Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men Adam og Paradis og sånn

Fra dagens Teknisk Ukeblad..

"Elektrisk varebil - Merchedes eVito
    Alle varebilene fra Mercedes blir elektriske

Lanserer ny elektrisk Vito."

:rolleyes:
    Har lenge lurt på hvorfor ingen har el-varebiler, her i byen går det jo drullioner varebiler, og særlig mange Vito'er. Jaggu på tide.
    I 1920 var de fleste varebiler i byene elektriske, og hadde omtrent samme ytelse som en Think. Det var nok bare et spørsmål om tid før de som driver varetransport i byene på ny ville foretrekke elektrisk drift.

Ghost Rider er/var forresten noen gærninger (hvis det stemmer at det var flere). Langt fra tamme. :rolleyes:

A

Avgatt19087

Gjest
    Og enda mer hårete - når blodet renner ut av ørene etter 1/4 mila - selv om en slår av motoren etter 1/3 av distansen....
    Sammy Miller er heller ikke blant oss lengre...

Sammy Miller blows out the windows of the control tower at Santa Pod in 1982
    Han så jeg på Mantorp på begynnelsen av 80-tallet. 0-100 på 1 meter sånn cirka... Det faste brennstoffet til rakettmotoren fungerte som tåregass. De satte en diger container 30 meter bak ham slik at han skulle få ordentlig skyv... Bak containeren rygget de inntil en lastebil... Husker ikke tiden, men også her slo han av motoren etter 1/3 av stripa.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Knallbra! Hittil ukjent materiale for meg dette!

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.088
    Blakk fridag - se Børsen :cool:
    "Shop till you drop!"
    La oss nå endelig kjøpe mer av det vi har, men nå kun til 2/3, halve eller 1/3 av opprinnelig villedende pris.

Over til Brakara - "Gi meg penger, masse mere penger så vi kan kjøpe mer av det vi ikke trenger. Gi meg penger!"

:p:p:p

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Bælbarsk design! Carbon, I pressume? Ikke noe annet som srer så bra ut og er stivt og sterkt nok (unntatt meg da)

• Liker
    Reaksjoner: 2xJ

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Black Friday with a Twist

Tenkte å lage en liten tråd om Black Friday slik JEG ser det.. en sunn motvekt til handelsstandens meningsløse galskap!

Eller i klartekst; artister (med høy solfaktor) som har betydd mye for meg helt fra oppveksten!

Førstemann ut er The Legend, The Man, King of Soul, the hardest working Man in the business;

James Brown!

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.770
    Sted
    Halden
    Hei :)

Hadde gleden av å se denne mannen LIVE på en klubb i Chioggia (en liten by i Italia) en gang på 80 tallet. Dro på "måfå" til Italia med en 1965 modell Ford Cortina. Ingenting planlagt, alt tatt på sparket ! Tok inn på et lite hospits. Surra rundt i byen en Lørdags kveld, og kom tilfeldig over denne konserten. Det ble en magisk kveld !
    Å kjøre tur/retur Italia med en 65 modell Cortina er noe jeg husker godt.........og kommer aldri til å gjenta ;)
    Men, når man er ung og dum, så.......er alt mulig :)

Mvh.
    Johnny

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Mannen var magisk. Movsa til Mikkel Jackson? Håndstjålet fra JB. Klesdrakta? Ditto. Hvor hentet/henter rap-gutta samplingene sine fra? 90% JB. Mest innovative sound i soulverden på den tiden? JB. Samfunnskritiker med fokus på de svartes kår? JB. And the list goes on.

Jeg kom tidlig borti ham via en eldre kompis som var DJ. Da mine jevnaldrene kompiser hørte på Eivind Løberg - Leo Sayer - Boney M og annet rart så handlet jeg hele LP rekka til James Brown i tillegg til en rekke andre soulartister fra "over there" Ble jeg et bedre menneske? Faen veit, men musikken var knall okkesom! :cool:

Og det SVINGTE som ville helvete!!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Her er # 1 på Slukets liste over mest spilte plater i Slukoteket det herrens år 1973;

Zum vergleich - topp singel liste for Gronkeriket Gnorteig, samme år;

2017-11-25 02_06_39-Liste over førsteplasser på den norske singellista – Wikipedia - Interne.png

W

WayAhead

Gjest
    Hvis en virkelig ønsker å kjenne depresjoner trenge på bør en ta for seg VG lista fra 1960 - 1970 som en start.

Da ser man hva som virkelig gikk galt.... :)

I bunnen kan en kanskje si heia NRK som klarte å ødelegge hele 60 tallet.... Anita kerr Singers, Høh..!..!!

Rundet vel pent av med SvæskTopp Invasjonen...

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.194
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå prater du tull! Jeg vokste opp på den tida, og NRK som eneste radiokanal presenterte et slags middelpunkt musikkmessig. Svært mange av vår foreldregenerasjon satte stor pris på ting som nettopp Anita Kerr Singers, Jim Reeves, Wenche Myhre og hele den pakka. Så var det for oss ungdommen å vente på Ti i Skuddet som nesten var det eneste programmet for ungdom. Sjøl fant jeg mye tidtrøyte i bl.a. jazzprogrammene med Stein Kagge (husker ikke programnavnet) og seinere "Blå minutter" med Harald Are Lund

EDIT: - og VG-lista presenterte da som nå det som folk faktisk kjøpte...

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.436
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Nå prater du tull! Jeg vokste opp på den tida, og NRK som eneste radiokanal presenterte et slags middelpunkt musikkmessig. Svært mange av vår foreldregenerasjon satte stor pris på ting som nettopp Anita Kerr Singers, Jim Reeves, Wenche Myhre og hele den pakka. Så var det for oss ungdommen å vente på Ti i Skuddet som nesten var det eneste programmet for ungdom. Sjøl fant jeg mye tidtrøyte i bl.a. jazzprogrammene med Stein Kagge (husker ikke programnavnet) og seinere "Blå minutter" med Harald Are Lund

Men vi må også nemne NRK-helten Sigbjørn Nedland: https://www.nrk.no/radiofjes/nrk-p2-radiofjes_-sigbjorn-nedland-1.13407348

W

WayAhead

Gjest

Vel jeg var med på hele 60 tallet og det jeg skriver er korrekt. NRK frontet musikken folk kjøpte.

For oss som kunne ta inn svensk radio - og Radio Luxembourg som fulgte med i tiden - var det enkelt å gjøre reality reference check.

At NRK stod for det sidrompa Norge - slik du beskriver er det dessverre ingen tvil om. Programmenne du viser til kom vel ti-år etter 60 tallet og NRK far så langt i bakleksa at disse programmene var totalt uinteressante sammenlignet med hva man kunne ta inn fra utlandet. En kunne - om jeg husker riktig høre SVT P3 (Begynte sendingene i 1964) sendte musikk seksjonvis med stor variasjon, nytt, eksperimentelt, annet spennende - det var der jeg første gang hørte Gypsy Kings - lenge før de ble kjent her som et eks), besøk i proff platestudioer ala Abbey Road, i tiden mellom 10 og 15, og noe senere begynte de så sende partymusikk videre utover. Fritt fra softdisken.

Tusen Takk, Radio Luxembourg og SR.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.194
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    "Blå minutter" med Harald Are Lund dukka vel opp tidlig på 70-tallet, men Stein Kagge var aktiv fra midten av 60-tallet. Særlig fredagskveldene av tida for god musikk på radioen. Jeg vokste opp i Midt-Troms, så svensk P3 var ikke mulig, og Radio Lux var heller sporadisk så langt nord. Sigbjørn Nedland dukka vel opp først på 80-tallet.
    Foreldrene mine var aktive i korps og kor, og sjøl begynte jeg i korps midt på 60-tallet. Faren min var inkarnasjonen av det lokale trekkspillfantomet, så musikkvariasjonen i heimen var stor. Så får man også ta hensyn til at rock og langt hår stort sett var synonymt med syndfloden sånn midt på 60-tallet, og det ble vel også avspeilet i NRK helt fram til slutten av 60-tallet, hvor variasjonen og mangfoldet tok fart... :)

W

WayAhead

Gjest
    Det var vel "After Midnight" midt i uka det da... Uansett NRK var ikke stedet man fant oppsøkte for å få innsikt i hva som var på gang ute i verden...

SR P3 ble smidd for å omfatte aldergruppen 15-35 og favnet dermed et nokså bredt segment.

Et par fort Å gÆli eksempler, programledere som fikk det til å svinge - alltid, og ikke kjørte i samme grøfta hele tiden.

Thomas Gylling
    .
    Thomas Gylling, född 20 september 1956 i Stockholm, är en svensk TV-producent och programledare för bland annat Mosquito och Tropicopop. Han startade som 23-åring Sveriges första permanenta reggaeshow Radio Västindien 1978/79 på Sveriges Radio P3. Detta program utvecklades senare till Rytmdoktorn och Pang pang krokodil med populärmusik från hela världen.

Thomas Gylling är barnbarn till affärsmannen Bertil Gylling (senior).[1]

Gylling var även medlem av den svenska reggaegruppen Reggae team.
    En SvÆrdeles dyktig Musikkjournalist, med veldig bra radiostemme..:
    Ulf Wiking Elfving, född 27 november 1942 i Solna församling, Stockholms län, är en svensk journalist. Elfving är mest känd som programledare i radio, för exempelvis Upp till tretton och Efter tre, men även som programledare i TV.

Karriär
    Elfving inledde sin karriär på Sveriges Radio under 1960-talet genom en discjockeytävling.[1] Han började som hallåa i melodiradion och blev programledare för Svensktoppen 1966[1] vilket han var fram till 1973. Under 1970-talet var han även programledare för Skivspegeln. För Sveriges Television var han programledare i Melodifestivalen 1977, 1978 och 1979 och Sveriges TV-kommentator i Eurovision Song Contest i 1977–1983 och 1986.

Fram till 1990-talet var Elfving programledare i Sveriges Radio. Han var stående värd för programmet Upp till tretton från starten 1970 och han ledde Efter tre från slutet av 1980-talet. Efter tre var ett samhällsprogram som fick två miljoner lyssnare och som 1989 gav honom Stora Journalistpriset.[2] Därefter gick han till P6 och senare Rix FM, där han gjorde programmet Fem-i-tre. Han har senare varit programledare på den lokala Sveriges Radio P4-kanalen – P4 Stockholm 103,3 – och även i P4 Riks med programmet Elfving möter.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Bra innlegg her nå - sånn skal det være! Viktig å ikke glemme at det som spilles on the air gjerne representerer mainstream smak, eller det jeg gjerne kaller 80/20 regelen - et slags mystisk forholdstall som går igjen i mange sammenhenger. Tenk også på at Norge på den tiden IKKE hadde reklamefinansierte radio- o tv kanaler og kunne følgelig spille/gjøre nesten hva de ville. På godt og vondt.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.095
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk for en hyggelig fomiddags kaffe og gutteprat. Blir alt for lite av denslags for meg i en hektisk familiehverdag. Tida flyr så alt for fort i trivelig selskap....plutselig hadde det gått 4 timer og jeg måtte heim å lage sen lunsj til en sulten, men tålmodig liten herremann.

Utrolig artig å se på custom made GPA's og andre godsaker....sikle, sikle.
    Skikkelig håndverk som egentlig er sjelden å se i dag.
    Mye rart av elementer som kastes ut i markedet i dag burde aldri sett dagens lys.
    Man må være selektiv i denne hobbyen og, som alt annet.

PS; takk for transport av mer råmateriale til mine endeløse mockup kreasjoner.:rolleyes:

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Selv takk for en trivelig lørdags formiddag, kvinnfolka er nok bedre til sånt en oss, men vi får bare ligge i trening! Da jeg var liten - sånn 8-10 år tenker jeg, da hadde vi noe som jeg døpte mennenes dag; jeg og fatter og kamerater av han, noen ganger onkler eller fettere også, da kunne det være en tur til Bjerkebanen, fisketur, tur på brygga og en eller annen båt - og alltid oss "kara" :cool: Da var det kjerringfritt, vi spiste det vi hadde lyst på, kanskje en på lomma (ikke jeg da..) og alt var bare fint! En god tradisjon verdt å videreføre. Pølse med kun sennep - i papir... var favoritten på Bjerkebanen.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Signe "Radio Telly Luxembourg" - sendt fra London! Husker alle d.j.'s fra den tiden... ! "Radio 208" En utrolig verden av spennende musikk for en guttelarv som lå under dyna og hørte på halve natta. Senere ble aktivitetene endret til IKKE å inkludere radioen.

W

WayAhead

Gjest
    Signe "Radio Telly Luxembourg" - sendt fra London! Husker alle d.j.'s fra den tiden... ! "Radio 208" En utrolig verden av spennende musikk for en guttelarv som lå under dyna og hørte på halve natta. Senere ble aktivitetene endret til IKKE å inkludere radioen.
    Magi kalles det .... annerledes i dag hvor selv Mars og Saturn er innen rekkevidde av et par tastetrykk.

Hadde selv en Bel Air reiseradio som jeg hadde under dyna, under puta - på øret - for at ikke mutter og fatter skulle høre den når jeg "surfet" på Lux, HaHa, men en gang som brant seg fast var - antagelig Shadows med Apache - hvoretter jeg sovnet med radioen på - shocker - ... siden ble det mye putekrig med Bel Airen men sovnet ikke fra den igjen...

Likevel.. dette var en del av å åpne en magisk verden av musikk som liksom kom ut av "no where" og skapte selvfølgelig skyhøye forvetninger om hva som skulle fortsette i det uendelige inn i fremtiden. Jeg liker å si at musikken døde med 60 tallet.. den gjorde selvsagt ikke det men den dynamiske progresjonen i form av rene kvantesprang i utvikling av nye låter "på daglig basis" mener jeg var unik for the 60s... Sony & Cher, Donovan for å ta to som "held frontline service" ved en del anledninger. Hvor i H kom det fra alt sammen? Aner ikke men lydskattene er bevart.

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    4.987
    Sted
    Bartistan
    Selv takk for en trivelig lørdags formiddag, kvinnfolka er nok bedre til sånt en oss, men vi får bare ligge i trening! Da jeg var liten - sånn 8-10 år tenker jeg, da hadde vi noe som jeg døpte mennenes dag; jeg og fatter og kamerater av han, noen ganger onkler eller fettere også, da kunne det være en tur til Bjerkebanen, fisketur, tur på brygga og en eller annen båt - og alltid oss "kara" :cool: Da var det kjerringfritt, vi spiste det vi hadde lyst på, kanskje en på lomma (ikke jeg da..) og alt var bare fint! En god tradisjon verdt å videreføre. Pølse med kun sennep - i papir... var favoritten på Bjerkebanen.
    Hahaha ;)
    Som et muligens malplassert apropos; da jeg var ca 3 1/2, og moder'n skulle kalve med lillesøs, så var jeg og det faderlige opphav alene hjemme noen få dager.
    Middagen var, i minnet som sitter dønn fast i skallen den dag i dag, kokte middagspølser og ditto poteter.
    Fattern setter kasserollene rett på respatexbordetog erklærer at det er klart for eting.
    Den unge skranglefant syns det var helt fantastisk at man bare kunne gjøre slikt såååå enkelt ;)
    Jeg har f*en ikke bedra meg nevneverdig på de nesten 50 år som har gått heller!

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    4.987
    Sted
    Bartistan
    @ radiogutta: på kalde, klare netter fikk man inn Radio Lux fint som fy i østfinnmark på opphavets Kurér av 70talls transistortype.
    Det var der jeg oppdaga f.eks Weeeee are the champions og Quo's Rocking All Over The World, uansett hva man nå måtte mene om låtene :p

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn