Politikk, religion og samfunn Fr.p skandale - igjen og igjen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10091549

Denne lille artikkelen gir et godt eksempel på et mønster som er så til de grader overtydelig i FRP: ”De andre” får faen meg skjerpe seg. ”Vi” må få gjøre som vi selv finner det best. I denne saken representerer dette en grov ansvarsfraskrivelse. Generelt er det et uttrykk for at frp i liten grad kan kalles et demokratisk parti.

Mvh
    Sniff

N

nb

Gjest
    Sniff skrev:
    Denne lille artikkelen gir et godt eksempel på et mønster som er så til de grader overtydelig i FRP: ”De andre” får faen meg skjerpe seg. ”Vi” må få gjøre som vi selv finner det best. I denne saken representerer dette en grov ansvarsfraskrivelse. Generelt er det et uttrykk for at frp i liten grad kan kalles et demokratisk parti.
    At det til tider er langt mellom liv og lære hos politikere gjelder ikke bare for FrP.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Sniff skrev:
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10091549

Mvh
    Sniff
    De skiller seg med andre ord ikke ut fra de andre paritene...

G

Gjestemedlem

Gjest
    dag1234 skrev:
    Når en med slik personlighetsproblem blir satt til å lede en ungdomsorganisasjon, settes hans sviktende impulskontroll under sterkt press. Det kan det virke som i denne saken.
    Man kan vel ikke tilskrive alt dette som manglede impulskontroll. Disse handlingene er jo langvarige, planlagte og veloverveide. Montering av overvåkningsutstyr på badet, gutteturer til Thailand, langvarig grooming av unge medlemmer og bruk av falske personligheter på nettet for å skaffe seg nye ofre er vel ganske langt fra sviktende impulskontroll. Dette ligner jo mer på lommemannen og slike enn noen som har gjort noe dumt ved en enkelt anledning eller to.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Gjestemedlem skrev:
    dag1234 skrev:
    Når en med slik personlighetsproblem blir satt til å lede en ungdomsorganisasjon, settes hans sviktende impulskontroll under sterkt press. Det kan det virke som i denne saken.
    Man kan vel ikke tilskrive alt dette som manglede impulskontroll. Disse handlingene er jo langvarige, planlagte og veloverveide. Montering av overvåkningsutstyr på badet, gutteturer til Thailand, langvarig grooming av unge medlemmer og bruk av falske personligheter på nettet for å skaffe seg nye ofre er vel ganske langt fra sviktende impulskontroll. Dette ligner jo mer på lommemannen og slike enn noen som har gjort noe dumt ved en enkelt anledning eller to.
    Sviktende impulskontroll som klinisk fenomen er ikke noe som bare oppstår i akutte situasjoner. Det defineres vanligvis ikke så snevert som du foreslår her.

Uten at dette skal bli en for teknisk diskusjon, så viste også Clinton sviktende impulskontroll da han gav etter for sin lyst. Lommemannen gjorde et også.

Stor grad av planlegging og utspekulerethet utelukker på ingen måte svak impulshemming, men kan si noe om andre karakterbrister som hensynsløshet og kynisme.

G

Gjestemedlem

Gjest
    dag1234 skrev:
    Sviktende impulskontroll som klinisk fenomen er ikke noe som bare oppstår i akutte situasjoner. Det defineres vanligvis ikke så snevert som du foreslår her.

Uten at dette skal bli en for teknisk diskusjon, så viste også Clinton sviktende impulskontroll da han gav etter for sin lyst. Lommemannen gjorde et også.

Stor grad av planlegging og utspekulerethet utelukker på ingen måte svak impulshemming, men kan si noe om andre karakterbrister som hensynsløshet og kynisme.
    Ah ok. Da har jeg nok bare en litt begrenset begrepsforståelse her.

edit: Leter etter en definisjon. Her kan det jo forstås som både evnen til å utsette opplevelsen/gevinsten og det å generelt utøve kontroll over sine lyster. Med andre ord impulsivitet vs. planlegging og overveiing.

http://en.wikipedia.org/wiki/Impulse_control skrev:
    Deferred gratification and delayed gratification denote a person’s ability to wait in order to obtain something that he or she wants. This intellectual attribute is also called impulse control, will power, self control, and “low” time preference, in economics. Hence, in formal accounting terms, an investor should calculate the net present value of future rewards, and defer near-term rewards of lesser value. Sociologically, good impulse control is considered a positive personality trait, which psychologist Daniel Goleman indicated as an important component trait of emotional intelligence. Moreover, people who lack the psychological trait of being able to delay gratification are said to require instant gratification and might suffer poor impulse control.

http://en.wikipedia.org/wiki/Impulse_control_disorder skrev:
    Impulse control disorder is a set of psychiatric disorders including intermittent explosive disorder (hot-headedness), kleptomania (stealing), pathological gambling, pyromania (fire-starting), and three body-focused repetitive or compulsive behaviors of trichotillomania (a compulsion to pull one's hair out), onychophagia (compulsive nail biting) and dermatillomania (compulsive skin picking). The onset of these disorders usually occurs between the ages of 7 and 15.[1] Impulsivity, the key feature of these disorders, can be thought of as seeking a small, short term gain at the expense of a large, long term loss. Those with the disorder repeatedly demonstrate failure to resist their behavioral impetuosity.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    dag1234 skrev:

Slik går det når man diskuterer med fagfolk som forlanger saklighet. Som om det var noe moro?

Sniff skrev:
    Nå som sekretariatet har talt må vi nesten godta det. ;)

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Jeg er egentlig mest spent på hvem som får første innlegget på side 100. ;)

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Gjestemedlem skrev:
    dag1234 skrev:

edit: Leter etter en definisjon. Her kan det jo forstås som både evnen til å utsette opplevelsen/gevinsten og det å generelt utøve kontroll over sine lyster. Med andre ord impulsivitet vs. planlegging og overveiing.

http://en.wikipedia.org/wiki/Impulse_control skrev:
    Deferred gratification and delayed gratification denote a person’s ability to wait in order to obtain something that he or she wants. This intellectual attribute is also called impulse control, will power, self control, and “low” time preference, in economics. Hence, in formal accounting terms, an investor should calculate the net present value of future rewards, and defer near-term rewards of lesser value. Sociologically, good impulse control is considered a positive personality trait, which psychologist Daniel Goleman indicated as an important component trait of emotional intelligence. Moreover, people who lack the psychological trait of being able to delay gratification are said to require instant gratification and might suffer poor impulse control.

http://en.wikipedia.org/wiki/Impulse_control_disorder skrev:
    Impulse control disorder is a set of psychiatric disorders including intermittent explosive disorder (hot-headedness), kleptomania (stealing), pathological gambling, pyromania (fire-starting), and three body-focused repetitive or compulsive behaviors of trichotillomania (a compulsion to pull one's hair out), onychophagia (compulsive nail biting) and dermatillomania (compulsive skin picking). The onset of these disorders usually occurs between the ages of 7 and 15.[1] Impulsivity, the key feature of these disorders, can be thought of as seeking a small, short term gain at the expense of a large, long term loss. Those with the disorder repeatedly demonstrate failure to resist their behavioral impetuosity.
    Wikipedia kan være bra, men her er de noe utdaterte. Se om jeg kan forklare uten at det blir for teknisk eller for spesifikt:
    impulskontrollproblem er ingen psykiatrisk diagnose, men er et personlighetstrekk som ofte er nyttig å benytte når en skal beskrive mer kompleske personlighetsmesige funksjoner. Det er en av flere personlighetstrekk som bør stå i rimelig balanse til hverandre for å være det vi kan kalle 'sunne'.

Impulskontroll dekker de ferdighetene som trengs for å vente med å få personlig behov tilfredsstilt, eventuelt finne andre måter å få utløp for dem på som er mer sosialt akseptert. At personen evner å utsette umiddelbar behovstilfredsstillelse er avgjørende i samhandling med andre mennesker.

Begrepet er hentet fra psykoanalytisk teori, og tidligere hørte det definitorisk hjemme blant spillegalskap, blotting, klepomani, lystlygig, etc. Disse trekkene har havnet i egne eller andre diagnoser, mens Impulskontrollproblem ikke lengre er en egen diagnostisk kategori. Sånn skjer stadig vekk at diagnoser endres og noen forsvinner, mens andre oppstår.

Men her tror jeg at vi har mistet ca 93% av sentralens lesere av lasset. Men det handler altså om å kunne sette til side egne behov fordi det ikke er sosialt akseptert å leve dem ut.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    oddgeir skrev:
    Jeg er egentlig mest spent på hvem som får første innlegget på side 100.  ;)
    Blir det meg?

Edit: Nope!

Pokker! Og hell og lykke til dere andre som prøver.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.773
    Sniff skrev:
    ”De andre” får faen meg skjerpe seg. ”Vi” må få gjøre som vi selv finner det best. I denne saken representerer dette en grov ansvarsfraskrivelse. Generelt er det et uttrykk for at frp i liten grad kan kalles et demokratisk parti.

Mvh
    Sniff
    "Alle dyr er like, men noen er likere"

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.314
    Sted
    Østfold
    dag1234 skrev:
    @snickers:
    Her var det mye rart, og jeg ser ikke mye av den folkeskikk du selv etterlyser.

Du holder Birkedal som uskyldig, og mener at han er utsatt for et anti-FrP-angrep. Du om det. Jeg må si du da fremstår som Norges mest naive mann. Og du må være så godt som den eneste i hele kongeriket som tror han er uskyldig. Men godt for Birkedal, han trenger alle den støtte han kan få.

Du forstår ikke sakens alvor, og du ønsker heller ikke sette deg inn i den. Det vil ikke bli holdt mot deg at du ikke klarer å skjønne hva denne type overgrep skaper av skade. Men jeg synes i alle fall du kunne gjøre et forsøk på å forstå, at du ikke gidder forsøke vil jeg holde mot deg.

Slik du nå turer frem som 'rettferdighetens beskytter' og sånn snur saksforholdet på hodet er du nyttig for FrP-motstanderne. Du bekrefter våre oppfattelser av FrP som alltid å være på de sterkestes side, svikte de svake og å ville forsterke de forskjellene som alt ligger i samfunnet. Du bagatelliserer overgrep generelt og velger å mistro fornærmede. Du om det.

Men du kan spare meg som far at legger ut dine vulgære fantasier om hva min sønn måtte foreta seg seksuelt med middelaldrene menn. Hva du har av bilder i hodet ditt, må du klare å holde der, og ikke belemre meg og de andre med dem. Det er upassende og støtende, og under en hver omstendighet blottet for folkeskikk.
    Hvorfor skal rettferdighet kun gjelde de du ser på som de svakeste i en sak?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    fjellvåk skrev:
    Kanskje en litt vel sterk terminologi det der hvis det er mangefullt utviklede sjelsevner du sikter til.
    Blir jeg første mann som runder 100? Hvis jeg legger et bilde til av en knallgod plate jeg kjøpte i dag, kanskje?

Edit: Fuck!

F

fjellvåk

Gjest
    baluba skrev:
    fjellvåk skrev:
    Kanskje en litt vel sterk terminologi det der hvis det er mangefullt utviklede sjelsevner du sikter til.
    Jeg sikter vel egentlig ikke, jeg spør fagmannen.
    Men disse gjerningene som angivelig er utført her krever en nøye planlegging før de settes ut i live så noe er ihvertfall ikke utviklet slik det burde vært. Evnen til å sette seg inn i ofrene sin situasjon er ihvertfall ikke tilstede, men de blir vel ikke sett på som offer og da er vi der vi er...?

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    fjellvåk skrev:
    baluba skrev:
    fjellvåk skrev:
    Jeg sikter vel egentlig ikke, jeg spør fagmannen.
    Men disse gjerningene som angivelig er utført her krever en nøye planlegging før de settes ut i live så noe er ihvertfall ikke utviklet slik det burde vært. Evnen til å sette seg inn i ofrene sin situasjon er ihvertfall ikke tilstede, men de blir vel ikke sett på som offer og da er vi der vi er...?
    Mangelfullt utvilkede sjelsevner er et begrep hentet fra rettspsykiatrien og brukes kun der. Det er ikke mitt spesialfelt, men begrepet dekker en rekke varige tilstander som vil ha betyding for å fastslå gjentakelsesfare og utmåling av forvaring.

Det tilsvarer ikke en entydig psykiatrisk diagnose, men psykisk utviklingshemming av alvorlig grad og en rekke alvorligere personlighetsforstyrrelser (antisosial (tidligere:psykopati), impulsiv/eksplosiv og borderline) vil nok ofte falle inn under dette.

Manglende impulskontroll alene er neppe nok, men vil ofte være ett i et mønster av trekk ved de psykiatriske tilstandene som kalles personlighetforstyrrelser.

Jeg har liten tro på at Birkedal er i denne kategori, men må jo selvsagt legge inn forbehold siden jeg ikke har undersøkt siktede personlig.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.379
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    For å gå tilbake til FrP, så er det slik at FrP som organisasjon ikke har politimyndighet.

Utfra siste oppslag i saken, så ble 15-åringen oppfordret av FrP-ledelsen til å politianmelde saken, hvilket ikke ble gjort før kamerasaken ble offentlig.

Dette er forsåvidt korrekt opptreden, da politi så kan avgjøre om dette dreier seg om et straffbart forhold, og evnt. rettsforfølge det. I så tilfelle, vil en suspensjon av Birkedal være korrekt mens etterforsking og evnt. rettsprosess foregår. Avhengig av hva denne prosessen frambringer, vil det da framgå om Birkedal burde kastes ut eller ikke.

Om slike beskyldninger framsettes mot et medlem av en organisasjon, så må ledelsen i det minste holde et øye med medlemmet, ta opp, og evnt stoppe handlinger som er tvilsomme. Dvs at etter at beskyldninger er framsatt, så konfronteres medlemmet med saken, og gis beskjed om at en skal holde en viss avstand til unge medlemmer i partiet. Viser det seg at vedkommende så holder fast på handlingsmønster som kan være tvetydige, så kan partiledelsen fjerne vedkommende fra sin stilling.

Å kaste ut et medlem etter en (enkeltstående) beskyldning om overgrep, rettet til partiledelsen, blir ikke korrekt, siden FrP som organisasjon ikke har politi- og domsmyndighet. Fornærmede bør oppfordres til å politianmelde (noe som ble gjort) og evnt gis hjelp til å gjøre det (som ikke ble gjort). FrP kan klandres for å ha vært sløv med å hjelpe fornærmede, og de har ihvertfall vært dårlige til å holde øye med Birkedals gjøren og laden i etterkant av de første beskyldningene.

mvh

(Edit: Fankern - ikke side 100 på meg heller...)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Fenalaar skrev:
    For å gå tilbake til FrP, så er det slik at FrP som organisasjon ikke har politimyndighet.

Utfra siste oppslag i saken, så ble 15-åringen oppfordret av FrP-ledelsen til å politianmelde saken, hvilket ikke ble gjort før kamerasaken ble offentlig.

Dette er forsåvidt korrekt opptreden, da politi så kan avgjøre om dette dreier seg om et straffbart forhold, og evnt. rettsforfølge det. I så tilfelle, vil en suspensjon av Birkedal være korrekt mens etterforsking og evnt. rettsprosess foregår. Avhengig av hva denne prosessen frambringer, vil det da framgå om Birkedal burde kastes ut eller ikke.

Om slike beskyldninger framsettes mot et medlem av en organisasjon, så må ledelsen i det minste holde et øye med medlemmet, ta opp, og evnt stoppe handlinger som er tvilsomme. Dvs at etter at beskyldninger er framsatt, så konfronteres medlemmet med saken, og gis beskjed om at en skal holde en viss avstand til unge medlemmer i partiet. Viser det seg at vedkommende så holder fast på handlingsmønster som kan være tvetydige, så kan partiledelsen fjerne vedkommende fra sin stilling.

Å kaste ut et medlem etter en (enkeltstående) beskyldning om overgrep, rettet til partiledelsen, blir ikke korrekt, siden FrP som organisasjon ikke har politi- og domsmyndighet. Fornærmede bør oppfordres til å politianmelde (noe som ble gjort) og evnt gis hjelp til å gjøre det (som ikke ble gjort). FrP kan klandres for å ha vært sløv med å hjelpe fornærmede, og de har ihvertfall vært dårlige til å holde øye med Birkedals gjøren og laden i etterkant av de første beskyldningene.

mvh

(Edit: Fankern - ikke side 100 på meg heller...)
    Hvis det hadde vært en trener for et håndballag som hadde hatt seg med en 15 år gammel jente ville nok de fleste mene at det hade vært upassende for treneren å reise på ferie med andre jenter i samme aldersgruppe og jeg tror også den treneren fort hadde blitt anmeldt.

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Jeg er redd for at alt for hardt kjør mot FRP i denne saken vil medføre en sympatibølge, at Jensen lykkes i sin mediastrategi.

Edit: Side 100!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det norske folks tilbøyelighet til å synes synd på FrP er imponerende. Så, ja, jeg deler den frykten.

Gratulerer med første innlegg på side 100, forresten.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Voksne FrPere burde forstå såpass at det kanskje ikke er like enkelt for en 15åring å stå alene i slik en sak. Ei passer det seg å stille til PK med halvdårlige vitser, moralsk tryne og nygammal fyll innabords. Som ikke det er nok, selvgod sarkastisk fliring i etterkant viser tydelig hvilken holdning som rår.

Frem til gårsdagen hadde sentralstyret all mulighet til å være med i pokerspillet, nå spiller de " to og femti plukk opp" som vi sier i trøndelag.

N

Nifelheim

Gjest
    Leser at enkelte mener at Birkeland må beskyttes.

Det er jo nettopp det han har blitt av toppledelsen siden saken ble tatt opp internt.
    Birkeland har hatt et veldig apparat rundt seg. Det er tydelig at Birkeland er en mann med betydelige ressurser i form av økonomi og nettverk.

En 15-åring har svært lite å stille opp med mot en sånn mann. Skamfølelsen som allerede er der blir mangefordoblet ved at ledelsen feier dette under teppet. Har 15-åringen fortalt dette til nærmeste familie? Har han støttespillere der? Trolig ikke før det nå smalt i media og han oppdaget at han ikke var alene.

Til de som sier at Birkeland er uskyldig, så er han juridisk uskyldig, men hans aksjoner tilsier at han er skyldig som fy. 2 ukers varetekt med brev og besøksforbud. Han trakk seg fra alle verv. Han har blitt tatt med buksene nede og politiet har aller høyst trolig videobevis. Tønsbergsordføreren som ble funnet juridisk uskyldig i eiendomssnusket sitt på Jarslø ble bare suspendert fra sine verv. Birkeland trekker seg fra alle verv + godtar varetekt på strengeste betingelser. Han vet at han har en dårlig sak.

--------------------------

Når det gjelder FrP sin rolle i dette så reagerer folk på dobbeltmoralen, at døra nok en gang slår dem midt i ansiktet.

FrP flagger høyt at overgriperen blir tatt vare på mens offeret seiler sin egen sjø. Stort blått øye.
    FrP flagger høyt store organisasjoner(kirken) skal gå til politiet ved overgrep. Stort blått øye.
    Birkeland flagget at overgripere skal kastreres. Blått øye.
    FrP flagger høyt lov og orden. Blått øye.
    FrP hadde Søviksnes-saken for 10 år siden der Siv Jensen beviselig løy og gråt sine krokodilletårer. Ukulturen er langt fra ryddet opp.

Det stilles krav fra FrP til alle og enhver. Alt for å tekke populismen. Når situasjonene inntreffer i egen leir, inntar FrP rollen til de FrP høyest kritiserer.
    FrP skriker høyt om sanksjoner og reaksjoner,men unnlater selv å reagere.

--------------
    Ville saken blitt like stor i media om dette var en Høyre-mann? AP-mann? SV-mann? Ja, det ville blitt en stor sak. Nei, den ville ikke vært like stor. Grunnen er at disse partiene kan snike seg rundt døra. For FrP er døra 4 mil høy og 2 mil bred og ikke til å unngå.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Snickers-is skrev:
    Det er et underlig og mulig sinnsforvirret spørsmål du kommer med der. Ikke godt å si hva du vil med det.

Det er et kjennetegn ved enhver kultur at man beskytter de svakeste i samfunnet. Det gjelder spesielt barn, eldre og de syke. De skal ha et særskilt vern fordi de i utgangspuntet er utsatte og ekstra sårbare. Mange måler kvaliteten på et samfunn nettopp utfra hvordan samfunnet behandler sine svakeste. Seksuelt misbrukte barn viser seg som regel å være skadet i utgangspunktet, slik at misbruket medfører ytterligere skader. Altså de tilhører de mest sårbare av de svake.

Det er en voldsom ujevnhet i styrkeforholdet mellom den sårbare ungdommen og maktpersonen Trond Birkedal. Denne ujevnheten berettiger at han utsettes for nøye granskning av hvordan han bruker makten han har og at han ikke misbruker posisjonen sin.

Det har vist seg at demokratiet og pressens oppgave har fungert framifrå i denne saken, da en uegnet og farlig mann har blitt stoppet før han har fått mulighet til å skade enda flere barn og ungdommer.

Denne ujevnheten i makt gjør at det i mange situasjoner er det eneste riktige å stille seg på den svakes side, og ta dennes parti. Hvis jeg står i valget mellom å følge den sterke eller den svake i en sak, forsøker jeg alltid så langt det går å støtte den svake, for den har så mye mindre å hjelpe seg med, og fordi det alltid er det etisk rette.

F

fjellvåk

Gjest
    dag1234 skrev:
    Snickers-is skrev:
    Det er et underlig og mulig sinnsforvirret spørsmål du kommer med der. Ikke godt å si hva du vil med det.

Det er et kjennetegn ved enhver kultur at man beskytter de svakeste i samfunnet. Det gjelder spesielt barn, eldre og de syke. De skal ha et særskilt vern fordi de i utgangspuntet er utsatte og ekstra sårbare. Mange måler kvaliteten på et samfunn nettopp utfra hvordan samfunnet behandler sine svakeste. Seksuelt misbrukte barn viser seg som regel å være skadet i utgangspunktet, slik at misbruket medfører ytterligere skader. Altså de tilhører de mest sårbare av de svake.

Det er en voldsom ujevnhet i styrkeforholdet mellom den sårbare ungdommen og maktpersonen Trond Birkedal. Denne ujevnheten berettiger at han utsettes for nøye granskning av hvordan han bruker makten han har og at han ikke misbruker posisjonen sin.

Det har vist seg at demokratiet og pressens oppgave har fungert framifrå i denne saken, da en uegnet og farlig mann har blitt stoppet før han har fått mulighet til å skade enda flere barn og ungdommer.

Denne ujevnheten i makt gjør at det i mange situasjoner er det eneste riktige å stille seg på den svakes side, og ta dennes parti. Hvis jeg står i valget mellom å følge den sterke eller den svake i en sak, forsøker jeg alltid så langt det går å støtte den svake, for den har så mye mindre å hjelpe seg med, og fordi det alltid er det etisk rette.
    Nemlig.

TB får nok en rettferdig dom så rettferdighet gjelder for han også.

FrP har i mange år kjeftet på diverse regjeringer for at de syr puter under armene til forbryteren, at disse blir behandlet bedre enn ofrene og deres pårørene, kan ikke se at de på dette punktet heller lever opp til egne synspunkter.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.513
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Klaskelydene dere hører er diverse svingdører som treffer partiledelsen midt i fjeset.
    - "Den katolske kirke burde anmelde forbryterne!" vs "FrP hverken kan eller vil anmelde i en slik sak, det må være opp til den fornærmede part"
    - "Vi må ta hensyn til offeret, ikke forbryterne!" vs "Vi håper inderlig at det ikke er noe hold i disse ryktene, for det kan bli ubehagelig for partiet hvis dette kommer i avisene."
    - "Kastrér seksualforbrytere!" vs "Nå må vi ta det med ro her og huske at alle er uskyldige inntil de er dømt og dessuten risikerer vi å leggealtforstortpresspåenkeltmennesketoghuskToreTønneogalterpressensfeil"

Klask, klask og klask.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    879
    Hurra! Tråden har blitt 100 sider lang! Må den leve lenge!

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.314
    Sted
    Østfold
    dag1234 skrev:
    Snickers-is skrev:

Dersom du egenhendig utvider tiltalen mot en person fordi du ikke liker trynet på ham, hvem er det da du beskytter?

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Snickers-is skrev:
    dag1234 skrev:
    Snickers-is skrev:

Dersom du egenhendig utvider tiltalen mot en person fordi du ikke liker trynet på ham, hvem er det da du beskytter?
    Hmm. Dette spørsmålet føyer seg inn i rekken av underligheter fra din side.

Hmm. Kanskje du skal stille det spørsmålet ditt til en jurist, det kan være du får hjelpen du trenger der. Ikke godt å vite. Det er tydelig at du har noe på hjertet, men ikke godt å si hva du vil frem til.

F

fjellvåk

Gjest
    Gubra skrev:
    I tilfelle noen skulle falle for fristelsen til å forhåndsdømme her i tråden:

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7565347

Men det er det vel ingen som gjør............
    Kan ikke se at noen har forhåndsdømt noen her i denne tråden, vi forholder oss bare til hva vedkommende har tilstått og akseptert.

Pressen mister alltid hodet, ingenting nytt der.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.314
    Sted
    Østfold
    dag1234 skrev:
    Snickers-is skrev:
    Hmm. Dette spørsmålet føyer seg inn i rekken av underligheter fra din side.

Hmm. Kanskje du skal stille det spørsmålet ditt til en jurist, det kan være du får hjelpen du trenger der. Ikke godt å vite. Det er tydelig at du har noe på hjertet, men ikke godt å si hva du vil frem til.
    Ja, du har selvsagt rett. Det at du mener man, basert på et rykte, bør avsette hvem som helst i høyere samfunnsposisjoner, i hvertfall om de tilhører FRP, og det at du, basert på at Birkedal faktisk er siktet for å ha hatt sex med en 15 år gammel gutt (noe han har nektet for, ergo så vet du ikke en gang om det er hold i siktelsen), klarte å komme til den konklusjonen at jeg er pedofil, det har selvsagt ikke noe å gjøre med din evne til å skille virkeligheten fra din frie fantasi.

Mine svar til deg handler om din holdning i saken. Dine forsøk på påtatt undring (som selvsagt ikke en sjel tror på) ville tatt seg bedre ut om de kom fra meg ift dine innlegg, det er du som bringer inn barns følgeskader av voldtekt som svar på hvorfor man ikke skal gi mannen en rettferdig dom.

Forøvrig har du juristen din her: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7565347 (Takk Gubra!)

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.314
    Sted
    Østfold
    fjellvåk skrev:
    Gubra skrev:
    I tilfelle noen skulle falle for fristelsen til å forhåndsdømme her i tråden:

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7565347

Men det er det vel ingen som gjør............
    Kan ikke se at noen har forhåndsdømt noen her i denne tråden, vi forholder oss bare til hva vedkommende har tilstått og akseptert.

Pressen mister alltid hodet, ingenting nytt der.
    Så du har ikke sett at det er en rekke personer her som beskylder mannen for voldtekt og underbygger det med at det er noe de vet med sikkerhet?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn