FORSLAG TIL NYE FORUMREGLER

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
vredensgnag skrev:
[...]
diskusjonen i den tråden gikk i nøyaktig samme baner som denne - der ulike ville ha sitt HFS, uten de plagsomme "andre" som ikke skjønner hva hobbyen går ut på.

Tåpelig og barnslig, spør du meg.
[...]
Men jeg håper også folk er i stand til å ta et steg tilbake og se hvor latterlig denne diskusjonen er:

Og så må vi snakke sammen sånn, og ikke nevne dette, og kanskje bare snakke om disse tingene på denne måten, men helst unngå å nevne det, ja. Best sånn. Da blir det bra.
Gode poenger, så lenge vi debatterer med saklighet, høflighet og respekt.

L

larkus

Gjest
Noe av problemet er at enkelte er så inni helsike hårsåre når det gjelder uskyldige spørsmål og kommentarer til anlegg og prioriteringer.

mvh
larkus

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.453
larkus skrev:
Noe av problemet er at enkelte er så inni helsike hårsåre når det gjelder uskyldige kommentarer til anlegg og prioriteringer.

mvh
larkus
jepp

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
pedal skrev:
KONKLUSJON:
Følgende prinsipper inntas i Forumreglene (ordlyden kan alltids smakes på):

1.
Respekter andres prioriteringer: Det er ikke lov å moralisere/eller kritisere andre medlemmers pengebruk på Hifi. Prinsippet er symmetrisk; Man ”disser” ikke de med små budsjetter. Problemstillinger må gjerne debatteres under Hi-Fi generelt, men ikke adresseres til navngitte forummedlemmer.

2.
Respekter andres sanseinntrykk. Det er ikke lov kategorisk å dessevaluere andre medlemmers private lytteinntrykk. (Men man må gjerne være uenig om en felles lytteopplevelse, for eksempel messelyd eller lyden av 300B. Man kan selvsagt også gi velmenende råd om andres lyd, men altså ikke denne repeterende/fordekte nedvurderingen av andres sanseinntrykk).

3.
Kabelforumet er ABX/DBT-fri sone.

4.
Kabelforumet er Placebo-fri sone. (Det følger egentlig som en konsekvens av pkt 2 og 3, men kan være greit med en presisering).
Intensjonen er formodentlig god, men blir ikke dette veldig rigid og snirklete?

Egentlig handler det vel stort sett om å debattere med saklighet, høflighet og respekt(?)

Men det er jo dessverre ikke alltid det holder med Kardemommeloven:
Wikipedia: http://no.wikipedia.org/wiki/Kardemommeloven

Man skal ikke plage andre,
man skal være grei og snill,
og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
larkus skrev:
Noe av problemet er at enkelte er så inni helsike hårsåre når det gjelder uskyldige spørsmål og kommentarer til anlegg og prioriteringer.
Enig

Det hjelper dog heller ikke at enkelte andre (ingen spesifikke i tankene) stadig er flåsete, spydige, sarkastiske o.l. De tror visst ofte selv at de er morsomme, men dessverre er det ofte ganske slitsomt, skaper misforståelser og irriterer og antenner andre forumdeltagere.

... og slik går no dessverre dagan.

P

Parelius

Gjest
Konklusjon:

1) Ingen grunn til regelendringer.

2) Vær argumentativ der det er mulig og respekter andres opplevelser og argumenter.

3) Ikke klag på at det er dårlig stemning.

4) Hvis det blir en dårlig stemning i en tråd - noe som er like sikkert som at av liv følger død -, så bør så mange som mulig bidra med litt munterhet, og ikke dumme +1.

5) Ikke ta ting så personlig. Neste gang du svarer en person, så svarer du ut fra den han ytrer og ikke dine sendrektige ryggmargsreflesker. Ingen grunn til å la samtalen forsures av meningshevn (jfr. blodhevn)

6) Mener du at det er for mange tråder med dårlig stemning, bidra med nye og konstruktive tråder med god stemning.

7) Husk at uenighet ikke er det samme som dårlig stemning.

8) Oppretthold OT. Det kan være en opplæringsplass for folk med dårlige vaner. En kan der lære hvordan en kan være uenige uten å hate. Og en kan lære om alt mulig annet. OT beriker resten av forumet; ikke omvendt.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Parelius skrev:
Konklusjon:
2) Vær argumentativ der det er mulig og respekter andres opplevelser og argumenter.

3) Ikke klag på at det er dårlig stemning.

4) Hvis det blir en dårlig stemning i en tråd - noe som er like sikkert som at av liv følger død -, så bør så mange som mulig bidra med litt munterhet, og ikke dumme +1.

5) Ikke ta ting så personlig. Neste gang du svarer en person, så svarer du ut fra den han ytrer og ikke dine sendrektige ryggmargsreflesker. Ingen grunn til å la samtalen forsures av meningshevn (jfr. blodhevn)

6) Mener du at det er for mange tråder med dårlig stemning, bidra med nye og konstruktive tråder med god stemning.

7) Husk at uenighet ikke er det samme som dårlig stemning.
Utmerket. Punkt 2-7 kan gjerne limes fast et sted som gode forumråd.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
vredensgnag skrev:
Er ikke det bare å søke, Steinar Lund? Går du til Musikk Generelt, eller andre musikkseksjoner, og søker på navnet Roysen, så finner du flere tråder han har startet.
Det har jeg nå gjort, og jeg tar tilbake det jeg skrev i går om dette. Beklager, jeg hadde ikke gjort hjemmeleksen min godt nok.

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
CDWMcInSpots skrev:
De tror visst ofte selv at de er morsomme, men dessverre er det ofte ganske slitsomt, skaper misforståelser og irriterer og antenner andre forumdeltagere.
Det å uttrykke humor, ironi og lignende i skriftlig form er vanskelig. Det ser man eksempler på hele tiden.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
larkus skrev:

mvh
larkus
Det starter gjerne med et "lite" uskyldig spørsmål, men hvem skal få avgjøre hva en liten fleip er, eller en kommentar som rammer andre medlemmer av HFS ganske hardt, og faktisk gjentatte ganger?

Hvis man er litt våken, så vil man se at Roysen ikke er alene med å melde seg ut, men man vil også se (merke) at veldig mange faktisk ikke poster her inne lenger, og det er faktisk seriøse folk som har mye å bidra med!!!

L

larkus

Gjest
Nå er ikke jeg tilhenger av å diskutere utmeldte medlemmer her på hfs. Men når Roysen først er nevnt så kan jeg tilføye at i anleggstråden hans måtte du være ekstremt påpasselig med å hele tiden stryke ham med hårene i kommentarene dine. Et eneste lite uskyldig spørsmål eller en kommentar som han ikke likte, førte øyeblikkelig til at du fikk så både hatten passet og ørene flagret på en gang. Slik skal det ikke være!!

mvh
larkus

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
larkus skrev:
Nå er ikke jeg tilhenger av å diskutere utmeldte medlemmer her på hfs. Men når Roysen først er nevnt så kan jeg tilføye at i anleggstråden hans måtte du være ekstremt påpasselig med å hele tiden stryke ham med hårene i kommentarene dine. Et eneste lite uskyldig spørsmål eller en kommentar som han ikke likte, førte øyeblikkelig til at du fikk så både hatten passet og ørene flagret på en gang. Slik skal det ikke være!!

mvh
larkus

Anleggstrådene er vel som "private soner" å regne, og der er det en uskreven regel om at man ikke skal slenge med negativiteter mot trådstarter/anleggseier. Man er på besøk, liksom.
Hvis man synes verten er for kjip, så er det vel bare å la være å skrive noe i tråden.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.321
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
f skrev:
larkus skrev:

mvh
larkus
Det starter gjerne med et "lite" uskyldig spørsmål, men hvem skal få avgjøre hva en liten fleip er, eller en kommentar som rammer andre medlemmer av HFS ganske hardt, og faktisk gjentatte ganger?

Hvis man er liten våken, så vil man se at Roysen ikke er alene med å melde seg ut, men man vil også se (merke) at veldig mange faktisk ikke poster her inne lenger, og det er faktisk seriøse folk som har mye å bidra med!!!
Nå er jeg ganske tykkhudet, men jeg opplever litt for ofte direkte personangrep og forsøk på latterliggjøring som etterslengere når jeg poster noe med faglig innhold. Det virker som om enkelte må "ta igjen" på den måten når de ikke har noe annet å fare med, eller så er det ren og skjær kunnskapsforakt som ligger til grunn. Jeg synes ikke det er spesielt morsomt, selv om det heller ikke går inn på meg i nevneverdig grad. Det blir likevel ikke veldig trivelig på den måten, heller.

Mer alminnelig folkeskikk, takk. Færre smileydynkede innlegg og flere med substans. Mindre sarkasmer og mer innhold, så blir dette fort et triveligere sted.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Innleggget ditt høres helt greit ut, og det er vel Hi Fi og musikk vi forsatt skal diskutere ;)

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
395
På et forum som vi er, der det stadig snakkes om den siste kommuniststat skal vi altså ha mer regler?

Hvis det ikke skal være lov å stille spørsmålstegn ved ting hva er da vitsen?

V

vredensgnag

Gjest
Noen som husker denne?

Folk tenker ikke alltid det samme som de sier - på et nettforum er den sperren borte, og folk sier ofte hva de tenker.
Det er både positivt og negativt, men til slutt langt mer interessant enn et gjennomkontrollert forum.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.127
Torget vurderinger
2
I HFS3 vil det bli mye enklere å få oversikt, samt velge bort den infoen du ikke ønsker. Det blir større, samt mindre oppdeling (dere vil skjønne etterhvert), og mange sårt trengte funksjoner.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Når en spøk gjentas (mange nok ganger) er den ikke lenger en spøk

GAA skrev:
CDWMcInSpots skrev:
De tror visst ofte selv at de er morsomme, men dessverre er det ofte ganske slitsomt, skaper misforståelser og irriterer og antenner andre forumdeltagere.
Det å uttrykke humor, ironi og lignende i skriftlig form er vanskelig. Det ser man eksempler på hele tiden.
f skrev:
larkus skrev:

På et forum som Hifisentralen forverres dette ytterligere av at det kan være forskjellige mennesker som etter tur fremfører spøken, kanskje to. uten å vite om hverandre (uten

Hvis man er litt våken, så vil man se at Roysen ikke er alene med å melde seg ut, men man vil også se (merke) at veldig mange faktisk ikke poster her inne lenger, og det er faktisk seriøse folk som har mye å bidra med!!!
Her tangerer vi antagelig noe viktig. Når en spøk gjentas (mange nok ganger) er den ikke lenger en spøk.

Dette har jeg selv erfart både som observatør og deltager på begge sider av spøken. Noen av oss blir heldigvis klokere med tiden.

På et forum som Hifisentralen forverres dette ytterligere av at spøken etter tur kan fremføres av forskjellige mennesker, som kanskje tom. ikke kjenner til de andres spøking og dermed den akkumulerte historien. "Mottageren" vil allikevel oppfatte det som et stort trykk. Det blir litt den samme virkningen som når massemediene jager i flokk (uten sammenligning forøvrig).

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Hva er tidsplanen for HFS3?

Høvdingen skrev:
I HFS3 vil det bli mye enklere å få oversikt, samt velge bort den infoen du ikke ønsker. Det blir større, samt mindre oppdeling (dere vil skjønne etterhvert), og mange sårt trengte funksjoner.
Hva er tidsplanen for HFS3? Håper det ikke er en historie á la Perl 6.

Jeg spør i beste mening.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.127
Torget vurderinger
2

CDWMcInSpots skrev:
Høvdingen skrev:

Jeg spør i beste mening.
Jeg har hele tiden vært forsiktig med å love noe, og jeg har kommet med antagelser om tidspunkt, men nå ser det ut som første halvår 2011. Det er egentlig alt jeg kan si.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28

Høvdingen skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Høvdingen skrev:

Jeg spør i beste mening.
Jeg har hele tiden vært forsiktig med å love noe, og jeg har kommet med antagelser om tidspunkt, men nå ser det ut som første halvår 2011. Det er egentlig alt jeg kan si.

Hvilke implemeneringer mangler siden HFS3 kommer til å ligge nesten et år etter første anslag for oppstart?

G

Gjestemedlem

Gjest

HCS skrev:
Hvilke implemeneringer mangler siden HFS3 kommer til å ligge nesten et år etter første anslag for oppstart?
Litt tekniske justeringer gjenstår, bla.a. implementering av:

Peril Sensitive Sunglasses

Joo Janta 200 Super-Chromatic Peril Sensitive Sunglasses have been specially designed to help people develop a relaxed attitude to danger. At the first hint of trouble, they turn totally black and thus prevent you from seeing anything that might alarm you.

A double-pair is frequently worn by Zaphod Beeblebrox.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28

Gjestemedlem skrev:
HCS skrev:
Litt tekniske justeringer gjenstår, bla.a. implementering av:

Peril Sensitive Sunglasses

Joo Janta 200 Super-Chromatic Peril Sensitive Sunglasses have been specially designed to help people develop a relaxed attitude to danger. At the first hint of trouble, they turn totally black and thus prevent you from seeing anything that might alarm you.

A double-pair is frequently worn by Zaphod Beeblebrox.
Hehehe...Sikkert en nyttig sak det der ja... 8)..Men regner med at store Høvding har gode svar på hva KONKRET som tar tid... :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
StigErikTangen skrev:
Leif etterlyser BIDRAG. Det fordrer at fagfolk og/eller folk som har reell kompetanse gidder å delta. Med den profilen dette forumet har, så kan man neppe forvente det. Dette er og blir - sånn jeg ser det - et forum for sluttbrukere, altså de som kjøper og anvender hifi-utstyr.

For oss som bygger og koser oss med det finnes det andre steder å gå som har langt mer å tilby.
Ser at Tangen igjen har forlatt oss. Synd at vi mister slike ressurspersoner.

Topp Bunn