Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.720
    For ordens skyld, så finnes det jo gode høyttalerelementer som ikke har alnico.
    Det er mer som spiller inn ...
    Selv buker jeg helst høyttalerelementer med alinco magneter,
    men det er fordi jeg synes det er kult ....

;)

O

Oblivion

Gjest
    sinep skrev:
    Virker ikke som det er så mange kommersielle høyttalerprodusenter som bruker slike elementer, så de fleste mener vel kanskje at ferritt er like bra..
    Det mener de ikke, men de vil ikke betale 10 - 70 ganger mer til en underleverandør :eek:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    La oss se litt på historikken (sterkt forenklet kortversjon) og i folkelig språk:

- de første høyttalere var gjerne såkalte field-coils, dvs. elektromagneter hvor det ble tilført spenning for å lage magnetfeltet

- deretter kom de såkalte permanente magneter på banen, metaller som kunne magnetiseres og holde på magnetismen, dette var lenge Alnico

- så kom en periode med div. uro worldwide, som førte til bla. leveranseproblemer på såkalte "rare earth" metaller, noe som gikk utover tilgangen
    på kobolt, som er en del av Alnico (Aluminium- Nickel-Cobalt)

- for høyttalerindustrien betød dette at man måtte se seg om etter rimeligere og mer stabil supply av materialer, og ferritene gjorde sitt intog.
    Ferrit er mye billigere, enklere å bearbeide og implementere i en høyttaler da de bygger sideveis (aksialt med membranen) mer enn i dybden.

- Til sist var det duket for Neodyme magneter, i den evige jakt på innsparing og potensielt bedre fortjeneste. Neodyme magneter kan gjøres svært
    små rent fysisk, og fortsatt ha stor kraft. Men det er et MEN, se svar fra DIYauido overfor.

Det tragiske er at hele denne utviklingen har gått i feil vei dersom en ser på den musikalske kvaliteten på et gitt element. Dersom alt gjøres riktig våger jeg å påstå at lydmessig så ser kvalitetsstigen slik ut:

1. Field-coil
    2. Alnico
    3. Neodym
    4. Ferrit

Dette er i prinsipp utviklingens gang snudd opp ned, og som jeg ynder å si til de (stakkars jævler) som gidder å høre: alle fremskritt er utvikling, men ikke all utvikling er fremskritt!

Det finnes unntak, og dette er også litt forskjellig fra type element osv., delvis også bruken. Mange vil også påstå at de to første godt kan være hipp som happ, det mener forsåvidt jeg også, igjen under visse forutsettinger, men filed-coils får ikke noe metningsproblem under langvarig litt tøff belastning slik som et permanent magnetsystem kan få.

En liten teaser bare inn i magnetenes rike; står masse om emnet i diverse "papers" fra både CalTech og MIT, og noe på Wikipedia. Håper noen finner det interessant.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    diyAudio skrev:
    sinep skrev:
    Virker ikke som det er så mange kommersielle høyttalerprodusenter som bruker slike elementer, så de fleste mener vel kanskje at ferritt er like bra..
    Det mener de ikke, men de vil ikke betale 10 - 70 ganger mer til en underleverandør :eek:

Ta 5 vilkårlige "high-end"høyttalere i 100k-klassen (for et idiotiskt uttrykk BTW) plukk ut elementene og sjekk kvalitet og magpower - du vil bli forbauset over hva du finner! Og ikke positivt..

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.720
    Field-coil elementer kan man jo i teorien lage sjæl,
    f.eks ved å modifisere gamle Altec-elementer osv.
    Det vanskeligste er å få tak i bløtt jern til senterpolen,
    men det kan bestilles bl.a. fra England så vidt jeg vet.
    Så må man selvfølgelig maskinere materialet selv.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    11
    pengesluk skrev:
    Det tragiske er at hele denne utviklingen har gått i feil vei dersom en ser på den musikalske kvaliteten på et gitt element. Dersom alt gjøres riktig våger jeg å påstå at lydmessig så ser kvalitetsstigen slik ut:

1. Field-coil
    2. Alnico
    3. Neodym
    4. Ferrit
    Interesant innlegg!
    Rekkefølgen din er det samme som Peter Qvortrup,Audio Note sjefen,sier.Ikke at han nødvendigvis har rett i alt,men jeg har ivertfall enorm respekt for det de har klart å få til.

Hva ble spillt i det youtube klippet JanR la inn her i tråden? Hadde vert artig å se om jeg finner sporet for å høre hvordan det låter på eget annlegg.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    HVA - er Skotupp ENIG med meg?? :eek: :eek:

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Hva er det som er den store ulempen med field-coil?
    Billig og bra, men trenger tilført spenning for å lage et magnetfelt?

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.720
    sinep skrev:
    Billig? Neppe! :)

Bra? Vistnok!

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    11
    pengesluk skrev:
    HVA - er Skotupp ENIG med meg?? :eek: :eek:
    Selvsagt ikke! Han er uenig med alle andre uansett,selv om de har samme mening ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Puhh..! Det var godt å høre!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    sinep skrev:
    Ingen ulemper med field-coil. Koster, men det er vel ingen ulempe? Slik er det jo.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    slowmotion skrev:
    sinep skrev:
    Billig? Neppe! :)

Bra? Vistnok!
    Trodde jeg skulle slippe billig unna et lite øyeblikk her :p

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.966
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    @Sluket: Jeg er imponert over dine kunnskaper, og evnen til å omsette dem i praksis.
    Jeg håper jeg får anledning til å høre på anlegget ditt en gang...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    SaltyDog skrev:
    @Sluket: Jeg er imponert over dine kunnskaper, og evnen til å omsette dem i praksis.
    Jeg håper jeg får anledning til å høre på anlegget ditt en gang...
    Takk for tiltroen, Salty, men jeg har nok ikke så mye kunnskap egentlig, bare samlet opp litt praktisk erfaring og sammenstilt/sammenliknet dette med andres store kunnskapsnivå.. Mer som en slags detektivarbeide, halvstudert røver o.l. men har det morro allikevel!

Edit; kunsten er ikke å vite alt, men vite hvem som gjør det!

noen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Antall liker
    29
    Apropos field-coil i nyere kreasjoner, focal har vel det på 16" i grande utopia.
    22 kilo motor totalt, 1,75 Tesla, 34T.m.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Litt spm på sidelinjen....Hva angir egentlig tesla verdien og skal denne være høy eller lav ?

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    JanR skrev:
    HCS skrev:
    Litt spm på sidelinjen....Hva angir egentlig tesla verdien og skal denne være høy eller lav ?
    Si det du ;)

Lese litt her ?
    http://no.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla

/jan
    Hehe....Joa, Jan... Dette sier endel om Tesla himself...Men om noen kunne på en LETTFATTLIG måte forklare en treg jævel hvordan tesla verdier innvirker på fulltone elementer feks så hadde det vært spennede... Sorry for ot sluket :)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    HCS skrev:
    JanR skrev:
    HCS skrev:
    Si det du ;)

Lese litt her ?
    http://no.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla

/jan
    Hehe....Joa, Jan... Dette sier endel om Tesla himself...Men om noen kunne på en LETTFATTLIG måte forklare en treg jævel hvordan tesla verdier innvirker på fulltone elementer feks så hadde det vært spennede... Sorry for ot sluket :)
    Ser den :)
    Kommer nok en forklaring på't snart skal du se.

For ordens skyld, ikke spøtt greie på det der jeg.

/jan

N

nb

Gjest
    HCS skrev:
    Tesla er et mål på magnetisk feltstyrke. Jo flere tesla jo sterkere magnetfelt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Høyttalereelementers magnetkraft oppgis ofte i Gauss. F.eks. 10.000 Gauss, somtilsvarer ca 1 Tesla.

Riktig rå drivere havner gjerne oppi 24.000 Gauss, eller om du vil 2,4 Tesla

Mao; høyere tall = høyere magnetkraft.

Igjen, dette er den forenklede kortversjonen. Kan godt skrive et par sider men har vel liten hensikt og nytte.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det holder. greit med en liten innføring...Takk nb og sluket... Alltid kjekt å lære noe nytt...For nøye med mine unnselige 2,2 Tesla elemeneter jeg...usj.... :-[ ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Her er et eksempel på basselement med field-coil; Fertin 38EX som har 1,26 Tesla i følge databladet.

Dette er relativt mye for et 15" basselement, alt over 10.000 Gauss begynner å ligne noe.

Slik kan en mellomtone/diskant værsting se ut, hele 25.000 Gauss power.

23.000 Gauss Alnico magpower ser omtrent slik ut: (og veier 100 kg. men er forholdsvis rimelig, ca. 420.000,- for paret)

Vedlegg

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg vil anta at gauss/tesla-verdien også gis utifra type magnet og såklart masse/tyngde av denne ? Og hvilke frekvenser i hz vil avtvinge behovet for disse verdiene når det skal spilles mest mulig korrekt i et element ?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Den veier nok ikke så mye, vet du. De tenkte bare ikke på at bånnplata på vekta de brukte var magnetisk! :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Hva med denne grisefanten, 15" - 24.000 Gauss, 40 kg. og kun 60.000,- pr. stk. sånn ca., pluss nødvendige frakter, mva osv.

Edit; Alnico og Permendur.

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    HCS skrev:
    Jeg vil anta at gauss/tesla-verdien også gis utifra type magnet og såklart masse/tyngde av denne ? Og hvilke frekvenser i hz vil avtvinge behovet for disse verdiene når det skal spilles mest mulig korrekt i et element ?
    Gauss/Tesla har ingen ting med TYPE magnet å gjøre, dette er kun måleverdier som gjelder for alle typer og prinsipper magneter, permanente eller elektromagnetiske.
    Sier litt om hvor mye kraft som er tilgjengelig pr. cm. for å drive spolen.

Vet ikke helt om det finnes noen registrert verdensrekord i Gauss, man trodde lenge at Lowther med sitt største element hadde nådd en (ihvertfall teoretisk) maksgrense, men de slemmeste kompresjonsdriverne til ALE, GOT og et par andre har nå verdier som overgår dette.

Frekvens er irrelevant, men det er langt enklere (og selvsagt billigere) å lage en driver med slike data for mellomtone/diskant enn for bass, av fysiske årsaker.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for info. Ser jo at Lowther elementene er langt lettere, men har høye tesla verdier...Så vekt er ikke alt... Selvom det gjelder innen visse kriterier.. 8)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    HCS skrev:
    Takk for info. Ser jo at Lowther elementene er langt lettere, men har høye tesla verdier...Så vekt er ikke alt... Selvom det gjelder innen visse kriterier.. 8)
    Nei, regnestykket er aldri så enkelt desverre. Som alltid, mange variabler som spiller sammen og har betydning for sluttresultatet.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Regne forsåvidt ikke heller med det sluket, at det var så enkelt... Men tror en kan gå mer feil enn det endel av fulltone elementene gir rom for...iallfall når de ikke brukes som fulltone, men kun mellomtone elementer... :)

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    11
    Er det ikke mulig å få svar på et eneste seriøst spørsmål i denne tråden ?! Jeg lurte på hvem vi hører i det youtube klippet til JanR,eller er det et utilgjengelig opptak av den oppgraderte versjonen av Queen?

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Rune S skrev:
    Er det ikke mulig å få svar på et eneste seriøst spørsmål i denne tråden ?! Jeg lurte på hvem vi hører i det youtube klippet til JanR,eller er det et utilgjengelig opptak av den oppgraderte versjonen av Queen?
    Sannheten er at jeg husker ikke - og dessuten så er du urettferdig! Tråden er full av svar, problemet er dine spørsmål som ikke matcher! ;D ;D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Står det ikke hvem som spiller i ett tidligere svar monn tro ?

/jan

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    ...bare lurer på hvem som "eier" den vakre kona helt til høyre.... :eek: ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    HCS skrev:
    Regne forsåvidt ikke heller med det sluket, at det var så enkelt... Men tror en kan gå mer feil enn det endel av fulltone elementene gir rom for...iallfall når de ikke brukes som fulltone, men kun mellomtone elementer... :)
    Det er riktig. Hvorfor spellær'e sånn det gjør hos meg?? Jo, en knallgod fullrange som blir befridd for "bass duties" under 100 Hz / 6 db og samtidig får drahjelp fra 10 kHz.

Slik skulle mer eller mindre ALLE fullrange brukes, det er faktisk enklere å få til en god integrering mellom disse komponentene enn det er å slåss mot naturlovene.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    JanR skrev:
    Står det ikke hvem som spiller i ett tidligere svar monn tro ?

/jan
    Knutsen & Ludvigsen "Juba Juba" extended Club Mix

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn