir tatt vel i mot av alle. Folk blir vurdert etter hva de skriver etterhvert, men det er ingen tendenser å spore til at nye medlemmer burde bli skremt eller latterliggjort. Som på alle andre forum så er det en gylden regel for nykommere å lese litt av de trådene som allerede eksisterer. Finn ut om noen har svart på det samme spørsmålet i 25 andre tråder før man starter en ny. For hvis man ikke gidder det burde det i det minste ikke komme som en overraskelse at gamle debatter blusser opp igjen i disse, og nykommeren som mangler bakgrunnen for diskusjonen kan tro at det hele handler om han og bli skremt av krass argumentasjon som slett ikke nødvendigvis er rettet mot han eller en gang tema som tas opp.

Jeg tror forumet tjener på å ha en åpen og liberal politikk, selv om det kan bli litt vel mye gjentagelse av argumenter og tema i de forskjellige trådene. Dette skyldes vel mye at det er de samme folkene som deltar når de samme temaene blir diskutert. Nye deltakere vil jeg tro vil bli hilset velkommen av de aller fleste, om ikke annet enn at man kan få lese om nye erfaringer eller synspunkter på problemstillinger. Et strengt og rigid regelverk kan fort føre til at nykommere vegrer seg mot å poste noe som helst i frykt for at det skal bryte en eller annen regel, at noen skal bli sure pga. feilpostinger eller noe slikt. Jo større grad av moderering og rapportering man opplever, jo mer skremmende kan det sikkert være å delta mer aktivt.

Men som sagt, det er alltid en god ide for nye brukere å lese noen tråder før man hopper inn i de store diskusjonene.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.724
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Enig med siste taler her (vel nesten 100% ihvertfall)
Tillater meg å linke til en netikette diskusjon for en tid tilbake. Til og med der ble det tilløp til uenighet.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,48328.0/all.html
Dårlig netikette = dårlig stemning
Selvhøytidlighet = skyttergrav oppførsel og eneste forsvar blir personkarakteristikk

Topp Bunn