Ulf-B skrev:
En kabelerfaring som går ut på at "her hørte jeg ikke noen forskjell - ergo sparte jeg en haug med penger!/ergo har jeg kastet bort en haug med penger (stryk det som ikke passer)" - er ikke den like verdifull?
Selvfølgelig er den det. Mitt forslag til regelendring betyr ikke at kabelforumet forbeholdes solskinnshistorier. Alle kan selvsagt poste egne kabelerfaringer, og jamre seg over hvor mye penger de har tapt eller prise seg lykkelig over hvor mye penger de har spart. Her er det fritt fram for alle. Men ikke begynn å angripe
andres konkrete kabel opplevelser og prioriteringer. Det er dét som er poenget. Hvis hver mann snakker for seg selv, så er mye gjort.
M.h.t. retningslinjer er jeg mer usikker. Kan hende er alt vi trenger en "folkeskikkretningslinje" - det er ikke hva som diskuteres som er problemet, men måten det diskuteres på.
Mye av mitt forslag er å finne i eksisterende regler, §1 og §2, men det er litt vagt formulert og tilsvarende vagt praktisert blant moderatorene. Utviklingen siste par års negative utvikling taler derfor for en innskjerping.
Som du kanskje ser, så går frontene igjen i noen av kommentarene her i tråden. Enkelte som "ikke skjønner" problemet, mens andre jubler over forslaget.
Fredningen av Kabelforumet er ikke vakker, men løsningen på den Gordonske Knute var som kjent å hugge den tvers over. Det er et brutalt men effektivt grep for å skape en bedre atmosfære på resten av Sentralen. Det er ikke for ingenting at dette er gjennomført på Audioasylum.com
--------
Apropos: Det morsomme er hvis man ser til
www.hydrogenaudio.org som er en slags motpol til
www.audioasylum.com.
Der er alt motsatt, he-he! På hydrogenaudio.org er det IKKE tillatt å snakke om lytteinntrykk, med mindre man kan dokumentere den med ABX eller DBT!
Dette reguleres av deres §8:
§8. All members that put forth a statement concerning subjective sound quality, must -- to the best of their ability -- provide objective support for their claims. Acceptable means of support are double blind listening tests (ABX or ABC/HR) demonstrating that the member can discern a difference perceptually, together with a test sample to allow others to reproduce their findings. Graphs, non-blind listening tests, waveform difference comparisons, and so on, are not acceptable means of providing support.
Prisen for dette er imidlertid at de nesten ikke har noen poster om OT og forsvinnende lite om musikk. Altså et hardkokt ingeniørmiljø som drøfter teknikk, programkoder og annen teori.
Markedet for engelskspråklige forum er verdensomspennende. Det er plass både for Audioasylum og Hydrogenaudio. Men markedet for norskspråklige forum er lite. Så da spør jeg Sentralens medlemmer: Skal vi prøve å få til et regelverk som samler Norge og våre 16,000 medlemmer, eller skal vi la det skure og gå med fare for at noen bryter ut/lager sin egen greie?