Politikk, religion og samfunn Fr.p skandale - igjen og igjen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    OMF;1603885 Men jeg har i det store og hele vanskelig med å skjønne logikken til de rødgrønne med når man skal få betalt for det man gjør skrev:
    Tror du dette vil bli vesentlig endret, dersom Frp noen gang skulle komme i posisjon? Dream on....unnskyld at jeg sier det. Det er ikke dit Frp vil.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Dersom du taper 6000,- på å kun få 70% av lønnen din i to dager, så synes jeg absolutt at det er noe du har råd til. Hvis du tror at det ikke finnes noen som blir hjemme en dag de kunne ha godt på jobb, fordi de allerede har brukt en tredager, og det ikke er noen grunn til å reise på jobb den tredje dagen - ellers noes som er blitt sykemeldt i 6 uker pga en operasjon og som kunne startet forsiktig på jobb etter 5 uker eller noen som rett og slett bruker en 3 dager for å komme seg ovenpå i en hektisk hverdag så vil jeg vel rett og slett kalle deg naiv. Selvsagt vil en slik ordning i hovedsak ramme de som faktisk er syke....
    Karensdager vil uansett ikke gjøre noe som helst for problemstillingen om at noen ikke kommer raskt nok tilbake etter sykedager. Karensdager trekkes jo på de første dagene folk er borte, når de virkelig trenger å være borte. Om de kommer tilbake etter dag 5 eller 7 vil ikke endres om man innfører karensdager. Kanskje vil det snarere virke tvert om og endel vil tenke om at de bli trukket av arbeidsgiver de dagene de virkelig var syke, så føler de seg helt berettiget til å kompensere med to-tre ekstra dager på slutten hvis det er mulighet for det. Kanskje ikke så mange, men så er det vel heller kanskje ikke så mange flere som misbruker egenmeldinger og sykmeldinger heller.

Det negative med å innføre en slik ordning er at det kan skape misnøye og mistrivsel, samt at folk går på jobb med smittsomme sykdommer for ikke å tape penger på det om deres økonomi er presset.

Så det er ikke sikkert at en ren rivisortilnærming til problemstillingen er den som gir det hele og fulle bilde.

Jeg tror nok at den viktigste faktoren som holder folk borte fra jobben utover det tvingende nødvendige grunnet akutt sykdom, er mistrivsel og stress på jobben. Kanskje det er mer å tjene på å innføre tiltak for å bedre på dette...

V

vredensgnag

Gjest
    FrP har en utfordring. De er med rette blitt Misnøyepartiet. I årevis har de samlet oppslutning ved å ta for seg saker folk er misfornøyde med, for så på populistisk vis å hevde at dette vil FrP gjøre noe med, om de får makt.
    Problemene er flere - til lags åt alle misnøgde kan ingen gjera, er bare begynnelsen. All misnøyen går ikke i samme retning, og partiprogrammet spriker på lattervekkende vis av den grunn.
    Som Vilhelm er inne på, blir det snaut å stemme for et parti fordi det ønsker fri scooterferdsel i utmark. Borgerplikten burde muligens strekke seg litt mer vidsynt når man orienterer seg i det politiske landskapet. Verre blir det at om hver stemmer på grunn av en kjernesak man er opptatt av, kan man likevel som velgergruppe bli stående meget skuffet igjen når man ser hva man til slutt får.

Av alle våre partier, er FrP det mest fiendtlig innstilte til den nordiske modellen. Fint at Jensen nå flagget dette tydelig.
    Om en oppegående journalist gidder se nærmere på partiledelsens tilknytning til ekstreme amerikanske tenketanker, og hva disse målbærer av opposisjon til samfunnsmodellen som har satt oss på topp i verdensrankinger, så får Madame Jensen et stort forklaringsproblem.

For det er garantert at det hun tilbyr oss ikke er Sareptas krukke, men et vepsebol.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Frps plan for kongedømmet krystalliser seg:

Norge skal selges til høystbydende!

De starter med kringkastingen. De har vel vært på studietur i Italia og sett effekten av berlusconiimperiet.

Frp vil selge NRK - Aftenposten

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hm.. Frp er vel egentlig politikkens svar på Dissimilis. De prøver så godt de kan, med de evnene de har fått utdelt.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

De starter med kringkastingen. De har vel vært på studietur i Italia og sett effekten av berlusconiimperiet.

Det er bra at NRK blir solgt, det er jo kun en propeganda kanal for de rød/grønne, ikke sender de vm/em i fotball eller vinter OL.

Newton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Antall liker
    170
    For ikke å snakke om de som står i helsekø -

Selv om det er de som tar en karensdag nå og da - er det også de som arbeider som burde vært sykemeldt.

Ventetid hos fastlege her er 3 - 4 uker, ved akutte tilfeller får en komme til vakthavende på dagen og sitte i kø i timesvis før en slipper inn.

Og hva gjør arbeidsgivere for at ansatte ikke skal bli syke?

Ikke en dritt i de fleste bedrifter jeg har vært innom - i hvertfall ikke angående sykdommer som er jobbrelaterte.

Har mistet trua på FRP - har kommet med så mye rart de siste 4 - 5 åra...
    Bedriftene og arbeidsgiverne kunne for eksempel forsikret sine ansatte med behandlingsgaranti-forsikring. Vips, ut av helekøen, inn på Feiring eller til utlandet og tilbake i jobb igjen. Det er det vi behøver. Dermed ville også helsekøene blitt mindre. Politikerne kan medvirket til dette, ved å "stimulere" ( les delvis kompensere )bedriftene til å dekke behandlings- garantiforsikring for sine ansatte, og vi ansatte kan gå laus på hver vår arbeidsgiver og fremme krav. Vi har faktisk fått slik forsikring hos oss. De forsikringsselskapene som jeg kjenner til, har også dette for sine ansatte. Andre har "sett lyset", d.v.s. at det mest lønnsomme, er å få arbeiderne uansett nivå, raskt inn i produktivt virke igjen.

Vi kan ikke sitte på ræva og forvente at samfunnet ordner alt for oss. Vi må faktisk være villige til å yte noe, vi også! Det minste vi kan gjøre, er å kicke litt i de som har ansatt oss, og komme med et aldri så lite: "Hør nå her, arbeidsgiver...."

Heilt enig når det gjelder Frp...d.v.s. jeg har aldri hatt trua på det partiet. Fremmedfrykt og rasisme miksa sammen med skattemotstand, sukra med krav om bedre eldreomsorg og meir politi, har aldri vært min gate..

Hvorfor i svarte F skal man legge ekstrautgifter på bedriftene for å ha FORSIKRING!!!! Her finansierer vi over skatte seddelen ett pengesluk uten like som over hode ikke leverer-så skal man i tillegg betale forsikring å komme seg til utlandet - vips ferdig?????? Hvorfor skal vi da fortsette å fore penger i ett overadministrert,topp tungt, papirflyttende byråkratisk helsevesen som er ett pengesluk uten like?
    Enten må man stikke fingern i jorda å effektivisere helsevesenet ved å sparke en haug med papirflyttere med egengenererte stillinger og "administrasjons rutiner" eller så får man legge ned hele røkla og satse på at alle må betale svindyre helseforsikringer og få behandling på private foretak som har null ventetid. Ikke begge delene!

Reagerer med forakt når jeg leser at en helse direktør tjener 1.4-1.5mil i lønn og det eneste som har skjedd etter at helse sør,øst,vest,nord er blitt dannet er en eksplosjon i administrasjons ledere som spiser av bevilgningene...
    Lønnsforhandlingene for topplederne i helseforetakene foregår med direktøren og jeg kjenner til folk som har gått opp nesten 300 000 under EN lønnsforhandling!!!! Å det kan stort sett fagforeningene si "jeg protesterer" med en dertil "jeg protesterer virkelig" til og thats it.
    Så klages det - "å vi må ha mer penger, går med underskudd " og greier - så er det ingen som ser galskapen ?

Newton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Antall liker
    170

Det er bra at NRK blir solgt, det er jo kun en propeganda kanal for de rød/grønne, ikke sender de vm/em i fotball eller vinter OL.
    NRK !!!! Ett nytt pengesluk uten like. Var så uheldig å være på omvisning der i min studie tid. Jan Erik Kongshaug hadde da ikke råd å kjøpe en heldigital miksepult på Rainbow (var der å). Da vi kom på NRK så satt det noen teknikkere henslengt på noen stoler å jattet med T.Granlund i ett studio med heldigitale miksere som Kongshaug kunne bare drømme om!!!! Å hva brukte NRK dette studioet til? Hakke peiling.
    NRK har i årenes løp finansiert det som før hete Seem Audio som lå i Asker (vet ikke om de eksisterer enda) og det eneste de gjorde var å bygge custom lagde miksepulter etter NRKs spesifikasjoner.... Ikke dårlig bruk av skatte pengene våre i det hele tatt..... Den virksomheten er dog over men etter å ha sett hva NRK hadde så var det overflod ! Og nå skal de ha avgift på nettbrett osv.
    Hadde de nå bare klart å lage noe som gjør det hele verdt penga så skulle jeg ikke klagd-for det er nå så mye reklame på kopekassa at jeg vurderer snart å selge'n ;-)

audiom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Antall liker
    1.389
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    19

NRK !!!! Ett nytt pengesluk uten like. Var så uheldig å være på omvisning der i min studie tid. Jan Erik Kongshaug hadde da ikke råd å kjøpe en heldigital miksepult på Rainbow (var der å). Da vi kom på NRK så satt det noen teknikkere henslengt på noen stoler å jattet med T.Granlund i ett studio med heldigitale miksere som Kongshaug kunne bare drømme om!!!! Å hva brukte NRK dette studioet til? Hakke peiling.
    NRK har i årenes løp finansiert det som før hete Seem Audio som lå i Asker (vet ikke om de eksisterer enda) og det eneste de gjorde var å bygge custom lagde miksepulter etter NRKs spesifikasjoner.... Ikke dårlig bruk av skatte pengene våre i det hele tatt..... Den virksomheten er dog over men etter å ha sett hva NRK hadde så var det overflod ! Og nå skal de ha avgift på nettbrett osv.
    Hadde de nå bare klart å lage noe som gjør det hele verdt penga så skulle jeg ikke klagd-for det er nå så mye reklame på kopekassa at jeg vurderer snart å selge'n ;-)
    ARK har det beste utstyret, flest ansatte og klarer nesten ikke ha en sending uten "tekniske" feil på lyd og bilde. Kanskje bedre å si opp flesteparten og ansette folk med kompetanse og ikke bare partibok? Hva gjør alle de menneskene i ARK?

V

vredensgnag

Gjest
    ARK har det beste utstyret, flest ansatte og klarer nesten ikke ha en sending uten "tekniske" feil på lyd og bilde. Kanskje bedre å si opp flesteparten og ansette folk med kompetanse og ikke bare partibok? Hva gjør alle de menneskene i ARK?
    Tror du bør få en tekniker innom for å sjekke radio, fjernsyn og tilkobling.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.414
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ingen stor fan av NRK. Vel er det en stund siden NRK var monopolist og "drivremmen" mellom det politiske miljøet på Youngstorget og det norske folket, men jeg kan altfor godt huske motstanden der mot å tillate andre sendere i Norge.
    I tillegg er jeg ytterst skeptisk til NRKs vandring på slakk line mellom lisensfinansiert statskanal og mottaker av sponsorpenger i alle mulige og umulige situasjoner.(Tusenfryd, anyone? Og er det noen som tror på at Hurtigrutene ikke sponset NRK? Hva med at Hordaland Fylke måtte gå inn med garantier for å få sendt friidrettsmesterskap fra Fana Stadion?)
    Det er jammen på tide at NRK blir drevet ut fra under skjørtene til den norske stat og ut i det kommersielle terrenget der de har hatt spesialstatus i årtier.

mvh

V

vredensgnag

Gjest
    I en tid der innhold er tilgjengelig for radio/skjerm via nettet, i mengder intet menneske kan overkomme, blir lisensfinansiert nasjonalkringkasting muligens å ligne med dinosaurvirksomhet. Og siden alle uansett jager lyttere/seere, får vi en nedskruing av kvaliteten som går i mot hensikten med en nasjonalkringkaster.
    I tillegg ønsker NRK stadige lisensøkninger, også fra dem som ikke ser på sendingene derfra. Så det er mye å bli sur over.

MEN - de som lirer av seg utsagn som ARK har tydeligvis liten innsikt i hva/hvem det er som arbeider på Marienlyst, med satellitter rundt omkring i landet. De lever godt, bor godt og reiser mer enn godt, for å si det slik - og selv Kjærstad i Erobreren-serien beskrev NRK-ansatte som nyadel. Det er noen år siden.

Har man selv ekstreme standpunkt, skal det lite til før man syns det man hører er uakseptabelt, så kanskje skal man begynne der. Sagt på en annen måte - om man syns at det meste er til helvete, skal det små temperatursvingninger til før man ser djevelen.

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.458
    Etthvert land bør ha en statlig, reklamefri radio/TV kanal. At denne kanalen til en viss grad blir farget av landets politiske vind er naturlig.
    Hvis FrP tror at noen vil kjøpe NRK og drive videre slik som det blir drevet så er FrP mer naive enn til og med jeg har trodd. På den annen side, det er vel nok av velgere som vil stemme FrP "fordi de vil fjerne NRK-lisensen"

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.282
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tror du dette vil bli vesentlig endret, dersom Frp noen gang skulle komme i posisjon? Dream on....unnskyld at jeg sier det. Det er ikke dit Frp vil.
    Vel - det er en del grunnleggende ting jeg synes er bra - og som jeg ikke kan skjønne at ikke andre partier også burde tatt opp - ting som:
    - staten overtar ansvaret for all helse og omsorg
    - fjerning av fylkeskommunen
    - massiv kommunesammenslåing
    - statlig behandlingsgaranti innen helsesektoren
    - og selv om det er upopulært, så synes jeg faktisk at vi skal se på alderspensjon som en "fellesytelse" fra staten på samme måte som tjenester innen helse, skole, omsorg osv. Kort fortalt at alderspensjonen er lik for alle. Da ville de som i dag få minst - få et betydelig løft, mens de som får mye får minst. I dag er systemet slik at det er de som har mest fra før, som får mest også som pensjon. Dette er grunnleggende usosialt som Jens bruker å si.

Mvh
    OMF

Newton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Antall liker
    170
    Mitt poeng er at når man skal bli flådd i alle retninger i dette landet hvor avgiftene er skyhøye på alt-så må man få lov å ha visse krav om at de største slukene skal fungere. Det gjør de ikke i mine øyne da man betaler alt for mye via skatter og avgifter, og i tillegg skal betale enda mer for å få det man allerede har betalt for... Blir smør på flesk...
    Hvorfor skal vi betale 40-50 miliarder i bilavgifter, vei avgifter osv osv og i TILLEGG betale veiene -på NYTT via bompenger?
    Hvorfor skal folk som er syke ta av egne sparepenger for å få den behandlingen de sårt trenger utenlands-når helse foretakene får tilført enorme summer fra felles kassa men likevel ikke kan gi den behandlingen folk trenger?
    Hvorfor skal man finansiere NRK for så å se reklame på den ene sports sendingen du liker?
    Osv
    Osv
    Tror vi kunne fått mye bedre kvalitet på det vi finansierer ved å effektivisere som nevnt, da sølingen med penger er enorm.

Men som moren til en kompis sa "vi skal ikke klage-vi har det godt i Norge"..... Tror vi kunne hatt det enda bedre men da må det endringer til, noe som får statsansatte til å skjelve i knærne og fortsetter å stemme på Ap for å sikre sine egne jobber med dertil pengesluk.
    Liker personlig dårlig å betale en haug med skatt for å se at pengene ødsless bort i feite lønninger som jeg bare kan drømme om og dertil topptungt papirflyttende ikke genererende administrasjons helvete som man blir utsatt for så fort man kommer borti ett statlig organ..

Dere får fortsette å debatere det som virkelig betyr noe; hvor mange tullinger det finnes i Frp og hvor lite smarte de er osv osv og for all del ikke debatere hva som må gjøres med det systemet vi har slik at vi ikke ender opp med å administrere oss skvett i hjel.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.458
    Mitt eksempel var 6000.- hvis man hadde innført karensdager. Les også første setningen i innlegget mitt.
    Hva er så ditt forslag for å redusere sykefraværet fra denne gruppen...?

Mvh
    OMF
    Slaur som misbruker ordningen vi har idag vil også misbruke eventuelle andre ordninger. Faktum er også at IA-bedrifter har lavere sykefravær enn andre, selv om man der har 8 dager med egenmelding.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.414
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Etthvert land bør ha en statlig, reklamefri radio/TV kanal. At denne kanalen til en viss grad blir farget av landets politiske vind er naturlig.
    Hvis FrP tror at noen vil kjøpe NRK og drive videre slik som det blir drevet så er FrP mer naive enn til og med jeg har trodd. På den annen side, det er vel nok av velgere som vil stemme FrP "fordi de vil fjerne NRK-lisensen"
    For de mer tungnemme iblandt oss skal jeg gjenta meg selv:
    NRK er ikke reklamefri, tvert imot.
    1) Siden de tunge produksjonsmiljøene er outsourced til private produksjonsselskaper, bugner det av produktplasseringer og opptak på steder som har betalt for å komme på TV.
    2) NRKs egne produksjoner har ikke reklameinnslag, de har sponsorer. Produktnevnelser, intervjuer foran produktbannere, osv. finnes overalt. I og med at det nå er en helt normal ting, må en gå ut ifra at det er en villet utvikling fra NRKs side.
    3) NRK har nå flere ganger og helt offisielt bedt om -og fått- finansielle garantier for å produsere innslag fra spesielle evenementer på spesielle steder, f. eks. Ekstremveko på voss.

Poenget med å selge NRK er helt sikkert ikke å drive det videre som i dag. Tvert imot.

mvh

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.458
    Jeg liker godt å se på Gently. Den går nå både på NRK og VOX. På NRK varer en episode 105 minutter. På VOX 130 minutter.......
    Jeg er på en måte enig med tkr, men hvis man nå ser på amerikansk TV så er alle firmalogoer etc. for firmaer som ikke betaler for seg sladdet. Det være seg logoen i fronten på en bil i bakgrunnen eller logoen på t-skjorten til interjuvobjektet. Er det slik vi vil ha det?

Newton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Antall liker
    170
    Hvorfor vi MÅ ha en REKLAME fri statskanal er for meg en gåte.
    Som det nevnes av TKR - det er IKKE en reklame fri kanal. De får med andre ord både i truse og smekk - og nå må de ha enda mer for å finansiere ødslingen av penger.
    Hva får vi?
    Derrick i fast reprise
    All fotball må stort sett sees på betalings kanaler.
    Egen produserte programmer er for ultra smalt publikum.
    De programmene som slår an er stort sett svindyre produksjoner hvor de aktuelle programlederne starter sine egne enmanns foretak og leier seg inn med milion lønn.

Syntes selv det er fantastisk å se tv uten reklame-TV3 er f.eks bannlyst på kopekassa vår- men seer frekvensen min på NRK1,2,3 er forsvinnende liten. Hadde de nå bare kunnet sendt noen AKTUELLE programmer så kunne jeg svelgt den kamelen, men når det ødsless med pengene våre på den måten de gjør og IKKE kan levere noe annet enn Derreck i reprise så byr det meg i mot.

Har enda håp om at dette kan endre seg da jeg for alt i verden ikke håper vi ender opp i shit-tv ala USA. 3-400 kanaler med reklame hvert 10min. Gåkke an å se på slikt!

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.458
    Newton, har du i det hele tatt kikket på programoversikten til NRK?
    Derrick går forresten samtidig med reprisesendingen av Frokost-TV på TV2, (hvor "gjestene" hovedskelig består av TV2-ansatte.) På de fleste andre kanaler er det Twins på den tiden av dagen.

V

vredensgnag

Gjest
    Anbefaler Newton å ta en liten kikk på både programoversikt og NRKs tilretteleggelse for streaming av innhold.

Øverst gjennom linken under vil han se en mulighet til å følge sendingene direkte. Han kan også gå inn på programoversikten, for å se hvor variert dagen er, eller gå inn på A-Å, som gir formidable totaloversikter. Der kan han, f.eks., gå inn på Filmer og Serier, som er en kategorioversikt (under F).

Alternativt kan han fortsette å bruke store bokstaver om ting han ikke har satt seg inn i.

En grei måte å orientere seg på, er å laste ned NRKs App'er for både Radio og TV.

NRK TV

Newton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Antall liker
    170
    Jeg ser ikke på TV på dagtid-da er jeg travelt opptatt på jobb. Har dog kommet tidlig hjem - ca 17:00 tiden og da går vår Tyske venn på TVn.
    Likte Sopranos og de musikk programmene/konsertene som de av en eller annen grunn mener MÅ gå kl 23 på kvelden...

Ser de snur opp hvitsiden på en gammel stein nå og sender "Vi på saltkråkan" igjen.... Er vel 30 år siden jeg så den sist på Nrk så det blir nostalgi tripp DeLux :)

Newton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Antall liker
    170
    Joda Vreden, har TvApp på tlf og iPad så ja-jeg følger med.
    Prøver å få med meg TopGear på tirsdagene men har misset flere episoder da tidsvinduet for å streame dette er så begrensett.
    Ut over det ser jeg Dagsnytt og skulle jeg klare å holde meg våken til de suser avgårde en Poirot episode sånn ca 23:15 på kvelden-så slumrer jeg meg igjennom den for så å svime av i senga før en ny dag starter.
    Fabelaktig!

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Vel - det er en del grunnleggende ting jeg synes er bra - og som jeg ikke kan skjønne at ikke andre partier også burde tatt opp - ting som:
    - staten overtar ansvaret for all helse og omsorg
    - fjerning av fylkeskommunen
    - massiv kommunesammenslåing
    - statlig behandlingsgaranti innen helsesektoren
    - og selv om det er upopulært, så synes jeg faktisk at vi skal se på alderspensjon som en "fellesytelse" fra staten på samme måte som tjenester innen helse, skole, omsorg osv. Kort fortalt at alderspensjonen er lik for alle. Da ville de som i dag få minst - få et betydelig løft, mens de som får mye får minst. I dag er systemet slik at det er de som har mest fra før, som får mest også som pensjon. Dette er grunnleggende usosialt som Jens bruker å si.

Mvh
    OMF
    Joda - er enig med mye.

At fylkeskommunene burde fjernes.

Mere usikker på massiv kommunesammenslåing.

Kan sikkert gjennomføres der kommuner har god kommunikasjon mellom hverandre.

Men værre der kommuner har ferjeforbindelse mellom hverandre 10 - 12 timer av døgnets 24 timer.
    Der er flust av slike små øykommuner med 700 innbyggere og opp mot 2-3000 innbyggere.
    Synes slikt bør avgjøres lokalt.

Vet ikke hva statlig behandlingsgaranti er verdt?

Har vel vært behandlingsgaranti på det meste - mange ganger blir det gått ut over tiden uten konsekvenser for noen bortsett fra pasienten da - i værste fall.

Er også enig angående alderspensjon / minstepensjon.

For ett par år siden skrøt Thon av at han ville ha klart seg på minstepensjon på TV.

Thon: – Slår ikke ut håret i jula - Norge - NRK Nyheter

For ett halvt år siden var han i ferd med å svelte ihjel grunnet formueskatten....

Den RødGrønne regjering har innskrenket over hva man kan få gjennom refusjoner ved sykdom.

Leste nylig om en minstepensjonist med kone - hvor kona var i arbeide og hadde Diabetes.
    De måtte ut med 50.000,- kr ekstra i året grunnet konas diabetes, en sum de hadde fått refusjon på tidligere.

Samme gjelder refusjon av reiseregninger fra pasientreiser og medisiner fra HELFO.

De som er oppegående greier dette på ett vis, men eldre uten data og kjennskap til data kommer ingen vei.
    De gir opp, og betaler hele røkla selv.

Dette har jeg egenhendig observert blant 70 og 80 åringer.
    De sier rett ut at ordningen er innført for å spare penger for staten.

Problemet er at det er de svakeste som må betale og ikke greier å følge dette opp.
    De med penger og midler greier dette selv.

Joda de kan spørre slekt og venner om hjelp....

Men i en situasjon vedrørende langvarig sykdom - kan det hende man trenger hjelp til mye annet.
    De færreste vil belaste famile og venner med slikt over tid og stor utstrekning.

For ett halvt år siden måtte en kreftpasient betale kr 236,- pr. time for hjemmehjelp her i kommunen.

Samme pasient tjente sist hun var i arbeide i samme kommune ca 160,- kr som hjelpepleier for få år siden.

Av de 236,- kr får hjemmehjelp ca 170,- kr timen fra kommunen.

Resten regner jeg med går til administrasjon....

Her er intet av velferd å spore i dette - bruker betaler fullt ut hva tjenesten koster.
    Hjemmehjelp har sågar tilbudt seg å vaske for kr 150,- pr. time Svart.....

Newton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Antall liker
    170
    Rock;
    Godt å se at det er andre som ser galskapen med voksende administrasjons-papir-pushere som digger skjemaveldet med dertil rutiner-for å holde seg i arbeid ....

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    502
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Jeg personlig krysser fingrene for at statskanalene vil leve og utvikle seg i uoverskuelig fremtid. Jeg bor i DK og har en "stor" TV-pakke med de fleste reklamefinansierte kanaler, film- og sportskanaler, samt de nordiske statskanaler. Imo er svt, nrk og DR milevidt langt foran de andre både i bredde og kvalitet. Og jeg kan ikke forstå hvordan de skulle kunne oprettholde kvalitet og bredde hvis de ikke er statsfinansierte.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Jeg personlig krysser fingrene for at statskanalene vil leve og utvikle seg i uoverskuelig fremtid. Jeg bor i DK og har en "stor" TV-pakke med de fleste reklamefinansierte kanaler, film- og sportskanaler, samt de nordiske statskanaler. Imo er svt, nrk og DR milevidt langt foran de andre både i bredde og kvalitet. Og jeg kan ikke forstå hvordan de skulle kunne oprettholde kvalitet og bredde hvis de ikke er statsfinansierte.
    Så lenge NRK er så politisk styrt som det er nå så er det veldig viktig at denne kanalen blir solgt.

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    502
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Så lenge NRK er så politisk styrt som det er nå så er det veldig viktig at denne kanalen blir solgt.
    interessant forslag. Kanskje reitan slår til;-)

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    502
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    nei sorry det var flåsete svart. Tror ikke jeg forstår helt hva du mener. Kan du utdype litt?

V

vredensgnag

Gjest
    Hvordan blir NRK politisk styrt?

Ser og hører jo ikke annet enn hele rabalderet av politikere, fra alle partier, hele tiden. Er det noen som bestemmer hva de kan si når de er på lufta?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.458
    Selv on FrP ikke har klippekort i studio hos NRK, slik som de har i TV2, så er det ikke dermed sagt at NRK er politisk styrt.

Grace

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    7
    .

Siviliserte samfunn holder seg med public service broadcasting;- årsaken er så åpenbar at man avstår fra å utdype;- betalingen kan med fordel ordnes ved bevilgninger av stortinget;- dagens lisensordning er unødig resurskrevende.

Grace,- som kun lytter til NRK P2;- man er da kultivert.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    nei sorry det var flåsete svart. Tror ikke jeg forstår helt hva du mener. Kan du utdype litt?
    Av 9 kringkastningsjefer har 8 av de kommet fra et politisk parti:

5 fra AP
    1 fra SV
    1 fra Høyre
    1 fra Venstre
    1 fra ikke noe politisk parti.

Kringkastingssjefene - Fakta - NRK

Så er det bare og se hvordan de vinkler alle de politiske debattene eller på nyhetene.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.458
    Ahaaaa...så det å være medlem av et politisk parti burde diskvalifisere en til jobben som kringkastingssjef.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Ahaaaa...så det å være medlem av et politisk parti burde diskvalifisere en til jobben som kringkastingssjef.
    Det er betenkelig at 8 av 9 har bakrunn i et politisk parti, 6 av de fra venstresiden.

At NRK holder på med valgkamp fpr de rød/grønne er det jo ingen tvil om, bare å se på dagsrevyen,dagsnytt eller andre debatt programmer en ukes tid så ser man det klart.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er betenkelig at 8 av 9 har bakrunn i et politisk parti, 6 av de fra venstresiden.

At NRK holder på med valgkamp fpr de rød/grønne er det jo ingen tvil om, bare å se på dagsrevyen,dagsnytt eller andre debatt programmer en ukes tid så ser man det klart.
    Når en nøytral rapportering av virkeligheten oppfattes som politisk propaganda bør man kanskje heller kalibrere sin egen virkelighetsoppfatning noen hakk. NRK gjenspeiler stort sett det samfunnet vi lever i, med en viss oppdragende, konservativ og formynderisk overtone riktignok. Det er en forsvarer av den norske modellen og det norske samfunn slik vi kjenner der, det bløte feminine overformynderiet, så ekstremister som vil rive ned dette vil nok finne en viss bias i dette. Men det er greit å trøste seg med at det stort dett er dem det er noe galt med.

NRK var i sin tid ganske styrt av APs utplasserte, som så mye annet i det offentlige Norge. Nettverket der var het reelt. Men de tider er nok forbi for lenge siden, og å mase om det i dag er litt som å høre på de radikale som snakker om når revolusjonen skal komme.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn