Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.393
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Angående hvor høyt i frekvens SLOB kan brukes så må vi se på dybden av sloten. Det vil (antakelig vis) bli en kansellasjon fra den frekvensen der refleksjonen fra bakveggen av slotten kommer imotfase med direktelyden. Hvis sloten f eks er 50 cm dyp vil det bli en kansellasjon fra og med den frekvensen som har en bølgelengde på det dobbelte av dette, altså 1meter dvs 344 Hz.

Korriger meg gjerne om jeg tar feil (i teorien eller praksis). God helg!

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Angående hvor høyt i frekvens SLOB kan brukes så må vi se på dybden av sloten. Det vil (antakelig vis) bli en kansellasjon fra den frekvensen der refleksjonen fra bakveggen av slotten kommer imotfase med direktelyden. Hvis sloten f eks er 50 cm dyp vil det bli en kansellasjon fra og med den frekvensen som har en bølgelengde på det dobbelte av dette, altså 1meter dvs 344 Hz.

Korriger meg gjerne om jeg tar feil (i teorien eller praksis). God helg!
    Vil ikke kanselleringen oppstå ved frekvensen hvor dybden tilsvarer en kvart bølgelengde? Bølgen skal vel både fram og tilbake?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.599
    Torget vurderinger
    23
    Når det gjelder høyttalere generelt og OB/SLOT løsninger i særdeleshet, så opplever vi stadig at det ikke helt er samspill mellom teori og praksis. Det usikre i dette regnestykket her er bl.a. hvordan det store omsetningsforholdet innvirker på akkurat det nevnte mulige problemet. På mine slobs så er det kun 40 cm. fradet innerste punktet til det ytterste, hvilket betyr at regnestykket skulle komme ut med noe over 400 Hz som mulig problemområde. MEN så er det noen teoretikere som påstår at man må benytte halve denne verdien igjen som utgangspunkt, og da er vi nede på drøyt 200 Hz.

Og va vil eventuelt skje dersom dette stemmer? Kan det enkelt tunes med et notch filter f.eks.? Da er det i såfall et mindre problem enn antatt. Time will show, det handler om å få tid til å eksperimentere med filterfrekvenser samt å gjøre nødvendige målinger.

Edit; ser at Oalex er inne på dette med kvartingen i sitt innlegg nettopp.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.599
    Torget vurderinger
    23
    En AMT line source med wave-guide med identisk kompresjons forhold som SLOBs er vel snart det eneste Sluket ikke har i samlingen / oppsettet :)
    Tre år siden jeg etterspurte dette nå... 8 stk. AMT i line source.
    Med dine 213 cm som maksimal høyde så "sprekker" det med 7 - 10 cm...
    Enten må du grave ut og få mer takhøyde eller så må jeg lage ny mekanikk for å få krympet de 7 - 10 cm.
    Med kun 8 stk. AMT går 213 cm fint, men det trengs en super tweeter AMT fordi line source oppsettet gir kanseleringer oppover i frekvens som må kompenseres :)
    Det vil være problemfritt å benytte ALE horndiskant (slem utgave) som plasseres sentrisk ved siden av waveguiden på AMT rekka. Bare møt opp med et knippe AMT så skal du nok se det blir lyd!

Med en fornuftig utformet waveguide på rundt 30 cm. totalbredde så skulle det være helt greit å spille ned mot 200 Hz.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Hmm, det finnes lytterom med større takhøyde :cool: 240 her!

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.862
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    He he, jeg har sluppet opp for "Liker" i dag, så, vel......

Ser at vi ligger an til å fylle opp en Øssfollbil el to i nær framtid......

ShineySmileysGrin.jpg

/ Morten

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Måling av et oppsett med standard kassehøyttaler viser vanligvis et dropp i nivå ved den frekvensen hvor baffelens avstand til bakvegg tilsvarer en kvart bølgelengde. Men med sidestilte elementer i en slot vil dette sikkert bli mer avansert. Jeg lurer på om det vil bli ugjevn belastning over høyttalerelementet og kanskje forvrengning ved denne frekvensen. Men nå gjetter jeg bare.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.599
    Torget vurderinger
    23
    Måling av et oppsett med standard kassehøyttaler viser vanligvis et dropp i nivå ved den frekvensen hvor baffelens avstand til bakvegg tilsvarer en kvart bølgelengde. Men med sidestilte elementer i en slot vil dette sikkert bli mer avansert. Jeg lurer på om det vil bli ugjevn belastning over høyttalerelementet og kanskje forvrengning ved denne frekvensen. Men nå gjetter jeg bare.
    Den tanken har kostet meg mange søvnløse netter kan du tro:rolleyes::rolleyes: men ved å benytte elementer som er beregnet på å møte ujevn motstand (innsnevring foran elementet ved bruk i fronthorn f.eks.) samt værsting motorkraft/kvalitet så er jeg ikke bekymret. Måler tross alt 110 dB foran ht. med membraner som bare svakt vibrerer.... Det er 10 stk. 16" elementer som deler på julinga, for å si det sånn. Hvert element ligger opp mot 100 dB følsomhet, tåler 75 W kontinuerlig belastning og skal ha en forvrengning på under prosenten ved full belastning. Ved 110 dB målinger ligger peak hold meteret på mellom 1-5W og da blir det ikke rare belastningen pr. element. Slot/baffel er nærmere 50 mm. tykk, boltet sammen i bakkant med ytterligere 50 mm. slik at de punktet i slot'en med antatt størst trykk/belastning er hele 15 cm. tykk finsjiktslaminert materiale. Boltet sammen hver 40 cm. med 10 mm. SS316 stål gjengestag og forsoent med 30 mm. dia avstandsstykker.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.599
    Torget vurderinger
    23
    - sløv aften på jobben, Morten?

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.862
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    - sløv aften på jobben, Morten?
    Hjemme jeg serru, men sløv....?

Joda, etter et par flasker skumpa

IMG_9524.JPG

- og kyllinglår fra Smaalenene, med fløtepoteter, sopp og grønnsaker

IMG_9525.JPG

- Så er jeg vel det jeg vil kalle (u)behagelig avslappet.....

ShineySmileysSmile.jpg

/ Morten

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.599
    Torget vurderinger
    23
    Vi kostet på oss fjellørret her i dag, skråsnittet og massert med flaksalt, sitrontimian, persille og knust rosepepper, ovnsgrillet, fyllt med urter og strimlet vårløk. Forrett var noen aldeles fantastiske king size krabbeklør, helt au naturelle. Til ørreten en (egentlig umulig) Asti fra Bersano - hadde glemt den nærmest, så den hadde noen år på baken i kjelleren. Perfekt til ørreten.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.862
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er ikke venn med krabbe, i noen form (Fru Lagga derimot...), men resten hørtes aldeles nydelig ut!

Fruen har også laget en herlig dessert på plommer fra sin farfars hage, men den må vente til i morgen,
    hællemåne så mett jeg er.....

/ Morten

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.599
    Torget vurderinger
    23
    Gøtt det au - Fine Dining Øssfoll style! Beer Builds Better Bodies.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.071
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    hvorfor antatt umulig ?
    Det ble jo bra !(vin/ ørret)
    Jeg lurer på sammenhengen mellom tittelen på tråden og resultanten ?

Har du koplet opp field coils fra Fertin ? ref :"howdy Cowboy" i sommer

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.599
    Torget vurderinger
    23
    Antatt umulig fordi den Asti arianten er i søteste laget normalt. Men den var noe dempet her, og det som var av sødme klede åpenbart den litt fete ørreten som hadde en god del syre ved seg via sitrontimian blant annet!

Fertin FC er faktisk nestemann ut.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.862
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Søt Asti med fet fisk, jo, det høres ikke kompatibelt ut, men det beviser atter igjen;
    at ting må prøves, og ikke bare teoritiseres rundt, ikke minst sant i hifigalskapen vår....

ShineySmileysBlink.jpg

/ Morten

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.599
    Torget vurderinger
    23
    Sentralen hver gang sluket bygger noe nytt.

Vis vedlegget 159587
    Absolutt KONGE!!! Ønsker meg originalen til jul, så kan jeg ramme den inn og henge den opp utenfor Slukoteket!! Applaus!

Bjarne, foreslår å lage en serie - streken, poenget, humoren... dette er PYTON verdig!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Dritbra tegning, men føler meg litt stigmatisert siden alle hadde gut'en på utsiden
    rock.gif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.599
    Torget vurderinger
    23
    Er ikke det bra da?? Så kan Gut Man ta jobben med å stappe de inn igjen - på overtid!! 200% gjør veien til Slobsville vesentlig kortere:cool:

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kanke du invitere hornbrorskapet på et slobtreff snart, sluket?
    nå som ting begynner å komme på plass.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.599
    Torget vurderinger
    23
    Nei, de gærningene der tør jeg da ikke dra i hus.....:rolleyes:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Er ikke det bra da?? Så kan Gut Man ta jobben med å stappe de inn igjen - på overtid!! 200% gjør veien til Slobsville vesentlig kortere:cool:
    Bretter opp erma og setter i gang takstameteret
    eusa_party4.gif

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Drosjefòr på Gurun i går, ostepølse med bacon rundt kl 04 med to junkyer på stjålne sykler og fire poliser pluss en sjæfer som scenario. F..n ikke mulig å få matro en gang! Ørettretten hørtes fortreffelig ut Sluk!

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn