fjellvåk skrev:
vredensgnag skrev:
Om jeg kan tillate meg en nyanse i Dags reflekterte innlegg. Det er ikke "et partis soleklare plikt" å legge seg opp i medlemmers seksuelle preferanser.
Men når partiledelsen er blitt varslet om utuktig omgang og press begått av en i partiledelsen, og disse handlingene i tillegg er skjedd mot barn, så har den øvrige partiledelsen en plikt til å agere - i stedet har man holdt en beskyttende hånd over Birkedal, slik Vatikanet beskytter sine overgriperprester og -biskoper.
Tankevekkende hul moral.
Hvis jeg forstår deg riktig så mener du at partiet skal agere når det egentlig er for sent. Hva kan man gjøre før det er for sent? I idrettslagene må man vise vandelsattest fra politiet for å få være trener/leder for mindreårige, jeg vet ikke hvordan det er i speideren, kor o.l. men i politikken kan gudoghvermann fra et moderparti stille på ungdomsmøter i påskudd av å holde en tale eller noe mens man sonderer terrenget i baren o.l. etterpå. Jeg ser faktisk ikke forskjellen mellom det å være leder for ungdom i et idrettslag eller i politikken. Denne regelen var noe som kom etter noen overgrepsaker i idrettslagene, hva med noe lignende i politikken? Det er ikke vanskelig for en potensiel overgriper å få seg et verv i et politisk parti.
Synes det er et interessant forslag, men kanskje vanskelig juss her. Og det er svakheter ved å avkreve vandlesattest, først og fremst at den viser kun saker i fortid som er registrert hos politiet. En vandlesattest sier ingenting om hva en fremtidig vil kunne komme til å foreta seg.
I Birkedal-saken ville det jo ikke ha hjulpet, siden han ikke enda var tatt for noe. Men å sette han rett ved godteposen var jo selvsagt å utsette ham for større fristelser enn hans svake karakter mestret, kan det virke som. Det er ikke lett å avdekke slike overgripertendenser hvis den det gjelder aktivt går inn for å skjule det.
I noen fengsler, bl a Bergen Kretsfengsel, er det et ganske godt behandlingsprogram for innsatte med overgrepsdommer. Det kunne jo være det er noe for Birkedal. Hvis han blir domfelt, da.
Det er ofte tungt å beviseføre overgrepssaker som er flere år gamle. Det blir ord mot ord, men retten vil jo legge vekt på forklaringen til den som er misbrukt. Hvor stor vekt er selvsagt ikke godt å si før eventuell dom foreligger, og frst når den er rettskraftig. Denne Filkeglad vil nok bite godt fra seg i retten, som overgripere ofte gjør, og han vil nok uttømme de mulighetene han har til anke og det som måtte være av juridiske fiksfakserier. Tror jeg.