Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Grattis! Dette er dritrå saker. Ligger ikke mange sånne og slenger i lytterom her til lands! Nå får du vel somla deg til å koble opp en av vinylriggene dine? Eller blir Kondo bodfyll til du får racks på plass?

J

J.J

Gjest
    Er vel ikke lenge før Horn Alliansen blir omdøpt til Bodfyll Entusiastene .. :rolleyes:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.599
    Torget vurderinger
    10
    Lekkert. Hvordan riia skal du bruke til denne? Og er det RCA Victor drivverket som skal til pers her? Arm og pickup, har du bestemt deg for det også?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.603
    Torget vurderinger
    23
    Grattis! Dette er dritrå saker. Ligger ikke mange sånne og slenger i lytterom her til lands! Nå får du vel somla deg til å koble opp en av vinylriggene dine? Eller blir Kondo bodfyll til du får racks på plass?
    Ikke så mange av denne kladden produsert - derfor banket jeg til med tidlig julepresang!! Har en plan med denne, så foreløpig blir den stående på utstilling...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.603
    Torget vurderinger
    23
    Lekkert. Hvordan riia skal du bruke til denne? Og er det RCA Victor drivverket som skal til pers her? Arm og pickup, har du bestemt deg for det også?

RCA Victor???? Du mener vel JVC Victor TT-101..?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Ikke så mange av denne kladden produsert - derfor banket jeg til med tidlig julepresang!! Har en plan med denne, så foreløpig blir den stående på utstilling...
    Det er en plutoniumsfet dings som uansett bør stå synlig slik at heldige får se den og ikke minst få et innblikk i en mesters kompromiløse måte å arbeide på

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    han skrev AN Io.......
    da blir det neppe en Black Widow
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.603
    Torget vurderinger
    23
    Hehe... har da hatt Black Widow en gang - på gode dager kunne du SE at tyngdekraften også gjelder for pick-up'er. Men armen er ganske cool, som designobjekt vel å merke. Jeg brukte den på en Technics SL110 og med en MM pickup, husker ikke hvilken men det var en grei kombinasjon den gang.

Fin design, karbon i armrøret.

Infinity_Black_Widow_II.jpg

Mer minimalistisk enn dette blir vanskelig...

Black-Widow-Tonearm_39.jpg

B Rasse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    477
    KONDO'en er så herlig japansk. Den har det umiskjennelige formspråket. Det samme språket som gir meg lyst på samtlige 47Laboratory produkter, utan at eg har høyrt, har plass eller bruk for nokon av dei.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.603
    Torget vurderinger
    23
    Der har du TRE gode grunner (og ganske vanlige) for å kjøpe noe fra de, Ørn! Jeg har også sansen for det merket. Likte særlig godt DAC'en deres - "Shigaraki" - Shigaraki er som alle vet et av stedene hvor man lager tradisjonell keramikk i Japan, og denne DAC har keramisk håndlaget kabinett. Way cool!

Sluket samler forøvrig på japansk samtidskeramikk, og en slik DAC kunne jeg godt lekt lit med (hint-hint, jula nærmer seg)

http://www.sakurasystems.com/products/shigadac.html

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Gratulerer , Jan !

Da er det vel snart på tide at det ankommer noen kassiske fonogrammer fra den store, tunge samlingen også. ;)

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Godt å se deg på AN kjøret Jan:D
    Er ikke lenge før du har dumpet de der basstårna dine også,og plassert noen dyre fuglekasser fra Skotupp i hjørnene :D

Mmmmhh,kan tenke meg en god vinylrigg må bli hinsides tøfft på desse rå oppsettene dine!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    yngstemann har en strøken Black Widow carbon med Shure V15 mkIII på en KD500
    spiller som bare den

mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.603
    Torget vurderinger
    23
    KD500/Black Widow var en klassisk kombinasjon.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ja
    ganske fin og med støvdeksel og hele pakka
    mvh
    Leif

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.599
    Torget vurderinger
    10
    JVC var det :) Den er forferdelig lekker. Ikke pinglete i det hele tatt. En solid klump. Man trenger ikke arm engang:

1349867179723.jpg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.599
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har forstått det slik at en Slot Loaded Open Baffle er en slags W frame / Ripol. Din SLOB har ikke U-frame vinger bakover men vanlige OB front slik Nelson Pass hadde i sitt prosjekt (som på bildet under). Du har også en veldig smal front noe som (hvertfall teoretisk) gir vesentlig høyere baffelstep.

Hvordan er sammenhengen mellom bredden av sprekken (slot) og baffelbredden, er det kun baffelstep slik at dette blir hipp som happ?

Og det viktigste spørsmålet, hvordan beregner du bredden på sprekken? Jeg har lest at det er et forhold mellom membran-diameter og bredden på sprekken, var det 1/3? Og er det likegyldig hvor dyp sprekken er?

Du bygger i høyden, og da blir det også en linjekilde med kun 3 db fall kontra 6 db akkurat som vanlige OBer?

Så har jeg forstått at sweet-spot blir ganske trang (men hva gjør vel det, vi snakker ikke muzak i et coctailselskap) :cool:

Hva med demping på sideveggene rundt driveren, har det noe for seg?

Vi snakket også på telefon om deling for en tid siden. Hvordan vil en SLOT løsning oppføre seg oppover i frekvens (100 hz -> 3-400 hz)?

La ved et veldig enkelt bilde som et hjelpemiddel i drøftelsen :rolleyes:

SLOT.jpg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ps vennligst send tegninger (helst i cad) :rolleyes:

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.602
    Det er da lov å spørre?

Ellers så er det greit å lese tråden på diyaudio,
    det er mye info der.

edit:

Og så kan man (gjen)lese mye moro i denne tråden, særlig fra side 81 og utover!

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.599
    Torget vurderinger
    10
    Syns spm mitt var greit jeg.
    Særlig i en tråd som er ganske lærerik.
    Jeg kan jo likegjerne maile Nelson Pass (har hatt en del dialog med han som god First Watt kunde) men jeg tenkte at det er hyggelig at Sluket deler kunnskapen han har ervervet seg på dette området.

:)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jada ;)
    hvordan går det med rommet da?
    mvh
    Leif

O

Oblivion

Gjest
    Slot loading og SLOBs som er slot loaded er omtrent like sammenlignbare som en 2CV og en Ferrari...
    Det vil si at noen av grunn prinsippene er bygget på samme lest, men rimelig forskjellige totalt sett.

Hvis en ser på Nelson Pass sin dokumentasjon eller det som finnes på diyaudio.com så får en en slot loaded konstruksjon.

En slot loaded konstruksjon vil generellt gi en økning i SPL nivå i lytteposisjon og det er det en får.
    Denne økningen i SPL nivå er ca. 2.5dB i Nelson Pass sin konstruksjon og omtrent like mye økning i hele frekvens området.
    Impedans kurven er også stort sett lik utgangspunktet uten slot loading.

SLOBs gir som konstruksjon ca. 3 ganger (i dB) så mye økning i dypbass området (ca. 9dB) og frekvens reponsen rettes opp nedover til ca. rundt FS frekvens punktet. Impedans kurven blir også kompensert og er over FS linjær, og i / rundt FS så linjær det er mulig å få til uten at en "koker" bort effekt i passive komponenter.
    "Trykk" forskjellene i sweet spot mot resten av rommet er også mye større enn ved en tradisjonell slot loaded konstruksjon.

Med en tradisjonell slot loaded konstruksjon med 10 stk 16" elementer pr. side slik som SLOBs så må en bruke EQ (digital eller analog) for å få et lignende resultat, og da må en også bruke forsterkere med minst 12dB ekstra headroom for at EQ skal kunne fungere - i praksis med 20 ganger effekten. 9 -10 watts forsterkere MÅ byttes ut med minst 200 watts forsterkere etc.., men hvis en ikke har implementert impedans linjære kretsløp er det ikke umulig at effekten må økes med en gang eller to til...

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.599
    Torget vurderinger
    10
    LMC: 99,5% ferdig. Kom gjerne fredag 19 eller lørdag 20 i neste uke, da er jeg gressenkemann og kobler opp herligheten, så kan vi prøve ut port-tuningen av BD

Obli.: Interresant, når du sier Slot loading kontra SLOB så forstår jeg ikke forskjellen. Slukets konstruksjon ser da vitterlig ut som det fotoet jeg la ut??

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    nettopp
    og geninstreken imo er at man slipper slik syk EQ
    og da er det plutselig en MYE bedre match med horn!
    helt "up my alley"
    desverre vanskelig å implementere i mitt lytterom grunnet noen praktiske forhold i venstrekanalen.....

mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    la oss prates om det....
    nesten gang avstand hjem og......:rolleyes:

mvh
    Leif

O

Oblivion

Gjest
    Obli.: Interresant, når du sier Slot loading kontra SLOB så forstår jeg ikke forskjellen. Slukets konstruksjon ser da vitterlig ut som det fotoet jeg la ut??
    Ja - det er som jeg nevnte også mange funksjonelle likheter mellom en 2CV og en Ferrari også :)

SLOBs er en slot loaded konstruksjon (selv om det allerede der er minst 300% forskjell fra Nelson Pass og diyaudio.com konstruksjonene), men der slutter også likhetene...

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.602
    Ja - det er som jeg nevnte også mange funksjonelle likheter mellom en 2CV og en Ferrari også :)

SLOBs er en slot loaded konstruksjon (selv om det allerede der er minst 300% forskjell fra Nelson Pass og diyaudio.com konstruksjonene), men der slutter også likhetene...
    Rent mekanisk ser det jo ganske likt ut, selv om dere kjører med mye høyere komp?
    ( Jeg skal lese tråden en gang til. Starter med post nr. 2027. )

Sist redigert:
    O

Oblivion

Gjest
    Rent mekanisk ser det jo ganske likt ut, selv om dere kjører med mye høyere komp?
    Tror ikke det er beskrevet noe sted om detaljer for design konseptet for SLOBs på en slik måte at det kan brukes.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    rimelig bevisst regner jeg med:D
    skjønner jeg godt
    ref surfer innlegget
    mvh
    Leif

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.602
    Tror ikke det er beskrevet noe sted om detaljer for design konseptet for SLOBs på en slik måte at det kan brukes.
    Nei, ikke noe sted jeg har sett. Men det er jo interessant.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    men fulle fordelene av prinsippene får du ikke før du utnytter koblingen til både gulv og tak og da snakker vi FATSLOB og ikke noen lilleputtversjon med 2-4 16 per side!
    mvh
    Leif

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    973
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1

300% faktisk - du verden som jeg gleder meg til å se den matematiske dokumentasjonen for utsagnet :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ingen negative effekter av økt kompresjon?
    mvh
    Leif

O

Oblivion

Gjest
    ingen negative effekter av økt kompresjon?
    mvh
    Leif
    Med det som går under benevningen slot loading som typisk er under 3:1 "snakkes" det om mulige negative effekter.
    Har observert at det nevnes at noen hundre hertz er begrensningen pga filter effekt etc...
    Det er sikkert fullt mulig at med så lav kompresjon at elementene også faktisk spiller "direkte" fra membran så vil en få mange akustiske effeker og bi-effekter.

Med 10:1 eller høyere kompresjon har jeg ikke sett noen slike negative effekter på denne siden av 20kHz.
    Men da har jeg brukt elementer som er konstruert til formålet.

På SLOBs er elementene utvalgte til formålet og jeg "tror" ikke at det skulle være mye av negative effekter, men fordi jeg ikke har målt eller sett målinger av SLOBs etter at de ble monterte skal jeg ikke ha sagt noe skråsikkert om dette ennå.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn