Fra bmw til porsche

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
968
Torget vurderinger
7
Har i det siste fått litt blod på tann med tanke på å bytte ut bmw`n til fordel for en porsche.. Hva kan jeg forvente i forhold til pris på servicer, kjøring på vinterføre, langkjøring og daglig bruk. Forsikring og modeller i prissegmentet 150 000 +/-?

ps. singel og 23 år! 8)
 
R

Rojoh

Gjest
Kanskje sjekke ut pris på forsikring også?

Mvh. Johan
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.559
Antall liker
1.183
Sikker på du ikke har lyst på en Integrale istedet? ;)



En pen 16V bør være innenfor budsjett, forsikringen er ikke gal heller :)
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
968
Torget vurderinger
7
Selvfølgelig er det en drømmebil det òg, men må nok kunne skru litt for å ha en slik..

Hvordan er det med skruing på en porsche tru?
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Hei

Før du i det hel tatt finner deg et objekt, sjekk ut om du i det hele tatt får forsikret bilen, Porscher er temmelig rødmerket i de fleste selskaper.
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
MaHa skrev:
Hei

Før du i det hel tatt finner deg et objekt, sjekk ut om du i det hele tatt får forsikret bilen, Porscher er temmelig rødmerket i de fleste selskaper.
er man under 25 år hjelper det sikkert heller ikke så mye på.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
montesi skrev:
Har i det siste fått litt blod på tann med tanke på å bytte ut bmw`n til fordel for en porsche.. Hva kan jeg forvente i forhold til pris på servicer, kjøring på vinterføre, langkjøring og daglig bruk. Forsikring og modeller i prissegmentet 150 000 +/-?

ps. singel og 23 år! 8)
For 150K er vel det du får ganske "lurvete". Er du heldig kan finne en 944 som er tatt godt vare på og kanskje til og med restaurert.

Ingen problem å få tak på en gammel 911 SC eller 928 (alt etter smak), men vær klar over at du bør til enhver tid ha 20K på konto klar til å brukes for å holde bilen rullende. Det sier seg selv at de som har eller har hatt slik bil, ikke har intensjon om å kjøre i krabbefeltet. Dette er kjørt hardt, og krever vedlikehold i henhold til dette.

Hadde for en del år siden en Porsche som jeg endte opp med å totalrestaurere siden jeg ble lei av å ikke kunne stole på bilen.
Det ble en riktig kostbar affære, og når jeg var ferdig var jeg så lei av skuffelser og overraskelser at jeg solgte bilen!

I prisklassen du nevner kan det være relevant å skaffe seg et restaureringsobjekt spm bil #2 eller 3, men har du +/- 150K til disp, så er det etter min mening idioti å skaffe en slik som bruksbil!

Ikke fordi Porsche har laget dårlige biler, men fordi en bil som har blitt/blir kjørt hart, krever tilsvarende vedlikehold!
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
montesi skrev:
Selvfølgelig er det en drømmebil det òg, men må nok kunne skru litt for å ha en slik..
Hvordan er det med skruing på en porsche tru?
Jeg har levd med en integrale (riktignok en dedra, men mekanisk nesten helt lik) som normal bruksbil i 6 år nå. Har hatt veldig lite trøbbel, kun vanlige slitedeler.
Tror ikke du kan regne med noe mindre skruing på en Porsche i den prisklassen, antagelig tvert om. Og deleprisene til Porsche er nok adskillig høyere også.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Autotuning i Råde (Østfold) www.autotuning.no er det beste stedet å forhøre seg om brukt Porsche. Dessuten er de behjelplige med brukte deler om det kniper.

Jeg hadde en bruksbil ved siden av den gamle Porsche'n. Uten den hadde jeg vært mye fotgjenger mens jeg hadde den.

Skruing.....joda det går fint an å skru f.eks 911. Men for å sitere en dyktig Porsche-mekaniker som jeg brukte mye:
"På en <Volvo kan du slenge delene sammen, tighte noen bolter og kjøre avgårde -
På en Porsche må det måles på plass, ellers kommer du ikke mange kilometer for alt raser sammen igjen!


Hvorfor så negativ?
Jeg har gjort det du har i tankene - kjøpte gammel Porsche som eneste bil - det fungerte ikke!

Multipliser budsjettet ditt med 3, og du får noe du kan stole på om du server den et par ganger i året!
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
968
Torget vurderinger
7
Takk for svar.. Tittet litt på biler i 250+ klassen, og da begynner vi å snakke ganske flotte biler fra rundt 90`, men det er jo som dere sier en risk å selge unna den trofaste bmw`n til fordel for en porsche eller italiener.

Bilen min er daglig i bruk, og kjører omtrent 25 000 i året, så det er en fordel om den henger i sammen..

Skal gå litt inn i tenkeboksen. Lancia integrale til 220 000 er jo også en drøm, men motoren er vel milevis fra rekkesekseren i 5`ern min 8)
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.559
Antall liker
1.183
Jeg har en Integrale som har gått helt prikkfritt i over 6 mnd (har ikke hatt den lenger), det eneste jeg har blitt nødt til å gjøre er å skifte olje og filter med gode, tette intervaller, feste et vindusviskerklips og erstatte en bremseslange som verkstedet gjorde kål på når de skulle ta 4-hjuls kontroll (ikke spør meg hvordan de fikk det til).

Nøkkelen er å finne et eksemplar som har blitt godt tatt vare på. Drivverk og motor er solide saker, men som med så mye annet varer det ikke spesielt lenge om det vanskjøttes...

Min skulle teoretisk sett vært lagt ut for salg i vår, men... jeg fikser det simpelthen ikke :-\
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Porsche er ikke for "mannen i gata" når det gjelder delepriser ihvertfall :eek: Jeg kjøpte en 91` 911 964 i 2002, og alt jeg hadde kommet over av info sa at disse bilene nærmest var skuddsikre, når det kom til kvalitet og driftsikkerhet.. Min erfaring ble det motsatte, selv om jeg kjente en på delelageret som ga meg gode rabatter, hjalp det lite. Ikke betalte jeg noe for skruing heller, da en nær venn er biltrimmer. Ble tilslutt helt nervevrak av å gå å vente på neste ting som ville dukke opp ::) Hos Porsche skulle de ha ca 13 000; for en liten tannrem mellom fordelerne, og da måtte man gi fordelerne i innbytte for å få brukte overhalte fordelere tilbake. Denne reima kostet 7,5 nok hos en reimprodusent, og det var intet galt med fordelerne etter at reima ble byttet! Forsikringa er ikke akkurat billig heller... Lite moro pr.krone er min konklusjon, jeg byttet inn min i en japse med turbo og bakhjulstrekk og angrer ikke på det :)
 
T

theStig

Gjest
Jeg kjører en 91-modell 944 S2 som bruksbil nå. Ok.. deler koster litt, men ikke værre enn BMW eller Benz. Det er klart at en Corolla er mye rimeligere i drift enn en Porsche, men so what? Dessuten er service overkommelig på de fleste Porscher, og bensinforbruket på 944 er godt under literen. Skal du opp til en 911 elller 928 må du påregne mye høyere driftskostnader. Oljeskift på en luftkjølt 911 er ikke gratis, og deler er også dyrere enn på 944. 928 er kostnadsmessig som å ha en Ferrari omtrent, så glem det som bruksbil.

Jeg har ikke kaskoforsikring på min 944, og betaler 2000 kr året bare...
 

Ste-Reo.

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.07.2006
Innlegg
82
Antall liker
0
Skal du kjøpe noe sånt så kjøper du for å få oppmerksomhet. Porsche er det mange av... Integralen derimot!!! Fy Flate for en bil! Den er rett og slett sinsykt rå!! Service må du påberegne uansett, og at du kommer til å bruke penger på deler er garantert om du kjøper porsche eller Intergralen. Holdt på for et par år siden å kjøpe en strøken 89 mod Maserati biturbo (Også en ganske rå bil i samme sjanger som intergralen, bare litt sjeldnere) men slo vekk tanken da jeg fikk vite at hovedservice måtte skje i Italia og kostet nærmere 50-70000,- NOK. Kjører nå Volvo V70, og kona er fornøyd... :)
 

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Innlegg
215
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Focalmann skrev:
jeg byttet inn min i en japse med turbo og bakhjulstrekk og angrer ikke på det :)
Det er som det meste annet. Har man lyst på noe fint må man betale for det..

Til trådstarter: Enten går du for drømmen. Finn et fint eksemplar og oppfyll drømmen. Ja, det kommer sikkert til å koste. Men da har du hvertfall gjort det. Angre får du gjøre siden!

Nå sitter jeg her med unge og leilighet og har aldri hatt Porsche (ennå). Nå må jeg vente enda minst 10 år. Istedenfor sitter jeg og koser meg med 'Porschen' hver gang jeg spinner en CD-plate. Her har (en av) min(e) drøm(mer) gått i oppfyllelse.
For noen heter den Integrale, for andre Porsche. Men jeg er sikker på at jeg har minst like mye glede av anlegget. Frem til jeg får råd til begge deler er dette nok for meg. Fylle opp garasjen kan jeg gjøre når jeg blir gammel og ikke hører lenger.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.782
Antall liker
5.195
Sted
Nøtterøy
Hei!
Jeg har selv en Porsche, en 911 Carrera 84mod. Ja, det koster å ha en Porsche. Betaler 6700 i året for full kasko med 75% bonus gjennom If. Egentlig ikke ille. Det er vel kun If som gjelder når vi snakker om Porsche. Videre så er det vel omtrent det samme i service utgifter i året. Det går med 13 liter motorolje ved hver service. Motorolje anbefales å bytte hvert år. Og så tillegg hvis du kanskje må bytte girolje og bremseveske. Min bil har blitt meget pent behandlet opp gjennom årene. Forrige eier overhalte bl.a både girkasse og motor. Ca 30000 for overhaling av girkasse, og ca 50000 for motoroverhaling.

Men så til det positive. Det gir en utrolig feeling å kjøre Porsche, svært lite kan sammenlignes med det. ;D Min bil har motortuning og ca 250 ærlige hk, rustfritt sportseksos, sportsunderstell, ventilerte skiver.
Meld deg inn i Porsche Club Norge, der får du hjelp og veiledning hvis det skulle dukke opp problemer. Og kjøp en Porsche workshop manual som du kan lese litt i. Er ingen bilmekaniker selv, men er vant til å skru, så mye kan du gjøre selv.
Min anbefaling er at du legger så mye penger i bil som du har råd til for å få en som er så bra som mulig. En 3,2 liter Carrera 84-89 som jeg har går for å være en av de mest driftssikre Porschene som er blitt produsert.
Dem kan du få for rundt 180 og oppover. Og ikke la deg blende av kule felger og styling, men få tatt en grundig sjekk hos f.eks Autotuning i Råde.
Jeg har en bil til som jeg bruker til daglig og om vinteren.

Her er en link til en kjøpsguide:http://www.porsche-club-norge.no/modelguide/911.php
Legger også ved et bilde av "gullet". Lykke til! ;)
 

Vedlegg

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
911 er en fantastisk bil, mange likker ikke "boblefølelsen" med stående pedaler og relativt smal coupè men selv jeg som er litt bred sitter som en konge i en gammel 911. Litt fortumlet i hodet i dag da jeg toget til Gardermoen i går og hentet kameraten min sin 1980 modell SC som har vært på verksted der etter et drivaksel uhell på slalom-cup. (Ikke bilens feil, eieren er dessuten fornøyd da han fikk bestetid på gatedekk) Fortumlet pga effektanleggets enorme omfangsrike klang! Men samtidig beruset av glede etter å ha tilbrakt to ig en halv time på delvis lite traffikerte veier.
Det jeg synes er så heftig med 911 er styreresponsen. Rattet lever i fingrene på en måte som ikke er plagsom men fantastisk kommunikativ. Gassresponsen (ihvertfall på denne bilen) er eksplosiv og merittlisten i går ble en Jaguar XK8 supercharged og en Ducati 916 som begge skjønner at dette er ikke noe å kødde med.

Nå skal det sies at det ikke er en 204hk 3,0 i denne da.......

Når det gjelder å bruke 911 som bruksbil må du nok doble budsjettet og se på en 964 c2 eller c4 (fin vinterbil) som er "uskrudd". Finnes endel importerte biler fra Sveits, ofte pent behandlet med lav km. 993 er drømen min men uansett hvor snill jeg er i år eller neste år får jeg ikke en slik til jul......
 

Vedlegg

T

theStig

Gjest
911 C4'ene er faktisk helt rå på vinterføre, og knuser de fleste 4WD SUV'er i motbakkene. 964 og nyere er deilige biler, hvis du har råd....
 

toonz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2004
Innlegg
180
Antall liker
20
Torget vurderinger
6
Jeg er enig - Porsche 911 er fantastisk morsom å kjøre. Det samme er Lancia Integrale. Jeg var faktisk i Syd-Frankrike i '92 på verdenslanseringen av årets Integralemodell. Når vi kom til hotellet stod det 60 Integraler i pastellfarger utenfor. Vi fikk vite av italienerene at dagen etter når vi skulle ut å kjøre var det visst ingen trafikkkontroller i området;) Det var sinnsykt morsomt.

Men - et stort men. Hvis du skal kjøre 25000 km i året - kjør heller BMW. Ved daglig og normal kjøring blir både 911 og Intergrale slitsomme å kjøre sammenlignet med en BMW.

Det er i hvertfall min erfaring, og for guds skyld hold deg langt unna Masarati Biturbo.

Hilsen ex. motorjournalist
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.140
Antall liker
8.769
Torget vurderinger
1
epi skrev:
Sikker på du ikke har lyst på en Integrale istedet? ;)



En pen 16V bør være innenfor budsjett, forsikringen er ikke gal heller :)
Skikkelig rævva å bytte dynamoen på den: må jo inn ved høyre forhjul for å komme til (sjelden man må skifte den da).
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
968
Torget vurderinger
7
Jeg er på nippet til å gå for en integrale nå da:)

Har ei boble som jeg kan kjøre ved siden av.. hehe. Slik at det ikke går på for mange mil på grale`n.

Hvis man kjører en sportsbil pent, så burde det vel hjelpe godt på serviceintervallene eller?
 

Ste-Reo.

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.07.2006
Innlegg
82
Antall liker
0
!! Her hos meg ser jeg Porsche hver dag, da "rånerne" tydeligvis har begynt å få råd. Integralen har jeg sett 2 ganger i forbindelse med bilutstilling... :)
 
T

theStig

Gjest
Nabo'n min hadde en svart Integrale. Den var aldri helt i orden, og den ene gangen han fikk kjørt den så krasja han den... synd det.

Så en på Vålerbana en gang også, gikk styggbra på våt bane gitt.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.782
Antall liker
5.195
Sted
Nøtterøy
Liker også Integralen. Bare synd at det er en del tekniske problemer med den i tillegg til at det er en skikkelig "rustbørse". Porsche derrimot som har vært min favorittbil siden jeg var liten gutt begynte med galvanisering allerede i 75. Prøver ikke å skape en debatt om hva som er best og dårligst her. Bare fint at hver og en har sin favoritt bil. Har en kompis som har tre "italienere". Og, vi er venner for det. ;D
 
P

Parelius

Gjest
Var ikke Lancia kommet over "rustkatastrofen" som herjet på åttitallet, i 92/94? Jeg hadde en Prisma fra 87? som rustet bort bare jeg la blikket på den. Deltaen jeg har nå (nouvo) fra -94 (bare en 2-liters sugemotor) er problemfri (relativt) mht. rustproblematikk. De siste Int. Evoluzione; er de like ille som rustkatastrofebilene på åttitallet?

Ny modell?: http://www.infomotori.co.uk/a_ENG_20759_3.html

 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.559
Antall liker
1.183
bjornh: ikke tro alt du ser på Wheeler Dealers ;)

Andy: jeg er såklart partisk ettersom jeg eier en Integrale, men rustbørse? Joda, Integraler ruster de også, i likhet med mange andre biler. Men bilen forsvinner ikke akkurat i løpet av en uke om man parkerer den på vått gress ;) Jeg har hørt mye underlig om Integraler, men kan ikke si å ha opplevd noe av det selv. Og nå har min trillet ca. 171.000 km...

Folk flest vil jo gjerne ha det til at Fiat er skjøre saker, men Puntoen min fra -94 runder 300.000 km om ikke lenge, og jaggu har ikke den også gått som ei klokke... ;)




Fra vinteren 2005. Selv brukte jeg den hele sist vinter, og den har ennå ikke rustet bort!:eek: Nye EVO-lykter er forresten på vei fra Tyskland 8)



Skikkelige fortøyninger må til...
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.782
Antall liker
5.195
Sted
Nøtterøy
Tøft fartsbilde av en stilig bil epi. Beklager sterkt hvis jeg er dårlig oppdatert. :p Har nemlig en bekjent som driver en del med rustsveising som uttalte dette med rustproblemer på Integralen. Italienerne har sikkert lært etter hvert dem også.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Fikk nettopp kjeft av avkommet for at jeg ikke kjøpte en Integrale jeg fikk tilbud om billig her for noen år tilbake. Rallybil som ved en miss var blitt registrert i Sverige som SAAB 600. Det sto i alle dokumentene, så den ville faktisk ikke blitt så dyr å importere. Men jeg hadde ikke peiling på hva det egentlig var kompisen tilbød meg å kjøpe. :p slik kan det jo gå men junior var sår og vonbråten !! ::) ;D
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.985
Antall liker
13.408
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
jeg hadde en integrale med 220hk og det var dritgøy helt til den ble stjålet og ødelagt for 220.000,- ,reparert for på nytt å bli stjålet.en drøm å kjøre på vinterføre til hemsedal hver helg.
men den var laaangt ifra så morsom som min turbo 2 med 210hk i!
IMO
mvh
 

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Innlegg
634
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
Blir du "gira" på 911, kommer kanskje HIFI-en i 2. rekke!! Jeg har hatt to på like mange år. Kjøpte en original 911 turbo i høst. Åhhhh,- gleder meg til våren (får kose meg med HIFI i mellomtiden). Forsikring= dyrt. Vinterbil; aldri i livet. Har en Mazda 323 med helårsdekk.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Frode skrev:
hifiguru skrev:
Turbo 2? snakker vi CX plutselig?

Renault 5 kanskje?

Frode



UUUUUU, den var lite pen, men klassiker og sikkert dritkul å kjøre. Renault har lagd endel radikale biler men få vi ser her i Norge. Selv den anonyme Clio har jo kommet i en rekke grisete varianter. 16V, Williams, 182, 220 etc.

Denne R5T2 var litt frekk da....




Men det er fortsatt ikke 911.............
 

Vedlegg

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.333
Antall liker
3.873
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Denne står i faderns garasje. Finfin helårsbil. :)

 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
åååååååååååååååååååååååååååååååååå :eek: :eek: :eek: :eek: vakkert........
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
968
Torget vurderinger
7
Heisann.. Måtte grave grundig for å finne igjen denne tråden:)

Har fortsatt bmw`n, men har begynt å få øya opp for 968! 911 blir for dyrt å kjøre, så da får det heller bli en folke-porsche..

Ser ut til at det blir en firmabil med tiden også.. Åpner seg muligheter da 8)

Syns ikke denne står så veldig mye tilbake for en 911 utseendemessig..

 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
montesi skrev:
Heisann.. Måtte grave grundig for å finne igjen denne tråden:)

Har fortsatt bmw`n, men har begynt å få øya opp for 968! 911 blir for dyrt å kjøre, så da får det heller bli en folke-porsche..

Ser ut til at det blir en firmabil med tiden også.. Åpner seg muligheter da 8)

Syns ikke denne står så veldig mye tilbake for en 911 utseendemessig..

Enig, 968 er en tøff bil med deilig 3-liter og masse dreiemoment. Henger bra på veien også med transaksel og tilnæmet perfekt vektfordeling.
 
Topp Bunn