S
Slubbert
Gjest
Kjipt å ikke få ha pissoaret sitt i fred?Gjest skrev:Det er en egen klimatråd på OT. Vennligst bruk den, eller lag egen. Dette er en tråd som er reservert Fr.p-skandaler!
Kjipt å ikke få ha pissoaret sitt i fred?Gjest skrev:Det er en egen klimatråd på OT. Vennligst bruk den, eller lag egen. Dette er en tråd som er reservert Fr.p-skandaler!
Ja det er jo forsåvidt riktig det. Hvis man bare klarer å fjerne det snev folk har av dårlig samvittighet for å være forurensende miljøsvin som godtar hva det skal være så lenge det ikke koster dem selv noen kroner, så er det rom for enda større oppsluting for dette stokk kondervative partiet som kommer til å fjerne de siste rester av personlige friheter vi har igjen.Slubbert skrev:Problemet fra Gjestemedlems ståsted må jo være at ingen annen sak har større potensial til å styrke FrP enn nettopp klimaspørsmålet.
Tja- vi diskuterer jo saken som du selv har lagt inn....kan ikke skjønne hva som er galt med det....?Gjest skrev:Det er en egen klimatråd på OT. Vennligst bruk den, eller lag egen. Dette er en tråd som er reservert Fr.p-skandaler!
Arikkelen er ikke spesielt interessant i seg selv. Man kan gjerne diskutere detajet i klimadebatten, men mitt det er jo ikke det saken handler om. Min kritikk mot Frp er at for dem er alle disse argumentene høyst vikarierende, og at deres agenda ikke har noe med miljø å gjøre i det hele tatt. Derfor blir det også et blindspor å bite på noe slikt og begynne å henge seg opp i brusflasker og svenske rørleggere.OMF skrev:Gjestemedlem - kan du ikke kommentere artikkelene....Eller kommer det bare flere propagandautspill...uten saklig innhold i det hele tatt....?
Påstandene i artikkelen får stå for mannens egen regning. Hvis du vil ha et annet syn på saken kan du sikkert bruke google til å lete frem hva 99% av forskerstanden enes om.OMF skrev:Hei Deph....
Du svarer ikke på det jeg spør om - kan du kommentere de faktaene som kommer frem i artikkelen - er de feil eller er de riktige...Det er jo noe veldig håndgripelig - og lettelste tall.....
Jatta jatta....Gjest skrev:Så enig, så enig...
Dessuten må det stilles spørsmål ved om bruseksemplet er gyldig og etterrettelig. Oppfører brus seg som sjøvann, og hvor har vi dokumentasjon på det.
Hva med å selge den i zimbabwiske dollar istedet for amerikanske?OMF skrev:SV mener at oljen bør prisen i Euro slik at Norge ikke lider tap av de stygge amerikanerenes fallende dollar:
http://stavrum.nettblogg.no/1188195949_stryk.html
Nobels Fredspris har også blitt tildelt Henry Kissinger, Mor Theresa og Menachem Begin. Neppe dine favoritter for det.Gjestemedlem skrev:Miljøpanelet ble også tildelt Nobels Fredspris for dette arbeidet.
Om oljen selges i Dollar eller euro spiller vel ikke så stor rolle på sikt. Det ser jo ut til å være en sammenheng mellom den høye oljeprisen og den lave dollaren uansett. Og jeg vil tippe, uten å ha noen voldsom bakgrunn for å si det, at hvis dollaren stiger kraftig så vil oljeprisen også gå ned på verdensbasis.Slubbert skrev:Hva med å selge den i zimbabwiske dollar istedet for amerikanske?OMF skrev:SV mener at oljen bør prisen i Euro slik at Norge ikke lider tap av de stygge amerikanerenes fallende dollar:
Sant nok, det men det er uansett en anerkjennelse av det arbeidet de har gjort. Og selv om klimapanelet hadde fått prisen, men noen helt andre ville ikke det ha svekket deres troverdighet heller.Slubbert skrev:Nobels Fredspris har også blitt tildelt Henry Kissinger, Mor Theresa og Menachem Begin. Neppe dine favoritter for det.Gjestemedlem skrev:Miljøpanelet ble også tildelt Nobels Fredspris for dette arbeidet.
Gjest skrev:Nei, men det betyr som sagt noe for de som skal inngå avtaler. De kan jo avtale kurs på forhånd også, men det er vel som med fastrentelån, det koster noe det også.Gjestemedlem skrev:Om oljen selges i Dollar eller euro spiller vel ikke så stor rolle på sikt. Det ser jo ut til å være en sammenheng mellom den høye oljeprisen og den lave dollaren uansett. Og jeg vil tippe, uten å ha noen voldsom bakgrunn for å si det, at hvis dollaren stiger kraftig så vil oljeprisen også gå ned på verdensbasis.Slubbert skrev:Hva med å selge den i zimbabwiske dollar istedet for amerikanske?OMF skrev:SV mener at oljen bør prisen i Euro slik at Norge ikke lider tap av de stygge amerikanerenes fallende dollar:
Oljen er jo på en måte en myntenhet den også.
Du mener altså at denne saken ikke har eksistert - i så fall så skal jeg ta meg bryet og lete opp en refereanse du kan stole på...?Gjest skrev:Den artikkelen du viser til er fra en tilfeldig blogg. Innholdet handler om SV-representanen Langeland og ikke om valuta og oljeinntekter. Det er jo slik at forutsigbarhet i valutaforhold er viktig for næringslivet som handler med utlandet. Dollaren svinger, og det betyr avtaler med usikker inntjening.
Jeg er ikke imponert over referansen din. Minner om Se og Hør-journalistikk med person- og ikke saksfokus...
Men så er jo Se og Hør selveste Fr.p propagandamaskinen også.
Vi får jo håpe at de har satt seg litt inn I problemstillingen.Gjestemedlem skrev:1. Jeg har ingen fagkunskaper om klimaspørsmålene. Jeg har ikke kompetanse eller bakgrunn til å på en saklig måte vurdere hvordan klimamodeller skal utformes og hvordan de skal brukes. Jeg regner med at dette også gjelder de fleste politikere, inkludert dem fra FrP.
Synd du ikke så Holmgang som jeg refererte til tidligere.Gjestemedlem skrev:2. Vi må da velge hvem vi tror mest på i denne saken. Vi har FNs miljøpanel og deres utfyllende rapport om saken som er støttet av de aller fleste fagfolk på området, i allefall hovedlinjene i den. Miljøpanelet ble også tildelt Nobels Fredspris for dette arbeidet.
Det trengs bare et bevis for å motbevise noe.Gjestemedlem skrev:3. Vi har endel enkelpersoner som kritiserer rapporten og arbeidet generelt. Det kan være dissidenter som kommer til andre konklusjoner på enkelte områder, eller som etterlyser mer vektlegging av enkelte faktorer i modellene. Det er sikkert noen av dem som har rett i det de sier også.
Tja begge, og tenke selv .Det er i stor grad politisk enighet om problemet, men ingen konsesus blant forskere og det synes jeg er rart!Gjestemedlem skrev:4. Så kommer det store spørsmålet. Hvem skal vi stole mest på her. Den generelle konsensus blandt forskerne eller de motforestillinger som enkelte andre forfekter.
Så du kritiserer andre for å være kritiske, mens du slev bare gjenforteller det noen andre har sagtGjestemedlem skrev:5. Jeg velger å ha mest tillit til førstnevnte. Jeg har som sagt ingen fagkompetanse til å vurdere dette selv og er avhengig av å forholde meg til andres forsking på området.
Ja, det er jo ille å tenke selv før man øser ut titalls milliarder .Gjestemedlem skrev:6. Frp velger i stedet å stole mest på det lille mindretallet som taler i mot de konklusjonene som klimapanelet har kommet frem til.
Jeg undres på hva årsaken til det kan være og hvorfor vi har så forskjellig tilnerming til hvem vi stoler på her. Vi har jo stort sett den samme generelle fagkunnskap både FrP politikerene og jeg, og det er derfor ikke det faglige som avgjør hvem noen av oss velger å støtte oss til.
Her er du jo nesten fantastisk uvitende.Gjestemedlem skrev:FrP derimot virker det som har en annen tilnerming til problemet. Her har man bestemt seg for en konklusjon på forhånd,
Her skjønner jeg ikke hva du mener.Gjestemedlem skrev:Til sist vil jeg kommentere en av FrPs innvendiger mot klimapanelet: "Det er politisk styrt, og ikke faglig begrunnet". Kanskje det er riktig, det vet jeg ikke. Men hvis politisk agenda er et argument i mot klimapanelet syn, hvordan skal man da samtidig bli overbevist om at et politisk pari ikke har noen politisk agenda med sine utspill?
Jeg anbefaler deg å være litt skeptisk og tenke selv det kan jo komme noe godt ut av det!Gjestemedlem skrev:Skal jeg stole på FNs Miljøpanel som har fått nobellprisen for sitt arbeide, eller skal jeg stole mer på at et poltisk parti på ytteeste høyre her hjemme har et mer nøtralt og mer troverdig helhetsbilde av klimaproblemene.
Ja, men er ikke det er jo et tegn på at de har hatt rett....Gjest skrev:Mao satser de på å si "Hva var det vi sa" slik de har gjort til det kjedsommelige...
![]()
Sikkert en "sak", men hva er vel en "sak" i pressen.OMF skrev:Du mener altså at denne saken ikke har eksistert - i så fall så skal jeg ta meg bryet og lete opp en refereanse du kan stole på...?Gjest skrev:Den artikkelen du viser til er fra en tilfeldig blogg. Innholdet handler om SV-representanen Langeland og ikke om valuta og oljeinntekter. Det er jo slik at forutsigbarhet i valutaforhold er viktig for næringslivet som handler med utlandet. Dollaren svinger, og det betyr avtaler med usikker inntjening.
Jeg er ikke imponert over referansen din. Minner om Se og Hør-journalistikk med person- og ikke saksfokus...
Jeg tolker deg vel også dithen at du har litt sympati for forslaget - at det kan være greit å fjerne valutasvinginger...joda, men da hjelper det vel lite å bytte en for en annen...? Det er uansett den norske valutaen som viktig for norske bedrifter.
Ellers litt artig at du nevner personfokus....jeg følger bare retningen staket ut av trådstarter!
Mvh
OMF
Saken har nok eksistert, og hva så? Det så mange slags saker.OMF skrev:Du mener altså at denne saken ikke har eksistert - i så fall så skal jeg ta meg bryet og lete opp en refereanse du kan stole på...?Gjest skrev:Den artikkelen du viser til er fra en tilfeldig blogg. Innholdet handler om SV-representanen Langeland og ikke om valuta og oljeinntekter. Det er jo slik at forutsigbarhet i valutaforhold er viktig for næringslivet som handler med utlandet. Dollaren svinger, og det betyr avtaler med usikker inntjening.
Jeg tolker deg vel også dithen at du har litt sympati for forslaget - at det kan være greit å fjerne valutasvinginger...joda, men da hjelper det vel lite å bytte en for en annen...? Det er uansett den norske valutaen som viktig for norske bedrifter.
Ellers litt artig at du nevner personfokus....jeg følger bare retningen staket ut av trådstarter!
Mvh
OMF
Ja, jeg har litt større tillit til at disse har gjort det en en gjeng med FrP politikere som bare ser etter nye argumenter for å sette ned noen avgifter.OMF skrev:Vi får jo håpe at de har satt seg litt inn I problemstillingen.Gjestemedlem skrev:1. Jeg har ingen fagkunskaper om klimaspørsmålene. Jeg har ikke kompetanse eller bakgrunn til å på en saklig måte vurdere hvordan klimamodeller skal utformes og hvordan de skal brukes. Jeg regner med at dette også gjelder de fleste politikere, inkludert dem fra FrP.
Det er derfor det er så viktig at vil overlater dette til fagfolk som er i stand til dette, og ikke overlate til politikere å konkludere med det de finner passende.For meg er intuitivt at man her regner med veldig store tall totalt innstrålt energi fra solen, totalt reflektert energi fra solen, hvor mye blir igjen på jorden, hvor mye skyldes skydekke, hvor mye skyldes luftfuktighet osv. Ut I fra et teknisk ståsted synes jeg det må være veldig veldig vanskelig å få dette tallfestet på en slik måte at man kan hevde noe rundt dette med sikkerhet.
Enten finner du bare på noen tall i farten, eller så bedriver du bevist feilinformasjon.FN klimapanel bestod av ikke så veldig mange forskere (50-70) som hadde skrevet denne rapporten og sendt den til høring til 2500.
Rent vås som ikke trengs å kommenteres videre.Rapporten er ikke støttet av de fleste fagfolk det er dine ord.
Ja og her ligger vel kjernen i FrP utforming av politikk generelt. Så lenge man finner 1 person som mener det samme som dem, så har de alle bevisene de trenger. Og da er det helt uvesentlig hvor mange andre som mener det stikk motsatte.Det trengs bare et bevis for å motbevise noe.
Konsensusen er der. Det er mange innvendinger, noen synest enkelte konklusjoner er lite vektlagte, mens andre mener den er altfor konservativ og ikke på langt nær fullstendig beskriver det alvoret som står foran oss.Tja begge, og tenke selv .Det er i stor grad politisk enighet om problemet, men ingen konsesus blant forskere og det synes jeg er rart!
I saker der man ikke selv har god nok faglig innsikt må man være kritisk til hvem man velger å hente sin informasjon fra. Her er FrP totalt ukritisk i hvem og hvor de tar sin informasjon fra. Så lenge det passer inn i avgiftsprogrammet deres, så er det bra nok for dem. Det er hva jeg er kritisk til.Så du kritiserer andre for å være kritiske, mens du slev bare gjenforteller det noen andre har sagt
Som sagt der står vi jo akkurat likt. Forskjellen er hva vi velger å vektlegge og hva vi ikke gjør det. Jeg holder med til det store konsensus i forskningmiljøet om at klimaforandringene i etter all sannsynlighet er antropogeniske. Du velger å støtte deg til et lite mindretall av dissidenter som mener at dette er fabrikert informasjon.At du selv tar et valg som ikke er basert på fagkunnskap får du stå for selv jeg har tatt mitt valg basert på det jeg har lest og fått med meg om saken det gjelder for øvrig andre saker også.
Hvis ikke det å støtte seg på hva verdens ledende forskere konkluderer om saken er et faglig grunnlag, men derimot kun høre på enkeltstående kritikere er det... så har vil litt forkjellig syn på hva som kalles faglig grunnlag.Nå skjønner jeg jo litt mer om din generelle skepsis til FRP du baserer ikke dine valg på faglig grunnlag og da regner jeg med at det er følelser som står igjen vel det er dine valg
Jeg anbefaler deg å være litt skeptisk og tenke selv det kan jo komme noe godt ut av det!
Akkurat dette klarer jeg ikke se som en skandale av noe slag; dette er rent menneskelig, og selv Siv Jensen har lov til å ta telling.Gjest skrev:
Frp skandale igjen og igjen? er ikke fyll og spetakkel innenfor det emnet? Les det innledende innlegget dittGjest skrev:Tja, du kan jo lage din egen tråd. Denne er for Fr.p.
Helt enig. Ingenting å kritisere dette. Hun hadde bare et våkent øyeblikk der det gikk opp for henne hva hun er med på å stelle i stand med partiet sitt. Dette viser bare at hun har menneskelige trekk hun også.Honkey-Chateau skrev:Akkurat dette klarer jeg ikke se som en skandale av noe slag; dette er rent menneskelig, og selv Siv Jensen har lov til å ta telling.Gjest skrev:
Honkey
Det har jeg forståelse forGjest skrev:Joda, men jeg legger inn skandalene etterhvert som de kommer. Litt av en jobb å legge inn alt som har vært - det har ikke jeg tid til.
Det er viktig å ta folk mens de ligger nede. Et psykisk sammenbrudd er en utmerket anledning til å plante et lyskespark. Lær av mesteren!Honkey-Chateau skrev:Akkurat dette klarer jeg ikke se som en skandale av noe slag; dette er rent menneskelig, og selv Siv Jensen har lov til å ta telling.Gjest skrev:
Honkey
Ingen land er så snille mot politikerene som i Norge. Hvor ellers i verden hadde en en statmisister sluppet unna med totalt psykisk sammenbrudd og flere måneders sykmelding?Slubbert skrev:Det er viktig å ta folk mens de ligger nede. Et psykisk sammenbrudd er en utmerket anledning til å plante et lyskespark. Lær av mesteren!Honkey-Chateau skrev:Akkurat dette klarer jeg ikke se som en skandale av noe slag; dette er rent menneskelig, og selv Siv Jensen har lov til å ta telling.Gjest skrev:
Honkey
Nå vel.. mester og mester fru blom, dette hendte jo for mange år siden!Slubbert skrev:Det er viktig å ta folk mens de ligger nede. Et psykisk sammenbrudd er en utmerket anledning til å plante et lyskespark. Lær av mesteren!Honkey-Chateau skrev:Akkurat dette klarer jeg ikke se som en skandale av noe slag; dette er rent menneskelig, og selv Siv Jensen har lov til å ta telling.Gjest skrev:
Honkey