Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    pengesluk skrev:
    Jammen er du observant - en liten stump av nevnte kabel er så vidt synlig på det ene bildet fra søndagens seanse - og det er ganske riktig en custom hand-madeRaymond-kabel i værsting klassen.. ville ikke drømme om å bytte den ut heller!
    Eierglede?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    RoDa skrev:
    pengesluk skrev:
    Vi hadde det fælt så trivelig på søndag..
    Hihi ;D

Mvh
    Illustratør og spåmann med huet på vei inn i PClydverdens rike 8)
    En av dine "mesterverk" den montasjen der, RoDa -spot on med humoren! PC-lydverdenen er ikke den verste du kunne komme til, I know. Riktig utført så har du noe å glede deg til!

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    pengesluk skrev:
    Riktig utført så har du noe å glede deg til!
    Ståpikkfremkallende blir det vel aldri uansett, da må det vinyl til. Eller hur? :-X

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    RoDa skrev:
    pengesluk skrev:
    Jammen er du observant - en liten stump av nevnte kabel er så vidt synlig på det ene bildet fra søndagens seanse - og det er ganske riktig en custom hand-madeRaymond-kabel i værsting klassen.. ville ikke drømme om å bytte den ut heller!
    Eierglede?
    Ja - du har helt rett; når jeg tenker meg om så er det faen meg AKKURAT det det går på! Suveren lyd, udiskutable materialer/egenskaper, ekte håndlaget med skikkelig pedigree, alt som jeg ser etter i et produkt jeg vil kjøpe. Selvfølgelig ikke gratis, men til en RELEVANT pris for nevnte egenskaper og ytelse, og DA er prisen grei å svelge.

Hadde samme produktet kostet 4-5 ganger så mye ville saken vært annerledes - særlig når en vet at "mellomlegget" går til formål som pr. definisjon ikke bringer noe særlig inn i verdiskapningskjeden.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    RoDa skrev:
    pengesluk skrev:
    Ståpikkfremkallende blir det vel aldri uansett, da må det vinyl til. Eller hur? :-X
    Ikke ubetinget. Jeg har nærmere 10.000 titler på vinyl - og fire-fem kompetente vinylrigger, men jeg må si at den digitale lyden jeg besitter pr. dags dato ikke setter meg i en tilstand hvor jeg savner vinylen vesentlig. Så kommer naturligvis betjeningsvennligheten og et par tre andre punkter hvor digitalt faktisk er å foretrekke..

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    jan#jan skrev:
    Canales skrev:
    sinep skrev:
    Anlegget til sluket er en fornærmelse både for rockwoolmafiaen og kabelmafiaen :p

hehe.

jeg merker meg uansett at sjeldent har et anlegg vært så unisont hyllet av lyd- og musikkgærninger på tvers av skuddlinjene.
    kassefantaster, fjølryttere, hornmaniacs, hjørneskapdiggere, trompetblåsere, beryllium-jesuser, vintagefolk, selvbyggere - alle har blitt slått i bakken.
    litt av en bragd.

Jammen da har han jo truffet den gyldne middelvei da ....... ::)

;D ;D ;D ;D
    Skummel tale fra Double-J der, det du sier er at 80% av folket dilter etter :eek: :eek:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    sinep skrev:
    Anlegget til sluket er en fornærmelse både for rockwoolmafiaen og kabelmafiaen :p
    Håper ikke jeg fornærmer noen som helst - alt og alle har sin plass her på jorda og det er som alltid snakk om smak og preferanser. Rockwool og gode kabler har også sin plass, det gjelder bare å ha et reflektert forhold til graden av nødvendighet/viktighet av disse tingene, og hvilken plass de har i det store bildet. Har man et notorisk vanskelig rom, vel, så må man flikke på dette så godt det lar seg gjøre. Vil man "utelukke" at kablene har noen særlig negativ innflytelse på anlegget så kan man velge å kjøpe seg den vissheten. Opp til enhver og ens lyst, behov, kapasitet og mulighet.

Jeg har tatt hensyn til alle basic forutsetninger f.o.m. rommet FØR noe ble installert, og jobbet anlegget opp deretter. Så har jeg kombinert noen tiårs fartstid med noen ideer, noe innspill fra andre kompetente, prøvd ut litt nye ideer og ikke minst, satt inn innsatsfaktorene der erfaring og gut reaction tilsa at de ville gjøre best nytte for seg totalt sett. Så enkelt er det. Og så vanskelig. Dersom dette skulle fornærme noen så er vedkommende bare blind (eller i det minste svaksynt) for livets realiteter og det kan ikke jeg lastes for.

J

J.J

Gjest
    pengesluk skrev:
    jan#jan skrev:
    Canales skrev:
    sinep skrev:

hehe.

jeg merker meg uansett at sjeldent har et anlegg vært så unisont hyllet av lyd- og musikkgærninger på tvers av skuddlinjene.
    kassefantaster, fjølryttere, hornmaniacs, hjørneskapdiggere, trompetblåsere, beryllium-jesuser, vintagefolk, selvbyggere - alle har blitt slått i bakken.
    litt av en bragd.

Jammen da har han jo truffet den gyldne middelvei da ....... ::)

;D ;D ;D ;D
    Skummel tale fra Double-J der, det du sier er at 80% av folket dilter etter :eek: :eek:
    Skummel tale ...... det er MEG det :mad:

;D

Jeg sitter på gjerdet og venter ..... upps .. har verken gjerde eller rekkverk på verandaen ... ::) ;D
    Men det er artig å se hvor mange som hiver seg på bølgen - all kudos til deg Sluket :D
    Vil helst ha en litt sånn smågrei hovedhøyttaler først ... , men LS får duge en laaang stund til ;D
    AND no offence til Klipschfolket - det er en tøff høytaler...

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    pengesluk skrev:
    RoDa skrev:
    pengesluk skrev:
    Ikke ubetinget. Jeg har nærmere 10.000 titler på vinyl - og fire-fem kompetente vinylrigger, men jeg må si at den digitale lyden jeg besitter pr. dags dato ikke setter meg i en tilstand hvor jeg savner vinylen vesentlig. Så kommer naturligvis betjeningsvennligheten og et par tre andre punkter hvor digitalt faktisk er å foretrekke..
    Du går i front, jeg kan ikke engang kalle meg rævdilter. SB med en eller annen lagring og en ok DAC får duge for meg i stova. ;)
    Du har selvsagt helt rett, og det er nok også derfor jeg i går kveld/natt med barnlig fryd satt og hørte på gamle, kjære og nye, ukjente artister med WiMP som kilde.
    Vinyl er for meg kos, men det er nok (nesten) like mye grunnet ritualet, stemingen og det historiske aspektet som selve lyden.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    pengesluk skrev:
    Da trenger du vel ikke alle armene heller ??? ::)

/jan

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Vinyl? har en løsning skaffe seg en vinylbutler. Eneste muligheten for meg

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    65finger skrev:

bil og vinyl er ikke noe for deg, finger.
    ikke for meg heller, forsåvidt.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Canales skrev:
    65finger skrev:

Joda med Vinylbutler sittende klar i stua og mekanikker i beredskap i garagen så går det fint

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Canales skrev:
    65finger skrev:

Kanskje ikke rackmontering heller? :D

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.980
    Torget vurderinger
    1
    JanR skrev:
    Desverre yder ikke filmsnutten anlegget/lyden rettferdighet men en liten prøvesmak er det jo.

/jan
    Folkens, hør på dette opptaket og gjør en interessant observasjon!
    -Opptaket er gjort med et lite videokamera, lastet opp på youtube i "ihjelkomprimert" kvalitet og avspilt via høyttalerne i min enkle laptop. ALLIKEVEL får jeg en klar fornemmelse av (den gode) akustikken i Slukets kjellerstue og med nødvendig separasjon mellom direkte lyd og reflektert lyd. Man gjenkjenner også kvaliteter som usedvanlig god transientbehandling og utklingingen.

Dette viser hvor ekstremt følsom hørselen vår er. Selv om opptaket har gått gjennom både 2 og 3 kjøttkverner, så evner hørselen å identifisere nyanser som "på papiret" ikke skulle være mulig.

Tankevekkende...

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    RoDa skrev:
    Canales skrev:
    65finger skrev:

:-[

drekke øl, juge og skrive dritt er igrunnen alt jeg kan.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Canales skrev:
    RoDa skrev:
    Canales skrev:
    65finger skrev:

:-[

drekke øl, juge og skrive dritt er igrunnen alt jeg kan.
    Det kan knapt jeg. Flink til å bruke penger er jeg. Du kan denge ørrets Canales

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    pedal skrev:
    JanR skrev:
    Desverre yder ikke filmsnutten anlegget/lyden rettferdighet men en liten prøvesmak er det jo.

/jan
    Folkens, hør på dette opptaket og gjør en interessant observasjon!
    -Opptaket er gjort med et lite videokamera, lastet opp på youtube i "ihjelkomprimert" kvalitet og avspilt via høyttalerne i min enkle laptop. ALLIKEVEL får jeg en klar fornemmelse av (den gode) akustikken i Slukets kjellerstue og med nødvendig separasjon mellom direkte lyd og reflektert lyd. Man gjenkjenner også kvaliteter som usedvanlig god transientbehandling og utklingingen.

Dette viser hvor ekstremt følsom hørselen vår er. Selv om opptaket har gått gjennom både 2 og 3 kjøttkverner, så evner hørselen å identifisere nyanser som "på papiret" ikke skulle være mulig.

Tankevekkende...

/jan

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    JanR skrev:
    pengesluk skrev:

/jan
    Så - kanskje jeg har noe liggende til deg hvis du er snill gutt..

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    pengesluk skrev:
    JanR skrev:
    pengesluk skrev:

/jan
    Så - kanskje jeg har noe liggende til deg hvis du er snill gutt..
    Sluket ->
    <- JanR

/jan

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Har da sett mye verre smileys over dette temaet.. :eek: Men vi er anstendige karer vi i HA..

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    pengesluk skrev:
    Håper ikke jeg fornærmer noen som helst - alt og alle har sin plass her på jorda og det er som alltid snakk om smak og preferanser. Rockwool og gode kabler har også sin plass, det gjelder bare å ha et reflektert forhold til graden av nødvendighet/viktighet av disse tingene, og hvilken plass de har i det store bildet. Har man et notorisk vanskelig rom, vel, så må man flikke på dette så godt det lar seg gjøre. Vil man "utelukke" at kablene har noen særlig negativ innflytelse på anlegget så kan man velge å kjøpe seg den vissheten. Opp til enhver og ens lyst, behov, kapasitet og mulighet.
    Ser du bruker dyre alnico magneter.. Hva er det som er de lydmessige fordelene med disse i forhold til vanlige magneter etter din erfaring (bortsett fra prisen :p )?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Snillere retursignatur mot forsterkeren, mer egenkontroll, mer eierglede som igjen fører til bedre dagsform som igjen fører til bedre lytting. En annen ting er at ferrit som materiale har mye større spredning i kvalitet og jevnhet (og effekt).

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    pengesluk skrev:
    Snillere retursignatur mot forsterkeren, mer egenkontroll, mer eierglede som igjen fører til bedre dagsform som igjen fører til bedre lytting. En annen ting er at ferrit som materiale har mye større spredning i kvalitet og jevnhet (og effekt).
    Mer kontroll = bedre dynamikk og renere lyd går jeg ut i fra.
    Snillere retursignaler er bra for forsterkeren hvis den har en feedbacksløyfe?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Mer kontroll (på seg selv) = mindre forvrengning, noe som er UTROLIG viktig i bassen, dette har store ringvirkninger også oppover i mellomtonen, langt opp i følge mine ører. Men ta ikke det for god fisk..

Raskere bevegelser, mindre membranutslag, "snillere" forsterkerbelastning - alt dette er viktige kvalitative egenskaper som har betydning for lyden. Det går på dynamikk, oppløsning, evne til å håndtere komplekse signaler osv.

O

Oblivion

Gjest
    sinep skrev:
    pengesluk skrev:
    Snillere retursignatur mot forsterkeren, mer egenkontroll, mer eierglede som igjen fører til bedre dagsform som igjen fører til bedre lytting.  En annen ting er at ferrit som materiale har mye større spredning i kvalitet og jevnhet (og effekt).
    Mer kontroll = bedre dynamikk og renere lyd går jeg ut i fra.
    Snillere retursignaler er bra for forsterkeren hvis den har en feedbacksløyfe?
    Sluket nevnte ikke at magnetfelt rippel kanskje er den største forskjellen  ;D
    Skulle en lage en forenklet sammenligning så greier Ferritt kanskje 14bit oppløsning, Alnico kanskje 20bit oppløsning og Neodym 24bit (Neodym av riktig kvalitet og riktig dimensjonert noen bit i tillegg).
    Alnico av riktig kvalitet og riktig dimensjonert nærmer seg også kanskje 24bit.

Med magnetfelt rippel er det først og fremst øret som avslører forskjellene.

Pris forskjellen (identisk fysisk størrelse) fra Ferritt til Alnico er 10 - 70 ganger og Neodym av beste kvalitet 2 ganger dyrere enn Alnico igjen.
    Så også her får en det en betaler for :)

I praksis vil Alnico spille bedre enn Neodym av den enkle årsak at produsentene "jukser" og bruker fysisk veldig små Neodym magneter (stor magnetstyrke gjør dette mulig), men da blir Neodym magnetene følsomme for varme og magnetfelt rippel nesten like dårlig som Ferritt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Som om jeg skulle skrevet det selv! Forbilledlig. Magnet/motor-delen av et element er en hel liten vitenskap i seg selv. Og det er helt riktig det du nevner om "juks" - man er alltid overlatt til seg selv i dette gamet. Uten kunnskap = you're fucked. Alnico er også å få i forskjellige kvaliteter, men de renommerte elementprodusentene bruker skikkelige saker. Problemet med Alnico er at det blir "bældigert", bygger mye i dybden og følgelig tungt/dyrt når en skal ha realt med magpower. Men det er ingen vei utenom. Pay up or shut up.

Edit: som en kuriositet kan nevnes at de elementene jeg bruker i bassystemet beskrevet i "Bass in Your Phase Mk.II" ble ca. 3 mndr. forsinket, fordi produsenten fikk en prisoppgang på 1.500 % (riktig - ettusenfemhundre) og ble nødt til å finne en annen underleverandør...

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    11
    Må igjen få si at jeg ble litt satt ut av det lydklippet til JanR !! Jeg føler meg rimelig sikker på at det annlegget der er det råeste jeg har "hørt" ! Virker som alt er enormt dynamisk,lynhurtig start stopp,herlig balanse,og først og fremst veldig realistisk og ekte.Hør på cymbalene ! ,de er dynamiske,klare,KLANGRIKE,BRILLIANTE osv ,som cymbaler ofte er i levende live.
    Håper på flere klipp,og neste gang JanR må det vel bli litt Pagans Mind ? ! 8)

Hva blir spillt i klippet foresten,artist og skive?

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    11
    JanR skrev:
    Pagans og dems like, vær du sikker :)

/jan
    Høres bra ut ! 8)

Du bør jo slenge inn et opptak av ditt eget oppsett i tråden din også !! 8) Virker som sagt som det kameraet ditt har veldig bra lydkvaliteter.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Rune S skrev:
    JanR skrev:
    Pagans og dems like, vær du sikker :)

/jan
    Høres bra ut ! 8)

Du bør jo slenge inn et opptak av ditt eget oppsett i tråden din også !! 8) Virker som sagt som det kameraet ditt har veldig bra lydkvaliteter.
    ;)

Tok vel en sånn "testfilm" av røkla hjemme (dagen jeg fikk kamera) men skal gjøre ett nytt forsøk etterhvert.

Ang kuttet fra sluket, må innrømme at jeg ble overrasket sjøl over kvaliteten på lyden. Og som pedal så korrekt skrev " etter å ha gått igjennom x antall komprimeringer....." så låter det faktisk helt greit.

/jan

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    11
    Første gang jeg hørte opptaket var det på en bærbar ASUS maskin med det jeg regner med er 0.00004" basselementer ;D ,likefullt ble jeg satt ut av smekket og naturligheten i skarptromme og cymbaler !
    Tror kameraet ditt er veldig bra,spørs om ikke jeg skal ha meg et slikt 8) ,for det vanlige er at når slike småmikker blir utsatt for slik dynamikk så hører man tydelig forvrenging i peakene,det hører jeg ikke antydning til her.

Anlegget til sluket er selvsagt hovedgreia ;) For å ta en sammenligning,viss man legger inn et opptak av et ekte piano eller en levende stemme på youtube med det kameraet ditt,så får man en klar fornemmelse av at det er et ekte piano eller en levende stemme nesten uavhengig av forringende ledd ;)

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    diyAudio skrev:
    I praksis vil Alnico spille bedre enn Neodym av den enkle årsak at produsentene "jukser" og bruker fysisk veldig små Neodym magneter (stor magnetstyrke gjør dette mulig), men da blir Neodym magnetene følsomme for varme og magnetfelt rippel nesten like dårlig som Ferritt.
    Interessant, må prøve ut et sånt alnicoelement en gang. Kanskje jeg blir hekta :p

Virker ikke som det er så mange kommersielle høyttalerprodusenter som bruker slike elementer, så de fleste mener vel kanskje at ferritt er like bra..

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    sinep skrev:
    Virker ikke som det er så mange kommersielle høyttalerprodusenter som bruker slike elementer, så de fleste mener vel kanskje at ferritt er like bra..
    Like bra, neppe 8)

Billigere er vel ett stikkord her.

/jan

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    JanR skrev:
    Like bra, neppe 8)

Billigere er vel ett stikkord her.

/jan
    Med tanke på hvor mange høyttalere som koster x antall hundre tusen, så bør de ha råd til å koste på seg noen gode elementer, i hvert fall til bassene. :p

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn