Ser du ikke hånden "hennes" oppunder miniskjørtet til Rozzy??HCS skrev:...bare lurer på hvem som "eier" den vakre kona helt til høyre....;D
Ser du ikke hånden "hennes" oppunder miniskjørtet til Rozzy??HCS skrev:...bare lurer på hvem som "eier" den vakre kona helt til høyre....;D
Hehe ;Dpengesluk skrev:Sannheten er at jeg husker ikke - og dessuten så er du urettferdig! Tråden er full av svar, problemet er dine spørsmål som ikke matcher! ;D ;DRune S skrev:Er det ikke mulig å få svar på et eneste seriøst spørsmål i denne tråden ?! Jeg lurte på hvem vi hører i det youtube klippet til JanR,eller er det et utilgjengelig opptak av den oppgraderte versjonen av Queen?
Trodde det sto ett svar fra sluket på side 47 men tok vist feil.Rune S skrev:Ser JanR mener jeg har fått svar,i tilfelle beklager maset ;D
Viss ikke så tror jeg det står på den skjermen vi ser i videoen,jeg får blåse opp bildet å bruke mitt high-end syn.
pengesluk skrev:velfunderte innlegg!
NOEN må jeg jo la det gå utover ....pengesluk skrev:Jo faktisk, bortsett fra når du hakker på meg, da..![]()
![]()
![]()
pengesluk skrev:Hva med denne grisefanten, 15" - 24.000 Gauss, 40 kg. og kun 60.000,- pr. stk. sånn ca., pluss nødvendige frakter, mva osv.
Edit; Alnico og Permendur.
He he, er på gang nå..pengesluk skrev:Jaja, håper vi klarer å få deg også så skikkelig ut på galeien at du pantsetter både svigermor og trompeten!
Interessant tema egentlig, for HVA er dyrt?? Et råskinn av en ALTEC maxed out 16" Alnico med en prislapp på 4-5.000,- er i mine øyne ikke dyrt - en stilkhøyttaler med et par skarve 8" og en dome, med prislapp på 100 k. for paret er derimot SVINDYRT sett med nevnte øyer.slowmotion skrev:Det er synd alle de morsomme 15" -18" driverne er så inni granskauen dyre ....
Snaut.Trompetnerd skrev:He he, er på gang nå..pengesluk skrev:Jaja, håper vi klarer å få deg også så skikkelig ut på galeien at du pantsetter både svigermor og trompeten!
Hvordan vil Responsene mine klare seg med to 15 tommers dipolsuber mon tro.... :![]()
Det er jeg helt enig i. Helt latterlig dyrt.pengesluk skrev:Interessant tema egentlig, for HVA er dyrt?? Et råskinn av en ALTEC maxed out 16" Alnico med en prislapp på 4-5.000,- er i mine øyne ikke dyrt - en stilkhøyttaler med et par skarve 8" og en dome, med prislapp på 100 k. for paret er derimot SVINDYRT sett med nevnte øyer.slowmotion skrev:Det er synd alle de morsomme 15" -18" driverne er så inni granskauen dyre ....
Likevel over det jeg er villig til å betale for en driver. Smertegrensen er jo veldig individuell, så klart.En GOTO 15" i standard utførelse er marginalt råere enn en slik ALTEC, men koster nærmere 20.000,- Det vil jeg vurdere som noe dyrt, men igjen, sett i riktig kontekst allikevel en fornuftig investering.
Et par FERTIN 38EX field-coil tilsvarende de jeg har koster vel rundt 20.000 / paret, en god slump kroner, javel, men heller ikke dyrt når de får optimale arbeidsbetingelser.
;Dpengesluk skrev:Ikke noe for blaute Latte-drikkende Vestfold-Wussies dette her.
Jeg så nok den kaffemaskinen på kjøkkenet, Double-J![]()
I H.A. tygger vi våre egne bønner, og koker de på skikkelig vis over åpen flamme.
pengesluk skrev:I H.A. tygger vi våre egne bønner, og koker de på skikkelig vis over åpen flamme.
Frokosten er tre rullings, en kopp mikrooppvarmet gårsdagens kaffe og resten av steika.
Canales skrev:pengesluk skrev:I H.A. tygger vi våre egne bønner, og koker de på skikkelig vis over åpen flamme.
Frokosten er tre rullings, en kopp mikrooppvarmet gårsdagens kaffe og resten av steika.
;D
du aner ikke hvor nær sannheten du faktisk er, når det gjelder frokosten min.
bortsett fra det med resten av steika da.
jeg spiser jo ikke mat før tidligst 18.00, før det er det kun nikotin og kaffein.
RoDa skrev:Canales skrev:pengesluk skrev:I H.A. tygger vi våre egne bønner, og koker de på skikkelig vis over åpen flamme.
;D
du aner ikke hvor nær sannheten du faktisk er, når det gjelder frokosten min.
bortsett fra det med resten av steika da.
jeg spiser jo ikke mat før tidligst 18.00, før det er det kun nikotin og kaffein.
Ikke rart du ser ut som et røntgenbilde med sola i ryggen! ;D ;D ;D ;D ;D
Uten bass låter det dass. Simple as that. Men det må gjøres riktig, det er ikke bare å slenge om seg med fancy PA-utstyr uten finesse, helt klart en vanskelig balansegang.Trompetnerd skrev:Noen spørsmål Hr. Pengesluk:
I denne klassen basselementer, hvor mye betaler man i rein lydkvalitet i forhold til evnen til lydtrykk og robusthet på disse elementene?
Har selv opplevd hvordan en av de "fantastiske" stor SVS sub kan ødlegge hele frekvensområdet selv om den kun står å putrer på laveste deling.
Hvor går grensen for der hvor hørbar forbedret ytelse i et hjemmeannlegg ( som sjeldent spiller på full guffe over noen timer ) flater ut mens prisen skyter i været?
Mener ikke være negativ, bare veeldig nysjerrig. Har i mange år tenkt at basspotensial er nærmest uendelig, og nå virker det som at det "popper" frem svææære og gode bassannlegg i ethvert ambisiøst oppsett.
Steik? Pingle! Har du ikke tenner til å tygge kjøttet rått får du holde deg til velling!pengesluk skrev:Ikke noe for blaute Latte-drikkende Vestfold-Wussies dette her.
Jeg så nok den kaffemaskinen på kjøkkenet, Double-J![]()
I H.A. tygger vi våre egne bønner, og koker de på skikkelig vis over åpen flamme.
pengesluk skrev:Uten bass låter det dass. Simple as that. Men det må gjøres riktig, det er ikke bare å slenge om seg med fancy PA-utstyr uten finesse, helt klart en vanskelig balansegang.Trompetnerd skrev:Noen spørsmål Hr. Pengesluk:
I denne klassen basselementer, hvor mye betaler man i rein lydkvalitet i forhold til evnen til lydtrykk og robusthet på disse elementene?
Har selv opplevd hvordan en av de "fantastiske" stor SVS sub kan ødlegge hele frekvensområdet selv om den kun står å putrer på laveste deling.
Hvor går grensen for der hvor hørbar forbedret ytelse i et hjemmeannlegg ( som sjeldent spiller på full guffe over noen timer ) flater ut mens prisen skyter i været?
Mener ikke være negativ, bare veeldig nysjerrig. Har i mange år tenkt at basspotensial er nærmest uendelig, og nå virker det som at det "popper" frem svææære og gode bassannlegg i ethvert ambisiøst oppsett.
Spørsmålene dine er litt vanskelige å svare på, litt som "hvor lang er summetonen"...
For det første, jeg har aldri hørt det du kaller sub spille slik JEG vil ha lyden. Jeg har alltid sagt, og kommer til å si det forever, at det nytter ikke å løsrive bassen fra resten av høyttalersystemet, og tro at det hele skal spille sømløst. Dette med sub brukt i stereosammenheng er noe som har kommet i kjølvannet av surre-bølgen. OK, det fantes subber før også, men det var ikke det som var "greia" med tanke på bass. Jeg forstår derfor godt hva du mener med din kommentar vedr. sub. Selve merket spiller ingen rolle, konseptet er stort sett likt uansett fabrikat.
Velger du et fornuftig element så vil pengene være fordelt på en balansert måte, dvs. noe for effekttålighet, noe for byggekvalitet og selvsagt en andel for lyden. Nå er det gjerne slik at disse tingene henger sammen. Eks. et utstanset chassis er sjelden godt for lyden - altså blir det gjerne et trykkstøpt, og det har konsekvenser for pris. MEN med bedre soliditet og lyd som resultat. Annen robusthet kan være oppheng, koblingsklemmer, dustcap, spole etc...
De elementene jeg beskriver her har ikke overdreven PA tilsnitt med tanke på effekttålighet osv. Skal du ha mye effekt så må spolemateriale og oppbygging være ganske annerledes en til finkornet hifi. Membraner er gjerne tykkere, andre materialer osv., og toleransene er høyere for å få mindre problemer "on the road"
Det jeg prøver å si er at de ekte toppklasse elementene som er beregnet for hifi IKKE er unødvendig dimensjonert på noen punkter, følgelig blir prisen som den blir og fornuftg spredt ut over de egenskapene som er alfa og omega til den typen bruk.
Kunne liste opp en hel side med forskjeller på typiske PA kontra hifielementer men det har jeg ikke tid til.
Du spør om grensen for hørbar forbedret ytelse i et hjemmeanlegg...
Det ER ingen grense. Og det har ingen ting med høyt volum å gjøre heller. Det paradoksale i denne hobbyen er at for å få et godt resultat lydmessig på ekstremt lave volum, så kreves det et relativt voksent anlegg for å få til dette. Voksent både kvalitativt og kvantitivt. Jeg koser meg nattestider med full oppløsning og dynamikk selv på 55-60 dB, men kan også "rive vegger" med 120 dB uten komprimering av lydbildet. Alt på samme utstyret.
Håper det ga deg noe fornuftig..
Jævlig bra ;Dsinep skrev:Anlegget til sluket har nå blitt en internasjonal severdighet. Skilt til slukoteket popper opp over alt i landet:
![]()
I kina har de innført et nytt symbol i ordlista p.g.a. den store interessen.
Et av de nye kinesiske veiskiltene:
![]()
Trompetnerd skrev:Takk for utfyllende svar!
Mange av poengene dine i svaret og postene dine ellers gir meg tro på at 1+1=2 innenfor denne hobbyen også (og det er et stort kompliment herfra).
Selv om jeg pr dags dato ikke har plass til å tenke kompromissløst må jeg si at du setter tankene i sving til den tiden som kommer der jeg vil ha mulighet til det.
Er enig med Pedal at den videoen som ble postet av anlegget ditt gav mange indikasjoner på hvordan det låter. Det første jeg tenkte var: "Oi, kul låt", det neste var "for et smekk" ;D har på følelsen at det er den rekkefølgen du prioriterer....?
Takker for underholdende og lærerik tråd!
pengesluk skrev:Trompetnerd skrev:Takk for vennlige ord! Som i så mange andre sammenhenger så kommer man LANGT i denne hobbyen med sunn fornuft. Litt kunnskap er heller ikke dumt. Så en liten porsjon skepsis til en del halleluja-greier. Men først og fremst tenking og forberedelser; årsak - sammenheng - fysiske lover - begrensninger - muligheter innen rammene osv.
Rekkefølgen i prioriteringen du antar er helt riktig! Without music there would be no recordings!
Kom inn i dag.. for en sjau! Ser meget lovende ut!madman skrev:Hei Sluket !
Lest noen sider backlogg nå imellom all fendringa og fortøyinga og jeg koser meg glugg ihjæl.
Hjælper selvfølgelig med noen ankers XO.
NB Nå må det vel nærme seg ? Got it ?
-m