Fostex hodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    ...og der var man hjemme i egen stue med fyr i peisen og madammen som er i gang med matlagingen. Da er det bare å sige ned i godstolen. Bytter ut V200/V800 med Soloist/Gungnir som amp/dac kombinasjon til TH-900 for å lære litt mer om hvordan musikken blir. Om man får "rockefot" eller ikke. :)
     
    Sist redigert:

    InExile

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2012
    Innlegg
    60
    Antall liker
    2
    Når jeg valgte å skaffe TH-900 så forventet jeg ikek at de skulle være helt like orthoene jeg har, men mer et supplement av god kvalitet. Ut ifra diskusjoner på head-fi.org så er det mer slik at TH-900 skiller seg ut fra f. eks. LCD-2. Enkelte begynte å snakke om at TH-900 var en dynamisk utgave av SR-009 - men det ble fort avfeid. Ser man på en del av brukerne som liker TH-900, så vil enkelte indikere at de også liker f. eks. hodetelefonene fra f. eks. Audeze - og andre liker TH-900 nettopp fordi TH-900 (i følge dem) ikke spiller slik Audeze gjør. Så, man ser fort at en eventuell hype ikke ligger i en enighet om TH-900s lydegenskaper er lik orthoene - men at de er et par svært gode dynamiske hodetelefoner som mottar "Likes" både fra orthoelskerne og -haterne.

    Nei - nok prat. Nå kjenner jeg fredagsfølelsen siger på. All jobb denne uka er ferdig og neste uke planlagt. Nå skal jeg hjem og ta helg - og dra frem TH-900 og nyte en bunch med musikk. :)
    For meg så blir disse en luksus utgave av D5000 presis som D7000. Jeg kjenner ikke D7000 godt nok til å kunne differensiere fra minne og har ikke hatt anledning til å ha TH900 og D7000 brevid. Men akkurat som D7000 så er bassen strammere og diskanten ikke like skarp som D5000 kan bli i visse frekvenseområder. Ellers er signaturen veldig lik, kommer man fra Denons Dx000 serie så gjetter jeg at man liker disse også. Spørsmålet er om de er verd prisen for en oppgradering. Ikke for meg akkurat nå, jeg setter meg på gjærdet og har kjøpt en Fostex HP-P1 i stedet. Den skal drive et par LCD2 via en iPad når jeg sitter hjemme hos noen annen i en annen fåtølj :). Trivelig helg og skål. Kos deg med TH900, kommer helt sikkert etter.

    BTW vi holder en knapp på Amperior, litt mer av alt, mer pågående, klarere, mer bass og ikke alt for boomy, enklere å drive. Mer moro faktor helt enkelt. Dvs jeg skulle ikke ha kjøpt Momentum uten å lytte til Amperior. Prøvde kun direkte ut ifra en iPad med 44/16 og Spotify Extreme. Det er mulig at diskanten på Amperior blir litt for pågående med viss type musikk og vid lengre lytteakter, der kan Momentum være litt mer tilbaketrekkende. Det løner seg sikkert å jevnføre over tid.

    http://www.head-fi.org/t/627587/sennheiser-momentum-review
     
    Sist redigert:

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Etter litt mer dill - så hører jeg (fortsatt) at TH-900 er ganske avhengig av hva man forer dem med. Like det - eller ikke. :)

    Uansett preferanser; TH-900 må være en av de "reneste" spillende hodetelefoner på markedet i dag. Verdt å ta med i betraktningen.

    168476d1354229284-lake-people-og-violectric-hodetelefonforsterkere-900x900px-ll-482f7cc3_pb2601.jpeg
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Mætsjing av hodetelefon og hodetelefonforsterker

    Takk for fin kortomtale.

    Etter litt mer dill - så hører jeg (fortsatt) at TH-900 er ganske avhengig av hva man forer dem med. Like det - eller ikke. :)

    Uansett preferanser; TH-900 må være en av de "reneste" spillende hodetelefoner på markedet i dag. Verdt å ta med i betraktningen.

    Vis vedlegget 179497
    Er dette ditt bilde? Hvis jeg husker rett, fremstår det som en rimelig realistisk (farge)gjengivelse.

    Avsnitt 1 overrasker meg ikke. Jeg har erfart og skrevet om det samme ang. Denon AH-D7000. Mange titter på papirspesifikasjonene og tror den kan drives godt av hva som helst. Det går langt fra alltid bra.

    Det overrasker meg heller ikke utfra mine kombinasjonserfaringer med andre gode hodetelefoner og hodetelefonforsterkere. Det er ikke alle hodetelefoner og hodetelefonforsterkere som fungerer godt sammen for en gitt lytter (f.eks. meg) selv om det på papiret bør være en god kombinasjon.

    Avsnitt 2 kan kanskje være en del av svaret(?) En hodetelefon som er transparent/tro overfor signalet vil også være følsom for det som skjer tidligere i kjeden. Det samme gjelder f.eks. Sennheiser HD 800.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    CDW, testet du TH900 med m903 da du var i Oslo? Hvordan synes du det låt ift. D7000? Regner med at du har skrevet noe om dette her inne tidligere?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Fostex TH-900 vs. Denon AH-D7000 m.m.

    CDW, testet du TH900 med m903 da du var i Oslo? Hvordan synes du det låt ift. D7000? Regner med at du har skrevet noe om dette her inne tidligere?
    Jeg tror jeg såvidt har berørt det i et innlegg eller to, men husker ikke helt hvor.

    Jeg hørte kun kort på Fostex TH-900. Det utviklet seg slik at hovedfokuset falt på Audeze LCD2.2, Audeze LCD3 og HiFiMAN HE-6. Dette har jeg skrevet en del om i flere innlegg både på HFS og Head-Fi.org. HiFiMAN HE-6 fenget betydelig og fungerte etter alt å dømme, og til vår overraskelse, meget bra med Grace Design m903. Audeze, og spesielt LCD2.2, falt jeg derimot ikke for, og forstod heller ikke særlig mye av. De er visst ikke laget for meg. Jeg lyttet aldri til HiFiMAN HE-500 fordi den ifølge flere kilder lydsignaturmessig skal være ganske lik den bedre HiFiMAN HE-6.

    Man rekker sjelden alt man har lyst til i slike sammenhenger, og Fostex TH-900 trakk tidsmessig altså et ganske kort strå. Jeg tror jeg trenger ganske grundig lytting for å bli klok på den, spesielt med tanke på at jeg eier Denon AH-D7000. Hva gir Fostex TH-900 ifht. Denon AH-D7000, og er forskjellen verdt prisen, eller kan/bør pengene heller benyttes til noe annet, f.eks. HiFiMAN HE-6 eller noe helt annet? Dette underbygges også av mine tanker og observasjoner i innlegget "Fostex TH-900 viser sine kvaliteter over tid(?)", InExile i innlegg #83 og DavidMahlers observasjoner om at forskjellene mellom Fostex TH-900 og Denon AH-D7000 er relativt små. Fostex TH-900 er kanskje ikke et opplagt kjøp hvis man allerede eier Denon AH-D7000?
     

    InExile

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2012
    Innlegg
    60
    Antall liker
    2
    CDW, testet du TH900 med m903 da du var i Oslo? Hvordan synes du det låt ift. D7000? Regner med at du har skrevet noe om dette her inne tidligere?

    Man rekker sjelden alt man har lyst til i slike sammenhenger, og Fostex TH-900 trakk tidsmessig altså et ganske kort strå. Jeg tror jeg trenger ganske grundig lytting for å bli klok på den, spesielt med tanke på at jeg eier Denon AH-D7000. Hva gir Fostex TH-900 ifht. Denon AH-D7000, og er forskjellen verdt prisen, eller kan/bør pengene heller benyttes til noe annet, f.eks. HiFiMAN HE-6 eller noe helt annet? Dette underbygges også av mine tanker og observasjoner i innlegget "Fostex TH-900 viser sine kvaliteter over tid(?)", InExile i innlegg #83 og DavidMahlers observasjoner om at forskjellene mellom Fostex TH-900 og Denon AH-D7000 er relativt små. Fostex TH-900 er kanskje ikke et opplagt kjøp hvis man allerede eier Denon AH-D7000?
    Det hadde vært veldig moro om noen av er som kjenner D7000 godt og vet hvordan den skal drives hadde hatt mulighet å jevnføre disse to. Jeg har nemlig en følelse av at en brukt D7000 til ca:700$ (fra ebay her om dagen) er et skikkelig røverpris i den sammenhengen :).
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    ^^^ Bildet er skamløst lånt fra verdensveven. Du har rett i at fargegjengivelsen av TH-900 på det bildet er representativ. Vil kunne variere fra skjerm til skjerm pga. ulik fargekalibrering, seff. Men på min ser det ut som fullklaff av fargen. Skulle ønske man kunne ta bort "fostex" bokstavene, som tidvis gjør at jeg får assosiasjoner om at TH-900 kunne vært i kategorien firmagaver.

    Lydmessig er de imidlertid gullegode. Sitter i stolen med dem på i dag også. Og, da ikke som Tittentei, fordi jeg spiller musikk - og har dem ikke bare på som hodepynt. ;)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    CDW, testet du TH900 med m903 da du var i Oslo? Hvordan synes du det låt ift. D7000? Regner med at du har skrevet noe om dette her inne tidligere?
    Jeg tror jeg såvidt har berørt det i et innlegg eller to, men husker ikke helt hvor.

    Jeg hørte kun kort på Fostex TH-900. Det utviklet seg slik at hovedfokuset falt på Audeze LCD2.2, Audeze LCD3 og HiFiMAN HE-6. Dette har jeg skrevet en del om i flere innlegg både på HFS og Head-Fi.org. HiFiMAN HE-6 fenget betydelig og fungerte etter alt å dømme, og til vår overraskelse, meget bra med Grace Design m903. Audeze, og spesielt LCD2.2, falt jeg derimot ikke for, og forstod heller ikke særlig mye av. De er visst ikke laget for meg. Jeg lyttet aldri til HiFiMAN HE-500 fordi den ifølge flere kilder lydsignaturmessig skal være ganske lik den bedre HiFiMAN HE-6.

    Man rekker sjelden alt man har lyst til i slike sammenhenger, og Fostex TH-900 trakk tidsmessig altså et ganske kort strå. Jeg tror jeg trenger ganske grundig lytting for å bli klok på den, spesielt med tanke på at jeg eier Denon AH-D7000. Hva gir Fostex TH-900 ifht. Denon AH-D7000, og er forskjellen verdt prisen, eller kan/bør pengene heller benyttes til noe annet, f.eks. HiFiMAN HE-6 eller noe helt annet? Dette underbygges også av mine tanker og observasjoner i innlegget "Fostex TH-900 viser sine kvaliteter over tid(?)", InExile i innlegg #83 og DavidMahlers observasjoner om at forskjellene mellom Fostex TH-900 og Denon AH-D7000 er relativt små. Fostex TH-900 er kanskje ikke et opplagt kjøp hvis man allerede eier Denon AH-D7000?
    Skjønner, tusen takk skal du ha.

    Enig i at TH-900 ikke er opplagt når vi har D7000. Lurte fordi vi begge er lidenskapelig glad i D7000, mens vi er delte om Audeze LCD-2/LCD-3.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Det økonomiske i forhold til D7000 og TH-900 er og vil alltid være sterkt subjektivt. Omtalen min i WATT er gjort med at jeg har hatt både D7000 og TH-900 tilgjengelig samtidig, og kunne switche frem og tilbake mellom dem for å kunne beskrive forskjellene. Så dersom en tar for seg at D7000 kostet ca 10k og TH-900 koster 13k, så ville jeg nok valgt TH-900. Uten å kunne røpe for mye av omtalen før den er publisert, så er min mening at Fostex har tatt utgangspunkt (naturlig nok) i D7000 og rett og slett gjort den bedre. Uten tvil!

    Men igjen, det økonomiske "er det verdt det", vel det overlater jeg til hver og en og mene noe om. Jeg mener ja...

    Når det gjelder Loevhagens punkt om at TH-900 er "flimsete", vel det synes jeg er sterk kost. Jeg synes vel heller ikke at Audeze er bygget som en tanks, det er jo relativt tynne og svake punkter på selve klokkefeste der også. Men dersom du har opplevd Denon AH-D7000, så vet du hva du får med TH-900. De er nemlig identiske.... ;-)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Når man håndterer LCD-2 / LCD-3 og HE-500/HE-6 så er det ingen ting som svinger hit og dit. Det gjør det på TH-900. Når man skal legge TH-900 fra seg på bordet, så er det beste å legge dem ned på den siden som har R og L bokstavene på hodebøylen. Legger man dem andre veien, så ligger de nesten som en geleklump. :) Prøv.
     
    Sist redigert:

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Har seff prøvd. Mener bare at det er litt overdrevet med "flimsete"... ;)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    God bevegelighet er ikke det samme som svakt

    ^
    Lett bevegelighet innebærer ikke i seg selv svak konstruksjon. Da ville ethvert velkonstruert og velsmurt hengsel, hjul, osv. måtte anses som svakt. Dét er de jo ikke.

    Mange/en del profesjonelle hodetelefoner er meget robuste, men har allikevel god bevegelighet. De er dessuten ofte i stor grad laget av robust plast.

    Når det er sagt, er det dog velkjent at Denon AH-Dx000 ikke er like robuste som f.eks. mange profesjonelle hodetelefoner. De bør behandles med en viss omhu, men det gjelder jo også mange andre hodetelefoner.

    For tydelighetens skyld: Jeg er altså enig med Anfield.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Godt dere to er enige. :) For å nyansere:

    Med flimsete så mener jeg relativt sett. Mulig mitt par er helt anderledes enn de dere har kjent på (men jeg tviler), men hos meg så fremstår TH-900s svivler med en langt lavere friskjon enn f. eks. Audeze. Klokkene roterer med nesten null friksjon - og holder man dem kun i hodebøylen og beveger dem svakt så sier det "klikk klakk" når opphengene når yttergrensene.

    Og, siden vi snakker om denne konstruksjonen, så er det en kjensgjerning at både Denon og noen TH-900 har falt fra hverandre i skruen som holder selve hodetelefonbøylen til hodebandet. Det trenger selvsagt ikke være en sammenheng her - men jo mer noe snurres og beveges, jo lettere vil jeg tro "ting skrues ut". Dere får se bort fra mitt anale ingeniørsynspunkt her. Flimsete er de relativt sett.

    Det som er viktigst er om de klarer å formidle musikken på en engasjerende måte. For mange vil disse være end-game hodetelefoner. For andre et seriøst supplement. Jeg liker virkelig TH-900 - selv om det potensielt kan misforstås at jeg kaller dem konstruksjonsmessig for "flimsete". :)
     
    Sist redigert:

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Og etter HGVM så var det på tide å stenge ned TH-900/V200/V800 og fyre opp LCD-2/Mjolnir/Gungnir for å få en relativ referanse. Jeg må si at to ting stod ganske klart for meg:

    a) Den kombinasjonen som ble stengt ned låter innimellom imonerende
    b) Sistnevnte er helt klart en mer naturlig presentatør av M-U-S-I-K-K. Herlig. Mindre påtrøkt bass - og mer sammenheng i lydbildet

    Rockefoten ligger litt mer i dvale med a) enn b). Jeg tar det som et tegn på noe.

    Galskapen lenge leve. :)
     
    Sist redigert:

    relløm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2007
    Innlegg
    306
    Antall liker
    172
    Jeg har Auralic Taurus og Th 900 , det er veldig bra i mine ører .
    Hadde Lcd 3 som favoritt før . men nå har Th 900 tatt over .
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Takker for mye god informasjon Loevhagen. Det jeg lurer på er om du vil beholde TH-900. Ut i fra din erfaring kan det tenkes at det er kvaliteter som vil dukke opp over tid som du ikke har oppdaget enda? Har du f.eks opplevd det med noen av orthoene?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Jepp. Har ingen planer om å ikke beholde TH-900. Jeg skaffet TH-900 for å beholde dem - ikke kun for å teste dem ut.

    Som du sier, så er det slik at man opplever musikken ulikt over tid med gitte komponenter - så det er alltid farlig å høre noe 1 gang og være for bastant om man liker noe eller ikke. Man må prøve ting ut over tid. Ikke fordi produktet i seg selv begynner å spille anderledes, men fordi man selv lar ting krype litt under huden etterhvert som tiden går. :)

    Vurderer du TH-900 selv?

    Opplevd det med orthoene? Ja. Definitivt. Trodde jeg hadde LCD-2r1 "all figured ut" - men de siste månedene så har disse overrasket med å vise enda flere kvaliteter etter at Mjolnir kom i hus.

    OT:
    Ser du har CAL! Jeg blir nesten like overrasket hver gang jeg tar de på hvor fantastisk mye godlyd man kan få for 340 kroner. Aldeles utrolig.
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Jepp. Har ingen planer om å ikke beholde TH-900. Jeg skaffet TH-900 for å beholde dem - ikke kun for å teste dem ut.

    Som du sier, så er det slik at man opplever musikken ulikt over tid med gitte komponenter - så det er alltid farlig å høre noe 1 gang og være for bastant om man liker noe eller ikke. Man må prøve ting ut over tid. Ikke fordi produktet i seg selv begynner å spille anderledes, men fordi man selv lar ting krype litt under huden etterhvert som tiden går. :)

    Vurderer du TH-900 selv?

    Opplevd det med orthoene? Ja. Definitivt. Trodde jeg hadde LCD-2r1 "all figured ut" - men de siste månedene så har disse overrasket med å vise enda flere kvaliteter etter at Mjolnir kom i hus.

    OT:
    Ser du har CAL! Jeg blir nesten like overrasket hver gang jeg tar de på hvor fantastisk mye godlyd man kan få for 340 kroner. Aldeles utrolig.
    Godt svart!

    Noe jeg finner positivt er at du ikke har kommentert negativt at TH-900 er en "lukket" konstruksjon.

    Jeg venter på TH-600, evt den lukkede versjonen til Audeze før nye innkjøp blir gjort.

    Angående CAL var det vel jeg som tipset om dens utmerkede kvaliteter sett i sammenheng med prisen :).
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Creative Aurvana Live!

    [...]
    OT:
    Ser du har CAL! Jeg blir nesten like overrasket hver gang jeg tar de på hvor fantastisk mye godlyd man kan få for 340 kroner. Aldeles utrolig.
    [...]
    Angående CAL var det vel jeg som tipset om dens utmerkede kvaliteter sett i sammenheng med prisen :).
    07.06.2012, innlegg #4342 i "Den store hodetelefontråden", senere gjengitt i innlegg #4 i tråden "Creative Aurvana Live!". Min uthevning:
    Har da hørt ganske mye på CAL! de siste dagene og må ærlig si at disse overrasker positivt. Til prisen er de et kupp både lydmessig og når det gjelder komfort. Takk for tipset om disse, Morpheus. :)
    [...]
    Dere finner mere ros fra begge m.fl. i tråden "Creative Aurvana Live!".

    PS: Dette er langt mindre utenfor emnet enn i hvert fall Loevhagen ser ut til å tro. Creative Aurvana Live! og flere andre hodetelefoner, inkl. Fostex Kotori 201, er basert på en Foster OEM-konstruksjon (modell 443741). Se forøvrig innlegg #4 i tråden "Creative Aurvana Live!".
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lav friksjon er ikke det samme som svakt

    Utdypning av mitt innlegg #94:

    Lav friksjon er bra
    Godt dere to er enige. :) For å nyansere:

    Med flimsete så mener jeg relativt sett. Mulig mitt par er helt anderledes enn de dere har kjent på (men jeg tviler), men hos meg så fremstår TH-900s svivler med en langt lavere friskjon enn f. eks. Audeze. Klokkene roterer med nesten null friksjon - og holder man dem kun i hodebøylen og beveger dem svakt så sier det "klikk klakk" når opphengene når yttergrensene.
    Lav friksjon er i seg selv ikke det samme som svakt, ofte tvert i mot. Det kan isteden være snakk om meget godt og forseggjort håndverk enten det gjelder dyre våpen, dyre bil(dør)er, gode sykkelhjul, min barndoms (nesten) evigsnurrende parkkaruseller, osv. Det er faktisk ofte et poeng å oppnå lav friksjon uten at det går utover styrken.

    Min erfaring tilsier at man ikke ønsker høy klokkebevegelsesmotstand rundt horisontal og vertikal akse, snarere tvert i mot. AKG K 550 har som tidligere skrevet, så stor friksjon at den ikke selv legger seg godt på plass og lett kommer i ulage med dårlig forsegling som følge. STAX SR-009 og Lambda-modellene har derimot lav friksjon, og legger seg vel til rette. Ditto for Sennheiser HD 800 og HD 650, beyerdynamic T 1 og T 5 p m.fl. Disse blir vel sjelden kritisert som dårlige konstruksjoner, snarere har jeg vel sett dem rost.

    HiFiMAN HE-6
    Hvis jeg husker rett, har HiFiMAN HE-6 ganske høy bevegelsesmotstand rundt den vertikale aksen, men jeg husker ikke (helt) hvordan det er rundt den horisontale. Jeg tror den vertikale bevegelsesmotstanden er såpass stor at den neppe bør være større. Bilder indikerer at trepunktsopphenget benytter en vertikal nagle og to horisontale skruer per klokke.

    HiFiMAN HE-6_972x1280.jpg


    HiFiMAN HE-6_odelagt_1007x640.jpg

    Et lite apropos: Ødelagt HiFiMAN HE-6

    Audeze
    Derimot husker jeg ikke Audeze LCD2.2 som spesielt/så fast i fisken. Den dreide da vel ganske lett(?) De rettvinklede kantene (og de brede putene) vil dog formodentlig hjelpe til slik at den gjerne legger seg mer stødig på en bordplate enn de mer avrundede hodetelefonene(?) Audezes vertikale reguleringsstav er skrudd til klokkebøylen med én skrue per klokke. Reguleringsstaven er i andre enden ført gjennom en låseblokk med trinn. Staven er såpass kort at jeg trengte fullt uttrekk forbi siste hakk, og burde altså vært lengre. Festene mellom bøylen og klokken kan se ut som nagler, men det er kanskje en (gjennomgående) spesialskrue/-bolt siden klokkene er av tre?

    Audeze LCD2_klokkefeste.jpg


    lcd2.jpg


    Denon AH-Dx000 og Fostex TH-900 for normalt varsom hjemmebruk

    Gammel_mann_Old man listening to music_headphones_600x398.jpg


    Og, siden vi snakker om denne konstruksjonen, så er det en kjensgjerning at både Denon og noen TH-900 har falt fra hverandre i skruen som holder selve hodetelefonbøylen til hodebandet. Det trenger selvsagt ikke være en sammenheng her - men jo mer noe snurres og beveges, jo lettere vil jeg tro "ting skrues ut". Dere får se bort fra mitt anale ingeniørsynspunkt her. Flimsete er de relativt sett.
    Denon AH-Dx000, og dermed Fostex TH-900, er som jeg skrev, ikke kjent som verdens mest robuste hodetelefoner. De er laget for normalt varsom hjemmebruk. Dét er også mange andre dyrere hodetelefoner. De skal behandles med en viss, varsom omhu.

    Noen kan være uheldige og miste hodetelefonen i gulvet. Jeg gjorde det, men var heldigvis velsignet med et meget tykt Wilton-ullteppe akkurat der. Det gikk dermed etter alt å dømme bra.

    Noen har dessverre ikke forstått hverken normalt varsom eller hjemmebruk. Da går det selvsagt tidvis galt. Dét er ikke en produktfeil, men tvert i mot en brukerfeil. Mange av de som klager er dog ikke så veldig flinke til å fortelle om hvordan de har behandlet hodetelefonen.

    Jeg ville (heller) ikke ha slengt hverken Audeze LCD2 og LCD3 eller HiFiMAN HE-6 og HE-500 rundt meg. Lette profesjonelle hodetelefoner av plast er antagelig mer robuste. Sennheiser HD 25-1 II har et godt robusthetsrykte.

    Stridsvogn?
    [...]
    • [...] Sikker en vanesak da Audeze og HiFiMANs klokker er skrudd sammen "like a tank" i forhold.
    • [...]
    Jeg er uenig med deg i at Audeze LCD2, LCD3, HiFiMAN HE-6 og HE-500 er bygd som stridsvogner, og som ovennevnt, dessuten i tvil om skruebruk(sgrad)en. Hvis ingeniør Loevhagen holder fast ved det, bør han ikke benyttes av våpen-, militærkjøretøy- eller kjøretøyindustrien.

    Forøvrig er det lenge siden de fleste sluttet å lage stridsvogner i tre, selv om noen fremdeles insisterer:

    Stridsvogn_romersk_Black Rock City.jpg


    Stridsvogn_romersk_Modern Roman Chariot Race_042009_roman_1.jpg
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Passende hodetelefonforsterkere

    Hvis man leter etter en passende hodetelefonforsterker, kan Head-Fi.org-tråden "
    • [OPINION] Amp recommendations for Fostex/Denon Headphones.
    • " kanskje være til hjelp.

      @Loevhagen:
      I post #333 i ovennevnte tråd skriver jeg bl.a. om din kortomtale "Fostex TH-900". Det er godt mulig at du kan bidra med ytterligere kommentarer og/eller lenke til en engelsk utgave av kortomtalen.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Noen har dessverre ikke forstått hverken normalt varsom eller hjemmebruk. Da går det selvsagt tidvis galt. Dét er ikke en produktfeil, men tvert i mot en brukerfeil. Mange av de som klager er dog ikke så veldig flinke til å fortelle om hvordan de har behandlet hodetelefonen.
    Mine D2000 ble løse i innfestingen på begge sider etter noen mnd. bruk. De er behandlet med varsomhet av en pedantisk person. Aldri brukt ute, gående eller mistet i gulvet. Loctite gjengelåsing og en liten skrutrekker fikset problemet.

    Jeg mener dette er en produksjons- eller designfeil (mange med samme problem har postet på head-fi.org). Noen har også hatt problem med at bolten/skruen knekker.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Klokkebøylebolten/-skruen

    ^
    Jeg har så langt heldigvis ikke hatt problemer.

    Jeg tror kanskje at vi egentlig ikke er alt for uenige i denne tråden.

    [...]
    Når det er sagt, er det dog velkjent at Denon AH-Dx000 ikke er like robuste som f.eks. mange profesjonelle hodetelefoner. De bør behandles med en viss omhu, men det gjelder jo også mange andre hodetelefoner.
    [...]
    Jeg er som man kan se, ikke uenig i at Denon AH-Dx000 ikke fremstår som verdens mest robuste hodetelefon. Det ville ikke forundre meg om den asymmetriske plasseringen av klokkebøylebolten/-skruen kan bidra til mindre robusthet p.g.a. økt moment.

    Noen illustrasjonsbilder av Denon AH-D7000 fra mitt arkiv:

    Denon AH-D7000_19_1024x632.jpg


    Denon AH-D7000_6.jpg


    Denon AH-D7000_15.jpg


    Denon AH-D7000_17.jpg


    Denon AH-D7000_23.jpg
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Anfields varslede testomtale er publisert

    Er Anfields for lengst varslede testomtale av Fostex TH-900 og Denon AH-D7100 publisert i Watt, eller venter vi fremdeles?
    Kommer i neste nummer etter hva jeg er blitt fortalt...
    Anfields varslede testomtale er publisert i Watt 2/2013 som er i salg fra 31.01.2013.

    Watt_2013_02_001-OFC.jpg


    Når kommmer testomtalen av Denon AH-D7100? Jeg fikk tidligere inntrykk av at du hadde dem på lån samtidig og sammenlignet dem.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    7100 kommer i neste nummer (står det i omtalen av TH-900 i bladet du refererer til over).

    Flott omtale Anfield. Vi er enige i mye, men ikke alt ser jeg. Det er jo faktisk godt at det finnes mangfold / nyanser. :)

    OT: Ellers var det kjekt å se omtale av PMC Twenty sakene i WATT, fordi jeg snuser på dem til et gitt rom.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Nei, enige om alt? Det skulle tatt seg ut. :)
    AH-D7100 kommer i neste nummer, korrekt!
    Forskjeller i oppfatninger vil det alltid være, tilbakemeldinger som mine på trykk eller andre brukeres på trykk på verdensveven er alle preget av personlige preferanser. Ergo ordet "omtale" fremfor "test" som mange andre bruker. Jeg ytrer min mening, om en velger å lytte til den eller ikke er helt opp til hver enkelt. En ting er i hvert fall sikkert, livet ville vært kjedeligere uten noen som forsøkte å mene noe om produkter (tror jeg...) :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Fostex TH-900: Testomtale i Hi-Fi+ 95 januar 2013

    Hi-Fi+_95_januar_2013_Cover_118x165.jpg


    Hi-Fi+ issue 95 januar 2013 inneholder en testomtale av Fostex TH-900 skrevet av Alan Sircom.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Fostex TH-900 og "preview" av TH-600

    Can-Jam 2012 Report - Part 2
    by Chris Martens Nov 06th, 2012
    [...]
    Hi-Fi+/TAS Can-Jam 2012 Report - Part 2
    Posted by: Chris Martens at 6:06 pm, October 24th, 2012
    [...]
    First up are the firm’s flagship TH-900 full-size headphones ($1999) whose exotic dynamic drivers feature motor assemblies that offer a staggering 1.5 Tesla (yep, you read that right) of magnetic flux density. To put this remark in context, bear in mind that the previous flux density record holder was Beyerdynamics’ world-class T1 Tesla headphone, which upon its inception offered a then groundbreaking 1 Tesla driver. At least one friend of Hi-Fi+ and Playback (though not a member of either magazine’s staff) has volunteered the opinion that the TH-900 may be the most linear and best-sounding dynamic driver-type headphone now on the market.

    Next up we got a preview of a model destined to become a (somewhat) cost-reduced version of the TH-900; namely, the TH-600 (~$1499), which sports 1 Tesla dynamic drivers.
    [...]
    Fostex HP-A8C
    [...]
    Min uthevning.

    Referanser:
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Har sett gjennom HiFi+ sin omtale - og har sakset ut det som er det interessante rent lydmessig i omtalen. Resten av de 2 sidene er bare utenomsnakk. Anfields omtale i WATT er langt mer matnyttig for de som vurderer TH-900 og vil lese om dem.


    bilde.jpg
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Artikkelen i HiFi+ sier at TH-900 ikke har skråstilte øreputer - og refererer til blant annet Audezes godt skråstilte puter. Vel, TH-900 har langt fra like aggressiv vinkel på putene - men de er nå klart såkalt "wedged". I alle fall er nå putene på mitt par TH-900 det.

    Fostex eget bilde viser dette relativt klart:

    TH900_006-thumb.jpg
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Puter: Fostex TH-900 vs. Denon AH-D7000

    Anfield skriver i sin Watt-testomtale noe om putene inkl. ifht. Denon AH-D7000. Det kan være på sin plass å vise at hullet har ulik form. Dette gir Fostex TH-900 noe mer øreplass, men det gir smalere anleggsflate i hvert fall bak øret. Jeg fikk under min relativt korte butikkprøving av Fostex TH-900 inntrykk av at dette for noen kan gi redusert forsegling mot hodet, spesielt hvis det smalner raskt/krapt bak ørene.

    Fostex TH-900:

    Fostex TH-900_puter.jpg


    Denon AH-D7000:

    Denon AH-D7000_puter.jpg
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Anfields testomtale av Fostex TH-900 i Watt 2/2013

    Har sett gjennom HiFi+ sin omtale - og har sakset ut det som er det interessante rent lydmessig i omtalen. Resten av de 2 sidene er bare utenomsnakk. Anfields omtale i WATT er langt mer matnyttig for de som vurderer TH-900 og vil lese om dem.

    [Hi-Fi+-utdrag]
    Ros
    Du klipte kanskje litt hardt, men forøvrig er jeg enig i at Anfield har benyttet plassen og muligheten langt bedre enn Hi-Fi+-redaktør Alan Sircom. Det er minst 2-1 til Anfield.

    Jeg la til min glede merke til at Anfield har vært grundig i sin beskrivelse av de fysiske egenskapene, og han oppgir endog netto øredybde. Meget bra. Jeg får faktisk mistanke om at han kan ha blitt inspirert av mine skriverier om viktigheten av god informasjon om disse aspektene.

    Videre skriver han også om hvordan hodetelefonen virker ved lavt lyttevolum (i tillegg til høyt). Igjen meget bra.

    Savner
    Jeg savner en oversikt over benyttet utstyr spesielt hodetelefonforsterker(e), men også kilder.

    Jeg savner også en grundig(ere) sammenligning med (spesielt) Denon AH-D7000 både ang absolutt (lyd)kvalitet og vs. pris. Utfra artikkelen synes det også naturlig å sammenligne grundig med Audeze LCD3 og HiFiMAN HE-6, kanskje også STAX SR-007.

    Hvis jeg husker rett, har Anfield i hvert fall Denon AH-D7000. Hvordan det er med de øvrige vet jeg dog ikke. Det vil være fint om Anfield kan ta seg tid til å utdype. Jeg kan dog forstå det om han ser seg nødt til å vente til etter salgsperioden for Watt 2/2013.

    På forhånd takk.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Fostex sender visstnok ut hodetelefonstativet som er vist under - og har kuttet ut det i ståltråd som ble levert med før.

    9bca7d07_StandFostexTH900.jpg
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Fostex TH-900s nye stativ

    ^
    Betyr dette at du fikk ståltrådtypen, og at det fremdeles er et ukjent antall usolgte i Norge med ståltrådtypen, før man begynner å selge den nye typen?

    Vet du hva den nye typen er laget av og dens "finish"?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Den nye stativet dukket opp i en post på HF i går av et nylig innkjøpt TH-900. Aner ikke finishen. Vedkommende som fikk dette med har en hodetelefon med S/N 00654.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn