Pink_Panther skrev:
Voff skrev:
Pink_Panther skrev:
"Nordsjø-turnus" er et kompromiss for å få det beste ut av en ekstrem situasjon og kan/bør ikke overføres til land. En 12 timers turnus vil heller ikke løse problemet med ufrivillig deltid, til det finnes det mange andre løsninger.
En lege har 24 timers vakt og det er noe helt annet enn 24 timer jobb.
Drosjesjåførene har vanligvis "vakter" på 12-18 timer. Og de ferdes i trafikken!
Legene har vel betalt deretter....
Hva har det med saken å gjøre?
Helt enig med Pink. Jeg kunne også sagt hva med meg, som ikke har hatt en fridag utover sykedager og helligdager siden påsken sluttet i 2010? Klager gjør jeg ikke, for jeg har fått dette til. Men hadde jeg hatt flere barn og levd sammen med dem så ville det vært altfor tøft tror jeg. Det er fryktelig enkelt å sitte som enslig med begrensede tidskrav stilt til meg av familiære årsaker å synes at dette er helt greit, men det finnes flere enn meg her i landet.
Tilfeldigvis hørte jeg storkanonen forsvare dette utspillet (som vel må sees på som FrP-politikk nå) sammen med min far (sjømann og oljearbeider hele sitt yrkesaktive liv som endte med normal pensjonering. Hans umiddelbare reaksjon var at nordsjøturnus ikke hører til på land. De "brakkene"/soverommene Hagen mener er aktuelle er garantert ikke sammenlignbare med boforholdene på Ekofisk etc. Daglige sysler som klesvask, sengetøyskift/vask, gulvvask, handling, matlaging og alt annet er det forskånt for offshore.
Resultatet blir at barnefamiliene lider hvis ikke en familie tar seg råd til en inntekt. Med to foreldre (eller aleneforelder) med en slik jobbrytme vil det selvsagt gå utover variasjon i god, hjemmelaget og næringsrik mat til barna. Renhold og at det der er kanskje blåbær i forhold til det kostholdet barn vil kunne lære av det, og ikke minst uregelmessigheten i familiemiddagene. I oppveksten formes faktisk mye av vår fremtidige helse gjennom måltidene og kulturen rundt den.
Går vi tilbake til et samfunn med en hjemmeforelder så vil et slik system være greit. Å innbille seg at dette er skapt for at det skal være frivillig fleksibilitet for arbeidstakerne er enten en illusjon eller løgn. Jeg kjenner til folk som jobber i seriøse små og mellomstore bedrifter som ikke har våget å for eksempel be om pappa-permisjon. Dette er en rettighet som finnes, hva så med rettigheter som er "frivillige". Det finnes flust av firmaer som vil utnytte dette til det fulle, for de har en stab som ikke våger å stille spørsmålstegn og stille krav. Arbeidsrettssaker er alltid en mulighet, men disse lovene er til for at vi skal slippe et system der folk må gripe til dramatiske midler når arbeidsgiveren forsøker å presse dem til noe de ikke ønsker. Allerede er det for mange firmaer som presser arbeidstakere til å gå på kompromiss med akkurat disse forholdene, og som ikke våger å si i fra. Det vil bli mye verre når det halvveis legaliseres.
Alle er ikke like tøffe i trynet som oss, og vi har jo strengt tatt ikke bevist annet enn å være papirtigre på et nettforum. Selv jeg kvier meg i noen tilfeller å sette grenser, selv om jeg står på mitt når det trengs. Og - det var mye greiere de årene jeg var hovedtillitsvalgt i en mellomstor bedrift. Skal mer legges opp til individuelle avtaler så er det i alle fall ikke arbeidsgiverne som kommer ut av det med tap.