Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Left Surround and Right Surround Speakers (Ls & Rs): Place the Ls & Rs speakers between 90° to 110° to each side and 2 feet or higher above the listener. The Ls & Rs speakers recreate the enveloping sound and intense special effects that you experience in the cinema.
    Her er den dypeste bassen underordnet, for den rutes til frontene dine slik du vil konfigurere spilleren.
    En slik plassering passer jo aldeles ypperlig! Hvor dypt trenger Ls og Rs å spille? Senter? Dersom vi snakker f.eks. 100 Hz med slakk avrulling så har jeg en genial løsning klar. :cool:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Kjære Swifters - ikke bekymre seg... dette er noe jeg har lyst til å gjøre ikke fordi jeg må, men fordi jeg kan! Ser ikke at det trenger å komme i konflikt med The Main Event - blir to separate systemer egentlig, men som kan spille sammen ved behov. Funker det ikke eller gir ikke god nok gevinst - vel - da plukker vi det bare bort! Ødelegger ingen ting hverken design- eller lydmessig for tokanalssystemet. Tar ingen plass heller, hverken montert eller demontert!

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Et par slemme coaxial elementer, som jeg tenker du har på hylla, kunne vært tøft til side/bak kanaler. Hadde selv noen 15" coaxial som bakkanaler, og det var en deilig letthet ved den lyden. Hvor diskre det er å gjemme bort er vel en annen ting, men lyden først. Kan bruke en coaxial til senter også. Noe lignende Avantgarde Solo.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.705
    Mulig jeg er sent ute her ( har ikke finlest tråden, sorry ) , men hva i all verden skal du med senterhøyttaler som skissert? Eller rettere sagt, hvordan har du tenkt å få det til å henge sammen med hovedhøyttalerne, rent dynamisk/illusjonistisk/hedonistisk?

Ellers er det jo helt gratis å fundere/tenke-hva-om-jeg/drømme ... Hva med 1 senter hovedhøyttaler og v + h illusjons-høyttalere?
    Men da må du ha projektor og lydvennlig lerret og det vil du ikke.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.938
    Kjære Swifters - ikke bekymre seg... dette er noe jeg har lyst til å gjøre ikke fordi jeg må, men fordi jeg kan! Ser ikke at det trenger å komme i konflikt med The Main Event - blir to separate systemer egentlig, men som kan spille sammen ved behov. Funker det ikke eller gir ikke god nok gevinst - vel - da plukker vi det bare bort! Ødelegger ingen ting hverken design- eller lydmessig for tokanalssystemet. Tar ingen plass heller, hverken montert eller demontert!
    Ah, jeg forstår!

En parallell fra dyreriket: 2hvorfor slikker bikkjene seg på bjellene? Fordi de kan det!"

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    No sweat, Slow. :cool: Jeg trenger bare litt kvalifisert info på arbeidsområdene til de respektive høyttalere så er resten sølde enkelt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Ah, jeg forstår!

En parallell fra dyreriket: 2hvorfor slikker bikkjene seg på bjellene? Fordi de kan det!"
    Det gleder meg at du har fått fyr på hjernevinningene igjen :D De var vel midlertidig nedsløvet grunnet utstrakt vellevned får vi anta. Et rent forbigående fenomen som toppet seg med julens eksesser!

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.849
    Sted
    oslo
    Driver ikke TrompetN og Ottone å lefler med surround for klassisk?
    Kanskje de har noen hete tips?

Jeg har i alle fall troen på at det kan ha noe for seg, da det er ganske vanskelig å gjenskape illusjonen av å være i et konserthus. (men man kan selvfølgelig få det til å høres bra ut i stereo, det er ikke det)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Vi har sjekket ut litt forskjellig hos Polka, og morrofaktoren var overlegen ved bruk av 5.1 på musikk.

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.823
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Left Surround and Right Surround Speakers (Ls & Rs): Place the Ls & Rs speakers between 90° to 110° to each side and 2 feet or higher above the listener. The Ls & Rs speakers recreate the enveloping sound and intense special effects that you experience in the cinema.
    Her er den dypeste bassen underordnet, for den rutes til frontene dine slik du vil konfigurere spilleren.
    En slik plassering passer jo aldeles ypperlig! Hvor dypt trenger Ls og Rs å spille? Senter? Dersom vi snakker f.eks. 100 Hz med slakk avrulling så har jeg en genial løsning klar. :cool:

100 Hz burde være tilstrekkelig. Jeg tror ikke det blir mikset særlig bass i surround høyttalerene. Og det som evt. er der blir routet til hovedhøyttaler/sub.

Etter at jeg kvittet meg med surround lyd, så er det akkurat til konserter jeg savner det. Må si at det ga en bedre opplevelse enn uten. Men jeg regner med at du har fått det demonstrert og vet hva du er ute etter :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Senterkanal med 12" (TAD TM-1201H eller custom GPA) fra ca. 100 Hz opp til 1,5k - TAD TD-2002/JMLC-1000 derfra.

Samme bestykning på side/bakkanal, montert på glideskinne og med justerbar vinkel i tillegg.

Da har vi ganske så lik bestykning/signatur som for hovedhøyttalere.
    Løpetidskorrigering kan da gjøres mekanisk, alle veier.

Ny'Teket 05.jpg

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.342
    Torget vurderinger
    96
    Kjære Jan!

Er du helt sikker på at du skal begi deg ut på den galeien? Et strålende stereo-oppsett (som jeg har full tiltro til at du kommer til å få :) holder i massevis til både lyd og bilde. Surround er en vederstyggelighet, sikkert lansert av elbil- sykkel og anti-glutenmafiaen.

Vi har jo sittet hos meg og digga 78-plater og gledet oss både over musikk og gjengivelse! Det var til og med før vi begynte å drikke.

Hold deg på rett spor nå !

(bare så jeg ikke skal fremstå som en ren filistiner - jeg har hørt 2 surround-anlegg jeg likte. det ene var demokinoen til McIntosh på fabrikken i Binghampto, NY. Med president Charlie Randall som seremonimester. Butikkpris på det anlegget i N ville vel vært mellom nok 10 og 20 mill. det andre var hos en dude i Miami, som jeg aldri turte å spørre hva holdt på med. Det var vegg til vegg Mark Levinson og JBL Synthesis (spesialbygde drivere). Husker fremdeles åpnngsscenn fra Apocalypse now på det anlegget. Var der med en av Norges mest berømte regissører. Han sa: "I´ve never heard anything like this!!". Hvorpå verten, med sigarstump imunnviken - repliserte, "there is nothing like this!"

Men, Slukbror, det er vel ikke dit vi skal?

I ærbødig vennskapelighet og med ønske om god jul og et ekspansivt, nytt år.

Kim
    SÅ umulig er det ikke med surround. Eller flerkanal, som er mer riktig å si. Det blir akkurat det samme som å sammenligne stereo til 10 mill det... med noe annet mer edruelig. Det handler om hvordan man gjør det, ikke bare om pris. Det er 5 høyttalere i stedet for 2. Det er mye vanskeligere, men gir en opplevelse som INTET stereoanlegg kan matche, HVIS det er gjort riktig. Og for ordens skyld, jeg snakker generelt.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Godt poeng - flerkanal er riktigere å si en surround. Surround er så betent og linket opp til film, hvilket dette anlegget IKKE er beregnet for. Selv om jeg mistenker at også film vil fungere bedre her enn på mange regulære surroundinstallasjoner. Kanskje ikke de verste effektmakerigreiene men det spiller ingen rolle, ser ikke på sånt uansett.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.342
    Torget vurderinger
    96
    Senterkanal med 12" (TAD TM-1201H eller custom GPA) fra ca. 100 Hz opp til 1,5k - TAD TD-2002/JMLC-1000 derfra.

Samme bestykning på side/bakkanal, montert på glideskinne og med justerbar vinkel i tillegg.

Da har vi ganske så lik bestykning/signatur som for hovedhøyttalere.
    Løpetidskorrigering kan da gjøres mekanisk, alle veier.

Vis vedlegget 473454
    Husk også på, hvis et flerkanalsystem ser dagens lys hos deg, å finne ut om det er noen av komponentene i systemet som introduserer latency. Da må det kompenseres for i Blu-ray spilleren eller fysisk. Men så lenge du fortsatt ikke kan overtales til EQ, er det vel lite som skulle skape trøbbel hos deg. Det nye filteret fra Accuphase, er det noe forsinkelse å snakke om der tror du? Du må være helt sikker på dette, en forsinkelse på bare et par millisekund kan gjøre masse ugang.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.342
    Torget vurderinger
    96
    Godt poeng - flerkanal er riktigere å si en surround. Surround er så betent og linket opp til film, hvilket dette anlegget IKKE er beregnet for. Selv om jeg mistenker at også film vil fungere bedre her enn på mange regulære surroundinstallasjoner. Kanskje ikke de verste effektmakerigreiene men det spiller ingen rolle, ser ikke på sånt uansett.
    Ja, og "surround" er, for mange, også synonymt med imponatoreffekter flyvende på kryss og tvers gjennom rommet. Det er så mange fordommer mot dette at jeg blir helt matt. Hva er egentlig problemet? Det er bare flere høyttalere og flere utfordringer. Det meste annet er som med hifi. Innspillingenes kvalitet, plassering av høyttalere, rom osv. Min mening er at noen av det aller beste innspillingene som er gjort, er laget i 5.1 formatet.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Filteret har korrigering for akkurat dette. :cool:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Ja, og "surround" er, for mange, også synonymt med imponatoreffekter flyvende på kryss og tvers gjennom rommet. Det er så mange fordommer mot dette at jeg blir helt matt. Hva er egentlig problemet? Det er bare flere høyttalere og flere utfordringer. Det meste annet er som med hifi. Innspillingenes kvalitet, plassering av høyttalere, rom osv. Min mening er at noen av det aller beste innspillingene som er gjort, er laget i 5.1 formatet.
    Bransjen kan skylde seg selv - for oss dødelige som er vant til å reprodusere musikk mest mulig naturtro blir det ikke mye interessant med surround når et pistolskudd låter som et tordenskrall med subsoniske frekvenser... Har skutt nok med både .357, .44 mag og 45 Auto til å vite hvordan skudd låter.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Men som du sier... hva er problemet? Jeg ser ingen problemer i dette, bare muligheter til enda mer givende musikkopplevelser, nå også inkludert visuelle effekter!
    Piece of cake. Bare å bruke sunn fornuft, observere hvordan ting er tiltenkt teknisk for prinsippet sin del og ha respekt for dette samt de alltid tilstedeværende fysiske lover.

W

WayAhead

Gjest
    Med hørselvern regner jeg med? :)

Alle effekter på film er "mekket" i etterkant, all lyd men tale er som regel autentisk men selvsagt snekret på etterpå. Det deles jo ut bla ut Oscar for beste lyd.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    De filmene som skal sees her er musikkfilmer i så fall, og de er normalt ikke ødelagt. Samme med konserter på DVD/BluRay.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.342
    Torget vurderinger
    96
    Filteret har korrigering for akkurat dette. :cool:
    Framifrå. Jeg måtte få info fra Accuphase om latency på mine DG bokser, det står ingenting i bruksanvisningen. Har kompensert i speaker-setup i spiller + litt justering av plassering. Det var meget nyttig å få de tallene fra Accuphase, det resulterte i bedre lyd. Perfekt blir det jo aldri, men med perfeksjon hadde jo alt blitt så kjedelig :)

Angående film. Jeg må innrømme at jeg lar meg underholde av en popcorn film med feit surroundlyd innimellom. Det som er litt artig, er at lyden ikke oppleves så til de grader overdrevet når balansen i anlegget er god.
    Et godt multikanaloppsett gjør egentlig alle filmer mer involverende, også der det er mest tale, musikk og mer naturlige lyder.

Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.413
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel bare å kjøre på!
    Skeptikerne er der alltid..

Kan bare si at har hørt billigbillig gulvstående B&W rund baut fra en stakkars Onkyo flerkanaler, ja det var noe som faktisk var litt tiltalende med musikk opplevelsen :)

Intet skal avskrives!
    Kompetansen har du!

W

WayAhead

Gjest
    De filmene som skal sees her er musikkfilmer i så fall, og de er normalt ikke ødelagt. Samme med konserter på DVD/BluRay.
    Nei, tenkte på lydeffekter som skudd osv og hvorfor de er kunstig "boostet" opp på spillefilmer.

Men lyden på konsertopptak er nok helt sikkert bearbeidet - ikke for å booste/overdrive men balansere - få det til å låte bedre men det er vel greit?

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.823
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    På musikk utgivelser på DVD/Blu-Ray så er det ofte brukt mindre dynamisk kompresjon enn det en er vant med fra CD. Det er også en faktor som bidrar til mer «gøy».

Denne synes jeg låter bedre på DVD.
    E7C12805-F5FE-4063-BAEE-70DE67B8FDF4.jpeg

W

WayAhead

Gjest
    Men erfaring at en er avhengig av elektronikk - etter kilden som må kunne ivareta fullt ut dynamikken opptaket/mediet har for å få full uttelling.

Den andre enden av vinyl på en måte - full pakke :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Tør påstå at dynamikken har gode arbeidsbetingelser her i huset :cool:

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.342
    Torget vurderinger
    96
    Når det gjelder teknikk ved produksjonen melder jeg pass, men artig å se mikrofon oppsettet til Morten Lindberg. Der SKAL det være lyd hele veien rundt :) 2L har fantastisk lyd på mange av utgivelsene sine. Det jeg legger merke til er hvor stort, åpent, dynamisk og naturlig det lyder. Og strykere som fioliner og cello er helt i referanseklasse fra 2L. Ikke skingrende eller ullent og inneklemt, som en hel del klassiske innspillinger er.

Mikker.jpg

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Drit i hva det heter...surround, multikanal eller flerkanal. Hvis man bruker en "surround reciever" så er det en haug ubrukelige EQ tillagte moduser som det ikke går ann å høre på. Det er overhodet ikke der Sluket er. Dette har jeg tro på. Jeg er hjertens enig med Polka. Det er som alltid typisk en haug med fordommer, gjerne fra folk som ikke har hørt det eller overhodet ikke har peiling.
    TAD med JMLC i senter for å få mest mulig lik bestykkning høres superb ut. Veldig mange skal ha det til at det er hyperviktig med total lik bestykning i alle kanaler også. BS. Dette blir gøy å følge med på.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    2L har fantastisk lyd... i hvert fall det JEG har hørt så langt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Drit i hva det heter...surround, multikanal eller flerkanal. Hvis man bruker en "surround reciever" så er det en haug ubrukelige EQ tillagte moduser som det ikke går ann å høre på. Det er overhodet ikke der Sluket er. Dette har jeg tro på. Jeg er hjertens enig med Polka. Det er som alltid typisk en haug med fordommer, gjerne fra folk som ikke har hørt det eller overhodet ikke har peiling.
    TAD med JMLC i senter for å få mest mulig lik bestykkning høres superb ut. Veldig mange skal ha det til at det er hyperviktig med total lik bestykning i alle kanaler også. BS. Dette blir gøy å følge med på.
    Takk takk - godt noen har trua! Jeg liker å bla kalenderen FREMOVER, har hørt lyset og det innebærer dagens teknologi. Andre får drive med mono, tape & voksruller eventuelt - ikke noe galt i de avartene av hobbyen, men det er ikke meg. Det jeg er ute etter av nerve, finkornethet, drama, dynamikk og spennvidde finner jeg kun i kombinasjon med "best of both Worlds" dvs. oldschool (men ikke vintage) høyttalerkomponenter, avanserte materialer og moderne elektronikk.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.342
    Torget vurderinger
    96

100 Hz burde være tilstrekkelig. Jeg tror ikke det blir mikset særlig bass i surround høyttalerene. Og det som evt. er der blir routet til hovedhøyttaler/sub.

Etter at jeg kvittet meg med surround lyd, så er det akkurat til konserter jeg savner det. Må si at det ga en bedre opplevelse enn uten. Men jeg regner med at du har fått det demonstrert og vet hva du er ute etter :)
    Det holder ikke med 100 Hz til side/bakhøyttalere for alle innspilinger. De fleste, ja. Men jeg har både SACD og en DVD-Audio av 1812 overture, og der er det plenty med bass helt i kjellern i bakhøyttalerne. For mye for mine dessverre, mine gir seg ved 30 Hz eller noe. Jeg har også andre utgivelser der det er mye bass i både senter og bakhøyttalere, f.eks. Mezzoforte og Robben Ford. Det er veldig viktig at senter kan spille dyp bass. Jeg har hektet på 2 subwoofere til min, jeg har ikke plass til et digert beist i midten foran der...

Det er riktig at den aller dypeste bassen kan sendes til andre høyttalere i systemet, men det vil være en stor fordel om de i hvert fall klarer 50 Hz bak der. Men senter er viktigst om man må prioritere.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Hvorfor ikke 12.0 så har en hele kula.....

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.366
    Torget vurderinger
    1
    På film høres alle helikoptre ut som Bell UH-1 (i de varianter den kom i, f.eks. B versjonen Norge hadde) -og jeg skyter ukentlig med våpen som titt og ofte dukker opp på film. De høres ikke ut som tunge lavfrekvente drønn. Har noen vært bak Leo 1 når den skyter skarpt? Eller vært i nærheten av M109 når avfyrer 155 mm granater? Ting er rimelig høyt, og føles fysisk på kroppen som gir en slags "utta-dæ-sjæl" opplevelse. Ikke akkurat som mange av de Western-filmene som går, sjøl om det er kult nok i surrirundt-lyd.

W

WayAhead

Gjest
    På film høres alle helikoptre ut som Bell UH-1 (i de varianter den kom i, f.eks. B versjonen Norge hadde) -og jeg skyter ukentlig med våpen som titt og ofte dukker opp på film. De høres ikke ut som tunge lavfrekvente drønn. Har noen vært bak Leo 1 når den skyter skarpt? Eller vært i nærheten av M109 når avfyrer 155 mm granater? Ting er rimelig høyt, og føles fysisk på kroppen som gir en slags "utta-dæ-sjæl" opplevelse. Ikke akkurat som mange av de Western-filmene som går, sjøl om det er kult nok i surrirundt-lyd.
    Gjorde noen filmopptak av denne 1902 Cockerill 10.5 cm kanonen fra 1902 som opprinnelig var en del av svenskesperren i 1905. 800g krutt i hvar salve.

Hadde lyst til å sammenligne Digital vs analog opptak (DV-video vs Super8 film magnetspor - 18fps - dårligste kvaitet) For å være på sikre siden la jeg inn -20 eller 30 dB fordi smellet er nokså heftig. Siden de skyter 3 skudd burde jeg hatt med ørelurene og stilt dette manuelt på filmkameraet, anywayhow, det ble ikke så verst.
    Trykket fra denne kortløpede kanonen er temmelig heftig, de prøveskjøt opprinnelig med økende ladninger og det det viste seg at vinduene i restauranten bak tålte den høyeste på 800g som ble standard.Trykket er nokså kraftig - buksebena slås kraftig bakover i smellet.
    DV kameraets lydopptak er full auto så selve smellet er nok dempet en del.

Det som gjengis her er naturligvis ikke i nærheten av real life men lydkarakterene er slett ikke gale.

Analog, legg merke til munningsflammen.

Digital, JR filmet og jeg hadde gjort han oppmerksom på at det ville smelle bra men...

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.116
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    I slukoteket blir vel slike smell uaktuelt, med mindre 1812 overturen spilles :p

Ikke daglig vil jeg tro. :confused:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Callin' all Experts....

Er det vesentlig forskjell på opplevd ambiens ved forskjellig vinkling av sidehøyttalerne ved bruk til 5.1 lyd?
    NB; film/surrpund er IKKE tema, gjentar IKKE tema.
    Mener å ha lest ett eller annet sted at for musikkopptak så er det vesentlig rominfo som gjengis her.

Vis vedlegget 473367
    Merry Cristmas Sluk. Kult at du sakte beveger deg mot multi med skjerm. Jeg opplever at vinkelen bakkanalene kommer fra har en del å si. Både høyde og bredde. Senter mener jeg personlig du trygt kan droppe, men det har jeg jo hintet om før.

Likte linken til 2xJ.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn