Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.343
    Torget vurderinger
    96
    Planla ikke du noe justerbart her? Du må uansett prøve deg fram. Generelt kan det gi ekstra rom/morrofaktor når disse høyttalerne er plassert litt over ørehøyde. Men jeg tror at det aller mest korrekte er å ha mellomtone/diskant utstråling i så lik høyde som mulig for alle 5 høyttalere. Personlig synes jeg ikke noe om å ha bakhøyttalere vinklet rett mot lytteposisjon, spesielt når avstanden er kortere enn til frontene.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.652
    Torget vurderinger
    23
    Alt blir selvsagt justerbart - make no mistake - men jeg trenger jo ikke starte helt på scratch dersom det er folk med erfaring på området. Husker ikke hva som var høyde hos deg?

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.343
    Torget vurderinger
    96
    Har mellomtone/diskant ca 30-40 cm over ørehøyde. Høyttalerne er vinklet rett mot hverandre faktisk, altså helt rett i forhold til veggen bak dem.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.652
    Torget vurderinger
    23
    Akkurat. Sånn var det ja. De fleste anlegg jeg har sett ved selvsyn har hatt disse ht plassert OVER lyttehøyde, sansynligvis av praktiske årsaker. Jeg trenger egentlig ikke tenke på akkurat den delen.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.343
    Torget vurderinger
    96
    Når man prøver seg fram med bakhøyttalere, er 2L innspillinger glimrende å bruke, da de ofte har masse lyd i alle kanaler. Har noen bra tips der. De er avslørende på hvordan sammenhengen er mellom alle høyttalerne, og balanse i det hele. Denne er veldig fin:

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.343
    Torget vurderinger
    96
    Akkurat. Sånn var det ja. De fleste anlegg jeg har sett ved selvsyn har hatt disse ht plassert OVER lyttehøyde, sansynligvis av praktiske årsaker. Jeg trenger egentlig ikke tenke på akkurat den delen.
    Toppers. Jeg synes det er vanskelig å komme med mål og tall for et anlegg og et rom jeg ikke kjenner, men andre får kime inn om de har gode tips. Men masse prøving og småjusteringer kommer du ikke unna om du vil ha det beste resultatet :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.652
    Torget vurderinger
    23
    2L? Format? Kun nedlasting, eller?

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.343
    Torget vurderinger
    96
    Den finnes på Blu-ray, og spiller skal du jo ha :) Tror kanskje den finnes på sacd også. Sjekk 2L sine sider. Kanon surroundlyd. Der var det ordet igjen... ;)

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.343
    Torget vurderinger
    96
    2L sine nettsider er under enhver kritikk.. bare rot og tull. SKJERPINGS 2L.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.652
    Torget vurderinger
    23
    Ja - begredelige saker. Grøss.

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    1.899
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Calling all experts!

Synspunkter/erfaring/facts på følgende forhold, anyone?

"A" = fornuftig, anbefalte avstander fra side/bakht. til lyttepos.

"B" = ditto for høyde

"C" = vinkling fra bakvegg lyttepos. og forover mot senter

"D" = vinkling horisontalt, ned mot gulv

Vis vedlegget 473711
    [/QUOTE

Tenkt deg en hjemmekino @sluket ?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.652
    Torget vurderinger
    23
    Nei egentlig ikke. Bare integrere en TV til konsertbruk.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.053
    Torget vurderinger
    16
    Olsenbanden-filmene representerer ikke creme de la creme innen plott eller skuespillerkunst, men er udødelige dokumentarer på en svunnen tid og et Oslo som for alltid har mistet sin sjarm og uskyld.
    Bilkjøringa var top-notch, Trond Schea var en grei sjåfør får en si.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    2L? Format? Kun nedlasting, eller?
    Jeg har et par sampler-SACD fra 2L du godt kan få låne. Bortimot 30 spor av forskjellige utøvere og innspillingssteder, bla Trondheimssolistene, Kr.sand symfoniorkester, og diverse andre artister. Holder jo til i nabolaget.
    Ellers fristes jeg jo til å tenke i retning Roger Waters, "Amused to Death". Den er jo innspilt i såkalt QSound, som er ganske avslørende mtp "riktig" høyttalerplassering. Men det blir kanskje som å banne kjerka. Syng ut, om dette er interessant? Kan sikkert stikke bortom i morgo....

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.343
    Torget vurderinger
    96
    Qsound har ingenting med multikanal lyd og gjøre.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.343
    Torget vurderinger
    96
    Ja - begredelige saker. Grøss.
    Jeg sendte melding til dem, fikk raskt svar. Positivt. De har purret flere ganger nylig på de som drifter sidene. Men en ny og mer oversiktlig nettside hadde ikke gjort noe.

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    1.899
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Kan musikken fra 2L kjøpes som nedlasting noe sted eller må formatet handles fysisk ?

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.413
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Nå er jeg på tippekonkurranse..... :)
    Kan du sette bakhøytt med tilsvarende avstand som fronter? (Ingen delay?)

Jeg tenker litt over ørehøyde for høyde perspektiv. Vinklet rett mot øra for riktig frekvensrespons. Er jo hødn.

Bare noe jeg tenkte mens jeg likevel er ute og sykler :D

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.125
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kan musikken fra 2L kjøpes som nedlasting noe sted eller må formatet handles fysisk ?
    2L kan kjøpes og lastes ned, i alle formater. Jeg har kjøpt og lastet ned flere album der. Bare å dra kortet.:D

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Qsound har ingenting med multikanal lyd og gjøre.
    Det er jeg fullstendig klar over. Samtidig er det vel ingen ulempe å leke seg litt med fronthøyttalerne også, når man først er i gang?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.652
    Torget vurderinger
    23
    Fikk klage fra naboen... bikkja til Waters var inne i hagen hans og dreit på tulipanene :D:D. Så snudde jeg venstre/høyre kanal og kjøter'n ble kjørt i hjel ute i gata. Problem solved!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.652
    Torget vurderinger
    23
    Scrooge, de 748 m. fra deg til meg begynner å bli en ganske så lam unnskyldning for ikke å ta en tur :mad: Eller er du redd for Dodraugen :D

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Scrooge, de 748 m. fra deg til meg begynner å bli en ganske så lam unnskyldning for ikke å ta en tur :mad: Eller er du redd for Dodraugen :D
    Hmm, har aldri møtt en dodraug, så kanskje jeg burde gjøre alvor av en sving innom Høybråtens Høiborg, allerede i dag, for å se, og høre? Plutselig står jeg der.. Om / når det passer?

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Angående høyde på bak/side kanaler så sa den "gamle" standarden til Dolby at diskant skulle ligge 60cm over normal lyttehøyde, men etter Atmos kom har de gått ned til ørehøyde.
    Det er nok forklaringen på at du ofte har sett de høyt plassert.

Høyde på rygg på stol/sofa er jo også vesentlig her.

Jeg ville ha gjettet at 60cm over vil fungere best i ditt oppsett.

2

2xJ

Gjest
    Mye av greine som blir lagt ut er beregnet på hjemmekino. Men i slukoteket blir dette i førstehånd beregnet for SACD.
    Hva stilles av krav til det? Hva er goal for Slukzter oppi det hele og....

OM hvissomattdersomatte det var meg ville jeg nok hatt bakhøyttalerne lavere, men dette er basert KUN på den lille erfaringen jeg har med hjemmekino og da også med 3!! stk sacd :rolleyes:

Si meg gjerne imot!!!

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Obs, synsing følger:

Tankegangen min er at på type underholdning som Slukoteket er tiltenkt så er det vel lite retningsbestemt info, men mer indirekte bakgrunnslyd, derfor kan de stå høyere for å ikke få lyden direkte, hvis det gir mening?

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Synes de betraktningene er gode, roadrune.
    Om man tar en titt på mikrofonoppsettet til 2L, så gir vel det en indikasjon på at det er nettopp bakgrunns / reflektert lyd Morten forøker å fange, og ikke sjelden kommer den primært fra tak / vegger.

Samtidig: Tror Snickers hadde vært rette mann å snakke med om slikt? En meget begavet person, som kan sitt "fadervår"! :-D

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Min mening angående høyttalerplassering på bakhøyttalerene er at de skal vinkles mot lytteposisjon slik at det kommer direktelyd fra bakhøyttalerene.

Riktig høyde mener jeg kan variere fra opptak som gir ambient info og opptak fra eksempelvis 2L der du sitter midt i orkesteret. Ved ambient lyd ville jeg brukt dolby sin gamle oppstilling god over ørehøyde, mens ved 2L ville jeg brukt noe nærmere ørehøyde.

Avstand fra øret kommer litt an på hvor mye refleksjoner i rommet man vil ha fra bakhøyttalerene. Jo nærmere øret de står jo lavere volum vil de spille og derfor mindre tilleggsrefleksjoner fra rommet og omvendt.

Tipper du finner en sweetspot for plassering av høyttalerene etter hvert, men å ha justerbare høyttalere virker å være veldig lurt og praktisk. :)

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.343
    Torget vurderinger
    96
    Obs, synsing følger:

Tankegangen min er at på type underholdning som Slukoteket er tiltenkt så er det vel lite retningsbestemt info, men mer indirekte bakgrunnslyd, derfor kan de stå høyere for å ikke få lyden direkte, hvis det gir mening?
    Det vil nok både bli retningsbestemt innhold og ambience/diffust. Tror Sluket, om dette realiseres, skal spille multikanal både på Blu-ray og SACD, med og uten bilde. 2L= fullfrekvent ubesudlet lyd i alle kanaler. Konserter på Blu-ray har ofte den mer ambiente og diffuse omgivelseslyden som skaper om rommet ditt til en konsertsal. Jeg aner egentlig ikke hvilken plassering som favoriserer ulike innspillinger...

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.343
    Torget vurderinger
    96
    Min mening angående høyttalerplassering på bakhøyttalerene er at de skal vinkles mot lytteposisjon slik at det kommer direktelyd fra bakhøyttalerene.

Riktig høyde mener jeg kan variere fra opptak som gir ambient info og opptak fra eksempelvis 2L der du sitter midt i orkesteret. Ved ambient lyd ville jeg brukt dolby sin gamle oppstilling god over ørehøyde, mens ved 2L ville jeg brukt noe nærmere ørehøyde.

Avstand fra øret kommer litt an på hvor mye refleksjoner i rommet man vil ha fra bakhøyttalerene. Jo nærmere øret de står jo lavere volum vil de spille og derfor mindre tilleggsrefleksjoner fra rommet og omvendt.

Tipper du finner en sweetspot for plassering av høyttalerene etter hvert, men å ha justerbare høyttalere virker å være veldig lurt og praktisk. :)
    jeg har funnet en plassering på mine som fungerer meget godt til alle typer innspilinger. Men da har jeg veldig jevn frekvensgang der, og mye akustikktiltak. Men det er en annen diskusjon. Det blir vel tungvint å holde på å justere høyttalere fra disk til disk. Var jeg Sluket, ville jeg valgt ut et knippe surroundplater med litt forskjellig innhold bak der, og spilt disse mange ganger til det beste kompromisset var funnet, men samtidig har han mulighet for senere justeringer.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007

jeg har funnet en plassering på mine som fungerer meget godt til alle typer innspilinger. Men da har jeg veldig jevn frekvensgang der, og mye akustikktiltak. Men det er en annen diskusjon. Det blir vel tungvint å holde på å justere høyttalere fra disk til disk. Var jeg Sluket, ville jeg valgt ut et knippe surroundplater med litt forskjellig innhold bak der, og spilt disse mange ganger til det beste kompromisset var funnet, men samtidig har han mulighet for senere justeringer.
    Ja, å justere høyttalere disk til disk er sånt som er morsomt den første uka, men så setter det seg. Uansett er det praktisk med justerbare høyttalere. Sånne justeringen er jo også praktisk å bruke god tid på å kose seg med.

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hmmmm, justering via CNC-stepmotorer og noe Raspberry Pi basert og fjernstyring til enhver anledning kanskje?

Du leker vel ikke kompromissløst, eller? :D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.652
    Torget vurderinger
    23
    Den ideen er for lengst utesket. :cool: Har jobbet med styring og reguleringer i en mannsalder så det hadde vært en smal sak å lagt inn kommandoer til aktuatorer som styrer motorer i alle plan. Autofunksjon pr. DVD/BluRay/SACD. 0-10V aktuatorer med 256 posisjoner skulle bli nøyaktig nok.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn