Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    V

vredensgnag

Gjest
    Fidelity gjør vel en grei jobb, innenfor sine forutsetninger, som bl.a. bygger på å promovere produktene som er å få kjøpt i handelen.

Flere faktorer spiller inn om man vil forstå hvorfor det ikke står horn rundt omkring i alle hjem:

1. Kona.
    2. Plasshensyn.
    3. Pris. Bedriftsøkonomisk er det bedre å satse på en konstruksjon som gir god margin og større marked; enn på en som gir snaue marginer og sikter seg inn på et meget lite, men velbeslått, marked. Om man ønsker å produsere volumer.
    4. Transportbetingelser - en standard høyttaler er enkel å transportere og å beskytte under transport.
    5. Installasjonsbetingelser - går man veldig langt opp i pris med standardkonstruksjoner, så kreves det en del innsats under installasjonen. De kommer gjerne i enkelt-komponenter som skal settes sammen - men som regel (90%+) er det snakk om å koble til ht-kabelen: kjør.

(4 og 5 kan naturligvis også gjelde for hornhøyttalere, men når man ser de absolutte "no holds barred" konstruksjonene, så er vi på en annen spillebane.)

Innen alle områder der det omsettes produkter treffes det ofte beslutninger som ikke har noe med kvalitet å gjøre, men som sikter mot å bedre forholdet mellom innsats og uttelling fra produsentens synspunkt.

Når Mr. Wolf skal strekke seg etter det ultimate innen ht-design, så satser han på horn ... det sier da noe. Det gjør også prislappen.

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ultimate frontier anlegg er som regel ikke no man kjøper over disk og faller dermed langt utenfor Fidelity´s nedslagsfelt imo
    de omtaler og tester utstyr som kan kjøpes og bringes med hjem i plug&play stil
    jeg er ikke villig til å kjøpe reklamespots i Fidelity for at de skal komme og høre mtt system
    de er hjertelig velkomne
    de burde sånn sett opprette en avdeling som viste hva som var mulig med litt kompetanse og egeninnsats uanset prinsipp som ligger til grunn
    mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    I stand erected! Sjekk ALE vennetråd, lurer på om jeg har tatt bilder av fasepluggen inni, hvor du kan se det hele. Ellers er de ikke kompliserte, de har ikke bakkammer og er massivt kompakte. En ALE driver i samme fysiske størrelse som f.eks en TAD 4001 veier dobbelt så mye, fordi de ikke trenger bakkammer.
    Kunne gjerne tenkt meg å hørt et "sluket" anlegg, men tror vel at hallelujahbeskrivelsen av horn, er en smule overdrevet (av de som har horn: ) )
    Hvorfor har ikke Fidelityredaksjonen fanget opp disse "unike" anleggene med horn?
    Sluket fremstår på HFS som en gud innen horn, men! HFS er en bitte liten plass innen high fidelity, noe den også bærer preg av! Tviler ikke på Slukets kompetanse, men hvor mye bedre d låter, må vel taes med den velkjente salrklypa! imho.................
    utrolig naivt innlegg!
    hvor ignorant er det mulig å bli?
    mvh
    Leif

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.879
    I stand erected! Sjekk ALE vennetråd, lurer på om jeg har tatt bilder av fasepluggen inni, hvor du kan se det hele. Ellers er de ikke kompliserte, de har ikke bakkammer og er massivt kompakte. En ALE driver i samme fysiske størrelse som f.eks en TAD 4001 veier dobbelt så mye, fordi de ikke trenger bakkammer.
    Kunne gjerne tenkt meg å hørt et "sluket" anlegg, men tror vel at hallelujahbeskrivelsen av horn, er en smule overdrevet (av de som har horn: ) )
    Hvorfor har ikke Fidelityredaksjonen fanget opp disse "unike" anleggene med horn?
    Sluket fremstår på HFS som en gud innen horn, men! HFS er en bitte liten plass innen high fidelity, noe den også bærer preg av! Tviler ikke på Slukets kompetanse, men hvor mye bedre d låter, må vel taes med den velkjente salrklypa! imho.................
    utrolig naivt innlegg!
    hvor ignorant er det mulig å bli?
    mvh
    Leif
    Ganske, virker det som :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Rolig nå LMC. Det er nok ganske mange som lever i den tro at det som testes i hifi blader er det ultimate. Og ikke rart det hvis det hovedsakelig er inspirasjonskilden og man ikke har erfart eller lest så mye annet. Det fine er at man har en verden der ute som er uoppdaget.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Det med at Fidelity ikke har fanget opp horn, stemmer ikke.
    Impuls, som skriver for Fidelity, har besøkt H.R og skrevet om dette anleggstråden hans.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.879
    ...og skrevet hjemme-hos reportasje hos meg (fidelity nr 40).

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.700
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    for et par år siden fikk jeg frie tøyler fra vadseth til å lage en "hjemme hos sluket"-feature, men dessverre var sluket iferd med å demontere (det daværende) anlegget for å gi seg i kast med nye prosjekter og eksperimentering.
    derfor kom vi aldri så langt, før printutgaven av fidelity ble lagt ned.

dessuten har minst et par av de faste skribentene i bladet en forkjærlighet for horn.

så, joda, fidelity fulgte/følger med på hva som skjer i hønnverdenen.

det at vadseth valgte en redaksjonell linje hvor man la hovedfokus på utstyr som kan kjøpes over disk hos norsk forhandler, er ikke så unaturlig for et slikt magasin.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KW

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Nettopp. Fidelity har sin rolle i bransjen, DIY, all out hornløsninger er ikke nødvendigvis en del av den.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.858
    Torget vurderinger
    23
    Gutter gutter - heng nå ikke ut "fagpressen" oppi alt dette; de gjør så godt de (ikke) kan og mer forventes ikke fra min side. I et land/marked bestående av knapt fem mill. ski- og fotballrabiater gir ikke rammebetingelsene til disse bladene rom for noe særlig eksotica. De skal leve av dette, husk det. Og det blir ikke bedre av at de har folk ombord som i fullt alvor ler av DIY, mener at 15" er for tregte (!) for hifi osv. så kan en ikke forvente særlig fokus på dette vi driver med. Sånn må det også være. Parallelle univers. Fagbladenes inntektskilde er i stor grad annonser, og hvorfor bite hånden som før en? Vi DIY'ere er bare en torn i øye på de som selger konfeksjonsvare, der vi sabler ned produktene deres, proklamerer "svindel!!" til høyre og venstre, gruppekjøper, importerer, tuskselger og oppfordrer til revolt og væpnet opprør mot disse som er frekke nok til å prøve å tjene en slant på oss!

Nei, la oss leve med de parallelle universene, så får det bli opp til enhver vilket en vil tilhøre. Som orso så betimelig nevner; tenk hvilken herlig verden som ligger og venter!

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    LMC og big_swifty, nå er dere vel litt strenge med DACchild. Det er en evighet fra Klipsch til ditt system L og selv fra et par 100K Avantgarde er forskjellen så enorm at det bare må høres. I dette tilfellet gjelder faktisk ordtaket "utrolig men sant" og det er knapt 1% av sentralens medlemmer som har fått muligheten til å gjeste en splitter pine gal DIYer som både evner og faktisk har tatt den helt ut. At du og Sluket snakker med store bokstaver er det vel heller ingen i tvil om. Jeg vil ikke definere DACchild som ignorant, heller lykkelig uvitende kanskje, eller ulykkelig, spørs hvordan man ser det :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.858
    Torget vurderinger
    23
    Ser at Impulse nevnes; det er bra, han er motvindspisser par excellence oppi dette, har alltid hatt stø kurs og utvist engasjement, kløkt og ikke minst lojalitet overfor "saken".... så det får han for!

Så hatten passer, til tider :cool:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    Og som en kuriositet, ble moderert med advarsel for en stund siden da jeg fortalte i en tråd om da jeg spurte om jeg kunne få høre på de største Klipsch Palladium i en butikk. Ble umiddelbart parert med spm om hva slags høyttalere jeg har hjemme? Bygger selv sa jeg. Fikk derved beskjed om at jeg ikke kunne høre på dem da de ikke var koblet opp for lytting i stereo. Hvorfor først spørre om hva jeg har hjemme da? :mad:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.858
    Torget vurderinger
    23
    - og årets Litteraturpris går til..... (springroll.....) - Mesut!!

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.879
    LMC og big_swifty, nå er dere vel litt strenge med DACchild. Det er en evighet fra Klipsch til ditt system L og selv fra et par 100K Avantgarde er forskjellen så enorm at det bare må høres. I dette tilfellet gjelder faktisk ordtaket "utrolig men sant" og det er knapt 1% av sentralens medlemmer som har fått muligheten til å gjeste en splitter pine gal DIYer som både evner og faktisk har tatt den helt ut. At du og Sluket snakker med store bokstaver er det vel heller ingen i tvil om. Jeg vil ikke definere DACchild som ignorant, heller lykkelig uvitende kanskje, eller ulykkelig, spørs hvordan man ser det :)

Mulig det. Ikke så vondt ment :), men jeg blir noen ganger så lei av den type meldinger der folk uttaler seg om ting de ikke har hørt. "Det kan da umulig være bra" er en dustemelding, og den type ytringer er det alt for mange av herinne.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    enig...utrolig provoserende
    folk har ikke snøring på hva et godt hornsystem kan, men meninger har de :confused:
    mvh
    Leif

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    En HiFikonstruksjon er vel en kombinasjon av ytelse og kvaliteten på råvarene og kompetansen til konstruktøren. Det gjelder så vidt jeg vet både DIY og komers.
    Jeg er ikke dummere enn at jeg forstår at en kompetent konstruktør som lager en kompromissløs hornkonstruksjon som er spesialtilpasset rommet de står i lett overgår headroomet til enhver høyttaler anmeldt i Fidelity. Er dødsimponert over "amatører" som får det til.
    For oss andre er det noe som heter den gyldne middelvei og det å forsøke å lage gull av gråstein er en tilnærming det også.
    Moro er det læll...

• Liker
    Reaksjoner: HCS
    C

cruiser

Gjest
    Er vel flere innpå her som generelt mener at diy aldri kan nå opp til komersielle alternativer, om det skyldes uvitenhet eller erfaringer er vel noe usikkert.

• Liker
    Reaksjoner: KW

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er vel flere innpå her som generelt mener at diy aldri kan nå opp til komersielle alternativer, om det skyldes uvitenhet eller erfaringer er vel noe usikkert.
    Gjerne de som har betalt mest for kommersielle ting som mener at diy ikke kan måle seg.. Og gjerne hvis utstyret deres er fullt av bling.. ;-)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    who cares?
    vi som tar diy helt ut kan bare heve oss over det tullpratet
    folk flest har null peil imo
    mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    når jeg sier at folk flest har null peil, så er det myntet på hva man kan åstadkomme med god DIY og ikke på generell basis
    mulig det var årsaken til Slukets vennlige utsagn
    har jo kjent mannen siden slutten av 70-tallet, så jeg vet omtrent hva som kan forventes:rolleyes:
    mvh
    Leif

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.921
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Det er hverfall lite respekt grupperingene imellom
    Det tror jeg er bare misforståelser, de fleste som har vært innom Leif, Sluket, H.R osv blir møtt med respekt og interesse uavhengig av gruppering. At de velger og gå sine egne veier og tråkke opp stier ingen har gått før betyr ikke at de ikke har en genuin interesse for hifi generelt. Viss ikke hadde de ikke hengt her eller tatt seg ut på tur selv heller.
    At de kan virke respektløse på nett betyr ikke at de er det, linjer med sort skrift kan ikke avsløre følelsesmøntrert til personen som skriver de ned. Til slikt har man romaner.

• Liker
    Reaksjoner: HCS
    C

cruiser

Gjest
    Jeg tviler ikke på at folk i denne tråd er godhjerta å entusiastiske. Tenkte ikke på spesifikke personer i denne tråden. Syns endel forhandlere er værst med tanke på drittpreik, hadde senest en kjip opplevelse med dritsnakk mot diy gjengen på en butikk i torggata i sommer.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.700
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    folk i denne tråden kjennetegnes ved kort lunte, uforutsigbart humør, arrogant språkførsel og et hjerte av gull.

Sist redigert:

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.921
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Jeg tviler ikke på at folk i denne tråd er godhjerta å entusiastiske. Tenkte ikke på spesifikke personer i denne tråden. Syns endel forhandlere er værst med tanke på drittpreik, hadde senest en kjip opplevelse med dritsnakk mot diy gjengen på en butikk i torggata i sommer.
    Det er ikke bare diy gjengen som får gjennomgå i den butikken, har vel sjelden fått høre annet en dritt der.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    utrolig velartikulert i dag Mesut......:eek:

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    folk har ikke snøring på hva et godt hornsystem kan, men meninger har de :confused:
    mvh
    Leif
    Tror dette skyldes uvitenhet. Selv har jeg vårt hele 12 år på Hifisentralen, før jeg fikk gleden av å oppleve et hornsystem jeg likte :)
    Har hørt mange horn tidligere og samtlige låt i mine øyne dårlig!

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.921
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    mvh
    Leif
    Tror dette skyldes uvitenhet. Selv har jeg vårt hele 12 år på Hifisentralen, før jeg fikk gleden av å oppleve et hornsystem jeg likte :)
    Har hørt mange horn tidligere og samtlige låt i mine øyne dårlig!
    Dersom du lytter med øynene John_Harald, så SER jeg problemet 😁

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Skikkelig konstruerte horn med gode drivere er en nytelse å lytte til. Men de kan være ett tweegget sverd hvis utstyret ellers ikke holder mål.

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Joda Leif, men en hører det mye lettere med gode horn :)

Fikk senest erfare dette da jeg skiftet fra metalfilm motatander til karbonfilm i Buffalo. Tok 10 sec :cool:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    prøv å bytte ut I/V stage med trafoer :D

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke jeg skal rote for mye oppi Buffalo, føler meg ikke kompetent nok enda. Litt usikker på hva du mener med I/V stage.

Håper Sluket ser igjennom fingrene med litt "dac-talk" i denne flotte tråden.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Masse bra her, enig i at en bør holde litt lav profil mht. kritikk av ting man ikke har hørt. Samtidig tenker jeg at responsen på et uriktig og feil innlegg er noe overveldende, kan det oppfattes som mistenkelig proteksjonistisk ?

mvh

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    takhøyden er generelt luftig og det skal vi være glad for