Hei
@ogla. Ut fra det siste innlegget, en rask skumming av tråden, samt det faktum at du spør meg om råd utenfor det åpne forumet så konkluderer jeg med at du sliter litt med å få bassen integrert skikkelig, du føler ikke helt at du ser veien til målet, og trenger samtidig kanskje å vite litt om fysikken, muligens for nattesøvnens skyld? Korriger meg om jeg feiltolker situasjonen.
Men basert på denne antakelsen tenker jeg primært tre ting:
1. De rådene jeg og andre kan gi til løsning er trolig lite verdt før vi har vært i rommet ditt og både lyttet og målt. Alt annet blir i litt for stor grad gjetting.
Du bør med andre ord få besøk av noen som kan analysere problemet systematisk.
2. Impulsresponsen blir påvirket av forsinkelse i bassen, men om du får delefilteret til å gå opp er en forsinkelse på en fraksjon av en bølgelengde noe vi sjelden reagerer særlig på. Ved 100Hz snakker vi 3,4 meter, så alt innenfor 1/4 av dette bør være en svært liten bekymring sammenliknet med integreringen i rommet.
Noen vil sikkert raskt innvende at "dette har jeg hørt stor forskjell på selv". Vel, har de gjennomført et slikt eksperiment der frekvensresponsen er den samme? Jeg har. Til til og med en blindtest på en som var 100% sikker på at han hørte en betydelig forskjellen. Oppsettet ble gjort i en dsp der lyden ble forsinket med en hel signalperiode over 200Hz (grunnet en akustisk forsinkelse under 200 i det aktuelle oppsettet). Vi var bortimot sjanseløse på å høre forskjell, og vi prøvde virkelig.
3: Asymmetrisk er greit, men husk at vi lytter til bass med kroppen. Den er i blant overraskende god på å retningsbestemme bass. Ikke bli overrasket om du får en sterk fornemmelse av om det er en sub på ene siden. Men en på hver side, langt ute på sidene, eller til og med bak er normalt ikke noe problem. Heller ikke på siden om du ikke klarer å lokalisere den. Som regel er den lettest å lokalisere om avstanden er kort. Men du bør ha omtrent samme avstand til begge subene om du ikke har dsp med delay så du kan kompensere.