Ringte yamaha for litt siden.. Der kom det mange muligheter. han sa bare , at spolene var totalt svidd. Men etter jeg argumenterte imot på det meste, så hørtes det ut som om han ble veldig usikker. Da jeg gang på gang spurte hvordan det var mulig at både diskant,mellomtone og et basselement ryker samtidig på begge HT, så hadde han ingen fornuftig forklaring. Og han sa , at basselementet ikke var gåent, så reagerte jeg. For det var like dødt som de andre..Det sto i forklaringen ! Fikk da til svar, at han skulle gå gjennom de på nytt.
Venter på svar fra de !
Har du hørt noe mer fra Yamaha? Har du fått endelig bekreftelse på at spolene på alle elentene er svidde?
Hvis spolene på basselemente er brente, så står som regel elementet dønn fast i innerste eller ytterste posisjon, alt etter om det er positiv eller negativ DC.
Kan det være at kun bass-elementene er brente, og at forsterkerens sikringskretsløp koblet inn med et "klikk"?
Edit: Jeg legger merke til at du skriver at Pioneer-forsterkeren gikk i "protection" med disse høyttalerene, men fungerer fint sammen med andre høyttalere. Det tyder på at det kan være en kortslutning/nesten kortslutning i delefilteret, og at dermed også Rotel forsterkeren gikk i "protection".
Klikket du hørte var da sannsynligvis beskyttelse-releet som slo inn. Jeg tviler på at spolene i alle elementene er brent av. Det er omtrent umulig å få til på annen måte enn å spille EKSTREMT høyt LENGE.
Hei
Etter jeg snakket med Yamaha for ca en uke siden, så har jeg ikke hørt noe mer ! Da jeg sa til han , at det skulle nesten være umulig at diskant,mellomtone og et basselement ryker på begge HT samtidig ! Da sa han, at basselementene ikke var røket. Da sa jeg, at det var de..Det sto i rapporten. Fikk da som svar, at han skulle gå å ta en bedre sjekk å komme med tilbakemelding ! Siden har jeg ikke hørt noe :-( Eneste bekreftelsen jeg fikk, at den ene spolen var forkullet..Og den andre brent.
Om det kun er basselementet som er svidd må Yamaha svare på !
Skal hente effektforsterkeren i dag da den skulle være ok. Så leverer jeg inn forforsterkeren, så de for testet den . Skulle det vise seg, at den også er feilfri, så skal jeg ringe Yamaha igjen. Som en enda mer fortvilet mann :-(
Kort fortalt !
Jeg har spilt med min pioneer VSX LX 70..Mediaspiller Pioneer N50 mot Yamha Soavo 1 siden jeg kjøpte HT for ca 1 1/2 år siden..Gått strålende. helt til for ca halvannen mnd siden.. Da den helt uten videre gikkk i prtotection hver gang jeg skrudde opp volumet litt.
Fikk da beskjed fra butikk i Bergen, at denne var da mest sannsynlig gåen å ville koste for mye å reparere. Men dette viste seg å være feil da den spiller som en gud på mine gamle HT.
Men det var etter jeg gikk til innkjøp av en ny forforsterker. Tror tidligere, at jeg skrev det var RC 1580. men det var Rotell 1570 jeg har kjøpt !
Det var ikke Rotell som gikk i protection men Pioneeren...
Kvelden kom da jeg reiste på hytten... Monterte den nye RC 1570. Jeg og en veninne, satt i sofa å slappet av til nydelig musikk med en fantastisk lyd fra høytalerene. Det kom en sang som vi måtte skru opp litt..Jeg skrudde volumet opp til det viste 71-72 på volumet..På denne modellen, så må man skru opp en del før volumet øker.. Som sagt, så spilte jeg ikke høyt..Kan ikke huske eksakt hvor lenge jeg hadde spilt ..men ca en time to.. Etter jeg skrudde opp, så tok tok det ikke lange tiden før alt bare kuttet.. Kan ikke bestemt si, at det var et klikk som kom..men mener det.
Vi begge så på hverandre å ikke skjønte bæret..Ingen av komponentene var slått seg av..kjente ingen svi lukt fra HT.. Eneste lyden som kom var litt brumming fra nedre basselementene.... Så resten av kvelden ble en stille affære :-(
PS.. Med hånden på hjertet, så har jeg ikke spilt EKSTREMT høyt.. !!
Når jeg snakker med Yamaha igjen, så vil jeg , at de skal ta bilder av alt som er brent/ødelagt..Så skal jeg legge det ut her !!
Kommer tilbake når de har fått testet ut forforsterkeren !