Direct sound | 190,00 cm | |
Reflected b w | 330,00 cm | |
Cancellation | 140,00 cm | 123,21 Hz |
Glemte at du hadde XTZenenJeg har prøvd å justere fasen i forhold til best bassrespons men ikke ift. kanselleringen på 100Hz.
Fasen er satt til 180 grader, tror nesten den må være slik da alle elementene står på linje i front.
Kan hende det er litt mere tricky å treffe med ripole basser som er annerledes plassert?
EDIT: Jeg ser du skrev DSP, oppfattet det i farten som XTZ. bruker ikke DSPèn jeg har liggende.Har du prøvd å skru fase på DSP en?
Kan hende du får noen kanseleringer (om subben og mellomtonene ikke spiller helt i fase)
På mine hadde det ganske mye å si spes i delefrekvensen.
Per
Xtzèn funker denGlemte at du hadde XTZenenJeg har prøvd å justere fasen i forhold til best bassrespons men ikke ift. kanselleringen på 100Hz.
Fasen er satt til 180 grader, tror nesten den må være slik da alle elementene står på linje i front.
Kan hende det er litt mere tricky å treffe med ripole basser som er annerledes plassert?
EDIT: Jeg ser du skrev DSP, oppfattet det i farten som XTZ. bruker ikke DSPèn jeg har liggende.Har du prøvd å skru fase på DSP en?
Kan hende du får noen kanseleringer (om subben og mellomtonene ikke spiller helt i fase)
På mine hadde det ganske mye å si spes i delefrekvensen.
Per
funker greit ennå?
På ditt oppsett med trykkammersubber der membranen står omtrent på linje med bredbåndselementene burde fasen være lik på alle elementene.
Men min erfaring er at det beste er bare å teste, jeg fikk endel dipp i delefrekvensen når fasen var feil.
Målet med REW med fasen på 0 , 90 og 180 grader, det ga en god del forsjell og jeg valgte den instillingen som ga mest bass.
En enkel test jeg utførte var å sette på en 100hz tone ganske høyt, med både topp og bunn igang,
så sjekket jeg med en lydmåler mens jeg skrudde på fasen.
Valgte den instillingen som ga høyest lydtrykk.
Nå blir det jo litt feil siden jeg har ripol basser men jeg har ikke topp og bunn på linje, jeg har toppene helt tilbake og etter mine beregninger så skal den fysiske avstanden mellom elementene være lik på alle elementene.
Sikkert heeelt feil å flytte bak toppene men det funker hos meg.
Se forøvrig mine innstillinger (kjapt dårlig mobilbilde)
Fasen havnet altså på 90grader....
Skal se om jeg kan finne vannfall senere.
Vis vedlegget 300475
Vis vedlegget 300476
Flott, da vet jeg hvordan jobbe med målingene!Når det kommer til GD grafene, så viser den at du har mye combfiltering og at du har noe trøbbel med området opp til 1000hz. Her ser du ville frekvenser og når de ankommer i tid.
Den bør være så rett som mulig.
Hadde jeg vært deg så ville jeg prøvd meg frem med tykkere demping på sideveggene gulvet og tak. Siden du sitter såpass nærmere bakvegg så burde du absolutt prøvd med tykkere dempinh der også. Det mange glemmer når de setter på plass absorbenter er bredden og høyden på de. Skal du ned mot 150hz så må de være store nok. Ikke bare dybden som teller inn da.
Om du har noe rockwool liggende prøv med det på gulv, sidevegger og bakvegg. Om du treffer riktig plass ser du på impulse grafen. Om den tar langt nok ned ser du på gd grafen.
Når du demper med tykkere plater så skal det mer til for at rommet føles dempet ut. Fordi de da demper mye er mer bredbåndet.
Mitt rom har mye demping i midten, lite fremme og litt på bakvegg. Man kan som du vet tjune rommet slik man ønsker.
Husk på at dette ikke er fort gjort. Det vil ta tid, mye tid. Men belønningen er stor.
Men det ser altså ikke så ille ut, og bruk øra like mye som målinger, det kan jo hende at du ikke hører det som målingene viser.
Varsågod. Jag hoppas att informationen kommer till nytta for någon.Takk for linkene Suomela, det var et riktig bra verktøy som mange her på forumet kan ha stor nytte av!
Jeg sjekket nettopp med samme tykkelse og avstander i forhold til rockfon industrial som har en langt høyere vekt og motstand.
For meg ser det ut som om flexi-A platen kommer bedre ut og demper 80% av lydbølgen ved 125 Hz, noe som høres ut som 'godt nok' i
forhold til plass og pris. Men jeg er ikke sikker på om jeg forstår det hele.. 125Hz har jo en bølgelengde på 2,74 meter, vil det da si at det trengs 1,37 meter med egnet absorbent mot vegg for eksempel for å dempe 100%?..
Dette var jo et kjempebra innlegg.Hej ogla
Om du önskar simulera utfall for olika material/tykkelse i porösa absorbenter, använd uppgifter om 'air flow resistivity' (luftflödesmotstånd) ur denna tråd och modellera i denna kalkylator. Använd Porous model 'Komatsu ( 2008 )'. Här kan du se resultat for Rockwool Flexi A Plate (~9000 Pa.s/m2) 200mm Porous Absorbent, 50mm Air, Rigid backing med Angle of incidence (degrees) 0. Husk att 150 cm motsvarar våglängd for 230 Hz.
Ett alternativ som jag skissat på till bekanta baserat på Ikea är:
-bakvägg
Ikea Ivar hyllsystem, 224x30x226 cm (5 sektioner, bredd ~45 cm, 3 hyllplan) stuffad med Isover Piano C450 70 mm.
-framvägg/hörn
Ikea Ivar hörnmoduler, 76x76x50x226 cm (djup midpoint ~90cm, 3 hyllplan) fyllda med Isover Piano.
Glasullen stöttas med "orchard bird netting" och konstruktionerna kläs med lämpligt tyg. Skulle dessa suga för mycket HF kan öppna ytor begränsas med ex vis 3,2mm board (Masonite).
Om det är greit och dempe bakveggen med denna typ åtgärd bör ställas mot alternativen som står till buds.
/Suomela
Hei,Bruker du spesielle dører, eller er det standard innerdører/ytterdører?
Jeg skal selv ha lytterommet mitt ovenfor garasjen og tenkt på dette med dører , er det virkelig nok med ytterdør med pakninger rundt karmen , Må man betale mye for og få en sikkelig lydtett dør med fingerscanner.Hei,Bruker du spesielle dører, eller er det standard innerdører/ytterdører?
Beklager sent svar, innlegget har gått meg hus forbi..
Jeg bruker 2 stk standard ytterdører og bruker pakninger i karmen. Med begge lukket er lydlekkasje ut ikke et tema.
● (−)3 dB corresponds to a factor of ½ = 0.5, which is 50% of the input power (half the value). |
Why is the bandwidth and the cutoff frequency found at the level of "−3 dB"? Why we always take 3 dB down gain of a filter? Full width at half maximum (FWHM). Answer: That is the point where the energy (power) is fallen to the value ½ or 0.5 = 50 percent of the initial power as energy quantity, that is equivalent to (−)3 dB = 10×log(0.5). A (−)3 dB power drop is a decrease of 50 % to the value of 50 %. There the voltage is fallen to the value of √(½) or 0.7071 = 70.71 percent of the initial voltage as field quantity equivalent to (−)3 dB = 20×log(0.7071). A (−)3 dB voltage drop is a decrease of 29.29 % to the value of 70.71 %. |
Hvordan trekke ned moder med parametrisk EQ finnes det ikke noe enkelt svar på er jeg redd. Du må kontrollmåle etter at filter er satt inn for å se om verdien er riktig.Tilleggsspørsmål
Jeg nevnte såvidt at om man trekker ned en peak med den Q verdien man har kommet frem til iht. eksemplet her, så demper man etter behov.?
Blir det rett eller skal man i det tilfellet attenuere kun med 3 db siden det er det området/båndbredden man har brukt i regnestykket?
Om eksempelvis den 100Hz peaken ønskes attenuert med 10 db må man vel bruke Q som svarer til den aktuelle båndbredden ved det punktet eller?
Edit: i linken står det:
● (−)3 dB corresponds to a factor of ½ = 0.5, which is 50% of the input power (half the value).
Da er det kanskje best å holde seg her da det virker sannsynlig at det er tilstrekkelig?.. er litt usikker enda på håndteringen av mode ved bruk av parametrisk equalizer.