Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.299
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Traktorpuling er for rånete selv for rånerne! En absurd greie forbeholdt Europas rareste folkeferd, nederlenderne...
    Rareste + + +, og høyeste, hva fn skal en forøvrig gjøre der nede enn forsøke å strekke hodet over kanten på dikene... ? ....
    Ja de er rare. Mange folkeslag som ikke skjønner seg på dem, og det drar de fordel av.
    Jeg har jobbet mye med dem, og de kan være knallharde i business og arbeid, så folk blir helt forvirret.
    Men jeg er velsignet med dimensjoner og et (vellykket?) ytre som gjør at jeg ofte ble tatt for å være nederlender. Det forårsaker en del moro..
    Har også en sønn som bor og jobber i Amsterdam, og han elsker det. Vi koser ræva av oss når vi er på besøk. Uten å gå i detalj, både maten og musikken er godkjent.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    7.975
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Røykelaks (og gravlaks) kan lett lagast ut frå ting du kjøper i butikken.

    Røykelaks kan modifiserast frå ganske trist vakuumpakka standardvare. Du kjøper ei lakseside (passeleg røykt - det må ikkje vere desse nesten fri for røyksmak, då heller ei med røykesyre). Legg laksesida opp-ned på eit lag med grovsalt, og la det ligge i kjøleskåp over natta. Vitsen er å trekkje ut vatnet som er blese inn i standardvaren. Neste dag (eller dagen etter) børstar du bort ALT saltet og heng sida etter halen i kjøleskåpet to-tre døgn. Sett ein tallerk under, slik at du ikkje grisar ut kjøleskåpet. No kan du skjere opp laksen i tynne skiver.
    Feilen med det meste av kjøt og fisk er at det er for mykje vatn i standard handelsvare. Så noko av det tilsvarande kan gjerast med gravlaks, eller spekelaks, som vi laga det før i tida.
    Skilnaden på gravlaks og spekelaks, er i hovudsak at spekelaksen ikkje har smakstilsettingar. Gravlaks har normalt dillsmak, og serverast med søt sennepssaus, men kan varierast med einebær, whisky, estragon, kvitlauk (som eg tykte var ein smakskræsj med laksen). Oppskrifta er superenkel; legg eit lag grovsalt på eit fat, og legg ein laksefilet med skinnsida ned oppå. Strø over litt sukker (ei skei eller to) og fire gonger meir salt (grovsalt om du vil ha eit sunnare alternativ) Ta neste laksefilet (ein laks har normalt to filetar, må vite), og strø på salt og sukker på kjøttsida. Denne leggast over den andre, men anføttest (i 69-stillinga), så legg du ei flat plate med eit lodd på to-tre kg på toppen. Må stå nokre dagar, men snu filetane helst kvar dag, og slå av væska som dannar seg. Skrap av salt/sukkerblandinga før du skjer opp i så tynne og store (skjer på skrå) skiver som råd.
    Gravlaks lagast på akkurat same måte, men med dill (eller andre godsaker) på både skinn- og kjøtsidene når du legg laksen i press.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Alt dette maset om både røket og gravet laks gjør meg sulten på nattmat, men jeg skal være disiplinert og unngå en tur innom kjøkkenet før sengen. Det er med tristesse jeg kan fastslå at min lokale småprodusent med utvalgte kunder har lagt ned. Nå må jeg lenger avgårde for å finne prima røkelaks. Det er en i Skånevik som vi stikker innom på sommerstid, og så har vi en veldig nær som er flink til å røke og tar imot råvarer fra kunder. Det burde være mulig å fiske noe sjøørret rundt her og det kunne blitt en fin variant etterhvert. Ellers så er det jo ikke så dyrt å anskaffe seg en liten kaldrøker og lære seg kunsten selv, det kunne jo blitt en interessant hobby siden jeg har fiskende brødre og bestevenner. Selv sitter jeg lent opp mot en stein og drikker kaffe og ruller Golden Virginia mens de høster fra havets grøde. :cool:

    All denne praten om laks i Oslo gjør meg ganske nysgjerrig på den som hylles noen poster lenger oppe. Når den får Slukets godkjenning så regner jeg med at den også passer min gane. Jeg er kresen på røkelaks og reker, men er nok ikke alene om å være det. Det er jo skapvestlendinger over alt her i landet...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.702
    Antall liker
    103.525
    Torget vurderinger
    23
    Hvis du har vært snill i år så kanskje Julenissen......:rolleyes:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det hører forresten med til historien at min bror og en av mine beste venner har spleiset på en over 30 år gammel Silver Viking 17-fot av denne typen med en betydelig nyere Yamaha 40 hk, så turer i Karmsundet og ned i Ryfylke er selvfølgelige når været begynner å tillate slikt igjen. Og slikt blir det gjerne fisk av. :)

    SilverViking17_thumb3.jpg


    Bilde stjålet fra verdensveven.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.702
    Antall liker
    103.525
    Torget vurderinger
    23
    Det der er ingen båt - det er et nebb!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.299
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Røykelaks, spekelaks, gravlaks. Jeg får vann i munnen, selv rett etter lunch.
    Takk til Arve for gode instrukser om hjemmearbeid.
    Riktig at vannet må trekkes ut av laksen.
    Noen få små bedrifter dropper jukset med å vanne ut, eller bruke vann i laken til marinering.

    Den aller beste røkelaksen jeg vet om lages av Jan, som driver Janas på Storhaug i Stavanger
    Janas med Norges beste røykelaks - Rogalandsavis
    Der leverer jeg inn laks hvis jeg får noe, handler der til jul, og gleder meg som en unge til hver gang jeg har unnskyldning til å stikke innom.
    janas.jpg


    Alternativt, eller i tillegg, stopper jeg i Etne og kjøper Skakkelaks.
    Premium kvalitet laks og skikkelig håndtverk hele veien.
    Selges av flere butikker i distriktiet, min vanligste er Åkrafjordstunet der jeg gjerne tar spisepause på langtur.
    Om oss - Skakkelaks
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.702
    Antall liker
    103.525
    Torget vurderinger
    23
    Nei - ikke handlet enda, og det der er nok omtrent dobbelt så mye pæng jeg har tenkt å allokere også. Men en god handel er det nok!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.702
    Antall liker
    103.525
    Torget vurderinger
    23
    Litt Exotica på Børsen i kveld :cool:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.702
    Antall liker
    103.525
    Torget vurderinger
    23
    Hehe.... den typen NEBB har jeg noen hundre av på samvittigheten!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.702
    Antall liker
    103.525
    Torget vurderinger
    23
    Han bærer navnet med bravur.. Husker han ja.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.702
    Antall liker
    103.525
    Torget vurderinger
    23
    Har da hørt slike mange ganger! KULTUR! Rister puppene opp av t-skjortene på kvinnelige passasjerer :D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.702
    Antall liker
    103.525
    Torget vurderinger
    23
    Litt nyere feite dieseler er også hørverdige...




     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.702
    Antall liker
    103.525
    Torget vurderinger
    23
    Favorittserien - Unlimited Hydroplanes! Her må du ha baller så svære at du har problemer med å få de opp i båten!




     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.702
    Antall liker
    103.525
    Torget vurderinger
    23
    Dagens utgaver av H1 er SLEMME saker...... 320 km/t. - på vann



    Vintage utgaver er enda coolere. Og krevde enda mer baller, relativt lite sikkerhetsutstyr på den tiden.

     

    SteinLarsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Innlegg
    1.110
    Antall liker
    1.332
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5
    Men Adam og Paradis og sånn

    Fra dagens Teknisk Ukeblad..

    "Elektrisk varebil - Merchedes eVito
    Alle varebilene fra Mercedes blir elektriske

    Lanserer ny elektrisk Vito."

    :rolleyes:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.702
    Antall liker
    103.525
    Torget vurderinger
    23
    Men Adam og Paradis og sånn

    Fra dagens Teknisk Ukeblad..

    "Elektrisk varebil - Merchedes eVito
    Alle varebilene fra Mercedes blir elektriske

    Lanserer ny elektrisk Vito."

    :rolleyes:
    Har lenge lurt på hvorfor ingen har el-varebiler, her i byen går det jo drullioner varebiler, og særlig mange Vito'er. Jaggu på tide.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.702
    Antall liker
    103.525
    Torget vurderinger
    23
    Det er ikke biler :cool:
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.454
    Antall liker
    12.612
    Sted
    Sørlandet
    Sverige S1 har jeg både sett og hørt live. Etter første runde nevnte jeg høyt til de andre som satt i samme båt som meg at hvis dem ikke fikser utfordringene dem hadde med manglende løft så vil det der aldri gå bra. Dessverre hadde jeg rett. I ettertid har jeg fundert over hvilke effekt det ville hatt å rute om eksosen. En nitrobike har eksosen nesten rett opp fordi den skaper omtrent 400kg marktrykk iflg landets mest meriterte pilot.


    Mvh
    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.702
    Antall liker
    103.525
    Torget vurderinger
    23
    Ja det med eksos er merkelig, men så har vi jo Wasa da, og litt maritim historikk...

    De burde lært av amerikanerne - alt av powerboats har eksosen vannrett. Samme gjelder alle fuel-klassene i dragracing også.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.702
    Antall liker
    103.525
    Torget vurderinger
    23
    For noen år siden (før det ble innført safety cockpits) strøyk ca. 10% av gutta med.....
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Og enda mer hårete - når blodet renner ut av ørene etter 1/4 mila - selv om en slår av motoren etter 1/3 av distansen....
    Sammy Miller er heller ikke blant oss lengre...

    Sammy Miller blows out the windows of the control tower at Santa Pod in 1982
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    W

    WayAhead

    Gjest
    448 km/t på en Hayabusa, texas mile, heller ikke blant oss lengre.

    Får ta med en litt gal svenske til slutt her...354 km/t på bakhjulet - på veien...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.702
    Antall liker
    103.525
    Torget vurderinger
    23
    Banzai!! Dette er motoriserte gladiatorer hele gjengen. Det råeste er Super Twin gutta som drar stripa på bakhjulet på lave sekssekunders reiser, hengende uttafor sykkelen på høyre side for å prøve å kompensere for dreiemomentet... 350 knuter over mål! Kontrollert (og noen ganger ikke) kaos!
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn