FORSLAG TIL NYE FORUMREGLER

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Er enig i alle talere. Om vi i tillegg får til den sårt tiltrengte presiseringen at off topic ikke har noe med hifi å gjøre, blir dette et godt forum. Grunnet mengde så har off topic blitt en så stor del av Hifisentralen at det derav forsvarer et eget forum. Et helt annet sted. Helst langt unna.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.622
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
ja enig
det heter jo hifi sentralen og ikke kostholdssentralen
det bør begrenses til audio og audiorelatert inkl musikk, opptak etc
mvh
Leif

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.214
Torget vurderinger
1
Lille_Adam skrev:
QFT!, som det heter på nynorsk. Pedals regelforslag vil medføre null forandring, så lenge medlemmene er som de er. Noen eier ikke oppdragelse, noen tåler ikke kritikk overhodet, noen er døvhørte og noen tror elektrisitet er magi. Dermed går det som det har gått.
Mitt forslag adresserer 2 forhold: Folkeskikk generelt og Kabelforumet spesielt.
-Sant nok at folk ikke forandrer seg. Men et tydligere regelverk vil gjøre jobben lettere for moderatorene. Det er det ene.
-Det andre er at Kabelforumet er Sentralens Beirut. En evig krigssone så lenge noen bruker tid/penger på kabler, mens andre finner dette bortkastet med mindre det kan ABX/DBT-testes.

Forøvrig er det noen få som ødelegger for de mange. Om 5 medlememr utvises en måned etter 3 gjenntatte advarsler, så er det ikke noe savn.

Her er Aftenpostens kommentar på herværende tråd:

Vedlegg

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
toriamos skrev:
Er enig i alle talere. Om vi i tillegg får til den sårt tiltrengte presiseringen at off topic ikke har noe med hifi å gjøre, blir dette et godt forum. Grunnet mengde så har off topic blitt en så stor del av Hifisentralen at det derav forsvarer et eget forum. Et helt annet sted. Helst langt unna.
Dette gjenspeiler jo akkurat den holdningen som er blitt kritisert av flere her; nemlig at ens eget jeg settes i sentrum i den forstand at det jeg ikke ønsker å ha i dette forumet skal bort.
At off topic ikke har noe med hifi å gjøre, er selvsagt riktig; det er derfor det heter off topic.
Men hvorfor skal det på liv og død fjernes? Tar det så mye plass at det går ut over kapasiteten på de andre avdelingene?
Til LMC: Off topic favner jo litt bredere enn bare kosthold da. Off topic viser jo gang på gang at det er masse kompetanse på alle mulige slags områder her på forumet - se bare på alle som har fått svar på sine spørsmål.
Og det faktum at off topic er blitt så stort, viser at mange har nytte og glede av hjørnet.
Så lenge off topic ikke stjeler plass fra de direkte hifi- og musikkavdelingene, synes jeg det kan få bli værende, så kan jo de som ikke er interessert holde seg borte.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.724
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
En mellomting kan være at OT innlegg, diverse lydlaug innlegg ikke vises på forsiden. Det er (har jeg hørt) mulighet for slikt i HFS versjon IX ;)

N

nb

Gjest
Steinar_Lund skrev:
Dette gjenspeiler jo akkurat den holdningen som er blitt kritisert av flere her; nemlig at ens eget jeg settes i sentrum i den forstand at det jeg ikke ønsker å ha i dette forumet skal bort.
At off topic ikke har noe med hifi å gjøre, er selvsagt riktig; det er derfor det heter off topic.
Men hvorfor skal det på liv og død fjernes? Tar det så mye plass at det går ut over kapasiteten på de andre avdelingene?
Til LMC: Off topic favner jo litt bredere enn bare kosthold da. Off topic viser jo gang på gang at det er masse kompetanse på alle mulige slags områder her på forumet - se bare på alle som har fått svar på sine spørsmål.
Og det faktum at off topic er blitt så stort, viser at mange har nytte og glede av hjørnet.
Så lenge off topic ikke stjeler plass fra de direkte hifi- og musikkavdelingene, synes jeg det kan få bli værende, så kan jo de som ikke er interessert holde seg borte.
I neste verjon kommer det vel også funksjonalitet for at siste innlegg fra "Off Topic" kan velges bort fra oversikten over siste innlegg, så da er det jo lett å la være å forholde seg til det om man vil. Om man har så sterk allergi at man plages av at det ligger noen titusener entries i MySQL-databasen og forurenser de rene HiFi-diskusjonsentriene i samme database (kanskje endatil i samme tabell og side ved side på harddisken) så bør man muligens gå litt i seg selv;)

V

vredensgnag

Gjest
Det er mange utrolig kyndige, innsiktsfulle, velorienterte og sinnsvake medlemmer her inne - bare å lese noen medlemmers utgydelser om vin, sigarer og whisky har gjort flere kvelder minnerike. Det blir trist om slikt blir borte; det samme når det gjelder ting som rører seg i samfunnet.

Jeg forundres over denne "vi må ha vekk alt som ikke handler om akkurat det jeg liker" holdningen - det må da være i orden å åpne seg for andres innspill? Og i neste versjon av HFS kan man altså lukke for andres innspill slik man vil. Går man derimot på jakt etter ting å forargre seg over, hvilket jeg innbiller meg enkelte gjør, så vil man naturligvis også finne det i denne versjonen (og i neste) av dette og andre fora.

"I stedet for å sparke bikkja ..."

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.622
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
en sorteringsfunksjon i nyeste innlegg kunne jo gjort susen,så kunne enhver selv sortere bort det som den enkelte vurderte som støy
har ikke noe imot off topic som sådan, men når jeg "overvåker" sentralen, er det hovedtopics som interesser meg mest
resten er støy, om enn ofte trivelig støy 8)
mvh
Leif

L

larkus

Gjest
Hva med en ukentlig eller månedtlig avstemmingstråd der er kan stemme for å utestenge medlemmer som er valgt ut av en spesialmoderator, for en kortere eller lenger periode? ;) ;) ;)

mvh
larkus

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
fornøyelig forslag, men det ville vært de samme stakkarane som hadde røket ut igjen og igjen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
pengesluk skrev:
Utfor stupet....
Og eneste forskjellen mellom oss og en flokk lemen er at de løper utfor samme stupet. Vi løper utfor hvert vårt....

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.475
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Tusen takk til Sluket og Zomby. Nå skal Hagenkvartetten spille Schuberts Døden og Piken for meg. Charge!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.733
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
pengesluk skrev:
Utfor stupet....
Og eneste forskjellen mellom oss og en flokk lemen er at de løper utfor samme stupet. Vi løper utfor hvert vårt....
;D

Fremad i alle retninger !

mvh
KJ

L

larkus

Gjest
Zomby_Woof skrev:
pengesluk skrev:
Utfor stupet....
Slik jeg ser det, så er det mange som løper utfor samme stupet her. ;)

mvh
larkus

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Steinar_Lund skrev:
toriamos skrev:
Enig med siste taler.
OT har forøvrig blitt et langt bedre sted etter at de verste islamske regnværstrådene har roet seg.
OT generer aktivititet i de andre fora, ikke det motsatte som hevdet. Flere av de mest aktive OTerne, er også svært aktive ellers på HFS. Hvis OT fjernes, er jeg stygt redd at deltagelsen synker fordi man har mindre å sjekke forumet for gjennom dagen.

Selvsagt kan en fjerne OT i ønske om et mer seriøst HiFi-forum. Evt. til det mer ekstreme, også fjerne musikksidene, fordi det stort sett er hyggelig der i en noe ellers dunkel utstyrshverdag. Det er jo seriøse utstyrsgeeks fra de høyere hyller her, som i fullt alvor mener at musikk er en så personlig og privat greie at det nærmest er ufint at vi har denslags fora på HFS. Trist men sant.

Z

Zomby_Woof

Gjest
larkus skrev:
Zomby_Woof skrev:
pengesluk skrev:
Utfor stupet....
Men ikke samme stupet som deg?

Og bare for å ha sagt det. Ikke hopp utfor mitt stup. Det er mitt. Bare mitt. Og jeg vil hoppe alene. ;D

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
ErosLoveking skrev:
Steinar_Lund skrev:
toriamos skrev:
Enig med siste taler.
OT har forøvrig blitt et langt bedre sted etter at de verste islamske regnværstrådene har roet seg.
OT generer aktivititet i de andre fora, ikke det motsatte som hevdet. Flere av de mest aktive OTerne, er også svært aktive ellers på HFS. Hvis OT fjernes, er jeg stygt redd at deltagelsen synker fordi man har mindre å sjekke forumet for gjennom dagen.

Selvsagt kan en fjerne OT i ønske om et mer seriøst HiFi-forum. Evt. til det mer ekstreme, også fjerne musikksidene, fordi det stort sett er hyggelig der i en noe ellers dunkel utstyrshverdag. Det er jo seriøse utstyrsgeeks fra de høyere hyller her, som i fullt alvor mener at musikk er en så personlig og privat greie at det nærmest er ufint at vi har denslags fora på HFS. Trist men sant.
Hvis det først er snakk om å fjerne "problemområdene", kunne man likså godt ta ondet ved roten og fjerne hele Kabelhjørnet. Da ville det ha blitt trivelig, da. Om enn fryktelig dødt....

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.475
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
larkus skrev:
Zomby_Woof skrev:
pengesluk skrev:
Utfor stupet....
Men ikke samme stupet som deg?

Og bare for å ha sagt det. Ikke hopp utfor mitt stup. Det er mitt. Bare mitt. Og jeg vil hoppe alene. ;D
Samme her. Men Veronika får lov til å dytte litt.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Et lite forslag ang off topic:
Når HFS3 en gang kommer, hadde det da vært mulig å splitte opp "Nyeste fra vårt forum", slik at man laget et eget "Nyeste fra Off-Topic-hjørnet" ved siden av? Det er vel slik at med HFS3 kan man sile bort ot-nytt, men det kan jo hende at det postes ting der som selv ot-motstanderne simpelthen ikke kan leve uten? Med en slik oppdeling vil alle kunne se hva som postes der, uten at ot-innlegg besudler "Nyeste fra vårt forum".

N

nb

Gjest
Steinar_Lund skrev:
Når HFS3 en gang kommer, hadde det da vært mulig å splitte opp "Nyeste fra vårt forum", slik at man laget et eget "Nyeste fra Off-Topic-hjørnet" ved siden av? Det er vel slik at med HFS3 kan man sile bort ot-nytt, men det kan jo hende at det postes ting der som selv ot-motstanderne simpelthen ikke kan leve uten? Med en slik oppdeling vil alle kunne se hva som postes der, uten at ot-innlegg besudler "Nyeste fra vårt forum".
Jeg har forstått det slik at du selv velger hva du abonnerer på som "siste innlegg", så du kan ignorere OT fullstendig om du ønkser det.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
ErosLoveking skrev:
Selvsagt kan en fjerne OT i ønske om et mer seriøst HiFi-forum. Evt. til det mer ekstreme, også fjerne musikksidene, fordi det stort sett er hyggelig der i en noe ellers dunkel utstyrshverdag.
Nei, huffda.

På musikksidene kan man lære mye av hjelpsomme mennesker. Takk til alle.

Dessuten: Er ikke (felles) musikkglede (slutt-/hoved)poenget? Topp anlegg og 5 testplater hvorav minst en med helikopterlyd! ??? :'(

ErosLoveking skrev:
Det er jo seriøse utstyrsgeeks fra de høyere hyller her, som i fullt alvor mener at musikk er en så personlig og privat greie at det nærmest er ufint at vi har denslags fora på HFS. Trist men sant.
Trist og utrolig. De liker vel ikke konserter heller de da?

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Steinar_Lund skrev:
Godt forslag.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
CDWMcInSpots skrev:
ErosLoveking skrev:
Det er jo seriøse utstyrsgeeks fra de høyere hyller her, som i fullt alvor mener at musikk er en så personlig og privat greie at det nærmest er ufint at vi har denslags fora på HFS. Trist men sant.
Er det noen som vil stenge musikktrådene, eller blander Eros med diskusjonen rundt hvorvidt man vil ha mer, mindre eller ikkeno plateanmeldelser i Fidelity?

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
totte skrev:
CDWMcInSpots skrev:
ErosLoveking skrev:
Er det noen som vil stenge musikktrådene, eller blander Eros med diskusjonen rundt hvorvidt man vil ha mer, mindre eller ikkeno plateanmeldelser i Fidelity?
Jeg tror jeg har sett slike forslag her inne ang. Hifisentralens musikkavdeling, men langt oftere om Off-Topic Hjørnet.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
CDWMcInSpots skrev:
ErosLoveking skrev:
Selvsagt kan en fjerne OT i ønske om et mer seriøst HiFi-forum. Evt. til det mer ekstreme, også fjerne musikksidene, fordi det stort sett er hyggelig der i en noe ellers dunkel utstyrshverdag.
Nei, huffda.

På musikksidene kan man lære mye av hjelpsomme mennesker. Takk til alle.

Dessuten: Er ikke (felles) musikkglede (slutt-/hoved)poenget? Topp anlegg og 5 testplater hvorav minst en med helikopterlyd! ??? :'(

ErosLoveking skrev:
Og Roysens ånd svever over vannene. Håper inderlig det ikke blir som beskrevet her. Skjønt han har jo begynt å lage sine egne referanseplater. Sikkert mye god musikk der. :p

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Lære av dem som mener noe annet og folkeskikk

Ulf-B skrev:
PetterH skrev:
Synes Hifisentralen har fått en klart kjipere tone, særlig det siste året.

Dette har i hovedsak vært begrenset til kabelhjørnet hvor det ikke lenger er mulig å
dele begeistrete kabel-erfaringer uten å bli sablet ned av enkelte teoretikere.
En kabelerfaring som går ut på at "her hørte jeg ikke noen forskjell - ergo sparte jeg en haug med penger!/ergo har jeg kastet bort en haug med penger (stryk det som ikke passer)" - er ikke den like verdifull? Eller er det graden av begeistring som er avgjørende her? For en som ikke deltar veldig aktivt i slike diskusjoner, er det interessant, åkke som, å registrere at noen hører forskjell i et bestemt oppsett, mens andre ikke gjør det. Det ligger mye grunnlag for ettertanke i det også.
Enig i dette og mye annet du skrev i andre innlegg. Man kan lære mye av dem som mener noe (litt) annet enn en selv.

M.h.t. retningslinjer er jeg mer usikker. Kan hende er alt vi trenger en "folkeskikkretningslinje" - det er ikke hva som diskuteres som er problemet, men måten det diskuteres på.
Enig. Av en eller annen grunn virker det som om noen få forumdeltagere er meget uhøflige, fremfusende, brautende m.m., mens de aller fleste er i hvert fall normalt omgjengelige. Selvsagt kan disse også plumpe en sjelden gang, men de har som oftest vett til å si unnskyld etterhvert. Det siste er forøvrig meget viktig. "Unnskyld" kan ikke undervurderes. Det løser (opp i) mange problemer.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
"Som oftest ligger sannheten et sted imellom, ofte ganske nær midten."

ErosLoveking skrev:
Problemet er at en håndfull kuklæsta har gravd seg dypt ned og funnet seg godt til rette i sine pisselunkne skyttergraver på de respektive sider. Tydeligvis faller det tungt for enkelte at medforumister stiller seg langt mer åpne til temaer som f.eks kabler enn hva de har evner til å ta inn over seg. Ikke alle gidder å ha et religiøst elsk/hat eller sort/hvitt forhold til alt, hvorfor forpeste resten av HFS med kjepphester stappet et visst sted.

Way OT selvsagt. Pust inn, pust ut.
Helt enig, selv om jeg normalt pleier å si det omtrent slik: "Jeg liker både epler, pærer, bananer og gulrøtter. De er forskjellige, men allikevel gode alle sammen. Hva er galt med det?"

En eller annen har sagt noe á la: "Som oftest ligger sannheten et sted imellom, ofte ganske nær midten."

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
totte skrev:
CDWMcInSpots skrev:
ErosLoveking skrev:
Nix
Det har vært medlemmer her med ganske raffe anlegg som ikke har tålt spørsmål om musikk, og som mer eller mindre direkte, nesten fiendtlig, har ment temaet har lite her å gjøre, rent bortsett fra CD/LP med god lyd. Det har også vært diskusjoner tidligere rundt HFS´ innhold og funksjon, hvor det tydelig har fremkommet at enkelte anser forumet som et samlepunkt for hifiutstyr, og musikk er helt uvesentlig (forstyrrende/privat?). Det er en ærlig sak og ikke skrive eller interessere seg for musikk i stor grad. Utstyr kan for enkelte være det aller viktigste med hobbien, og det har jeg ingen problemer med, men forumet er nå engang bygd på to hovedpilarer, både utstyr og musikk.

Edit: Dette har forøvrig ingenting med roysen å gjøre, fordi han skrev idet minste litt om musikk, også noen guilty pleasures.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
ErosLoveking skrev:
totte skrev:
CDWMcInSpots skrev:
ErosLoveking skrev:
Nix
Det har vært medlemmer her med ganske raffe anlegg som ikke har tålt spørsmål om musikk, og som mer eller mindre direkte, nesten fiendtlig, har ment temaet har lite her å gjøre, rent bortsett fra CD/LP med god lyd. Det har også vært diskusjoner tidligere rundt HFS´ innhold og funksjon, hvor det tydelig har fremkommet at enkelte anser forumet som et samlepunkt for hifiutstyr, og musikk er helt uvesentlig (forstyrrende/privat?). Det er en ærlig sak og ikke skrive eller interessere seg for musikk i stor grad. Utstyr kan for enkelte være det aller viktigste med hobbien, og det har jeg ingen problemer med, men forumet er nå engang bygd på to hovedpilarer, både utstyr og musikk.

Edit: Dette har forøvrig lite med roysen å gjøre, fordi han skrev idet minste litt om musikk, også noen guilty pleasures.
Fair enough. Beklager hvis jeg skrev noe galt om Roysen. Men mine tanker gikk liksom i den retningen av seg selv... Jfr hans utsagn "Dette forumet heter hifisentralen og burde ene og alene være en møteplass for hifi intresserte." Ikke mye referanse til musikk der!

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Utstyr kan for enkelte være det aller viktigste med hobbyen

ErosLoveking skrev:
Det er en ærlig sak og ikke skrive eller interessere seg for musikk i stor grad. Utstyr kan for enkelte være det aller viktigste med hobbien, og det har jeg ingen problemer med,
Det er fullt tillatt (i et rimelig fritt samfunn), men jeg forstår det ikke, og synes det er meget merkelig. Kun fokus på verktøyet isteden for å se det som kun et middel for å nå målet. (Rister på hodet for meg selv).

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Gjestemedlem skrev:
Jeg har ikke så stor tro på strengere regelverk eller hardere moderering, mer rigid oppdeling eller noe slikt. I utgangspunktet er det vel kun tre ting jeg kan komme på som det bør slås ned på:

Brudd på bransjereglene
Spam i seriøse tråder (dog ikke så rigid at det ikke er rom for litt humor eller digresjoner)
Utidige personangrep (og da ikke i form av et utvidet personbegrep som innbefatter kritikk av en persons meninger eller forestillinger)

Kombinert med en flytting av feilpostede tråder (dog ikke tråder som med vilje er postet i en kategori som ikke passer med moderators ideer), har man det meste man behøver.

Når det gjelder nye medlemmer så kan jeg ikke se annet enn at de stort sett blir tatt vel i mot av alle. Folk blir vurdert etter hva de skriver etterhvert, men det er ingen tendenser å spore til at nye medlemmer burde bli skremt eller latterliggjort. Som på alle andre forum så er det en gylden regel for nykommere å lese litt av de trådene som allerede eksisterer. Finn ut om noen har svart på det samme spørsmålet i 25 andre tråder før man starter en ny. For hvis man ikke gidder det burde det i det minste ikke komme som en overraskelse at gamle debatter blusser opp igjen i disse, og nykommeren som mangler bakgrunnen for diskusjonen kan tro at det hele handler om han og bli skremt av krass argumentasjon som slett ikke nødvendigvis er rettet mot han eller en gang tema som tas opp.

Jeg tror forumet tjener på å ha en åpen og liberal politikk, selv om det kan bli litt vel mye gjentagelse av argumenter og tema i de forskjellige trådene. Dette skyldes vel mye at det er de samme folkene som deltar når de samme temaene blir diskutert. Nye deltakere vil jeg tro vil bli hilset velkommen av de aller fleste, om ikke annet enn at man kan få lese om nye erfaringer eller synspunkter på problemstillinger. Et strengt og rigid regelverk kan fort føre til at nykommere vegrer seg mot å poste noe som helst i frykt for at det skal bryte en eller annen regel, at noen skal bli sure pga. feilpostinger eller noe slikt. Jo større grad av moderering og rapportering man opplever, jo mer skremmende kan det sikkert være å delta mer aktivt.

Men som sagt, det er alltid en god ide for nye brukere å lese noen tråder før man hopper inn i de store diskusjonene.
Godt innlegg.

Jeg er relativt ny her. Før jeg meldte meg inn, gjorde jeg som jeg pleier: Leste og observerte. Man lærer mye av det. Det er greit å vite omtrent hvordan det fungerer før man kaster seg ut i det, til glede og nytte både for en selv og resten av forumdeltagerne.

Det er mulig at jeg har hatt flaks, er hardhudet eller bare er (halv)blind, men jeg synes faktisk de aller fleste forumdeltagerne og -trådene i all vesentlighet er vennlige, konstruktive, hjelpsomme og lærerike.

Jeg er enig i at et omfattende, intrikat regelverk lett kan skremme mange, spesielt nye, slik at de lar vær å delta. Hvis man må sette seg inn i og passe seg for for mye, blir det et stort prosjekt som de fleste ikke orker.

Ved gjentagelser av temaer, er det ikke verre enn at man vennlig kan henvise til tidligere innlegg og tråder.

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.214
Torget vurderinger
1
Dårlig gjort å demonisere Roysen. Riktignok hadde han noen sosiale antenner ute av justering, men var ellers en hyggelig fyr med den mest populære tråden i Sentralens historie. Husk han var aktiv her inne i flere år. Og godt over gjennomsnittlig interessert i musikk. Han er ikke her og kan ikke ta igjen. Jeg har aldri truffet han men ovenfor andre medentusiaster var han velvilligheten selv.

Utvisningen må vel ansees som en arbeidsulykke. Det skinner igjennom at det lå en del omstendigheter/misforståelser bak beslutningen om utvisning. (Den ble jo trukket/tilbud om å komme tilbake, så vidt jeg skjønner. Har ikke studert saken). Han er forståelig nok pissed i etterkant, og starten på bloggen hans må leses med dette i mente. Når han får lagt dette bak seg, så fortsetter han nok i kjent stil med omtale av musikk og sitt eksotiske utstyr på bloggen sin. Lev og la leve.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
vredensgnag skrev:
Tydelig jeg har fortrengt enkelte i høst. Tar tilbake deler av det jeg skrev i innlegget over .

ErosLoveking skrev:
Edit: Dette har forøvrig ingenting med roysen å gjøre, fordi han skrev idet minste litt om musikk, også noen guilty pleasures.
Allerede på første side i tråden vredens linker til kommer jo standpunkt klart og t y d e l i g frem. :p

La dette uansett ikke bli diskusjon om en enkelt navngitt person som ikke er aktiv her mer. Den slags avsporing kan bedrives annet sted.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Snickers-is skrev:
Jeg synes alle de nevnte regelforslagene byr på visse problemer. Ikke det at det er noe galt med intensjonen, men så vidt jeg forstår er jo intensjonen å holde diskusjonen saklig.

1: Om noen mener at en gitt investering er vel anvendte penger så burde en oppfatning av det motsatte være av like stor verdi, synes du ikke? Jeg husker jo en debatt der et medlem hadde kjøpt en svært dyr komponent. Et annet medlem hadde testet den, men endte opp med en vesentlig rimeligere komponent fordi han syntes den låt bedre. Han ble beskyldt for ufin oppførsel basert på det konkrete tilfellet. Er det egentlig så ufint i seg selv?

2: Det er ikke noen automatikk i at bestemte lytteinntrykk medfører riktighet. Dette gjelder jo absolutt alle mennesker, så hvorfor skal dette holdes utenfor debatten? Igjen, det er en del medlemmer som kategorisk har litt livlig fantasi. Hvorfor er det mer berettiget enn å være tilsvarende skeptisk? Jeg mener skillet bør gå ved saklighetsgehaltet, men så var det hvem som skulle vurdere hva som er saklig og hva som ikke er det...
Godt innlegg. Forutsetningen er at man debatterer med saklighet, høflighet og respekt.

Hvis en rimeligere komponent er bedre enn en dyrere, må da vel det være bra for alle (andre enn produsenten av den dyre komponenten). De færreste av oss ønsker vel å bruke mere penger enn vi synes vi er nødt til for å oppnå det ønskede resultat.

Det må da være lov å skrive noe á la:
  • Dine observasjoner stemmer ikke med mine. Mine er som følger ...
  • Det du skriver er galt fordi ...
  • Innholdet i det du skriver er antagelig OK, men du bruker altfor store ord. Det er etter min mening mer som følger ...
Jeg tror forøvrig jeg allerede har benyttet alle tre.

V

vredensgnag

Gjest
pedal skrev:
Dårlig gjort å demonisere Roysen. Riktignok hadde han noen sosiale antenner ute av justering, men var ellers en hyggelig fyr med den mest populære tråden i Sentralens historie. Husk han var aktiv her inne i flere år. Og godt over gjennomsnittlig interessert i musikk. Han er ikke her og kan ikke ta igjen. Jeg har aldri truffet han men ovenfor andre medentusiaster var han velvilligheten selv.

Utvisningen må vel ansees som en arbeidsulykke. Det skinner igjennom at det lå en del omstendigheter/misforståelser bak beslutningen om utvisning. (Den ble jo trukket/tilbud om å komme tilbake, så vidt jeg skjønner. Har ikke studert saken). Han er forståelig nok pissed i etterkant, og starten på bloggen hans må leses med dette i mente. Når han får lagt dette bak seg, så fortsetter han nok i kjent stil med omtale av musikk og sitt eksotiske utstyr på bloggen sin. Lev og la leve.
Dette handler ikke om noen demonisering av Roysen - diskusjonen i den tråden gikk i nøyaktig samme baner som denne - der ulike ville ha sitt HFS, uten de plagsomme "andre" som ikke skjønner hva hobbyen går ut på.

Tåpelig og barnslig, spør du meg. Jeg skrev meget tydelig at jeg var uenig i Roysens utvisning i sin tid, og undret på hvorfor det ikke var mulig for de involverte å skvære opp. Tråden hans, med alle mulige halvfabrikata løsninger som aldri var helt oppe i nærheten av 100%, savner jeg å få jevnlige oppdateringer i.

Men jeg håper også folk er i stand til å ta et steg tilbake og se hvor latterlig denne diskusjonen er:

Og så må vi snakke sammen sånn, og ikke nevne dette, og kanskje bare snakke om disse tingene på denne måten, men helst unngå å nevne det, ja. Best sånn. Da blir det bra.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
ErosLoveking skrev:
vredensgnag skrev:
Tydelig jeg har fortrengt enkelte i høst. Tar tilbake deler av det jeg skrev i innlegget over .

ErosLoveking skrev:
Allerede på første side i tråden vredens linker til kommer jo standpunkt klart og t y d e l i g frem. :p

La dette uansett ikke bli diskusjon om en enkelt navngitt person som ikke er aktiv her mer. Den slags avsporing kan bedrives annet sted.
Enig i det siste. Men jeg har ikke lyst til å slippe temaet Roysen riktig ennå. Jeg er seriøst interessert i å lese hva han har skrevet om musikk. Det har jeg rett og slett ikke fått med meg, så hvis noen kan legge ut en link eller noe, hadde det vært fint. Dette er oppriktig ment :)

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.214
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Dette handler ikke om noen demonisering av Roysen - diskusjonen i den tråden gikk i nøyaktig samme baner som denne - der ulike ville ha sitt HFS, uten de plagsomme "andre" som ikke skjønner hva hobbyen går ut på.
Jeg tenkte ikke på ditt innlegg med link til den gamle tråden som du postet mens jeg skrev. Jeg tenkte på noen sleivspark litt lengre opp i denne tråden.

EDIT: Forøvrig deltok jeg ikke i den tråden du linket. Tror den gikk i fjor mens jeg hadde mitt sabbatsår.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
bambadoo skrev:
Tillater meg å linke til en netikette diskusjon for en tid tilbake. Til og med der ble det tilløp til uenighet.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,48328.0/all.html
Jeg tillater meg å lenke til den lite trafikerte tråden "God forumskikk: Dilemmaer"
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,53319.0.html

Jeg har stusset over oppslutningen, men det sier kanskje noe om forumdeltagernes vilje til å tenke over at tilværelsen ofte består av gråtoner, midt i mellom og pest vs. kolera, og hvordan man styrer klokt gjennom landskapet.

pedal skrev:
KONKLUSJON:
Følgende prinsipper inntas i Forumreglene (ordlyden kan alltids smakes på):

1.
Respekter andres prioriteringer: Det er ikke lov å moralisere/eller kritisere andre medlemmers pengebruk på Hifi. Prinsippet er symmetrisk; Man ”disser” ikke de med små budsjetter. Problemstillinger må gjerne debatteres under Hi-Fi generelt, men ikke adresseres til navngitte forummedlemmer.
En av dilemmaene er for øvrig "Utstyrspris".

V

vredensgnag

Gjest
Er ikke det bare å søke, Steinar Lund? Går du til Musikk Generelt, eller andre musikkseksjoner, og søker på navnet Roysen, så finner du flere tråder han har startet.

Topp Bunn