Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.931
    Antall liker
    108.070
    Torget vurderinger
    23
    Har du helt rett i. Men vanlig er man da ikke?
    Er man dypt sylta ned i denne hobbyen er en nok ikke vanlig nei, (- heldigvis) pr. definisjon. Enkel prosentregning.

    Men alt endrer seg, da jeg var gutt gikk sikkert 80-90 % av mannfolka med enten hatt eller sviskeskuffe/dasslokk på hode. I dag er det 80-90 % som går uten.
    Før var skutene av tre og mennene av stål, det er også omvendt nå :D Syklister var tøffinger i gamle dager, med Oslo Sportslager caps med oppbrettet skygge, nå er de en skygge av fordums storhet, og ligner en slags femi Alien motepreget reklameplakat. Men de sykler mye fortere nå.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har du helt rett i. Men vanlig er man da ikke?
    Er man dypt sylta ned i denne hobbyen er en nok ikke vanlig nei, (- heldigvis) pr. definisjon. Enkel prosentregning.

    Men alt endrer seg, da jeg var gutt gikk sikkert 80-90 % av mannfolka med enten hatt eller sviskeskuffe/dasslokk på hode. I dag er det 80-90 % som går uten.
    Før var skutene av tre og mennene av stål, det er også omvendt nå :D Syklister var tøffinger i gamle dager, med Oslo Sportslager caps med oppbrettet skygge, nå er de en skygge av fordums storhet, og ligner en slags femi Alien motepreget reklameplakat. Men de sykler mye fortere nå.

    Utstyret og vegene har blitt bedre, ikke formen som nok var vel så god i gamle dager... Kanskje og overførbart til hifi.. :rolleyes:
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.931
    Antall liker
    108.070
    Torget vurderinger
    23
    Håper du har rett, HC. Men veiene rundt her jeg bor har blitt verre, utstyret mitt er heller ikke hva det var :( men hifien er lysår bedre enn i gamle dager!!
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    16.756
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Varm kraft i svalt rom + hjerterom

    DAG 1
    Grømper’n står sent opp denne dagen, krefter må spares når man skal ut i krigen. Jeg kaster meg i bilen for a quarter of ride til Sunhill Allé hvor Slukoteket befinner seg. Jeg dobbeltsjekker at jeg har fått med meg Nitro-sprayen. Jeg er nydusja og er innstilt på en musikalsk voldtekt. -Eller blir det en nedtur?

    Jeg ringer på den døren jeg mener å huske fra forrige gang. –Ett eller annet julebord var det vel. Det er helt tilbake til tiden hvor bassene var stacka til taket på treplater med filt, hjemmespikka ølmaga-høyttalere med dukke-trapper i bunn hvor mellomtoner strutta med den lille tweeter’n på toppen som gliste gleskt til deg hele tiden. Det var pokker til tider det også!
    Men, er det noen som lukker opp? Neida! Jeg ringer på igjen, venter, venter og ringer på én gang til ….og finner til slutt ut at Sluket sitter i barneselskap, trolig med glinsende rubingrønn papphatt med strikk i nakken og dytter i seg barnas pølser og brus med sugerør. Slukøret tar jeg med meg posen med gulrøtter som jeg tenkte Sluket skulle få for å rette ut de stygge peakene i frekvenskurven som titt og ofte publiseres i tråden her. Vi avtaler ny runde i morgen.

    DAG 2
    Grømper’n hamrer på døra 10 minutter før avtalt tid. -Han skal ikke få stikke av nok en gang.
    En mann lukker opp. Jeg regner med at det er butlern og spør etter Sluket. «Det er meg det», sier butlern.
    -Jøsses. Kjente ikke karen igjen jeg, mens jeg høflig overlater sjokoladeboksen med vitaminer og vekttilskudd.

    TIVOLI
    Sluket overtok Tivoli-anlegget til «Krokodillen». Det var greit å se at det ikke havna i søpla, men passet godt inn på hjemmekontoret blant mye annet eksotisk stash. Tenk å ha et slikt hjemmekontor da med eget Tivoli!




    DOWN-UNDER i SLUKOTEKET – «tighte froskerumpers hjem»
    Det eneste som er igjen fra forrige besøk er haugene med esker som inneholder løse høyttalerelementer i japansk møllspist tynnpapp, drivere og ymse glattbarberte platespillere under trapper og i alle hjørner, kriker og kroker. –Ja, for ikke å glemme den sorte kabelslangen som kryper truende langs gulvet fra lytteposisjon til mediaserveren (tror jeg). Den har to hensikter; som kabla fjernkontroll (tror jeg) og som en slags felle som skal få meg og andre gjester til å gå på trynet i beruselsens øyeblikk om vi prøver å stikke av før Sluket synes at gjestene har fått nok juling.

    Jeg er mer enn godt forberedt på ett av kveldens store mål - å snappe opp godlyd. Har nemlig skylla øra grundig litt tidligere på dagen med Dr. Fæickherts sterile og høyoppløslige høyttrykksvann. –Kanskje ikke helt smart med pip åpne øreganger, men gjort er gjort og gule angre-ørepropper inngår overhodet ikke som standardutrustning i emergency-kittet til froskerumpas æresvenn – hr. SlankeSluk som er mest kjent for å massere gjester med lange sekvenser på 120dB peak. –Så ble jeg også ….massert altså.

    Jeg erindrer mye fra forrige besøk, men selvsagt ikke alle lyddetaljer. Jeg var mer enn henrykt den gang og befant meg i en langvarig ekstase av det forrige venteoppsettet. -Det til tross for (etter min mening) noe marginalt manglende homogenitet mellom basstårna og ølmagehorna, som de så populært kalles. Nå er venteoppsettet komplett byttet ut og mer enn halvferdig. Topp, mellomtone og midbass oppleves nå å ha fått et riktig så stort løft, sammenlignet med tidligere. Man befinner seg på en musikalsk øy langt ut i Stillehavet, omgitt av komplett stillhet med et endeløst hav av luft som overøser halvparten av sanseorganene med enorm mikro- og makrodynamikk jeg alllllldri har hørt maken til. Himmelen er langt ifra blå i Slukoteket. Den er bek knallsvart! Alt starter og stanser omtrent før det har begynt. Jeg kan nesten ikke tro det er mulig, men nå tror jeg på det! -Derav Slukets eget begrep; «tightere enn froskerævva». Det tok mer enn ti sekunder av starten på Sisters of Babylon med Steely Dan før jeg fanger opp hva som spiller. Jeg føler meg flau ettersom jeg har hørt og spilt den låta ca. syvhundre-og-førtitolv ganger. Alt i Slukoteket er nå diamentralt forskjellig og annerledes enn tidligere. Jeg påstår at dette er komplett og så perfekt det er mulig å få det til – uavhengig av ALT og alle ulike preferanser!

    Helt sant nesten...
    Jeg sitter halvnaken (les kortermet skjorte) i skinnstolen med bena godt spredt på tilhørende fotskammel. Jeg sitter godt, meget godt! Nå kjenner jeg det. Jeg må åpne munn for å utligne trykket. Det er en sjuk jævel inni kjøpe-cd’en som står og hopper på basspedalene til et orgel. – Spesielt de til venstre. Jeg føler at den tjukkeste pipa blir pressa inn i stjerthølet og mengder med 16Hz luft pumpes inn. Jeg raper – «nå holder det», men Sluket bare ler og gir gass som en villape fra østkantens dype tropeskog. Så nå er jeg døpt, konfirmert og voldtatt!

    Vi drar igjennom store mengder av musikk når vi ikke løser verdensproblemer i korte pauser. Jeg går litt rundt i rommet i leten etter noe å sette finger’n på bare for å kunne mobbe den selvsikre Sluket litt. Selvfølgelig finner Grømper’n mange «feil»! Jeg nevner i fleng; esker med drivere og fulltoner er ikke stablet i alfabetisk rekkefølge, støv på samtlige platespillere, kakesmuler etter forrige gjest, …etc., etc. (Stygge saker alt sammen, FY!)

    Kjære leser: Kort oppsummert gav dagens Slukotek følgende opp- /innlevelse:
    Jeg er på scenen, midt blant musikerne, samtidig som jeg sitter på den beste plassen i salen eller konserthuset – uavhengig. Jeg påstår også at det Slukoteket nå gjengir, kan overgå enhver live-konsert …og det med god margin – faktisk, det er helt sant og ganske så magisk! Alt som skjer i katedralos Slukos fremstår som fysisk nokså umulig, men det er mulig, med mindre alt jeg skriver stammer fra en virkelighetsdrøm, eller er betalt av Sluket.
    Jeg nyter enhver tone på en helt annen måte enn tidligere. Jeg sitter ikke lenger med en angst for at tilfeldige anslag på skarptromma skal gjøre vondt. Javel da, det svir litt enda, men akseptabelt og realistisk. Alle svakhetene med horn oppleves som fullstendig fraværende i smeltedigelen av frekvenser som skaper en perfekt harmoni i kropp og sjel.


    Takk for din gjestfrihet Sluket – You are the most!


    Sluket_award_2015.jpg
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.465
    Antall liker
    3.737
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk for glimrende skrevet hjemme hos innlegg, Grumpy:)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Lesverdig og morsom beskrivelse. Siden han bor i gata mi er det på tide å få tatt en tur. Disse svært descriptive skildringene gjør ikke saken noe bedre..
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Takk for at du deler G.... Ikke minst fordi at du er ifra "den andre leiren" :rolleyes: Og da betyr sånn en beskrivelse litt ekstra.
    For da blir det ikke bare hornmafian som blåser opp sitt eget ego enda mer... det holder vel med det som er :cool:


    Takk
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Du gav en veldig fin leseopplevelse der Grumpy! Takk! :)

    Sluket kunne nok levd godt på å ta inngangspenger for det Tivoliet der. Oslo kan ikke få mange nok turistattraksjoner, så hvorfor ikke...
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.465
    Antall liker
    3.737
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Ikke gi han blod på tann, det er nok trafikk i område allerede;)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.931
    Antall liker
    108.070
    Torget vurderinger
    23
    :D Hva kan jeg si, Grumpy? Du har selvsagt helt rett! :D Kakesmulene VAR fra forrige pasient. Men vi hadde det da gøy uansett og tiden går som kjent godt i fort selskap! Godt vi ikke fikk bruk for min nye 400V tre-fas hjertestarter innkjøpt til formålet..

    DAG 1 Den egentlige årsaken til at GRUMPY ikke fant frem;


    far-side-gifted-school-726975.jpg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.521
    Antall liker
    11.505
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bra "hjemme hos" beskrivelse og veldig troverdig. Alt ved det der oppsettet tilsier makalaus musikkopplevelse :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.314
    Antall liker
    13.645
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Innlegg #7168 -> Folk ser rart på meg når jeg sitter alene på t-banen å gapskratter.
    .....who cares, ikke jeg :D

    B
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.628
    Antall liker
    69.887
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ord blir fattige for meg, men definitivt ikke for Grumpy. Legendarisk!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.175
    Antall liker
    8.319
    Torget vurderinger
    12
    Herlig innlegg, Grumpy. Og der sto jammen meg de nye SIT'ene mine også ;). Change SHIT for SIT som vi sier på Hedemarken.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Det beste jeg har lest her inne på lenge. Det blir mye tant & fjas og off-topic her på sentralen, men sånt som dette er jo det vi egentlig kom hit for til å begynne med. :)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Heftig venterigg dette, og en artig tilbakemelding fra Grumpy, men hva er det egentlig som stå å spiller for tiden? Kjører du fortsatt passiv deling med en forsterker eller er det aktiv deling og en GS inne i bilde?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.931
    Antall liker
    108.070
    Torget vurderinger
    23
    Aktiv deling, treveis, passivt mellom mid/high, ingen GS.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Maserati og Maserati Mrs Blom. Citroen eide Maserati på den tiden og de skar av to sylindre på en V8 for å få til datidens minste V6'er. Tror den ble 29cm! Men ikke voldsom italiensk karakter i den børsa der. Men bilen er herlig!
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Høyttalere med bakoversveis, ser ut som om de opphever tyngdekraften... litt sånn som profilen til en hardt belastet rusmisbruker som subber avgårde over Grønlandsleiret, skoene kommer først (og veier antagelig mest av alt på ekvipasjen) deretter beina og så resten av kroppen i en bue ikke ulik den vist på disse høyttalerne...
    Litt morsom shootout mellom "heroknekkhøyttalerne" og et par gamle 801

    http://www.audioartistry.com/brochures/B&W 801 vs. CBT36 Ground-Plane Measurements v8.1.pdf
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.931
    Antall liker
    108.070
    Torget vurderinger
    23
    Den SM'en må vel være det nærmeste en kan komme en bils som penisforlenger..:cool: Selve formen altså.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.226
    Antall liker
    15.536
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Herlig rapport fra Grumpy! Moro å lese/se :)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.695
    Antall liker
    3.340
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Maserati og Maserati Mrs Blom. Citroen eide Maserati på den tiden og de skar av to sylindre på en V8 for å få til datidens minste V6'er. Tror den ble 29cm! Men ikke voldsom italiensk karakter i den børsa der. Men bilen er herlig!
    Min far kjørte en SM på tidlig 70tallet (eller der omkring). Historiene om den bilen går igjen og igjen og igjen og igjen...
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.411
    Antall liker
    13.887
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Vet inte om du setta denna? Inte för att gni salt i såret, Scott Thoe håller till i Stamsund, 50 meter från Hurtigruten-kajen. Vi är inom galleriet varje år och har också handlat där. Hyggligt folk, hela familjen arbetar, ställer ut och säljer konst där. Inte alla som fått sitt motiv med på spaceshuttle runt jorden! :)

    NRK TV - Fra romstasjonen til Lofoten
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.931
    Antall liker
    108.070
    Torget vurderinger
    23
    Jo, jeg så det på TV. Salt i såret er spot on og du røyk dermed ut av "brennevin til jul" lista :D
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.411
    Antall liker
    13.887
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hehe, får alliera mig med AtleT som väl också rök ut av lista, så kommer vi starkare tillbaka nästa jul!
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn