Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Det er kun de tøffeste som stabler klasse A effekttrinn oppå hverandre. ;D Ellers er det alltid spennende å se hva som foregår i kjelleren til Sluket.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.084
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er kun de tøffeste som stabler klasse A effekttrinn oppå hverandre. ;D Ellers er det alltid spennende å se hva som foregår i kjelleren til Sluket.
    Enig.
    Skikkelig konstruerte klasse A trinn er da godt dimensjonert, og har kjøleribber så det holder.
    Ellers liker jeg jo godt de platene der...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.594
    Torget vurderinger
    23
    Enig.
    Skikkelig konstruerte klasse A trinn er da godt dimensjonert, og har kjøleribber så det holder.
    Ellers liker jeg jo godt de platene der...
    De blir ikke så veldig varme... ikke så rart da kjøleribbene er bælgrovt tilyxade.... du kan holde hendene på de så lenge du vil uten at det brenner. Samme gjelder forøvrig SIT-1 forsterkerne. Forøvrig så skal man ikke kimse av skorsteinseffekten ved å stable i høyden - den er formidabel dersom konstruksjonen av kjøleribbene tillater en skikkelig vertikal gjennomstrømning. Da øker lufthastigeten vesentlig. Rommet er forsåvidt ypperlig egnet, kjellerstue uten fast oppvarming, kun en peisovn som brukes når de blå blir for ille!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.910
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    noe som er helt tydelig i Tower of Power ampene mine
    Holton 800 blir max 38 grader og F5T til svogern 48grader etter et par tre timer
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.594
    Torget vurderinger
    23
    hehe... nei, denne kjøpte jeg ny i sin tid.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ah, ja ser det nå, at det ikke er en 1015 (googlet). Der er jo armbordet skrudd i plinthen. 1015-en var annonsert for 19.995,- svenske. Var det en OK pris? Litt fine disse gamle techichs-ene.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.594
    Torget vurderinger
    23
    En strøken SL1000 koster gjerne rundt 20k internasjonalt.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.910
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    det er mkII drivverk med obsidian plint og Epa100?
    mvh
    Leif

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.717
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Mener det var du som i en eller annen tråd tipset om Ornette Coleman, The Shape of Jazz to Come. Fikk den på cd for et par uker siden (med Something Else!!! som bonus cd). Har tidligere ikke hatt særlig fot for jazz, men har brukt det siste året på å lytte til litt forskjellig for å pirre nysjerrigheten. Noe har jeg likt godt, men veldig mye ender i kategorien helt greit. Når det gjelder The Shape of Jazz to Come så traff den meg midt mellom øynene. En fantastisk musiker og plate som jeg kommer til å bruke mye tid på! Takker så mye for tipset!!! :)

Kanskje du kan gi meg litt info om Something Else!!! Har ikke hørt mye på den foreløpig og hovedgrunnen til det er produksjonen. Herr Coleman i venstre høyttaler og resten av musikerne i høyre, og ingenting skjer mellom eller bak høyttalerne når det gjelder lydbilde. For meg er dette bare sært og rart. Hva er grunnen til dette lydbildet? Snakker vi om en monoinnspilling som er remastret for å skulle høres slik ut? Antar at noen liker dette, men hva er egentlig grunnen til at de gjør det på denne måten?

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Skal du ha en virkelig rar produksjon med Ornette så kjøp Free Jazz, der har du en kvartett i hver kanal! Med balanse kontrollen kan du velge om du vil høre begge eller bare en av de to kvartettene. En av de mer spesielle jazzinnspillingen jeg har.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.717
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Skal du ha en virkelig rar produksjon med Ornette så kjøp Free Jazz, der har du en kvartett i hver kanal! Med balanse kontrollen kan du velge om du vil høre begge eller bare en av de to kvartettene. En av de mer spesielle jazzinnspillingen jeg har.
    Hehe, den jeg har er rar nok :) Lurer likevel på hva som er greien med slike produksjoner :confused:

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Du må huske at dette er plater fra 58/60 og at stereo utgivelser var noe nokså nytt. Musikken til Ornette Coleman var noe helt nytt innen jazz og han eksperimenterte nok også med hvordan dette ble presentert på platene. Han laget ganske så mye oppstyr med musikken sin når dette kom ut, imponerende nok holder han fortsatt koken med konserter.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.594
    Torget vurderinger
    23
    Mener det var du som i en eller annen tråd tipset om Ornette Coleman, The Shape of Jazz to Come. Fikk den på cd for et par uker siden (med Something Else!!! som bonus cd). Har tidligere ikke hatt særlig fot for jazz, men har brukt det siste året på å lytte til litt forskjellig for å pirre nysjerrigheten. Noe har jeg likt godt, men veldig mye ender i kategorien helt greit. Når det gjelder The Shape of Jazz to Come så traff den meg midt mellom øynene. En fantastisk musiker og plate som jeg kommer til å bruke mye tid på! Takker så mye for tipset!!! :)

Kanskje du kan gi meg litt info om Something Else!!! Har ikke hørt mye på den foreløpig og hovedgrunnen til det er produksjonen. Herr Coleman i venstre høyttaler og resten av musikerne i høyre, og ingenting skjer mellom eller bak høyttalerne når det gjelder lydbilde. For meg er dette bare sært og rart. Hva er grunnen til dette lydbildet? Snakker vi om en monoinnspilling som er remastret for å skulle høres slik ut? Antar at noen liker dette, men hva er egentlig grunnen til at de gjør det på denne måten?
    Tror kanskje du husker litt feil, TOMZ.... må ha vært STEVE Coleman. Tror ikke jeg eier en eneste Ornette skive. Steve Coleman derimot har jeg beskrevet her tidligere, det er ganske tøffe saker men i likhet med Ornette også noe "vanskelig" å ta inn... med en del køddete takter osv. Sjekk f.eks. "Def Trance Beat" [h=1][/h]

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.878
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    "Def Trance Beat" det var heftige saker, tror nok den må inn på innkjøpslista:)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.717
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Tror kanskje du husker litt feil, TOMZ.... må ha vært STEVE Coleman. Tror ikke jeg eier en eneste Ornette skive. Steve Coleman derimot har jeg beskrevet her tidligere, det er ganske tøffe saker men i likhet med Ornette også noe "vanskelig" å ta inn... med en del køddete takter osv. Sjekk f.eks. "Def Trance Beat"
    Hehe, da har jeg misforstått. Har da endt opp med en strålende skive, og tips fra deg om enda en. Alle snakker om win-win situasjoner. Som oftest bare prat, men her har jeg faktisk oppnådd en :) Takker! Men seriøst sluket; du drypper nå og da inn litt fra din musikksmak, og du har ikke The Shape of Jazz to Come...:cool:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.594
    Torget vurderinger
    23
    FYI, jeg har tusenvis av glimrende stalltips, men er tilbakeholden med å legge ut da jeg er litt av en egoist og betrakter min musikk som den siste private sfære...:cool:

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Bare lese lese lese tips, som en sunnmøring som legger på svøm.

trenger jeg å slenge på en emotikon eller to? nei.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.594
    Torget vurderinger
    23
    Jeg må på det sterkeste advare deg mot å sammenlikne meg med en SUNNMØRING! Jeg leser aldri tips, laster aldri ned noe, kopierer ikke fra andre. Et snev av anstendighet er fortsatt tilstede :rolleyes:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.594
    Torget vurderinger
    23
    Forøvrig var jeg ikke klar over at Emotikon var sunnmøring :D

V

vredensgnag

Gjest
    Der eg vaks opp, kan ein seie sjølve hjartet til sunnmøringen vart til. Ikkje so longt unna lagde dei òg lommeboka hass.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.594
    Torget vurderinger
    23
    Free jazz og hardbop kan være en prøvelse for noen og enhver, for noen år siden besøkte jeg et keramikerpar som bodde og arbeidet noen mil syd for Hamburg; de spilte mer eller mindre konstant hardbop av råeste merke mens de arbeidet, og det er meg en gåte hvordan de klarte å konsentrere seg i det hele tatt!

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Tror mange gjør fri jazz litt mer vanskelig en det faktisk er. Før jeg kjøpte min første fri jazz cd (The Shape of Jazz to Come) så hadde jeg lest om hvor vanskelig tilgjengelig og sært dette med fri jazz var, men for meg så var dette musikk som var lett å like på første gjennomlytting. Jeg trengte mye lenger på å oppdage storheten i Bach's musikk.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.084
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sånne som meg ser ikke på TV, bruker tiden på musikk og andre gleder. Tipper vi har noe felles der også.
    Men det hender jeg klikker på en og annen anbefalt link på web-TV, spesielt når anbefalingene kommer fra den beste kokken jeg kjenner. Ja en av de beste kokkene jeg vet om overhodet.
    Vet ikke hvorfor, men tenkte på deg når jeg så denne.
    NRK TV - To gr?dige italienere - 1:4

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.594
    Torget vurderinger
    23
    Greie gutter det der, Otto, flinke til å steke Grandiosa er de sikkert også!
    Min fav tv chef for tiden må være Raymond Blanc. Et herlig glimt i øye, passe uhøytidelig og med en fabelaktig evne som storyteller. Også sans for Rachel Khoo, men kanskje for andre atributter en kokkingen.... gulp.... svelg...

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.084
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nå kom jeg på hvorfor jeg tenkte på deg. De har hornhøyttalere på rommet i tårnet! 34:38 :)

Ellers har jeg en intensjon om å begynne å lære meg å lage mat. Da finner jeg mer hjelp i Ingrid Espelids rutete enn på TV er jeg redd.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.594
    Torget vurderinger
    23
    Skuffet nå, Otto! Trodde du sidestilte meg med deres vidd, visdom, good looks og kokkeleringer! Jaja, så feil kan man ta når en bare er innbilsk og selvopptatt nok..

gooner4ever

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Helsike! Opplevde i går noe jeg ikke trodde var mulig..

Jeg var invitert til en demo i kjelleren hos sluket. I ettertidens lys burde jeg kanskje ikke takket ja, men det var litt av en opplevelse....

Startet pent med litt blues og annen forskjellig musikk. Det låt utrolig flott med dynamikk i toppklasse. Uansett, det var først når sluket satte på Kraftwerk med 110db det virkelig tok av. Det var helt uvirkelig hvordan det spilte så uanstreng og uforvrengt med så høy lyd. Jeg satt med gåsehud fra topp til tå. Uansett hva som ble spilt ble det levert på strake armer (vel, kanskje litt med unntak av 80-talls gitarrock :rolleyes:)

Jeg sovnet i går med horn og linjebass på netthinnen og våknet i dag tidlig med tanker på hvordan jeg skal bli kvitt egne komponenter for å få noe tilsvarende...

Takk til sluket for invitasjon :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.594
    Torget vurderinger
    23

Jeg var invitert til en demo i kjelleren hos sluket. I ettertidens lys burde jeg kanskje ikke takket ja, men det var litt av en opplevelse....

Startet pent med litt blues og annen forskjellig musikk. Det låt utrolig flott med dynamikk i toppklasse. Uansett, det var først når sluket satte på Kraftwerk med 110db det virkelig tok av. Det var helt uvirkelig hvordan det spilte så uanstreng og uforvrengt med så høy lyd. Jeg satt med gåsehud fra topp til tå. Uansett hva som ble spilt ble det levert på strake armer (vel, kanskje litt med unntak av 80-talls gitarrock :rolleyes:)

Jeg sovnet i går med horn og linjebass på netthinnen og våknet i dag tidlig med tanker på hvordan jeg skal bli kvitt egne komponenter for å få noe tilsvarende...

LASCIATI OGNI SPERANZA, VOI CHE’INTRATE

gooner4ever

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1

LASCIATI OGNI SPERANZA, VOI CHE’INTRATE
    Godt man har google til hjelp :)

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn