Politikk, religion og samfunn Fr.p skandale - igjen og igjen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Smorte24

    Gjest
    Parelius skrev:
    Smorte24 skrev:
    Gjest skrev:
    Han har vel rett, selv om han ordlegger seg feil, det samme er det jo med boligprisene også, når det kommer mange nye mennesker til landet så øker jo etterspørselen og forbruket.

    Er det innvandrere sin feil, nei det er det ikke, det er de som har sittet i regjering de siste 30 årene og der har ikke FRP sittet.

    Lurer også på hvorfor man alltid kan kommentere saker som har med FRP å gjøre i Dagbladet men ikke voldetkter osv.

    http://www.dagbladet.no/2010/12/02/nyheter/voldtekt/politiet/14540751/
    Du Smorte, du Smorte…

    For å være litt alvorlig her; du vet jo like godt som oss andre at det er de skilte som er årsaken både til de høye bolig- og strømprisene.
    Typisk folk som ikke klarer å se lenger enn sin egen nese, akkurat som naiviteten når det gjelder ekstrem islam sin fremgang i europa...Så du og Gjestemedlem mener at når det kommer 400-500 000 tusen nye mennesker til landet uten at det blir bygget like mange boliger for disse så er det ikke en faktor for at prisene går opp?

    Det er vel enda værre når det gjelder strøm, fordi her har vi faktisk begynt å eksportere mere strøm selv med behovsøknignen i Norge, men det sier jo seg selv at når det blir flere folk så øker forbruket.

    Jeg skylder ikke på innvandrerne men på regjeringene som har styrt de siste 30 år.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Parelius skrev:
    Smorte24 skrev:
    Gjest skrev:
    Han har vel rett, selv om han ordlegger seg feil, det samme er det jo med boligprisene også, når det kommer mange nye mennesker til landet så øker jo etterspørselen og forbruket.

    Er det innvandrere sin feil, nei det er det ikke, det er de som har sittet i regjering de siste 30 årene og der har ikke FRP sittet.

    Lurer også på hvorfor man alltid kan kommentere saker som har med FRP å gjøre i Dagbladet men ikke voldetkter osv.

    http://www.dagbladet.no/2010/12/02/nyheter/voldtekt/politiet/14540751/
    Du Smorte, du Smorte…

    For å være litt alvorlig her; du vet jo like godt som oss andre at det er de skilte som er årsaken både til de høye bolig- og strømprisene.
    Men hvorfor skiller folk seg Parelius? Mannfolka finner seg "underdanige" ( tror de ja! ;D ) kvinner fra Thailand, og kvinnene finner seg unge ( relativt sett ) trommeinstruktører fra Afrika ( om vi skal tro vår venn AFFA ). Hva har disse thaidamene og trommeinstruktørene felles?? Jo de er innvandrere!! Og mannen har sine ord i behold! ;D ;D ;D

    Om dette var å bringe Erasmus Montanus logikk til "nye høyder" eller "nytt lavmål" skal jeg overlate til filosofiprofessoeren å avgjøre. ;)
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Erasmus Montanus logikk? Neida, her følger vi alle fru Landsmoderens prinsipp; alt henger sammen med alt!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    fjellvåk skrev:
    FrP i Sogn og Fjordane mener samme fylke bør ligge i front....

    http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/1.7407214
    Atomkraft kan synes å ha mye for seg, men hvem i huleste skal ha ansvaret for sikkerheten i et slik "sikkerhetskritisk" anlegg?

    Staten? Som bare ansetter inkompetente mennesker? ( Sett fra Frp i allefall )

    Kommunen? Samme som over!!

    Private firma? Som kun er interessert i profitten, og stikker av med en gang det kommer regninger? ( Sett fra den røde siden )

    Atomkraft kan være både trygt,rent og greit, men ikke i et samfunn der "fortjeneste" og "overskud" har blitt de hellige mantra! Skeptisk... :mad:
     
    F

    fjellvåk

    Gjest
    oddgeir skrev:
    fjellvåk skrev:
    FrP i Sogn og Fjordane mener samme fylke bør ligge i front....

    http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/1.7407214
    Dette derimot, var et fornuftig forslag.
    Mange fordeler her, man kan produsere så mye strøm at den tyter ut og da forsvinner jo argumentet om at invandrerene er skyld i strømforbruket/prisen, ja man kan faktisk ta imot FLERE invandrere som sliter i hjemlandet sitt og vi får kjempegod samvittighet på kjøpet.

    At atomkraftverk kan være livsfarlige løser vi med at de nevnte invandrerene må jobbe der, vi andre sitter østpå, langt ifra det periferte Sogn og Fjordane.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    fjellvåk skrev:
    At atomkraftverk kan være livsfarlige løser vi med at de nevnte invandrerene må jobbe der, vi andre sitter østpå, langt ifra det periferte Sogn og Fjordane.
    Vi er omgitt av atomkraftverk på alle kanter.



    Om disse er livsfarlige, sliter vi allerede.
     
    F

    fjellvåk

    Gjest
    KAN være livsfarlige står det. Vi hadde vel en liten hendelse for noen år siden, husker ikke helt nøyaktig hvor men det gikk over i likaste laget.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Gjest skrev:
    Poenget fra Gjest er at Fr.p politikere utviser tvilsom moral i mange sammenhenger. Noen ganger blir de tatt, og det er oftere enn folk fra andre partier. Når de blir tatt argumenterer de skamløst for sine handlinger, og ser aldri at de har foretatt seg noe problematisk. Fr.p sin stortingsgruppe belastet med mange tidligere straffedømte. Behandlingen av Fr.p - stortingsgruppas regnskap har Gjest skrevet om før.

    Av dette trekker Gjest den slutningen atr Fr.p politikere er mere korrupte enn andre politikere.
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10037139

    Helt forjævlige disse FrP politikerne altså! Ikke engang når det gjelder tvilsom moral / korrupsjon og kriminalitet er de til å stole på! ;D

    Av politets konklusjon etter ferdig etterforskning trekker Spiralis den slutningen at Gjest er mere forhåndsdømmende enn de fleste andre på HFS og at han ( og flere med ? ) kanskje burde slå opp i ordboka under forbokstaven "B" eller "U" ?

    B som i beklager
    U som i unskyld :-[
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Henlagt betyr ikke frikjent, men denne saken har opptatt meg svært lite. Disse folka fra Vestfold er like gærne hele gjengen, uansett hvilket parti de tilhører. ;)
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    baluba skrev:
    Henlagt betyr ikke frikjent,
    Jo, det betyr intet straffbart forhold ihht politiet. En ikkesak drevet fram av sjornalister i Tønsberg Blad med andre ord.
    Men jeg skjønner naturligvis at dette var uvelkomment for enkelte. Her satt man med bålet ferdig opptent og grillspydet klart på stativet, og så klarer man ikke å nedlegge byttet til tross for at vedkommende var frepper, og dermed kriminell. Like morsomt hver gang. ;D
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    baluba skrev:
    Henlagt betyr ikke frikjent, men denne saken har opptatt meg svært lite. Disse folka fra Vestfold er like gærne hele gjengen, uansett hvilket parti de tilhører. ;)
    Jo det gjør nok det. Saken er henlagt fordi det ikke forelå et straffbart forhold, så de er ikke skyldige i korrupsjon.

    Man kan sikkert kritisere dem eller ders moral, men det de har gjort er ikke ulovlig.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Duverden Deph, du beviser det jeg har mistenkt lenge. Du er faktisk en intelligent mann!!?! ;D

    Det er faktisk ikke ( helt seriøst ) alle som har forstått den vesentlige forskjell på "bevistes stilling" og "intet straffbart forhold".

    Når det gjelder spørsmålet om moral så er det en helt annen sak, og "moral" og "politiker" i samme setning er gjerne "noe selvmotsigende". ::) Det finnes selvsagt unntak, men det oppleves som om det bli stadig færre av dem.

    Når det gjelder å straffeforfølge folk for slett moral så er vel moralpolitet i en organisert og fast etablert form noe vi nok må vente et par år til før vi ser her på berget. Og takk for det! I mellomtiden må de spesiellt interesserte nøye seg med de privatpraktiserende amatører, beskjeggete menn i kjole, som rusler rundt på Grønland i Oslo. Vi som ikke "er så heldige" må nok nøye oss med "bygdedyret", som er en tremenning, ikke helt det samme og på en litt annen måte!

    Men moralen i historien, for å holde oss til det fagfeltet, må vel gjerne være at det kan være lurt å vente med å "kaste den første sten", til man er sikker på man selv er "ren" og i allefall til dommeren har sagt sitt! Gjør man ikke det må man, man burde i allefall, som Gjest krype til korset og si: "Unskyld jeg tok feil, beklager!"

    - Om han gjør det vil gjenstå å se!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    baluba skrev:
    Henlagt betyr ikke frikjent, men denne saken har opptatt meg svært lite. Disse folka fra Vestfold er like gærne hele gjengen, uansett hvilket parti de tilhører. ;)
    Jo det gjør nok det. Saken er henlagt fordi det ikke forelå et straffbart forhold, så de er ikke skyldige i korrupsjon.

    Man kan sikkert kritisere dem eller ders moral, men det de har gjort er ikke ulovlig.
    Litt semantisk splitting av fluefittehår kan vi vel tåle. ;)

    Dette er ikke en full frikjenning fordi «intet straffbart forhold bevist». Vi vet jo alle sammen at han er uskyldig, men det norske juridiske systemet har en svakhet i sin tvetydighet. Hadde det stått intet straffbart forhold begått så ville det vært en full frikjenning. Slik burde det vært formulert. Nå åpner formuleringen for at det kan ha blitt begått straffbare handlinger, men de kan ikke bevises. Det er faktisk et problem i Norge at politiet henlegger saker på en måte som gjør at folkepratet fortsatt får næring.

    Akkurat denne saken har en ganske klart formulert avvising i forhold til den forferdelige "Henlagt på bevisets stilling", men likevel så er det en åpning for tvetydighet. Som Spiralis skriver er det forskjell på de to formuleringene, men grunnlaget kan være det samme. Det kommer egentlig an på hvordan saken har vært bokført i utgangspunktet. Titusener av nordmenn går helt rundt med saker som er henlagt på bevisets stilling, uten å ha vært i nærheten av å ha gjort noe galt. Også jeg er en som har stemplet potensiell kriminell. Saken var ganske enkel, og også foregikk den på en måte som gjorde at ingen utover familie og noen få venner kjenner til den.

    Det var påsken for endel år siden. Jeg skulle kjøre en person som står meg nær til et vennepar av ham. Da vedkommende tidligere på kvelden hadde møtt på politiet hadde han fått litt panikk, og kastet en liten pose inneholdende noen biter hasj. En bonde som bodde i nærheten hadde observert dette, og løp ut og fant posen. Etterpå ringte han politiet, som da la seg på spaning av området på en ellers rolig kveld. Da jeg ankom stedet senere for å hente personen kom politiet like etter og banket på døren. Dette var et hus som lå alene til mellom et par gårder, så de visste åpenbart hvor de skulle hen. Jeg stod i gangen, og ble bedt om å tømme lommene på et bord. Det gjorde jeg. De så meg an, og valgte å ikke gjøre ytterligere undersøkelser på kroppen min. Etter å ha studert øynene mine spurte de om jeg var nykter. Et bekreftende svar fra meg gjorde at de ba meg om å kjøre egen bil til lensmannskontoret, mens den andre personen måtte sitte bak i politibilen. Jeg kjørte først, og de kjørte etter meg. Aldri før har jeg kjørt så konsentrert, det er helt sikkert.

    Vel fremme på kontoret ble vi tatt inn på forskjellige kontorer. Etter en stund kom en betjent inn og pratet med meg. Han sjekket data på nettet, førerkort og rulleblad etc. Alt var rent og uproblematisk, så jeg ble behandlet som en uskyldig. Det dreide seg tross alt om narko, og jeg fikk likevel kjøre bilen selv. Så viste den unge betjenten meg en Doc-pose, og spurte om jeg kjente til den. "Det er en pose pastiller", svarte jeg uten sarkasme. Innholdet viste seg å inneholde noen gram hasj. Etter at han hadde vist meg innholdet, så fortalte han at den andre hadde innrømmet eierforholdet. Greit nok, slikt skjer.

    Det var helt klart at de kun var interessert i å prate med meg for å kartlegge bevegelsene til den andre. De hadde faktisk registrert bilen ved en adresse der jeg hadde plukket opp personen i første omgang. Etter det hadde vi kjørt rundt og besøkt flere av hans venner i løpet av kvelden. For de som kjenner Karmøy, så bodde de som jeg kan misstenke for å drive med omsetting av hasj på Vea. Det viste seg å være en stor fordel for meg, for uten å kjenne navn på folk så kunne jeg ikke gi dem noen detaljer som de kunne bruke. Vea er nemlig et virvar av småveier som man nesten trenger GPS for å finne ut av. Jeg ville ærlig talt ikke klart å finne fram til huset uten å bli guidet fram også etter å ha vært der før en gang. Lokalkjente betjenter forstod det ganske enkelt, noe som var en lettelse for meg. Ikke fordi jeg var redd for min status, en blodprøve ville ordnet det problemet, mer fordi jeg slapp både å angi og lyve for politiet. Angivelse ville vært uaktuelt, for noen storkriminelle var det ikke. Samtidig så liker jeg ikke å begå mened, for det er også ulovlig. Og hvem liker å lyve?

    Uansett så slapp de meg ut igjen ganske kjapt. Det var lite jeg kunne fortelle dem om jeg hadde villet gi dem noen opplysninger, og det var åpenbart fra starten. De to stedene vi hadde vært innom som jeg kunne ha funnet fram til visste de jo om allerede. Riktignok måtte jeg ta turen innom neste dag for å skrive under på en offisiell forklaring, og så hørte jeg ikke mer fra dem.

    Men etter noen måneder lå det en konvolutt fra politiet i postkassen. Oppi den lå det et enkelt brev. Teksten var en standardtekst: Henlagt på bevisets stilling. Den status vet jeg at kriminelle også får i mange av sine saker, så det betyr enkelt og greit at de bare ikke kunne bevise at jeg var kriminell. Som ved alle avgjørelser så kunne vedtaket påklages, så jeg tok kontakt med dem og spurte hvorfor jeg ble behandlet som kriminell. Jeg mente at jeg burde ha status som vitne. Til det kunne de bare si at jeg i juridisk forstand hadde blitt anholdt, selv om jeg kjørte meg selv til forhøret. Selv om de var overbevist om at jeg både var nykter, og ikke hadde noe på kroppen eller i bilen, så var status anholdt. De forklarte det med at teoretisk kunne jeg jo være skyldig i noe, i og med at de misstenkte en annen person i bilen for å ha begått en forbrytelse.

    Nå havnet ikke dette på rullebladet, det sier seg selv. Og slike data blir vel også slettet fra politiets databaser etter fem år, så noen beviser for det jeg skriver her finnes kun i det papiret jeg selv har liggende. Likevel så føler jeg at det er en flekk på mitt gode navn og rykte, for jeg var jo ikke frikjent for noe. I USA ville jeg kunne fått saken opp for en dommer, for å kunne bli helt renvasket. I Norge koster slik for mye, så jeg får heller leve med min følelse av urett. Kanskje det er greit, for det finnes grenser for hva samfunnet skal bruke penger på. Likevel mener jeg at prinsipielt så burde jeg kunne kreve å få en dommer til å avgjøre at jeg var uskyldig ifølge tiltale, og ikke bare en som de ikke fikk noe på. For det er jo slik saken endte. På tross av at politiet ikke på tidspunkt (sett bort fra i en svært kort periode) trodde at jeg var skyldig i noe, så førte de opp saken som en anklage om skyld. Sannsynligvis så anholdt de meg for å legge press på meg og gjøre meg nervøs. I teorien kunne jeg jo ha gulpet opp både det ene og det andre hvis jeg hadde slukt det agnet.

    Jeg synes at spesielt i saker som er så offentlige som den i Tønsberg burde ha muligheten for en såkalt forenklet rettsak, eller forhørsrett. Et møte foran en dommer, som enten klubbet gjennom en frikjennelse eller sendte saken videre til neste instans. Slik er det i USA, og jeg mener at det burde ikke være for dyrt å ha en slik ordning. Selv om jeg ville ha insistert på at saken ble prøvet for retten så ville det ikke skjedd. I USA ville det vært en selvfølge. Derfor anerkjenner jeg ikke slike formuleringer som de norske henleggelsene som full frikjenning. Ordet "bevist" kommer til å brukes av FrP-fiender i private sammenhenger i årevis fremover, og det er ikke riktig. De burde i alle fall ha formulert en henleggelse slik at den ikke er tvetydig på noen som helst måte. Er det så vanskelig å skrive "Ingen straffbar handling begått", istedenfor at de ikke kunne bevise at det var begått en kriminell handling? Slik både hans og min "frikjenning" var formulert så ligger det en teoretisk åpning for at det kan ha blitt begått en kriminell handling.

    Det var min mening å kverulere her, bare så det er på det rene. Jeg synes det er verdt å kverulere på slike saker, for de hører til blant svakhetene i vårt enkle rettssystem. Joda, det amerikanske er nok for omstendelig noen ganger. Men folkets domstol er mektigere enn den offentlige, spesielt når den offentlige ikke har uttalt seg i det hele tatt. I norsk opinion er folk skyldige til det motsatte er bevist. Nesten alle politivoldsaker blir henlagt fordi intet straffbart forhold er bevist. Det er mange som ikke godtar det som en frikjenning. Så hvorfor skal da folk i sine spekuleringer godta at ordføreren i Tønsberg og jeg m.fl. er uskyldige, når slike formuleringer også brukes i saker der store deler av opinionen mener at det er klart at noe straffbart har blitt begått? Derfor mener jeg at han ikke er frikjent, han er bare utenfor beviselig misstanke om noen kriminell handling. Det burde vært enkelt å formulere det på en utvetydig måte som gjør at ikke kverulanter som meg kan påpeke at han er ikke frikjent, og så legge til at "jeg vet at det og det, men det og det osv".

    For meg er avsluttingen av denne saken bare nok et bevis på at i Norge er man skyldig til det motsatte er bevist, for det passer vår nabokjerring-mentalitet så godt. Vestfoldingen er nok både lettet og fornøyd med resultatet, jeg ville bare vært lettet. Jeg synes nemlig at det kunne vært gjort på en måte som slukker en påstand om ingen røyk uten ild på en skikkelig måte.

    Med vennlig hilsen en potensiell narkokriminell. I tillegg er jeg mann, og tildels stemplet som mannsgris med positivt fortegn på sentralen, så da er jeg jo en potensiell voldtektforbryter i tillegg. Men det blir en helt ny diskusjon, som i alle fall jeg ikke orker å ta opp. Damn, dette ble et langt innlegg. Men jeg følte for å fortelle den historien til noen utenfor den indre krets, for i all sin ubetydelighet så inneholder den et tendens i den norske mentaliteten som jeg ikke liker. Dessuten tror jeg at Decibelius synes at jeg er litt tøff nå, for det er jo mulig at jeg er en smart gangsta som har pensjonert seg? Vi har jo ti års foreldelsesfrist på narkosaker i Norge, og det kan jo hende at jeg er Norges Mr. Nice med en selvbiografisk roman like rundt hjørnet? Jeg er jo sabla flink til å lage baluba. ;D
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    Kjære Baluba

    Siterer en advokat fra et annet forum:

    Du tenker nok på henlagt "etter bevisets stilling" her. Det er noe annet -- saken mot Tønsberg-ordføreren ble henlagt som "intet straffbart forhold" hvilket er minst like godt som en frifinnende dom. Det betyr at det ikke er BEGÅTT en straffbar handling og er altså en frifinnelse på helt objektivt grunnlag.
    Klarer du å slå deg til ro med det?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    Kjære Baluba

    Siterer en advokat fra et annet forum:

    Du tenker nok på henlagt "etter bevisets stilling" her. Det er noe annet -- saken mot Tønsberg-ordføreren ble henlagt som "intet straffbart forhold" hvilket er minst like godt som en frifinnende dom. Det betyr at det ikke er BEGÅTT en straffbar handling og er altså en frifinnelse på helt objektivt grunnlag.
    Klarer du å slå deg til ro med det?
    Jeg kan slå meg til ro med hva som helst, men ikke at politiet kan dømme eller frikjenne noen. Eller komme med noen som helst kjennelse. Det skal domstolene gjøre. Så den omtalte personen fra Tønsberg er ikke frikjent, for det foreligger ingen kjennelse i det hele tatt. Bare en henleggelse fra politiet, som har vurdert det dithen at det ikke er en straffbar forbrytelse å ta til retten. Og det var den faglige siden av saken. At han selv mener at det ikke går an å bli mer frikjent, vel vel - det ville vel jeg også sagt.

    Btw: Du fikk vel med deg at jeg gjør dette for å kverulere om semantikk? Kan du slå deg til ro med det?
    Dessuten er jeg høyesterettsdommer på et annet forum. Pleier ikke du å mase om kildekritikk, eller husker jeg feil nå?
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    baluba skrev:
    oddgeir skrev:
    Kjære Baluba

    Siterer en advokat fra et annet forum:

    Du tenker nok på henlagt "etter bevisets stilling" her. Det er noe annet -- saken mot Tønsberg-ordføreren ble henlagt som "intet straffbart forhold" hvilket er minst like godt som en frifinnende dom. Det betyr at det ikke er BEGÅTT en straffbar handling og er altså en frifinnelse på helt objektivt grunnlag.
    Klarer du å slå deg til ro med det?
    Jeg kan slå meg til ro med hva som helst, men ikke at politiet kan dømme eller frikjenne noen. Eller komme med noen som helst kjennelse. Det skal domstolene gjøre. Så den omtalte personen fra Tønsberg er ikke frikjent, for det foreligger ingen kjennelse i det hele tatt. Bare en henleggelse fra politiet, som har vurdert det dithen at det ikke er en straffbar forbrytelse å ta til retten. Og det var den faglige siden av saken. At han selv mener at det ikke går an å bli mer frikjent, vel vel - det ville vel jeg også sagt.

    Btw: Du fikk vel med deg at jeg gjør dette for å kverulere om semantikk? Kan du slå deg til ro med det?
    Dessuten er jeg høyesterettsdommer på et annet forum. Pleier ikke du å mase om kildekritikk, eller husker jeg feil nå?
    Du har en utmerket hukommelse. Ha en hyggelig semantisk aften. ;) Nå blir det en GT til. 8)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    baluba skrev:
    oddgeir skrev:
    Kjære Baluba

    Siterer en advokat fra et annet forum:

    Du tenker nok på henlagt "etter bevisets stilling" her. Det er noe annet -- saken mot Tønsberg-ordføreren ble henlagt som "intet straffbart forhold" hvilket er minst like godt som en frifinnende dom. Det betyr at det ikke er BEGÅTT en straffbar handling og er altså en frifinnelse på helt objektivt grunnlag.
    Klarer du å slå deg til ro med det?
    Jeg kan slå meg til ro med hva som helst, men ikke at politiet kan dømme eller frikjenne noen. Eller komme med noen som helst kjennelse. Det skal domstolene gjøre. Så den omtalte personen fra Tønsberg er ikke frikjent, for det foreligger ingen kjennelse i det hele tatt. Bare en henleggelse fra politiet, som har vurdert det dithen at det ikke er en straffbar forbrytelse å ta til retten. Og det var den faglige siden av saken. At han selv mener at det ikke går an å bli mer frikjent, vel vel - det ville vel jeg også sagt.

    Btw: Du fikk vel med deg at jeg gjør dette for å kverulere om semantikk? Kan du slå deg til ro med det?
    Dessuten er jeg høyesterettsdommer på et annet forum. Pleier ikke du å mase om kildekritikk, eller husker jeg feil nå?
    Du har en utmerket hukommelse. Ha en hyggelig semantisk aften. ;) Nå blir det en GT til. 8)
    Den semantiske aftenen er over nå. Et glass war gin fikk meg ned på jorden igjen, så jeg ønsker deg det samme med din GT. Skulle ønske jeg hadde en flaske T, for jeg har mer gin. ;)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Hei Baluba,
    Kan dessverre ikke gi deg en T for det har jeg ikke. :-\

    Har lest ditt laange inlegg, et av de lengste på HFS skulle jeg tro. ;)

    Jo jeg følger ditt resonement hele veien, og jeg mistenker at det er prosessøkonomiske hensyn som gjør at du ikke får muligheten til å bli renvasket i en rettsal. Det er en svakhet ved vårt system at det å spare det offentlige for utgifter går foran enkeltindividers behov/rettigheter.

    Men en ting jeg reagerer på er at du ble anholdt uten at du ble gjort klar over det. En som er anholdt/mistenkt i en sak har faktisk noen andre rettigheter enn et vitne. Et slik vilkårlig skifte av din satus i saken er utvilsomt et stykke grovt overtramp! Men det er selvfølgelig et spørsmål om resultatet ( at du legger deg ut med/blir uglesett av, hele politikammeret på et lite sted ) er verd den innsatsen som må legges i å prosedere mot det lokale politiet på formaljuss og en eventuell "gevinst" som kun inskrenker seg til at du får et papir som sier at du faktisk har rett!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De var faktisk relativt uprofesjonelle i sin fremferd. Når de først hadde valgt å innbringe meg også, burde de overhodet ikke latt meg kjøre selv. Skulle jeg liksom kjøre foran fordi jeg ikke skulle kunne stikke av? Det er jo helt toskete, for de aner jo ingenting om hvor dyktig bak rattet jeg kan være? Og hva skulle være poenget i å stikke av?

    Jeg fikk faktisk aldri vite min status, og etter at de hadde kjapt godtatt at jeg ikke kjente til den posen så var det ikke så veldig mye de hadde å spørre meg om. Eneste var et ønske om at jeg avga en offisiell forklaring neste dag, for de var bare to på vakt.

    Jeg har alltid levd et snilt liv, spesielt den tiden jeg bodde på hjemstedet. På det tidspunktet hadde jeg bodd så lenge i eksil at ingen av de to som var på vakt i utgangspunktet kunne vite hvem jeg var. De var rett og slett for unge til det. Det er mulig de rett og slett snublet i prosessen.

    Siden det har null betydning for mitt liv og rulleblad så lot jeg saken være. Jeg er ikke den typen som bryr meg om å forfølge enhver urett som tilfaller meg, hvis den ikke får noen betydning. Lot det derfor være, og lar det i alle fall være nå. Men det er betenkelig at vårt rettsvern er såpass dårlig som det er. Jeg tror ikke en amerikaner ville godtatt en slik enkel behandling av noe som egentlig er veldig alvorlig. Vi nordmenn er altfor lite bevisst på slike saker.

    Et problem er at jeg tror ikke det finnes en folkevalgt som synes at det er et problem som er verdt å gjøre noe med. Selv de som prater mest om vern av individet er blant de verste når praksis skal innføres, det viser jo de siste års paranoia. Derfor får jeg vel bare innfinne meg med det faktum at slik har vi det her. Noe Messias-kompleks lider jeg ikke av.

    Vi kan vel enkelt konkludere med at budsjetter er viktigere enn absolutt rettferdighet. :mad:
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    Et problem er at jeg tror ikke det finnes en folkevalgt som synes at det er et problem som er verdt å gjøre noe med. Selv de som prater mest om vern av individet er blant de verste når praksis skal innføres, det viser jo de siste års paranoia. Derfor får jeg vel bare innfinne meg med det faktum at slik har vi det her. Noe Messias-kompleks lider jeg ikke av.

    Vi kan vel enkelt konkludere med at budsjetter er viktigere enn absolutt rettferdighet. :mad:
    Trist men du har nok rett, ikke minst når det gjelder fravær fra politisk interesse for slikt. Det er nok ikke noen stor stemmesanker, til det blir det for abstrakt for "folk flest", helt til de står midt i det selv!

    Du skal kanskje være glad fro at du ikke hadde kjøpt feriebolig i Sør Amerika! Mildt sagt slett politiarbeid og null interesse fra departementet til å rydde opp i noe som i beste fall er udugelig politi, i verste fall noe som er mye værre!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    baluba skrev:
    Et problem er at jeg tror ikke det finnes en folkevalgt som synes at det er et problem som er verdt å gjøre noe med. Selv de som prater mest om vern av individet er blant de verste når praksis skal innføres, det viser jo de siste års paranoia. Derfor får jeg vel bare innfinne meg med det faktum at slik har vi det her. Noe Messias-kompleks lider jeg ikke av.

    Vi kan vel enkelt konkludere med at budsjetter er viktigere enn absolutt rettferdighet. :mad:
    Trist men du har nok rett, ikke minst når det gjelder fravær fra politisk interesse for slikt. Det er nok ikke noen stor stemmesanker, til det blir det for abstrakt for "folk flest", helt til de står midt i det selv!

    Du skal kanskje være glad fro at du ikke hadde kjøpt feriebolig i Sør Amerika! Mildt sagt slett politiarbeid og null interesse fra departementet til å rydde opp i noe som i beste fall er udugelig politi, i verste fall noe som er mye værre!
    Brrrr. :( Kom til å tenke på en monolog Peter Griffin (det kan også ha vært Daily Show) har om Hollywood-kjendiser og veldedighet. Kan dere ikke engasjere dere for en sykdom som ikke et familiemedlem er rammet av?
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Egen suksess er selvsagt best, men andres nederlag er heller ikke å forakte. ;D

    Det måtte jo bare komme noe perverst fra denne unge jyplingen som måkte den gamle makteliten i Stavanger FRP til side. Nå har FRP et lite problem med å hoste opp en ny kandidat før valget. Så da er det håp i for denne blå byen.

    Dette gleder mitt hjerte, og det gir en spesiell glede å se at det er lov og orden partiet dette skjer med.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.593
    Antall liker
    2.892
    Torget vurderinger
    1
    En som sikkert ikke er fornøyd med å ha fått skapdørene sparket inn………………

    Men det er jo greit med noen ordentlige skandaler som et avbrekk til den sammenhengende rødgrønne flausen.

    Dere får sikkert flere feite overskrifter å feire i denne saken
     

    Vedlegg

    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Roald skrev:
    En som sikkert ikke er fornøyd med å ha fått skapdørene sparket inn………………

    Men det er jo greit med noen ordentlige skandaler som et avbrekk til den sammenhengende rødgrønne flausen.

    Dere får sikkert flere feite overskrifter å feire i denne saken
    Har ikke vært mye rødgrønt i Stavanger, du. Her er det den store enigheten som har senket seg, og all opposisjon er forstummet. Litt som Mussolinis korporative modell.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Nå har FrP-høvdingen vært ute i media og vært sjokkert og fortvilet i denne saken. Hun er glad for at frp-toppen har trekt seg fra vervene sine og alle hennes tanker går nå til de som trenger det.... partiet.

    Offeret? nei, han(de) bryr vi jo oss ikke noe om.
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Hvis det stemmer som avisene skriver, at han har montert kamera på badet, vil jeg tro at han har filmet flere enn bare denne ene unggutten.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.593
    Antall liker
    2.892
    Torget vurderinger
    1
    Ingen som lurer på hvorfor disse ungguttene driver og dusjer på badet hans, og btw så er sikkert disse guttene i 20 årene
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Om denne mannens forferdelige lovbrudd er at han har filmet voksne menn nakne på badet sitt, må jeg si at offentlig gapestokk som han gjennomgår nå er en smule hard straff. Mange som er mistenkt for vesentlig værre forbrytelser en dette blir ikke hengt ut med fullt navn og bildet i de største avisene i landet.

    Er jeg alene om å mene at straffen hans ikke står i stil til forbrytelsen over hodet. Han blir jo hengt utt til spott og spe, og blir dømt for all fremtid. Til og med alvdal overgriperne blitt spart for dette.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.574
    Antall liker
    11.622
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har også tenkt tankene du sier her uob. Kan si mangt om mye. Dette er en tragedie.
    Selvsagt mulig at dette bare er toppen av isfjellet riktignok. Det blir imidlertid bare spekulasjoner.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    uob skrev:
    Om denne mannens forferdelige lovbrudd er at han har filmet voksne menn nakne på badet sitt, må jeg si at offentlig gapestokk som han gjennomgår nå er en smule hard straff. Mange som er mistenkt for vesentlig værre forbrytelser en dette blir ikke hengt ut med fullt navn og bildet i de største avisene i landet.

    Er jeg alene om å mene at straffen hans ikke står i stil til forbrytelsen over hodet. Han blir jo hengt utt til spott og spe, og blir dømt for all fremtid. Til og med alvdal overgriperne blitt spart for dette.
    Han har selv valgt å være politiker. Han stikker hodet sitt frem og da må man passe på å holde sin sti ren. Hadde dette vært en hvilken som helst mann i gata ville ikke navn og bilde vært i media. Siden det er en politiker og ordførerkandidat så blir det med rette brettet ut.

    Om man filmer voksne menn eller kvinner spiller ingen rolle. Tenk deg ramaskriket det ville vært om det var unge kvinner han filmet.

    Og her er det snakk om FpU-medlemmer. Gutten er 19, ja jeg sier gutt for 19-åringer har en lei tendens til å være langt fra voksne. Hvor mange andre Fpu-medlemmer har blitt filmet? Er alle over 16? Strafferammen stiger betraktelig jo yngre dem blir.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Du er passe sjuk i hodet om du driver å filmer «gjester på badet», mener nå jeg. Hva media gjør ut av det er kanskje en litt annen sak. Men passe sjukt er det!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.574
    Antall liker
    11.622
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Som sagt det blir spekulasjoner. Mulig saken er mye mer alvorlig enn først skrevet. Nå bruker jo frp media som mellomstasjon virker det også.
    Vi har fått henvendelser i saken som vi har formidlet videre til politiet, bekrefter generalsekretær Geir Mo overfor Aftenbladet.no

    Han vil ikke utdype detaljer om hva henvendelsene har gått ut på, men bekrefter at enkelte henvendelser har dreid seg om alvorlige og enkelte om mindre alvorlige forhold.
    http://www.aftenbladet.no/innenriks...ysninger_ombrTrond_Birkedal_til_politiet.html
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.798
    Antall liker
    10.290
    Varetekt i 2 uker med mulighet for forlengelse tyder på at mer enn en film er tatt opp på det badet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn