Fortvilet å trenger svar !!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JanErik19

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.03.2014
    Innlegg
    71
    Antall liker
    1
    Hmm, enig med Asbjørn her. Noen få mV er er ikke skadelig på utgangen og som det nevnes over er diskant og mellomtone beskyttet av kondensatorer i signalveien. Og hadde forsterkeren vært utsatt for forstyrrelser i strømnettet ville den mest sannsynlig tatt kvelden den også. Nei, dette ligger over min fatteevne desverre.

    mvh
    lassemann
    Som sagt. På vei nå for å levere inn forsterkeren for sjekk ! Så får vi se om de kommer fram til noe :p Men takker så mye for innspill :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.025
    Antall liker
    38.593
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Disse bananpluggene er vel sølvbelagte ser det ut som, og da kan den delen av de som er i fri luft oksydere.
    Det svarte er da sølvoksyd?
    Ja de er sølvbelagte ! Så med andre ord, så er det normalt ? :)
    Da blir det å levere inn effektforsterkeren for sjekk :p
    Aha. Ja, da er det nok vanlig svart sølvsulfid som kommer med eksponering til luft over tid. Helt normalt det også. Det styrkes jo av at den svarte delen er den som stikker ut, ikke de flatene som har elektrisk kontakt. Du skrev gull tidligere, og det oksyderer ikke av seg selv.
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.839
    Antall liker
    11.650
    Torget vurderinger
    2
    Når alle elementene ryker på samme tidspunkt med et hørbart "knepp", uten at man har spilt så blodet renner fra øra i timer, er den eneste mulighet at det brått og uhemmet omsettes store effektmengder. Denne plutselige pulsen er nødt til å være ekstrem (som en "spike", eller et lynnedslag), for hadde det vært mer "normalt", hadde man hørt betydelig lyd før havariet. Dette tyder i retning av intern kortslutning i forsterkeren. Det pussige er dog at det rammer begge kanaler på samme tid. Logikken må altså være at en eller annen komponent de to kanalene har til felles, skaper dette problemet. Mest sannsynlig gir samtlige utgangstransistorer absolutt "flatt jern" i samme millisekund, og muligens kjøres nettspenningen rett inn i høyttaleren uten brems. Videre ser dette ut til å være en periodisk feil, og forsterkeren vil tilsynelatende være i orden inntil den igjen får et internt "lynnedslag" og sender neste sett høyttalere til de evige musikksaler.
    Uten å ha funnet feilen som gjør det mulig for forsterkeren å sende slike "lynnedslag", ville jeg ikke under noen omstendighet tilkoblet høyttalere på den.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    394
    Antall liker
    191
    5-10 mV DC offset ser normalt ut. Svartbrente høyttalerledninger ser ikke normalt ut.
    Ja, offset ser helt fint ud....men mon ikke bananerne er blevet sorte af ikke at være i kontakt med bøsningerne? Altså normal irring? Ligner ikke brændt, det ville jo være i kontaktpunkterne....
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    394
    Antall liker
    191
    I mitt tilfelle var det en Thule CD150B (tror jeg dn het) som var opphavet til feilen. Av en eller annen grunn ga den ene kanalen DC på utgangen da den gikk i standby. Forsterkeren gjorde ingen ting feil, den bare forsterket signalet den fikk inn.

    :)
    Hvis din effektforstærker har DC-beskyttelses kredsløb, så burde det have været aktiveret....det er der jo netop at samme grund. Hvis det "sender en fejl videre" er det ikke korrekt lavet eller ude af funktion...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.025
    Antall liker
    38.593
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Når alle elementene ryker på samme tidspunkt med et hørbart "knepp", uten at man har spilt så blodet renner fra øra i timer, er den eneste mulighet at det brått og uhemmet omsettes store effektmengder. Denne plutselige pulsen er nødt til å være ekstrem (som en "spike", eller et lynnedslag), for hadde det vært mer "normalt", hadde man hørt betydelig lyd før havariet. Dette tyder i retning av intern kortslutning i forsterkeren. Det pussige er dog at det rammer begge kanaler på samme tid. Logikken må altså være at en eller annen komponent de to kanalene har til felles, skaper dette problemet. Mest sannsynlig gir samtlige utgangstransistorer absolutt "flatt jern" i samme millisekund, og muligens kjøres nettspenningen rett inn i høyttaleren uten brems. Videre ser dette ut til å være en periodisk feil, og forsterkeren vil tilsynelatende være i orden inntil den igjen får et internt "lynnedslag" og sender neste sett høyttalere til de evige musikksaler.
    Uten å ha funnet feilen som gjør det mulig for forsterkeren å sende slike "lynnedslag", ville jeg ikke under noen omstendighet tilkoblet høyttalere på den.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Enig, men jeg tenker at selv ufiltrert nettspenning til høyttalerterminalene ikke er i stand til å gjøre noe slikt uten å blåse sikringen på kursen, eller i det minste at basselementene durer med 50 Hz i noen tiendedeler av et sekund før de ryker. Derfor teorien om plutselig kortslutning fra forsyningsspenning til signal eller signaljord, f eks pga kondensering. Da vil differansen mellom signalspenning og jordreferanse plutselig bli lik enten positiv eller negativ forsyningsspenning, utgangstransistorene går til vidt åpen i den ene eller andre retningen, og all lagret energi i glattekondensatorer og trafo leveres til høyttalerne på en gang. Det er sånt som skaper blå stikkflammer og røyk.

    Man kan vel ikke se helt bort fra en feil tidligere i kjeden heller. Hvis signalkilden plutselig gir full spenning til enten pluss eller minus, vil jo resultatet bli ganske likt. Effektforsterkeren vil gjøre så godt den kan for å tracke det signalet, slenge utgangene til full railspenning så fort den bare greier, og pooof.
     
    Sist redigert:

    JanErik19

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.03.2014
    Innlegg
    71
    Antall liker
    1
    Da har jeg levert inn forsterkeren for test ! Han i butikken hadde en teori om, at det faktisk kunne være feil på delefiltrene i HT`ene !
    Noen som har noe formening om det ?
     

    JanErik19

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.03.2014
    Innlegg
    71
    Antall liker
    1
    Disse bananpluggene er vel sølvbelagte ser det ut som, og da kan den delen av de som er i fri luft oksydere.
    Det svarte er da sølvoksyd?
    Ja de er sølvbelagte ! Så med andre ord, så er det normalt ? :)
    Da blir det å levere inn effektforsterkeren for sjekk :p
    Aha. Ja, da er det nok vanlig svart sølvsulfid som kommer med eksponering til luft over tid. Helt normalt det også. Det styrkes jo av at den svarte delen er den som stikker ut, ikke de flatene som har elektrisk kontakt. Du skrev gull tidligere, og det oksyderer ikke av seg selv.
    Ja trodde det var gull ! men viste seg å være sølv :)
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Er det aldri noe blinking i lyset eller ustabilitet i strømmen?
    Hyttestrøm har ofte både topper og dipper hvis det ikke er et nytt anlegg i nærheten.
    Hytta utenfor Drøbak har en fryktelig dipp i strømmen hver gang vannpumpa slår inn 1 km ned i veien.
    Lysene dimmes og vi vet at noen har brukt vann :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.025
    Antall liker
    38.593
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg levert inn forsterkeren for test ! Han i butikken hadde en teori om, at det faktisk kunne være feil på delefiltrene i HT`ene !
    Noen som har noe formening om det ?
    Skjønner ikke hvordan det skulle fungere. Hvis delefiltret kortsluttet diskant til bass ville diskanten dø en grusom død i løpet av noen sekunder, men bassene burde spille videre uten å merke noen forskjell. Kanskje mellomtonene også.
     

    JanErik19

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.03.2014
    Innlegg
    71
    Antall liker
    1
    Er det aldri noe blinking i lyset eller ustabilitet i strømmen?
    Hyttestrøm har ofte både topper og dipper hvis det ikke er et nytt anlegg i nærheten.
    Hytta utenfor Drøbak har en fryktelig dipp i strømmen hver gang vannpumpa slår inn 1 km ned i veien.
    Lysene dimmes og vi vet at noen har brukt vann :)
    Aldri sett noe som helst til antydning av noe blinking .. Eller lamper som blir svakere. Og vi har brønnvann..så vær gang vi bruker vann, så går pumpen for harde livet. men som sagt..Aldri ligget merke til noe dimming på lamper eller andre ting !!
     

    JanErik19

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.03.2014
    Innlegg
    71
    Antall liker
    1
    Da har jeg levert inn forsterkeren for test ! Han i butikken hadde en teori om, at det faktisk kunne være feil på delefiltrene i HT`ene !
    Noen som har noe formening om det ?
    Skjønner ikke hvordan det skulle fungere. Hvis delefiltret kortsluttet diskant til bass ville diskanten dø en grusom død i løpet av noen sekunder, men bassene burde spille videre uten å merke noen forskjell. Kanskje mellomtonene også.
    Ikke vet jeg ! Var bare en teori fra han i butikken !
     

    JanErik19

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.03.2014
    Innlegg
    71
    Antall liker
    1
    Får vel bare vente i spenning på å se om de finner noe gale med den :p
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.002
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Ved det siste store havariet hos meg kom det noen lyder ut av høyttalerne,litt sånn blopp blopp,så ble det tyst.
    En halvtime etter røk varmepumpen.
    Ved nærmere undersøkelser var også DAC,acsesspunkt,trådløst nettverk,PC og overspeningsvern til vaskemaskin
    gått i stykker.

    Det var da stående Medcal ST og Encore Dranetz spenningsanalysatorer og logget spenningen.
    Tidspunkt ble registrert,men ingen funn på analysatorene.

    Derfor er det nå Elspec instrumenter plassert tre plasser,samt at det en stund var en Hioki transient recorder her.
    Disse har oppløsning nok til å fange opp "allt" sies det.

    Å finne årsaker til havarier er ikke lett sies det.
    Ingen naboer fikk havarier når jeg har spurt,
    men transienter kan nå enkelt anlegg dersom overgang motstanden til jord
    tilsier det.


    http://www.el-tjeneste.no/files/Brosjyre-jording.pdf

    Jording av apparater

    Beskyttelsesjording for 50Hz strømmer.

     Hvis ikke jordingen er riktig utført, vil både apparater og utstyr som er tilknyttet nettet kunne
    havarere.
     Hvis E-verkenes jordingsanlegg er dårligst, vil jordfeil og overspenninger bruke kundene sin
    jordelektrode. Med havari hos kunden som resultat.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.339
    Sted
    Smurfeland
    Hvor god sjanse har man for å komme noen vei mtp. erstatning o.s.v. hvis man mistenker at uregelmessigheter i strømleveransen har vært skyld i ødelagt elektronikk, egentlig?
     

    JanErik19

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.03.2014
    Innlegg
    71
    Antall liker
    1
    Latt oss si det har vært uregelmessigheter i strømleveransen ! Skulle ikke dette da gått utover noen av komponentene ?
    Eller vil det passere alt av komponenter å rett på høyttalerne ?

    Fikk net telefon i fra butikken hvor jeg leverte inn effekforsterkeren i dag . De har nå spilt den mot eks antall høyttalere i lang tid.Spilt så høyt som overhodet mulig .
    Og den har funket uten problemer !
    Kan jeg da være sikker på, at det ikke er den ? Da gjenstår det forforsterkeren. Og skal det vise seg, at de ikke finner feil på den heller, så vet jeg ikke hva jeg gjør :-(

    Tenkte da å montere alt på nytt med et par andre høyttalere jeg har over lengre tid å se om det skjer noe !
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    I mitt tilfelle var det en Thule CD150B (tror jeg dn het) som var opphavet til feilen. Av en eller annen grunn ga den ene kanalen DC på utgangen da den gikk i standby. Forsterkeren gjorde ingen ting feil, den bare forsterket signalet den fikk inn.

    :)
    Hvis din effektforstærker har DC-beskyttelses kredsløb, så burde det have været aktiveret....det er der jo netop at samme grund. Hvis det "sender en fejl videre" er det ikke korrekt lavet eller ude af funktion...

    Det er akkurat det den ikke har... Problemet ble løst ved å kjøpe ny CD-spiller (Hegel), og alt har oppført seg eksemplarisk siden.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.002
    Torget vurderinger
    2
    "Latt oss si det har vært uregelmessigheter i strømleveransen ! Skulle ikke dette da gått utover noen av komponentene ? "

    Brennsikkert
    :)


    Eller vil det passere alt av komponenter å rett på høyttalerne ?

    Nei,overhode ikke :)
     

    JanErik19

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.03.2014
    Innlegg
    71
    Antall liker
    1
    "Latt oss si det har vært uregelmessigheter i strømleveransen ! Skulle ikke dette da gått utover noen av komponentene ? "

    Brennsikkert
    :)


    Eller vil det passere alt av komponenter å rett på høyttalerne ?

    Nei,overhode ikke :)
    Så da utelukker vi det da :)
     
    L

    larkus

    Gjest
    Ringte yamaha for litt siden.. Der kom det mange muligheter. han sa bare , at spolene var totalt svidd. Men etter jeg argumenterte imot på det meste, så hørtes det ut som om han ble veldig usikker. Da jeg gang på gang spurte hvordan det var mulig at både diskant,mellomtone og et basselement ryker samtidig på begge HT, så hadde han ingen fornuftig forklaring. Og han sa , at basselementet ikke var gåent, så reagerte jeg. For det var like dødt som de andre..Det sto i forklaringen ! Fikk da til svar, at han skulle gå gjennom de på nytt.
    Venter på svar fra de !

    Har du hørt noe mer fra Yamaha? Har du fått endelig bekreftelse på at spolene på alle elentene er svidde?
    Hvis spolene på basselemente er brente, så står som regel elementet dønn fast i innerste eller ytterste posisjon, alt etter om det er positiv eller negativ DC.

    Kan det være at kun bass-elementene er brente, og at forsterkerens sikringskretsløp koblet inn med et "klikk"?

    Edit: Jeg legger merke til at du skriver at Pioneer-forsterkeren gikk i "protection" med disse høyttalerene, men fungerer fint sammen med andre høyttalere. Det tyder på at det kan være en kortslutning/nesten kortslutning i delefilteret, og at dermed også Rotel forsterkeren gikk i "protection".
    Klikket du hørte var da sannsynligvis beskyttelse-releet som slo inn. Jeg tviler på at spolene i alle elementene er brent av. Det er omtrent umulig å få til på annen måte enn å spille EKSTREMT høyt LENGE.
     
    Sist redigert:

    JanErik19

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.03.2014
    Innlegg
    71
    Antall liker
    1
    Ringte yamaha for litt siden.. Der kom det mange muligheter. han sa bare , at spolene var totalt svidd. Men etter jeg argumenterte imot på det meste, så hørtes det ut som om han ble veldig usikker. Da jeg gang på gang spurte hvordan det var mulig at både diskant,mellomtone og et basselement ryker samtidig på begge HT, så hadde han ingen fornuftig forklaring. Og han sa , at basselementet ikke var gåent, så reagerte jeg. For det var like dødt som de andre..Det sto i forklaringen ! Fikk da til svar, at han skulle gå gjennom de på nytt.
    Venter på svar fra de !

    Har du hørt noe mer fra Yamaha? Har du fått endelig bekreftelse på at spolene på alle elentene er svidde?
    Hvis spolene på basselemente er brente, så står som regel elementet dønn fast i innerste eller ytterste posisjon, alt etter om det er positiv eller negativ DC.

    Kan det være at kun bass-elementene er brente, og at forsterkerens sikringskretsløp koblet inn med et "klikk"?

    Edit: Jeg legger merke til at du skriver at Pioneer-forsterkeren gikk i "protection" med disse høyttalerene, men fungerer fint sammen med andre høyttalere. Det tyder på at det kan være en kortslutning/nesten kortslutning i delefilteret, og at dermed også Rotel forsterkeren gikk i "protection".
    Klikket du hørte var da sannsynligvis beskyttelse-releet som slo inn. Jeg tviler på at spolene i alle elementene er brent av. Det er omtrent umulig å få til på annen måte enn å spille EKSTREMT høyt LENGE.
    Hei
    Etter jeg snakket med Yamaha for ca en uke siden, så har jeg ikke hørt noe mer ! Da jeg sa til han , at det skulle nesten være umulig at diskant,mellomtone og et basselement ryker på begge HT samtidig ! Da sa han, at basselementene ikke var røket. Da sa jeg, at det var de..Det sto i rapporten. Fikk da som svar, at han skulle gå å ta en bedre sjekk å komme med tilbakemelding ! Siden har jeg ikke hørt noe :-( Eneste bekreftelsen jeg fikk, at den ene spolen var forkullet..Og den andre brent.

    Om det kun er basselementet som er svidd må Yamaha svare på !

    Skal hente effektforsterkeren i dag da den skulle være ok. Så leverer jeg inn forforsterkeren, så de for testet den . Skulle det vise seg, at den også er feilfri, så skal jeg ringe Yamaha igjen. Som en enda mer fortvilet mann :-(

    Kort fortalt !
    Jeg har spilt med min pioneer VSX LX 70..Mediaspiller Pioneer N50 mot Yamha Soavo 1 siden jeg kjøpte HT for ca 1 1/2 år siden..Gått strålende. helt til for ca halvannen mnd siden.. Da den helt uten videre gikkk i prtotection hver gang jeg skrudde opp volumet litt.
    Fikk da beskjed fra butikk i Bergen, at denne var da mest sannsynlig gåen å ville koste for mye å reparere. Men dette viste seg å være feil da den spiller som en gud på mine gamle HT.
    Men det var etter jeg gikk til innkjøp av en ny forforsterker. Tror tidligere, at jeg skrev det var RC 1580. men det var Rotell 1570 jeg har kjøpt !
    Det var ikke Rotell som gikk i protection men Pioneeren...
    Kvelden kom da jeg reiste på hytten... Monterte den nye RC 1570. Jeg og en veninne, satt i sofa å slappet av til nydelig musikk med en fantastisk lyd fra høytalerene. Det kom en sang som vi måtte skru opp litt..Jeg skrudde volumet opp til det viste 71-72 på volumet..På denne modellen, så må man skru opp en del før volumet øker.. Som sagt, så spilte jeg ikke høyt..Kan ikke huske eksakt hvor lenge jeg hadde spilt ..men ca en time to.. Etter jeg skrudde opp, så tok tok det ikke lange tiden før alt bare kuttet.. Kan ikke bestemt si, at det var et klikk som kom..men mener det.
    Vi begge så på hverandre å ikke skjønte bæret..Ingen av komponentene var slått seg av..kjente ingen svi lukt fra HT.. Eneste lyden som kom var litt brumming fra nedre basselementene.... Så resten av kvelden ble en stille affære :-(

    PS.. Med hånden på hjertet, så har jeg ikke spilt EKSTREMT høyt.. !!

    Når jeg snakker med Yamaha igjen, så vil jeg , at de skal ta bilder av alt som er brent/ødelagt..Så skal jeg legge det ut her !!

    Kommer tilbake når de har fått testet ut forforsterkeren !
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.839
    Antall liker
    11.650
    Torget vurderinger
    2
    Dersom du hørte during fra en av høyttalerne etter "katastrofen", er minst ett av elementene fortsatt i live.
    At begge delefitrene i høyttalerne dine fikk samme feil på samme tid er pølsevev, han som kom med den teorien, har tenkt kort og fort. Jeg gjentar at det ser ut som om feilen er periodisk. Jeg hadde ikke satt høyttalere på den forsterkeren før man beviselig har funnet en feil et eller annet sted. Som Asbjørn nevner kan det være at kondensatorbanken får sjansen til å levere alt de har i et millisekund rett inn i høyttalerne, og så er feilen borte igjen. Sånt kan bli dyrt i lengden.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    JanErik19

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.03.2014
    Innlegg
    71
    Antall liker
    1
    Dersom du hørte during fra en av høyttalerne etter "katastrofen", er minst ett av elementene fortsatt i live.
    At begge delefitrene i høyttalerne dine fikk samme feil på samme tid er pølsevev, han som kom med den teorien, har tenkt kort og fort. Jeg gjentar at det ser ut som om feilen er periodisk. Jeg hadde ikke satt høyttalere på den forsterkeren før man beviselig har funnet en feil et eller annet sted. Som Asbjørn nevner kan det være at kondensatorbanken får sjansen til å levere alt de har i et millisekund rett inn i høyttalerne, og så er feilen borte igjen. Sånt kan bli dyrt i lengden.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Ja etter de sa god natt, så kom det brummelyd fra de nederste basselementene ! På begge..
    Nå har jeg levert inn forforsterkeren og mediaspilleren for test. Så får vi se hva de kommer fram til ! Er det ikke noe gale med de, så kobler jeg alt sammen likt slik det var å kobler til mine gamle Infinity høytalere å ser hva som skjer... Men skal koble det opp et annet sted en på hytten.
    Har en elktiker som da skal måle diverse for meg !
    Skjer det igjen vil jeg så klart gå mye lenger med saken.For da er jo det uten tvil en av komponentene det er noe gale med ..
     

    JanErik19

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.03.2014
    Innlegg
    71
    Antall liker
    1
    Her er et svar jeg har fått fra en annen butikk i landet !

    Da stemmer dette så langt med hva jeg først skrev – lite sannsynlig at det kunne være forsterkeren. Når begge høyttalere ryker helt samtidig på denne måten – og om det er et resultat av et uønsket signal – så er det lite sannsynlig at det kommer fra en stereokomponent med klart adskilte kanaler. Derfor spurte jeg om du brukte DAC – for om det kunne ha noe med et digitalt signal som går gjennom èn kabel. Men dette er og blir allikevel synsinger. Om det er delefilterene så kan det være en produksjonsfeil på en produksjonsserie av delefiltere. Men at begge delefilterene skulle ryke på sekundet samme tidspunkt – på grunn av sin egen feil – det ser jeg på som en sjans på 1 til uendelig mange milliarder! Altså utenkelig. De må av en eller annen grunn fått det samme signalet.

    Når du ikke kan skrape av dette på kontaktene så er det noe som har satt seg i selve metallet og tanken er at det må være brent inn. Men – er det brent så burde du ha kjent noen form for brent lukt.

    Tror dette må være årets mysterie!!
     

    JanErik19

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.03.2014
    Innlegg
    71
    Antall liker
    1
    Ringte yamaha for litt siden.. Der kom det mange muligheter. han sa bare , at spolene var totalt svidd. Men etter jeg argumenterte imot på det meste, så hørtes det ut som om han ble veldig usikker. Da jeg gang på gang spurte hvordan det var mulig at både diskant,mellomtone og et basselement ryker samtidig på begge HT, så hadde han ingen fornuftig forklaring. Og han sa , at basselementet ikke var gåent, så reagerte jeg. For det var like dødt som de andre..Det sto i forklaringen ! Fikk da til svar, at han skulle gå gjennom de på nytt.
    Venter på svar fra de !

    Har du hørt noe mer fra Yamaha? Har du fått endelig bekreftelse på at spolene på alle elentene er svidde?
    Hvis spolene på basselemente er brente, så står som regel elementet dønn fast i innerste eller ytterste posisjon, alt etter om det er positiv eller negativ DC.

    Kan det være at kun bass-elementene er brente, og at forsterkerens sikringskretsløp koblet inn med et "klikk"?

    Edit: Jeg legger merke til at du skriver at Pioneer-forsterkeren gikk i "protection" med disse høyttalerene, men fungerer fint sammen med andre høyttalere. Det tyder på at det kan være en kortslutning/nesten kortslutning i delefilteret, og at dermed også Rotel forsterkeren gikk i "protection".
    Klikket du hørte var da sannsynligvis beskyttelse-releet som slo inn. Jeg tviler på at spolene i alle elementene er brent av. Det er omtrent umulig å få til på annen måte enn å spille EKSTREMT høyt LENGE.
    Har da fått snakket igjen med Yamaha .. Sist jeg snakket med de, sa han, at han skulle få sjekket høyttalerne igjen da han sa, at begge basselementene virket. Jeg tok opp samme tråden igjen i dag..Ble mye mumling..og han sa, at begge elementene virket ! Jeg sa på nytt, at det gjorde ikke ikke den dagen det skjedde.Og at det ble skrevet i rapporten. På nytt sa han, at han skulle sjekke dette.Koble til en generator eller noe slikt .. !
    Jeg har nå bedt om bilder fra alt som er gåent i høyttalerne . .. Dette skulle han se på hva han fikk til !

    Som sagt, så ble den ene høyttaleren skadet under transport av firmaet Info Care. Han sa , at de diskuterte hvem skulle ta regningen på det ! Info Care mente det var Yamaha som måtte det ! Og Yamaha mente jo så klart det var de..som er mest naturlig da det er de som har skadet de under transport . ..Ble stille en stund i telefonen..så sa han, at han hadde fått mail fra de plutselig..Og de var blitt enig om , at de skulle dele kostnaden på skaden !
    Så når jeg kunne forvente ht tilbake var uvist :-(

    Det jeg lurer på er hvorfor er han så nølende på alt jeg spør om ? Å kunne få bilder av skadene skulle vel ikke være noe problem. Og hvorfor måtte han på ny sjekke om basselementet virket eller ikke..Han mente det virket !!
     
    Sist redigert:

    JanErik19

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.03.2014
    Innlegg
    71
    Antall liker
    1
    Ikke meningen å bombandere denne tråden ! Men som dere sikkert skjønner så gir jeg ikke opp .
    Har også sendt mail til Lyd Og Bilde ang saken . Og her er svaret jeg fikk !


    Ja det har vi vært ute for. Den eneste grunne til at flere elementer svis av samtidig, er at det er tilført for mye strøm til spolene.


    Enten fordi man har spilt alt for høyt, eller fordi det er en feil med forsterkeren som har brent av høyttalerelementene i samme slengen.


    Det kommer ikke gradvis, det skjer med en gang, men du kan oppleve det må to måter: At det er helt dødt, eller at det kommer skurrelyd.


    Begge symptomene tyder på at elementene er sprengt.


    Slikt kan skje og nå har det dessverre skjedd med deg. Mitt eneste råd er å få sjekket Rotel-forsterkeren og få reparert høyttaleren.




    Vennlig hilsen






    Lasse Svendsen
    Sjefredaktør / Editor in Chief
     

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.431
    Antall liker
    3.133
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Prøv en annen amp , hvis ikke spolene er gåene som antatt eller ikke sjekket ,
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.025
    Antall liker
    38.593
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor forhandleren er nølende er ikke godt å si. Jeg antar at personen bare er sånn. Det kan godt komme litt lyd fra "sprengte" basselementer, avhengig av hvor stor del av spolen som er ødelagt. During tyder på en eller annen form for vekselstrøm til høyttalerne. Men hvis du skal til bunns i dette, er det jo ganske vesentlig å vite hvilke elementer som faktisk er blåst.

    Svaret fra Lasse Svendsen er spot on. Reparer (eller bytt ut) høyttalerne og finn ut hva som er/var feil i forsterkeren.
     

    JanErik19

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.03.2014
    Innlegg
    71
    Antall liker
    1
    Hvorfor forhandleren er nølende er ikke godt å si. Jeg antar at personen bare er sånn. Det kan godt komme litt lyd fra "sprengte" basselementer, avhengig av hvor stor del av spolen som er ødelagt. During tyder på en eller annen form for vekselstrøm til høyttalerne. Men hvis du skal til bunns i dette, er det jo ganske vesentlig å vite hvilke elementer som faktisk er blåst.

    Svaret fra Lasse Svendsen er spot on. Reparer (eller bytt ut) høyttalerne og finn ut hva som er/var feil i forsterkeren.
    Det var han på Yamaha som nølte.. ! Som jeg sa til han så kom det litt lyd fra nederste basselement men ikke det andre... Og det var da han sa han mente at ingen av basselementene var røket .. Hvorfor hørte ikke jeg noe lyd ? Er derfor jeg lurer...
    Men høytalerene skal fikses .Håper å få de tilbake før sommeren da :) Gått 5 uker nå :p

    Som sagt..Har bedt om bilder fra alle elementer som er gåen ..så får vi se !

    Noen som vet hvor jeg kan sende inn forsterkeren ? Da butikken har testet den uten å finne feil..men tenkte kanskje det er mulig å gå mer
    dybden ?
     
    L

    larkus

    Gjest
    Den Yamaha-fyren må vel klare å koble opp høyttalerene og sjekke om alle elementene er OK, for deretter å gi deg et klart svar på hvilke elementer som evt. er tyste?
    Det "klikket" du hørte da det ble stille var garantert protection-kretsløpet i Rotel-forsterkeren som slo inn. Etter det jeg har forstått så slo også protection-kretsløpet i Pioneer-forsterkeren inn tidligere. Jeg frikjenner begge forsterkerene dine. Det som har skjedd kan tyde på en nesten-kortslutning et eller annet sted i en eller begge høyttalerene.
     

    JanErik19

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.03.2014
    Innlegg
    71
    Antall liker
    1
    Den Yamaha-fyren må vel klare å koble opp høyttalerene og sjekke om alle elementene er OK, for deretter å gi deg et klart svar på hvilke elementer som evt. er tyste?
    Det "klikket" du hørte da det ble stille var garantert protection-kretsløpet i Rotel-forsterkeren som slo inn. Etter det jeg har forstått så slo også protection-kretsløpet i Pioneer-forsterkeren inn tidligere. Jeg frikjenner begge forsterkerene dine. Det som har skjedd kan tyde på en nesten-kortslutning et eller annet sted i en eller begge høyttalerene.
    Ja en skulle jo tro det ! Ringte igjen i dag da han på nytt skulle sjekke høytalerne på nytt ..Men nå viser det seg, at han er sykemeldt :-(
    Så nå skulle kontordamen se hva hun fikk til .. !
    Det stemmer det su skriver !
    Butikken hvor jeg kjøpte forsterkeren sier akkurat det samme som deg ..Kortslutning i høytalerene. Og har en elektriker her på huset som også sier det samme ! Men dette nekter jo så klart Yamaha på . Jeg sa til hun i sted, at jeg vil prøve å bruke mitt rett i henhold til forbrukerkjøpsloven. Som sier 4 uker maks. Nå er det gått over 5 uker siden. Og etter transpotøren ødela kabinettet, så ville det ta enda flere uker før det kom på plass. Så da er jo jeg langt over ..Innenfor rimelighetens grense ! Og klart jeg vil bruke min rett til å heve kjøpet ,en å måtte betale 8000 kr.
    Så rett å slett kjøpe meg et par nye HT :)
     

    JanErik19

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.03.2014
    Innlegg
    71
    Antall liker
    1
    Tenkte bare skulle avslutte denne tråden med å si, at saken nå er ute av verden ! Elkjøp tilbyr meg å dekke 50 % av regningen.
    Og tilbyr meg lånehøytalere da det enda går en 3-4 uker før jeg får mine tilbake !

    Legger ved to bilder som jeg fikk fra Yamaha
    SOAVO 1 001.jpg
    SOAVO 1 007.jpg
     

    JanErik19

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.03.2014
    Innlegg
    71
    Antall liker
    1
    Hei
    Tar opp denne tråden igjen i håp , at dere som har fulgt tråden kanskje kan komme med innspill. Har seg slik, at jeg fikk ut et sett med helt nye høyttalere. Men bestemte meg for å ikke koble de til Rotel forsterkeren. Så jeg gikk til innkjøp av ny forsterker som ble en Hegel 300. Kjøpte også nye HT kabler. Å har byttet signalkablene til optisk . Så eneste jeg sitter igjen med er musikkkilden. Som da er mediaspilleren Pioneer N-50.
    Etter jeg fikk de nye HT, så er de sikkert ikke spilt på mer en 10 timer tilsammen. reagerte ganske tidlig, at det var så veldig monoton lyd. Men ikke tenkt noe mer over det. Helt til i går . Sjekket da elementene. Å nå viser det seg, at begge mellomtonene er gåen. Å når jeg kommer LITT opp i volum, så blafrer begge nederste bass elementene.. Lyst å kaste hele anlegget fanden i vold :-( Slik jeg ser det, så er det tre ting her.. Maks uheldig, at det har vært feil på to sett HT. Ustabil strøm inn til hytten. Eller mediaspilleren ?? Noen som har noe fornuftig forklaring nå ? Hilsen super frustrert musikk elsker :p
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.272
    Antall liker
    6.946
    Sted
    Holmestrand
    DC på utangene ? Kan du forklare hva du mener ? :) :) Litt grønn akkurat der :)
    DC (Direct Current) er det samme som likestrøm, som jeg har nevnt over.
    Om en forsterker gir DC / likestrøm på høyttalerutgangen(e), og effekten (i Ampere) er stor nok, så brennes fort høyttalerspolene.
    En noenlunde potent forsterker kan fort gi fra seg mange Ampere, og dermed kan en slik situasjon du beskriver, oppstå.

    Se om du får tak i noen høyttalere det ikke er så farlig med, og prøv forsterkeren på disse.
    Alternativt kan du jo levere forsterkeren på et elektronikkverksted, og be de sjekke utgangene.....
    Hvis du "har DC på utgangen" skyldes det gjerne at utgangstransistor er defekt og legger full likespenning rett utpå høytalerterminalen. Det kan bety f eks 35V på for en 70W forsterker. Da brenner høytalerspoler lett og gjerne opp. Dette er noe annet enn den DC-komponenten som i noen tilfeller ødelegger lydmessig lykke, da denne gjerne er mye mindre.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.025
    Antall liker
    38.593
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Tar opp denne tråden igjen i håp , at dere som har fulgt tråden kanskje kan komme med innspill. Har seg slik, at jeg fikk ut et sett med helt nye høyttalere. Men bestemte meg for å ikke koble de til Rotel forsterkeren. Så jeg gikk til innkjøp av ny forsterker som ble en Hegel 300. Kjøpte også nye HT kabler. Å har byttet signalkablene til optisk . Så eneste jeg sitter igjen med er musikkkilden. Som da er mediaspilleren Pioneer N-50.
    Etter jeg fikk de nye HT, så er de sikkert ikke spilt på mer en 10 timer tilsammen. reagerte ganske tidlig, at det var så veldig monoton lyd. Men ikke tenkt noe mer over det. Helt til i går . Sjekket da elementene. Å nå viser det seg, at begge mellomtonene er gåen. Å når jeg kommer LITT opp i volum, så blafrer begge nederste bass elementene.. Lyst å kaste hele anlegget fanden i vold :-( Slik jeg ser det, så er det tre ting her.. Maks uheldig, at det har vært feil på to sett HT. Ustabil strøm inn til hytten. Eller mediaspilleren ?? Noen som har noe fornuftig forklaring nå ? Hilsen super frustrert musikk elsker :p
    Jeg må innrømme at jeg ikke forstår noe som helst her. Nye høyttalere og ny forsterker, og det samme skjer igjen? ???
    Optiske signalkabler gir et galvanisk skille og slipper ikke gjennom DC eller annen ugreie. Kunne du si noe om hva slags volum du spiller ved?
     

    JanErik19

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.03.2014
    Innlegg
    71
    Antall liker
    1
    Nei du kan så si :-( Nå skal jeg ikke si at mellomtonene er svidd. Det får jeg ikke vite før jeg har fått levert de inn. Nå siden det var helt nye høytalere.Nye kabler å ny forsterker, så har jeg holdt meg rundt kl 8-10. Så holdt det meget rolig. Den dagen bassene begynte å blafre, så lå den rundt kl 12. Men skrudde fort ned igjen. Men disse HT skal vel tåle opp til kl 12 regner jeg med ???
     

    JanErik19

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.03.2014
    Innlegg
    71
    Antall liker
    1
    Å når du sier, at optisk ikke kan slippe gjennom noe. Kan det være ustabilt strømnett på hytten ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn