Tror du dette vil bli vesentlig endret, dersom Frp noen gang skulle komme i posisjon? Dream on....unnskyld at jeg sier det. Det er ikke dit Frp vil.
Vel - det er en del grunnleggende ting jeg synes er bra - og som jeg ikke kan skjønne at ikke andre partier også burde tatt opp - ting som:
- staten overtar ansvaret for all helse og omsorg
- fjerning av fylkeskommunen
- massiv kommunesammenslåing
- statlig behandlingsgaranti innen helsesektoren
- og selv om det er upopulært, så synes jeg faktisk at vi skal se på alderspensjon som en "fellesytelse" fra staten på samme måte som tjenester innen helse, skole, omsorg osv. Kort fortalt at alderspensjonen er lik for alle. Da ville de som i dag få minst - få et betydelig løft, mens de som får mye får minst. I dag er systemet slik at det er de som har mest fra før, som får mest også som pensjon. Dette er grunnleggende usosialt som Jens bruker å si.
Mvh
OMF
Joda - er enig med mye.
At fylkeskommunene burde fjernes.
Mere usikker på massiv kommunesammenslåing.
Kan sikkert gjennomføres der kommuner har god kommunikasjon mellom hverandre.
Men værre der kommuner har ferjeforbindelse mellom hverandre 10 - 12 timer av døgnets 24 timer.
Der er flust av slike små øykommuner med 700 innbyggere og opp mot 2-3000 innbyggere.
Synes slikt bør avgjøres lokalt.
Vet ikke hva statlig behandlingsgaranti er verdt?
Har vel vært behandlingsgaranti på det meste - mange ganger blir det gått ut over tiden uten konsekvenser for noen bortsett fra pasienten da - i værste fall.
Er også enig angående alderspensjon / minstepensjon.
For ett par år siden skrøt Thon av at han ville ha klart seg på minstepensjon på TV.
Thon: – Slår ikke ut håret i jula - Norge - NRK Nyheter
For ett halvt år siden var han i ferd med å svelte ihjel grunnet formueskatten....
Den RødGrønne regjering har innskrenket over hva man kan få gjennom refusjoner ved sykdom.
Leste nylig om en minstepensjonist med kone - hvor kona var i arbeide og hadde Diabetes.
De måtte ut med 50.000,- kr ekstra i året grunnet konas diabetes, en sum de hadde fått refusjon på tidligere.
Samme gjelder refusjon av reiseregninger fra pasientreiser og medisiner fra HELFO.
De som er oppegående greier dette på ett vis, men eldre uten data og kjennskap til data kommer ingen vei.
De gir opp, og betaler hele røkla selv.
Dette har jeg egenhendig observert blant 70 og 80 åringer.
De sier rett ut at ordningen er innført for å spare penger for staten.
Problemet er at det er de svakeste som må betale og ikke greier å følge dette opp.
De med penger og midler greier dette selv.
Joda de kan spørre slekt og venner om hjelp....
Men i en situasjon vedrørende langvarig sykdom - kan det hende man trenger hjelp til mye annet.
De færreste vil belaste famile og venner med slikt over tid og stor utstrekning.
For ett halvt år siden måtte en kreftpasient betale kr 236,- pr. time for hjemmehjelp her i kommunen.
Samme pasient tjente sist hun var i arbeide i samme kommune ca 160,- kr som hjelpepleier for få år siden.
Av de 236,- kr får hjemmehjelp ca 170,- kr timen fra kommunen.
Resten regner jeg med går til administrasjon....
Her er intet av velferd å spore i dette - bruker betaler fullt ut hva tjenesten koster.
Hjemmehjelp har sågar tilbudt seg å vaske for kr 150,- pr. time Svart.....