Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.055
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    En rovdyr-debatt kan nok glatt overgå en hver form for kabel-debatt vil jeg tro.
    Skal derfor helt elegant avstå fra å ytre min mening;)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Slukern, du skulle sittet på stortinget, da hadde det vert en ulv i saueflokken!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.523
    Torget vurderinger
    23
    Markagrensen bør i så fall utvides - slik at avstanden øker!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.523
    Torget vurderinger
    23
    Herlige bilder - jeg var sikkert ikke langt unna da endel av de ble tatt. Har kjørt med alle de viste fergene. Røde skaiseter, respatexbord og svette "Velstandslefser" var traktementet under dekk! Vintage, bildene dine har trigget meg til å planlegge en vestlandstur på vår/forsommer!

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Alle vet jo at ulv er farligere enn sau, men…hvis det utelukkende er sauen som skal skånes for ulven, så blir regnestykket litt i sauens favør. I dag finnes det ca 1,1 millioner sau i Norge – mot ca 70 ulv. Hvis ulven skal ta livet av sauebastanden alene, så blir det travle dager. 15700 sau pr. ulv.
    Hver jul må ca 180000 sau bøte med livet for at vi skal få pinnekjøtt på julaften. Med andre ord så betyr det at rovdyret som går på to bein er den største trusselen mot sauen.
    En annen ting : Ulven er mer enn bare sauetrussel. En ulv har ingenting i befolkete områder å gjøre. Ulven trekker stadig nærmere folk, og der har den ingenting å gjøre. Ulven skal være på fjellet og i skauen, og bestanden må holdes på et akseptabelt nivå – som det så fint heter.
    Når sauen blir til pinnekjøtt, så avlives sauen på en skånsom måte. Når ulven skal ha pinnekjøtt, bli sauen avlivet på grusomt vis. Ulv hører også til i naturen, i likhet med andre typer rovdyr som gaupe, jerv, bjørn og ørn.
    Spørsmålet er : Hvor mange ulv skal vi ha ? Hvordan finner vi ut hvor mange ulv vi har ?
    Stadig like forvirret ? «Ikkje etter neste ukes episode av …Naturmagasinet»

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.523
    Torget vurderinger
    23
    Ulven det er snakk om har ikke hatt naturlig sete i Norge i det hele tatt. Vi har da klart oss godt uten ulv i noen menneskealdre, selv om innvandring er i skuddet for tiden så trenger vi egentlig ikke disse ulvene, som er kommet fra Putin og via blautdyra i Sverige.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.711
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    og før du kommer på det....jeg er IKKE sauen i Drøbak :cool:

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.185
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hvis Vestlandet kaller så er det obligatorisk rast hos meg, enten den ene eller andre veien.
    Litt utafor den strake veien dit du skal, men anbefaler en tur til mine trakter. Og dessuten er det aldri langt unna en leiv med lefsekling.

Haavard

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.523
    Torget vurderinger
    23
    og før du kommer på det....jeg er IKKE sauen i Drøbak :cool:
    Takke faen for det... chewin' on your Ass is not my idea of a fun day - selv om du er en grepa kar!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.523
    Torget vurderinger
    23
    Hvis Vestlandet kaller så er det obligatorisk rast hos meg, enten den ene eller andre veien.
    Litt utafor den strake veien dit du skal, men anbefaler en tur til mine trakter. Og dessuten er det aldri langt unna en leiv med lefsekling.

Haavard
    Det må selvsagt innlemmes i planene! Takk for i går BTW, håper du ikke sovnet på veien hjem! Kjempekoselig aften, hilse så mye fra Slukfruen også.
    Kokosmakronene smakte usedvanlig godt, og halve "lefskliningen" ligger til tining for aftenens konsum, den andre halvparten ligger på "lit de parade" i fryseren men skal ikke føle seg for trygg.....

Et annet vesentlig kvalitetstrekk ved makronene var at de faktisk materialiserte seg, til og med uanmeldt! Respekt! De finnes nemlig folk som er så nedrige at de lover slikt i øst og vest (og syd for Oslo) uten at ting skjer :rolleyes:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.523
    Torget vurderinger
    23
    Signingsferd nord for Minnesund er way overdue skjønner jeg :cool:

• Liker
    Reaksjoner: HCS
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Litt utenomulv. Husker på sent 60-tall og tidlig 70-tall, når vi dro til Stavern og Anvikstranda på camping. Vi brukte 2 dager fra Bergen til Larvik i fatterens Simca Regent :

Første etappe gikk over Kvamskogen og ned til Norheimsund og Øystese og videre innover Hardangerfjorden.
    Litt etter Ålvik møtte vi fergekøen til Kvanndal-Kinsarvik.

Ålvik

Vi kunne sitte i kø i 4-5 timer, før vi omsider kom ombord i fergen. Turen med fergen tok en time.
    Fra Kinsarvik gikk turen videre til Odda.

Så måtte det overnattes. klokken var jo blitt tidlig kveld. Vi overnattet alltid på Solfonn Hotell :

Dagen etter gikk turen videre over Haukeli via Røldal

Så var det Telemark, Porsgrunn og omsider Larvik og Stavern.
    Etter 2 dager i bil, var teltet slått opp på Anvikstranda, sånn engang tidlig på kvelden.

Teltet var like stort som en 2 roms blokkleilighet. Fy f.. - det var tider.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.523
    Torget vurderinger
    23
    Var det ikke en liten foss rett ved Odda? En som nesten gikk ut i veien!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.523
    Torget vurderinger
    23
    Nei en liten fisle av en foss, men det var alltid så gøy å sveive ned vinduet eller be gubben stoppe! Kristen Fislefoss kanskje :rolleyes:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ok, det er jo noen slike fislefosser utover fjorden både på østsiden og vestsiden.
    Østsiden er jeg mest kjent, men husker desverre ikke eksakt..

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Odda er kanskje ikke det en reiner som et ferieparadis, men kjører en forbi vil jeg likevel anbefale en stopp for å stikke innom gamle smelteverkstomten.
    Mye historie der. :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den lille fislefossen til Sluket ligger nok i Skaret, veien ned mot Odda. Låtefossen er ingen liten pinglefoss.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.523
    Torget vurderinger
    23
    Den må det være - på høyre side av veien.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.185
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jo takk selv. Fikk avklart litt av hvert i går. Og fundert litt på vei hjem.
    Hun her hjemme hilser også. Nikket anerkjennende da jeg fortalte om dine betraktninger hvor lefse skal se og ikke se ut. Nå er det bakekveld med to kompiser her. Vi skal bake det nærmeste du kommer jmlc i gjærbakst, bagels.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.523
    Torget vurderinger
    23
    :D JMLC bagels - den er rå!!! GI GASS!! Kan jo bake andre horn også... frøhorn! Og CD, constant directivity = rett i Sluket!

Hmmm... tre kompiser, bakekveld.... vet ikke helt:rolleyes:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    :D JMLC bagels - den er rå!!! GI GASS!! Kan jo bake andre horn også... frøhorn! Og CD, constant directivity = rett i Sluket!

Hmmm... tre kompiser, bakekveld.... vet ikke helt:rolleyes:
    Blir ikke rompis av å bake med en kompis. Men faren er større, og når en tredje kompis kommer med i regninga så vil ikke jeg stå ansvarlig for resultatet i alle fall. ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.523
    Torget vurderinger
    23
    Vet ikke helt om jeg liker formen på de planlagte kollektivt bakte bagels heller... To make matters worse,
    her i Byen er det egne sjapper som heter "Bagels & Juice"

bagel_s1.jpg

Men det vil vel helst gå bra! :eek:

Nå i disse førjulstider får man bare være glad for at det ikke er Dunkin'Donuts​

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn