Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    nei gudsjelovogtakk, det starter noen dager etter at jeg drar. Arne Norheim møter 80talls Miles Davis med en fransk touch.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.085
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mye sludring og tøys her nå. Skulle tro det var møte i syforeninga til Sluket
    a69d6d2ca6.jpg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.913
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    da får trådstarter bidra med noe mere konkret selv, istedet for å tulle i alle andres tråder :rolleyes:
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    23
    Nå er det faktisk sommer og sløving... da er alt tillatt!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.913
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    sløving?
    det er jo nå jeg får gjort alt ferdig, som jeg ikke har rukket hittil
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    23
    Her er en liten betraktning rundt eventyrlyst, åpenhet og frigjøring fra sneversyn i enkelte audiofile sammenhenger (hentet og redigert fra "Loftet" tråden til OB-BB forøvrig, som tilsvar til LMC's ansgtbiterske kommentar til min anskaffelse av - skrekk og gru - DSP ;));

SABB - Slukets Audio-Bifile Betraktninger (c) Sluket

Rør vs. Transistor; klassikeren som har skapt mange og unødvendig harde diskusjoner. Godlyd blir det uansett, objektivt sett, når ting gjøres riktig og kompetent. Dette vet du jo selv - jeg maste i lang tid på deg at du måtte fristille 300B fra bass-duty til fordel for noe slemt i transistor og nå er det en realitet. Jeg maste også om å fristille FLH med 2 x 15" fra 300B, og det gikk raskere....:cool: Tror ikke du kommer til å reversere prosessen. ALTSÅ, man kan leve godt med begge løsninger, hver for seg eller i en eller annen kombinasjon. Igjen, kompetanse og skikkelighet i gjennomføring og valg er det som gir resultater. Selv lever jeg godt med både rør og transistor, og har et avslappet forhold til hva som brukes hvor.

Vinyl vs. CD (og andre digitale kildevarianter); Også et evig diskusjonstema. Men hvorfor skal diskusjonen gå om hva som er BEST? Hvem vet det da? Best for hvem? Igjen, jeg bruker deg som et godt og typisk eksempel. Jeg har tatt meg den friheten å logge spilletid på de forskjelle medier de gangene jeg er hos deg :rolleyes: - og det er rimelig dødt løp mellom analog og digital. Ditt engasjement i forb. med DAC bygging er jo ikke akkurat ukjent heller.. Igjen hvorfor velge BORT? Vi lever da utmerket godt og rikere med OB (nei, ikke deg Brynje-Ulf) - altså jatakk - begge deler varianten. Selv kastet jeg meg over CD som medie rimelig tidlig og angrer ikke en dag på dette når jeg hører på min samling standard Redbook innspillinger fra pre-Loudness War perioden. 70 min. uavbrutt spilletid, kølsvart bakgrunn, bedre dynamikk og kontrast, andre convenience elementer rundt CD'ene; det skal noe til å matche slikt for en garvet veteran som har fått stagget den værste energien og virketrangen etter 40 år med vinyl. Og så kan de til alt overmål rippes!

Passiv vs. aktiv deling; Enkelte sverger til det ene - andre igjen til det motsatte. Jeg sverger ikke til noe. Bare til utforskertrangen og vilje til å forstå pros and cons med alle variantene, og evne til å se muligheter i begge leire og i en vellykket kombinasjon gjerne dersom dette er mest hensiktsmessig. Det samme gjør jo du. Derfor bruker vi også varianter og kombinasjoner når dette er best egnet. Slik det må være.

DSP vs. analog pre/filteroppbygging; Jo mer komplekse høyttalersystemer vi vikler oss inn i, jo fler variabler må vi forholde oss til når det gjelder design. Alt er selvsagt en trade-off, og enkelte ting kan bety mer for totalresultatet enn det man kanskje skulle tro. Men det er lett å gå seg bort i den digitale varianten, make no mistake... hørte nettopp hvor ille gæli det kan gå ved litt feil ratting, no names mentioned :cool: Trøsten er at det alltid kan re-rattes, hehe... Jeg har også hørt - i egen rigg - hvor relativt enkelt og raskt dette kan gjøres, og med vesentlig forbedring av lyden umiddelbart. Og jeg må ærlig innrømme at med så viktige ting som løpetidskorrigering, frekvenskorrigeringer i forb. med horn/drivere og komplekse bassløsninger etc. så er fleksibiliteten til en riktig konstruert digitalløsning sansynligvis eneste vei å gå. Gevinsten er også antageligvis av en viss magnityd hva antall komponenter og kabling etc. angår. Skal ikke tvære ut for mye om dette her, bare konstaterer at nok en gang er det ingen absolutte sannheter, hiv fordommer og tunnelsyn overbord og åpne opp for enda bedre lyd. Dessuten, det er ingen ting i veien for å beholde den fullanaloge delen av et oppsett dersom man ønsker en "Safe Haven" - en redningsplanke om du vil. Igjen, dualitet. Ikke eksludere, men inkludere.

Og slik kan en sikkert fortsette med å finne andre eksempler og utallige underbruk av disse punktene selvsagt.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    23
    Hehe... "Loftsluka" burde vi egentlig døpe tråden til OB om til :)

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Etter 100 sider med svada, klinker Sluket til med et gull egg av et innlegg. Dette var svært bra skrevet! Tror jeg feirer disse velvalgte ordene med å teste ut 18" JBL ventebasser :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    23
    Etter 100 sider med svada, klinker Sluket til med et gull egg av et innlegg. Dette var svært bra skrevet! Tror jeg feirer disse velvalgte ordene med å teste ut 18" JBL ventebasser :)
    Har ikke du en "ignore" knapp som alle andre?

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Har ikke du en "ignore" knapp som alle andre?
    Prøver en gang til :)

Etter mange sider med god sommerunderholdning skriver Sluket et ekstremt bra innlegg. Takk Sluket, du gjorde dagen min bedre!
    Nå har jeg blitt inspirert til å teste ut JBL 18" i bassen, mens jeg finner ut hvilke basstårn jeg skal ha.
    Disse har vel også vært i LMC sitt eie i 2012.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    23
    Dersom det nå skulle være slik at en måtte forholde seg til kassehøyttaler så kan jo dette paret være verdt å vurder - verdens (antagelig) eneste og siste par NYE Wilson WAMM monitorer - visstnok de siste av 55 sett bygget. Aldri pakket opp av kunden! Løp og kjøp! ;)

"The World's Largest Online Seller of Ultra High End Audio"
    WILSON AUDIO WAMM 7A Speakers ... "The Most Rare Pair"
    THE LAST SET MADE - AS NEW NEVER OPENED OR USED - STILL SEALED IN THE CRATES!!!
    Unique & Rare, Only 55 Pair Made, These Are Labeled Set #55 By Wilson Audio
    Original Retail Price $240,000 - Steal for 50% off!!!

HigherFi is the largest seller of ultra high end audio in the world, and we excited to be able to offer these ultimate collectors speakers.
    (No we are not a Wilson dealer which is why we can offer this rare pair so such a great price and no, there is no factory warranty on this pair).

Read more at Wilson Audio Wamm VIIa - New In Box, Last Pair Made , Set #55, Trades OK, The Rarest Pair | Full range | Alva, Florida 33920 | AudiogoN - The High-end Audio Community

Wilson_Wamm_7A_black.jpg

Wilson_Wamm_7A_crate1.jpg

Wilson_Wamm_7A_crate2.jpg

Wilson_Wamm_7A_crate3.jpg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.913
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    og du snakker om at bankfolk kliner snørr på ruta?!?
    skanner etter kassehøyttalere på Audiogon?
    jeg bygger i alle fall noe.....
    mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.913
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hadde jeg kunnet photoshoppe hadde du hengt på en av WAMM satellittene :cool:

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Kan se ut som Sluket er iferd med å gå ALE out.Ut med drivere og horn,og inn med apekister.
    Solstikk? :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    23
    Neida Rune, ta det helt med ro, men akkurat disse ht er faktisk ganske coole. Av alle kassehøyttalere tenderer jeg til å synes at disse er noe av det minst jævlige..:cool:

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    rart med det, men når jeg ser en kassehøyttaler så tenker jeg at det bare er en stakkars kassehøyttaler, selv om den koster fire millioner eks mva.

kan like gjerne ha et par living voice obx-rw, hvis det skulle være noe sånt...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    23
    Slaget står ikke på hva man velger av høyttalersystem, men mer, på hvor kompromissløst man gjennomfører det.:)
    Et snev av sannhet i dette, før man uvergelig ender opp på hornkjøret. Og det finnes ikke NOE tradisjonelt dynamisk/elektrostatisk element/system i VERDEN som kan hamle opp med optimale flerveis high-end kompresjonsdrivere implementert riktig m.h.t. horn, filterteknikk og korrekt innbyrdes plassering. Problemet er bare at nesten ingen har hørt noe slikt og kan følgelig ikke uttale seg med noen særlig autoritet. . Pluss kostnadene selvsagt, og at det krever relativt bra med guts for å stå det løpet ut. Slike systemer er nådeløse, de både belønner og strafer. No free lunch.:D

8

8x12_TOM

Gjest
    Slaget står ikke på hva man velger av høyttalersystem, men mer, på hvor kompromissløst man gjennomfører det.:)
    Et snev av sannhet i dette, før man uvergelig ender opp på hornkjøret. Og det finnes ikke NOE tradisjonelt dynamisk/elektrostatisk element/system i VERDEN som kan hamle opp med optimale flerveis high-end kompresjonsdrivere implementert riktig m.h.t. horn, filterteknikk og korrekt innbyrdes plassering. Problemet er bare at nesten ingen har hørt noe slikt og kan følgelig ikke uttale seg med noen særlig autoritet. . Pluss kostnadene selvsagt, og at det krever relativt bra med guts for å stå det løpet ut. Slike systemer er nådeløse, de både belønner og strafer. No free lunch.:D
    Kan ikke si meg uenig i det du forteller her, men jeg venter vel fortsatt i spenning på et hornsystem som gjør rent bord på alle parametere. Og da snakker jeg ikke om horns manglende dypbassegenskaper. Hvis ikke dette skjer i nærmeste framtid må jeg kanskje ordne opp i dette på egen hånd;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    23
    Det er ikke sikkert at det er mulig å konstruere et system som "gjør rent bord" på absolutt alle parametre; som ellers i livet er det definitivt kompromisser som må inngås også her, men jeg er overbevist om at ENKELTE parametre er mye viktigere å få riktig enn andre, og de parametrene er det for mitt personlige vedkommende de nevnte drivere/horn gjør så mye bedre enn alt annet. Headroom, detaljer, uanstrengthet, mikrodetaljer, ikke minst fravær av resonanser = svart bakgrunn (som selvsagt kommer best frem med dertil egnet lytterom/støygulv - det vet du litt om) - kort sagt storheten og nerven i musikken, kommunikasjonen og frikobling fra HIFI / teknikk.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    de beste systeme jeg har hørt, har vært horn eller bafler av ulike slag - og gjerne en kombinasjon...

har riktignok ikke hørt alt, men foreløpig baseres verdensbildet mitt på disse opplevelsene.

Elo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Antall liker
    236
    Sted
    Innlandet
    Torget vurderinger
    2
    Er det mulig for en "liten" tass (meg), å høre/oppleve noe sånt?

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn