Bjørn ("Orso")
Bransjeaktør
De ALE driverne er bare så pervers store! Hadde vært morro med en skikkelig AB sammenligning i nuet mot TAD eller JBL med beryllium.
Slike ting er allerede utført selvsagtDe ALE driverne er bare så pervers store! Hadde vært morro med en skikkelig AB sammenligning i nuet mot TAD eller JBL med beryllium.
Japanerne har i flere tiår skjønt at det er HT's som gjelder... og de fisler ikke akkurat, på det området. Og så må en huske på at når materialet er såpass bra så overskygger den iboende kvalitet/egenskap det som eventuelt er ikke-optimalt, som plassering osv. slik at sluttresultatet er knall uansett. Med et heftig tweakepotensiale i bakkant selvsagt..asiaterne har en merkelig tendens til å stacke stabler med utstyr og lage utrolig og kanskje unødig kompliserte løsninger
men PORNO blir det jo...
mvh
Leif
Nå snakker vi! Er det de som går fra 10K og opp?Vel, treiginger fra Drøbak får seile sin egen sjø, her er det fredag og i kjent Lagga stil så må vi ha litt PORNO!!!
Her er en av våre japanske svirebrødre som nettopp har handlet seg noen feite fine nye diskanter....
Å så synd på...AMEN
i mellomtiden sitter jeg og lider meg gjennom Rossini med et driver oppsett som knapt veier en ALE permendur driver tilsammen
god helg
mvh
Leif
Har tuslet rundt her inne lenge, og er fasinert, men skjønner ikke nok - til å kunne stille et spm, men nå ( under innflytelse av alkohol ) Kan en be om en forklaring på HVORDAN en ALE driver virker kontra en pinglete SilkeDome?Se der ja..... drøye 77 kg. - ser at en herværende høyttalerforretning har på tilbud en diskant i "ekstrem kvalitet" - vekt 0,61 kg sier databladet
Her i Slukoteket er det takhøyde, lowshoulders og feelgood som gjelder, og vi gjør aldri narr av noen! Det klarer de fleste selv...Har tuslet rundt her inne lenge, og er fasinert, men skjønner ikke nok - til å kunne stille et spm, men nå ( under innflytelse av alkohol ) Kan en be om en forklaring på HVORDAN en ALE driver virker kontra en pinglete SilkeDome?Se der ja..... drøye 77 kg. - ser at en herværende høyttalerforretning har på tilbud en diskant i "ekstrem kvalitet" - vekt 0,61 kg sier databladet
Gjør gjerne narr av meg, det preller av, men jeg vil virkelig skjønne! PS: Vær så snill å ikke bruk teknikk som ( et eventuellt ) svar! Har lest til øya svir..
Ikke riktig. Fasepluggene har presisjonsskårne kanaler, og driverne har frontmonterte membraner med foroverrettet dome.Apropos ALE og faseplugg... Så vidt jeg har forstått bygger disse driverne på WE 555, et 85 (?) år gammelt design. Fasepluggen er visst av samme type, uten slits. Dette designet er så dratt til sitt ytterste, og delt opp i flere forskjellige størrelser som skal dekke hvert sitt smale bånd. 555 er jo et bredbåndsdesign. Fascinerende at så gamle ideer med moderne materialer og produksjonsutstyr fortsatt er SOTA.
Stand corrected! Det var uansett ment som en kommentar til at resten av verden har famlet i blinde. Finnes det forresten noe bilde av hvordan disse driverne ser ut på innsiden?Ikke riktig. Fasepluggene har presisjonsskårne kanaler, og driverne har frontmonterte membraner med foroverrettet dome.Apropos ALE og faseplugg... Så vidt jeg har forstått bygger disse driverne på WE 555, et 85 (?) år gammelt design. Fasepluggen er visst av samme type, uten slits. Dette designet er så dratt til sitt ytterste, og delt opp i flere forskjellige størrelser som skal dekke hvert sitt smale bånd. 555 er jo et bredbåndsdesign. Fascinerende at så gamle ideer med moderne materialer og produksjonsutstyr fortsatt er SOTA.
Forøvrig er det ikke noe i veien med gamle prinsipper så lenge de er riktige nok....
Bilene har fortsatt stort sett fire hjul og forbrenningsmotorer.
Legger hodet på blokka en gang til...
Ombord kjøpte vi et skips horn. Ferdig installert 100k. Disse tre horna vekker lett samtlige i Bergen BY! men er drevet av LUFT?
Kødder ikke, er virkelig nysgjerrig!
Vet du noe om hvorfor ikke luft er mer utbredt?
Faen at dere alle bor der nede....Her i barteby har vi ikke en ENESTE sjappe en kan få litt sårt tiltrengt lærdom..
nettoppLeif, som en god venn til en annen; sett fra deg Ripasso'en for i kveld og les deg heller opp på materialspecs.
Lyd går mer enn 2,5 ganger RASKERE gjennom Beryllium enn både Titan og Aluminium, som er de to metallene som er vanlig brukt i membraner til kompresjonsdrivere. Titan er forøvrig stivt nok til formålet.
Sorgenfri ba om en minimumsteknisk forklaring forøvrig. Hvis ikke skulle vi nok lastet på bra med øvrige specs og forklaringer...
Selvsagt lar du deg ikke overbevise - skulle tatt seg ut.er ikke overbevist om jeg vil ha ALE
spiller musikk her og......
noe må overbevise meg.....
kan du?
kan Sluket?
kan Emokid eller Hato
your call......
og nyanser er ikke nok.....
mvh
Leif
Kunne gjerne tenkt meg å hørt et "sluket" anlegg, men tror vel at hallelujahbeskrivelsen av horn, er en smule overdrevet (av de som har horn: ) )I stand erected! Sjekk ALE vennetråd, lurer på om jeg har tatt bilder av fasepluggen inni, hvor du kan se det hele. Ellers er de ikke kompliserte, de har ikke bakkammer og er massivt kompakte. En ALE driver i samme fysiske størrelse som f.eks en TAD 4001 veier dobbelt så mye, fordi de ikke trenger bakkammer.
Her i Slukoteket er det takhøyde, lowshoulders og feelgood som gjelder, og vi gjør aldri narr av noen! Det klarer de fleste selv...
La meg prøve, in layman's terms...(maybe I'll even get laid) å redegjøre for forskjellen, på en kortfattet måte. En slags "Sorgens kapittel" om du vil Det handler om materialer, motorkrefter og presisjon, i all hovedsak.
Tror du er inne på svaret selv ref. Fidelity, disse horngreiene er ikke noe bedre enn andre ting så med tanke på Fidelity's unike posisjon som eneste hi-end magasin så var ikke disse anleggene (i stor grad DIY) hverken relevante eller særlig interessante. Du har nok truffet spikeren på hodet!Kunne gjerne tenkt meg å hørt et "sluket" anlegg, men tror vel at hallelujahbeskrivelsen av horn, er en smule overdrevet (av de som har horn: ) )I stand erected! Sjekk ALE vennetråd, lurer på om jeg har tatt bilder av fasepluggen inni, hvor du kan se det hele. Ellers er de ikke kompliserte, de har ikke bakkammer og er massivt kompakte. En ALE driver i samme fysiske størrelse som f.eks en TAD 4001 veier dobbelt så mye, fordi de ikke trenger bakkammer.
Hvorfor har ikke Fidelityredaksjonen fanget opp disse "unike" anleggene med horn?
Sluket fremstår på HFS som en gud innen horn, men! HFS er en bitte liten plass innen high fidelity, noe den også bærer preg av! Tviler ikke på Slukets kompetanse, men hvor mye bedre d låter, må vel taes med den velkjente salrklypa! imho.................
Beryllium 7ggr stivere enn Titanium/Aluminium. Og 3ggr raskere enn Titan, 2 1/2 ggr Alu. Beryllium tweeter - FocalnettoppLeif, som en god venn til en annen; sett fra deg Ripasso'en for i kveld og les deg heller opp på materialspecs.
Lyd går mer enn 2,5 ganger RASKERE gjennom Beryllium enn både Titan og Aluminium, som er de to metallene som er vanlig brukt i membraner til kompresjonsdrivere. Titan er forøvrig stivt nok til formålet.
Sorgenfri ba om en minimumsteknisk forklaring forøvrig. Hvis ikke skulle vi nok lastet på bra med øvrige specs og forklaringer...
stivt og høy egenresonnans er stikkord
mvh
Leif