Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.343
    Torget vurderinger
    96
    I slukoteket blir vel slike smell uaktuelt, med mindre 1812 overturen spilles :p

Ikke daglig vil jeg tro. :confused:
    Han har kanskje allerede den klassiske Telarc utgivelsen på CD eller LP. Pickup dødaren for vinylfolket vel. Ingen multikanal utgivelse slår den på kanoner, den eneste disken jeg ikke tør å spille riktig så høyt som jeg kunne ønske... (jeg hører Sluket le helt hit ;)) Surround disken som kommer nærmest er den under, finnes både på SACD og DVD-Audio. Begge er helt rå, samme opptak men med små forskjeller i miksen. Og så har den kor på flere partier, det synes jeg er virkningsfullt og fint på dette stykket.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.413
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Polka:
    Du nevner at senter/bak bør gå ned til 50.
    Jeg ser bare en masse problemer med bevege seg under 100 med senter/bak.

Årsak: Det står to slobber der som allerede sikkert er temmelig bra integrert, virker slik på tilbakemeldinger i hvertfall :)
    Skal en da plassere SLOBs rund baut blir det kanskje litt dyrt..plass? Og hvordan vil det spille?
    Skal en ha BR i senter/bak for å nå 50 tenker jeg det blir en salig graut. Og igjen hva med kapasitet for å holde følge med hovedhøyttalerne når skal så lavt?

Husk at det er musikk, ikke Apache gjennom rommet det er snakk om.

Forespeila 12" + TAD/JMLC bør da være helt innafor om en setter grense 100 !?
    Allerede før fødselen er dette drømmehøyttalere for mange! :)

I beste mening :)
    oks

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.343
    Torget vurderinger
    96
    Callin' all Experts....

Er det vesentlig forskjell på opplevd ambiens ved forskjellig vinkling av sidehøyttalerne ved bruk til 5.1 lyd?
    NB; film/surrpund er IKKE tema, gjentar IKKE tema.
    Mener å ha lest ett eller annet sted at for musikkopptak så er det vesentlig rominfo som gjengis her.

Vis vedlegget 473367
    Merry Cristmas Sluk. Kult at du sakte beveger deg mot multi med skjerm. Jeg opplever at vinkelen bakkanalene kommer fra har en del å si. Både høyde og bredde. Senter mener jeg personlig du trygt kan droppe, men det har jeg jo hintet om før.

Likte linken til 2xJ.
    Er du klar over hvor mye lyd det er i senter på en del utgivelser? Jeg har mange konserter på blu-ray og flere sacd og dvd-audio, både klassisk og annet, hvor det er veldig mye info i senterhøyttaleren. Dropper man senteren må altså dette mikses sammen med frontene. Det blir ikke optimalt. Man mister definisjon, balanse og dynamikken i opptaket reduseres og visjonen til produsenten går også fløyten. Lyden må behandles i prosessoren (enten det er en spiller eller en surroundforsterker) og sentersignalet må blandes med frontsignal. Det er et kompromiss uansett hvordan man vrir og vender på det. "Det er så lite som skjer i senteren" sier mange. Det er uvitenhet og manglende erfaring. Det blir litt som å dele 2 boller på 3 personer, i stedet for å ha en til hver.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.343
    Torget vurderinger
    96
    Polka:
    Du nevner at senter/bak bør gå ned til 50.
    Jeg ser bare en masse problemer med bevege seg under 100 med senter/bak.

Årsak: Det står to slobber der som allerede sikkert er temmelig bra integrert, virker slik på tilbakemeldinger i hvertfall :)
    Skal en da plassere SLOBs rund baut blir det kanskje litt dyrt..plass? Og hvordan vil det spille?
    Skal en ha BR i senter/bak for å nå 50 tenker jeg det blir en salig graut. Og igjen hva med kapasitet for å holde følge med hovedhøyttalerne når skal så lavt?

Husk at det er musikk, ikke Apache gjennom rommet det er snakk om.

Forespeila 12" + TAD/JMLC bør da være helt innafor om en setter grense 100 !?
    Allerede før fødselen er dette drømmehøyttalere for mange! :)

I beste mening :)
    oks
    Du glemmer noe vesentlig: bass management. Dette setter han opp i spillerens høyttalerkonfig. Har man høyttalere som går f.eks. til 60 Hz, setter man delefrekvensen i spilleren til det samme, og bassen under den frekvensen vil sendes til sub, eller i hans tilfelle frontsystem/SLOB. Dette vil funke utmerket, og får jeg det til får i hvert fall Sluket det til. I denne konfigurasjonen setter man de høyttalerne man vil avlaste i bassen til "small".

Alternativ 2 er å sette alle høyttalere til large, og velge bort subben (som han også gjør i alternativ over) Voila, fullfrekvent i alle høyttalere og LFE informasjon fordeles på høyttalerne. Her er jeg usikker på hvordan den nye Oppo spilleren gjør det, men aller mest sannsynlig vil den sende det meste av sub innhold til frontene.

Det vil uansett valg av høyttalere være mulig å få et bra resultat, selvsagt også med begrensning på 100 Hz. Men jeg mener at i allefall senter bør spille godt under det.

Sist redigert:

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Min lille erfaring tilsier at rundt 80hz begynner jeg å høre hvor ht står plassert, så jeg ville ikke delt over det.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.413
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg forstår hva du mener Polka :)
    Jeg er aldeles ikke flerkanal ekspert. Bare tenker kapasitet på 12" opp mot hovedsystem og da bør en sikkert avgrense litt i bunn. Samtidig ikke graute til det som SLOBene skaper.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.772
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    med et så kompetent stereo-oppsett, er det vel bare å slenge opp en svær flatskjerm på veggen og en oppo i racket og nyte livet to the max med konsertfilmer, operaer, etc.

jeg har hørt endel gode multikanal-oppsett, men ingen av dem gav mer rominfo enn det jeg har hørt i slukoteket.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I slukoteket blir vel slike smell uaktuelt, med mindre 1812 overturen spilles :p

Ikke daglig vil jeg tro. :confused:
    Han har kanskje allerede den klassiske Telarc utgivelsen på CD eller LP. Pickup dødaren for vinylfolket vel. Ingen multikanal utgivelse slår den på kanoner, den eneste disken jeg ikke tør å spille riktig så høyt som jeg kunne ønske... (jeg hører Sluket le helt hit ;)) Surround disken som kommer nærmest er den under, finnes både på SACD og DVD-Audio. Begge er helt rå, samme opptak men med små forskjeller i miksen. Og så har den kor på flere partier, det synes jeg er virkningsfullt og fint på dette stykket.

Jeg spilte den tidlig i mitt eierskap av MonoPulse siden ottone skrøt slik av høyttalernes evne til å takle store dynamiske utsving i stor orkestermusikk, og faen som jeg skvatt da kanonene slo inn. Spilte nok litt høyere enn jeg trodde, for jeg var nesten overbevist om at et så voldsomt utsving ville koste meg penger. Men både høyttalere og forsterkere gjorde jobben sin, og smellet ble gjengitt både rent og kraftig. Så kraftig at det skremte meg, på tross av at det var kontrollert og ikke ubehagelig. Bare uventet kraftig, rett og slett. Noe som gjør at jeg har ingen angst for å spille høyt på det anlegget i dag. ;D

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.410
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det brukte å være klassisk time på lørdagsmorran på radioen, og jeg var en periode ute og kjørte i jobbsammenheng på denne tida. Da gikk 1812-overtyren en runde. Det var vel nummeret før bildøra vrengte seg :rolleyes:

Johan-Kr

T

tommykh

Gjest
    Dette blir bra Slukster!
    Håper du fortsetter prosjekt drodling her, på tross av en snek av skepsis i enkelte kommentarer.

Har du noen referanser fra de horngalne japsene, regner med det står noen all out flerkanals rigger der borte ????????????

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.343
    Torget vurderinger
    96
    med et så kompetent stereo-oppsett, er det vel bare å slenge opp en svær flatskjerm på veggen og en oppo i racket og nyte livet to the max med konsertfilmer, operaer, etc.

jeg har hørt endel gode multikanal-oppsett, men ingen av dem gav mer rominfo enn det jeg har hørt i slukoteket.
    Da har de ikke vært gode nok. Jeg er 100% sikker på at med et skikkelig multikanaloppsett, så blir det enda mer rom og livefølelse, med de innspillingene som HAR det, også i Slukoteket.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.772
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17

Da har de ikke vært gode nok. Jeg er 100% sikker på at med et skikkelig multikanaloppsett, så blir det enda mer rom og livefølelse, med de innspillingene som HAR det, også i Slukoteket.
    det er godt mulig.
    lykke til med det.
    jeg har for all del ingen sterke meninger om hvor mange kanaler folk bør skaffe seg.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Callin' all Experts....

Er det vesentlig forskjell på opplevd ambiens ved forskjellig vinkling av sidehøyttalerne ved bruk til 5.1 lyd?
    NB; film/surrpund er IKKE tema, gjentar IKKE tema.
    Mener å ha lest ett eller annet sted at for musikkopptak så er det vesentlig rominfo som gjengis her.

Vis vedlegget 473367
    Merry Cristmas Sluk. Kult at du sakte beveger deg mot multi med skjerm. Jeg opplever at vinkelen bakkanalene kommer fra har en del å si. Både høyde og bredde. Senter mener jeg personlig du trygt kan droppe, men det har jeg jo hintet om før.

Likte linken til 2xJ.
    Er du klar over hvor mye lyd det er i senter på en del utgivelser? Jeg har mange konserter på blu-ray og flere sacd og dvd-audio, både klassisk og annet, hvor det er veldig mye info i senterhøyttaleren. Dropper man senteren må altså dette mikses sammen med frontene. Det blir ikke optimalt. Man mister definisjon, balanse og dynamikken i opptaket reduseres og visjonen til produsenten går også fløyten. Lyden må behandles i prosessoren (enten det er en spiller eller en surroundforsterker) og sentersignalet må blandes med frontsignal. Det er et kompromiss uansett hvordan man vrir og vender på det. "Det er så lite som skjer i senteren" sier mange. Det er uvitenhet og manglende erfaring. Det blir litt som å dele 2 boller på 3 personer, i stedet for å ha en til hver.
    Jo, jeg er jo klar over at de bruker senterkanalen flittig.

Dette er jo ingen generell anbefaling, men kun for Slukets rigg som ikke er helt som andre rigger. Har en veldig stabil phantom senter fra før synes jeg. :)

Bakgrunnen for mitt utsagn er at jeg i mitt hode ser det slik som dette:

- På noen få innspillinger er det brukt egne og dedikerte mikrofoner til senterkanal. Eksempelvis vokal som er helt separert fra resten av miksen. Da vil en optimal senterkanal nok være den beste løsningen.
    - De fleste innspillinger er gjort omtrent som vanlig, men oppmikset opp i de ulike kanalene. Da er ofte senter bare en monokanal panorert i midten som lekker litt ut i stereokanalene. Da slike tilfeller kan phantom senter være like bra, men det kommer an på hvor gode fronter man har.
    - På film bruker man ofte senterkanal separert fra resten av miksen og her vil også senter være best.
    - Senterkanal er primært en kanal som brukes for bredere sweetspot slik at lyttere ute på siden skal få godt stereoperspektiv.
    - Jeg tror at de fleste opplever forbedring med senterkanal fordi de spiller med større overskudd på 100-400 hz enn frontene. Dessuten utfyller de eventuelle SBIR dipper. De avlaster også frontene. Det kan godt være at dette gir en forbedring i denne kjelleren også, men tipper effekten er mer marginal enn ellers. ;)

I Slukets tilfelle vil det etter min mening en senter på samme nivå som frontene visuelt sett ta mye plass og stå ganske tett på frontene. Den vil også tilføre "interference" på all lyd som også blør ut til sidene. Dette er en klar bakdel med senter synes jeg. All lyd som har en holografisk effekt horisontalt vil være panorert mellom senter, høyre og venstre og vil trigge dette. Hvis hørbart dette er kan jo diskuteres, men likevel..

I sum tenker jeg at senter vil ha en marginal positiv effekt på enkelte spor, rote det til visuelt og gi unødige heft og utgifter.

Men slik jeg kjenner eieren har han nok ganske velfunderte tanker omkring dette selv.:)

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.343
    Torget vurderinger
    96
    Bra innlegg. Jeg opplever at mange innspillinger har helt egen info til senteren, og ikke oppmikset innhold. Det avsløres ofte ved å bare lytte til senter, da hører man gjerne slikt. Han kan da bare veksle mellom senter/ikke senter. Det er gjort i en fei å stille om på det. Det blir et kompromiss da, uansett hvilken løsning man velger. Ekstra høyttalere i rommet vil jo ha en liten effekt på lyd og frekvensgang når de ikke er i drift.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.343
    Torget vurderinger
    96
    ER det ikke fint at Sluket har oss, som kan fortelle han hva som som er best, og at alle er enige gjør det jo bare enklere for han. Ha ha :D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.651
    Torget vurderinger
    23
    ER det ikke fint at Sluket har oss, som kan fortelle han hva som som er best, og at alle er enige gjør det jo bare enklere for han. Ha ha :D
    Effektive folk ser andre hoppe ut i sølepytten og blir våte. Timewasters MÅ hoppe selv for å forvisse seg om at en virkelig blir våt :cool:

Setter umåtelig stor pris på alle konstruktive innspill fra dere som kan uendelig mye mer enn hva jeg kan på dette området. Hatten av!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.651
    Torget vurderinger
    23

Tro meg, det var min opprinnelige intensjon med hele greia; feit 80" paret med en Oppo inn på hovedanlegget. Kunne levd lykkelig med den settingen. MEN... og det er alltid dette "men..." som ødelegger for nattesøvn.....jeg har hørt hvordan det kan bli enda morsommere med 5.1 både på musikkfilm/konserter og SACD, og da havner vi på kjøret igjen da serru. :mad::( :p :eek::):D;);) Dette lar seg forholdsvis enkelt implementeres i systemet her, det blir tre aktive 12" TAD/TAD for å holde orden på pedigree og dra nytte av en eventuell gevinst ved å bruke samme bestykning ca. som frontene i hovedanlegget. Senterkabinettet dimensjoneres for større basskapasitet enn side/bakkabinettene. Enklere kan det ikke gjøres. Balansert signalkabel fra OPPO direkte ut til senter/side/bak.

Eneste som gjenstår nå er å finne ut hvordan de skal vinkles i forhold til lyttepos., høyde etc. Senter får akustisk midpunkt i normal lyttehøyde.

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.343
    Torget vurderinger
    96
    Husk at Oppo ikke har balansert utgang for senter/bak, kun for fronthøyttalere. Så er det aktivt med bare XLR inngang, må du ha en overgang.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    80". Nesten en hel vegg!? I alle fall bortimot 2kvm med (lyd)reflekterende (glass)flate.
    Det nærmer seg jo så smått en akustisk utfordring?
    Bare for å ta litt tak i begrepet "detaljer"....

N

Næss

Gjest
    80". Nesten en hel vegg!? I alle fall bortimot 2kvm med (lyd)reflekterende (glass)flate.
    Min lille erfaring med dette er at det var værst/mest kritisk med dipol høyttalere, ikke så ille med horn :)

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.343
    Torget vurderinger
    96
    Skjerm plassert bak hornhøyttalere, er det noe problem da? Men den kan jo skape refleksjoner fra bakhøyttalere kanskje. Man kan ikke lage omelett uten å knuse egg...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.651
    Torget vurderinger
    23
    Tror jeg ikke. Dette arealet utgjør tross alt kun 3% av rommets veggareal og i det område som ansees som minst kritisk! Uansett tar jeg ikke dette eventuelle problemet på forskudd. Gir det merkbar forringing av lyd så er det lagt in muligheten for å senke et felt med scenemolton eller hva det nå heter, foran skjerm.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.413
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er bare finne frem sveiseapparat, trillebår, vinkelsliper, spade og sette i gang!!

Som med alt annet, 98% av bekymringene og utfordringene en tror en får blir ikke noe av!
    Nye utfordringer en ikke har tenkt på kommer alltid under veis og løses på strak arm! :)

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Det er bare finne frem sveiseapparat, trillebår, vinkelsliper, spade og sette i gang!!

Som med alt annet, 98% av bekymringene og utfordringene en tror en får blir ikke noe av!
    Nye utfordringer en ikke har tenkt på kommer alltid under veis og løses på strak arm! :)
    Samtidig vil det vel være en smule arrogant å ignorere alle eventualiteter i form av slike utfordringer? Ellers har du nok ganske rett i din 98%-regel.
    Men igjen; liten tue kan fort velte et stort lass.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.413
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Innlegget var generelt, ikke myntet på ditt innlegg Scrooge! :)
    Joda, en god plan er viktig!!

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.413
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Pass på at Harry er full, ellers blir det bare tull!! :D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.651
    Torget vurderinger
    23
    Går nok bra, jeg er vokst opp med Olsenbanden i Oslo. Hjemmet til Kjell & Valborg var to hus nedenfor der min svoger bor og er vokst opp! Ullensakergata på Kampen. Olsenbanden-filmene representerer ikke creme de la creme innen plott eller skuespillerkunst, men er udødelige dokumentarer på en svunnen tid og et Oslo som for alltid har mistet sin sjarm og uskyld.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.413
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg digger Olsen Banden!!

Lett å se, lett å like!
    Det fins noen Hermansen rundt i samfunnet den dag i dag! :)

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Innlegget var generelt, ikke myntet på ditt innlegg Scrooge! :)
    Joda, en god plan er viktig!!
    No problemo, oks! :) Jeg gjorde meg bare noen tanker omkring det faktum at skjermene etter hvert blir så store at de i gitte situasjoner, kanskje kan komme til å påvirke lyden. Men i dette tilfellet utgjør en slik flate kun 3% av totalt veggareal, som hønnmannen betimelig påpeker. :cool: Dog, uten på noen måte fremstå som kverulantisk (eller kanskje nettopp det?), så kan jeg ikke helt fri meg fra tanken. Selv om flaten i dette tilfellet nærmest blir som en bagatell å regne, vil det i en "worstcase-situasjon" kunne oppstå refleksjoner, som også i noen grad kan påvirke lydbildet. Så får det være opp til eier'n av "uhumskhetene" å avgjøre hvor plagsomt dette blir, om i det hele tatt....

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Går nok bra, jeg er vokst opp med Olsenbanden i Oslo. Hjemmet til Kjell & Valborg var to hus nedenfor der min svoger bor og er vokst opp! Ullensakergata på Kampen. Olsenbanden-filmene representerer ikke creme de la creme innen plott eller skuespillerkunst, men er udødelige dokumentarer på en svunnen tid og et Oslo som for alltid har mistet sin sjarm og uskyld.
    Helt enig, det er med litt vemod jeg ser gamle Olsenbande-filmer. Men mest av alt smil, det er jo herlig å mimre tilbake til ens egne unge år. Til og med junior synes det er litt morsomt å se hvordan det var den gang. Da jeg hadde han med meg på sommerferie til Oslo bodde vi hos min bror som bor i Sørumgata. På vei ned til Grønland huset til Valborg og Kjell, og junior måtte selvfølgelig snappe det til sine venner uten noen forklaring. Det gikk ikke mange sekundene før det tikket inn en "Olsenbanden-huset jo!"-kommentar fra en annen syttenåring. :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.651
    Torget vurderinger
    23
    Calling all experts!

Synspunkter/erfaring/facts på følgende forhold, anyone?

"A" = fornuftig, anbefalte avstander fra side/bakht. til lyttepos.

"B" = ditto for høyde

"C" = vinkling fra bakvegg lyttepos. og forover mot senter

"D" = vinkling horisontalt, ned mot gulv

Ny 'Teket vinkler høyder sidekanal.jpg

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn