Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.588
    Torget vurderinger
    10
    Hva er kriteriene for SLOB elementer mtp Fs, QTS, X-max osv?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Great googly moogly!!!!

Den eneste sømmelige kommentaren jeg kan komme på....

Og jeg kan ikke fri meg for tanken på en mulig versjon nedskalert til OBOS- og statlønnsnivå.

O

Oblivion

Gjest
    En AMT line source med wave-guide med identisk kompresjons forhold som SLOBs er vel snart det eneste Sluket ikke har i samlingen / oppsettet :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.588
    Torget vurderinger
    10
    Når dere snakker om økt kompresjon, er det når sprekken smalner? Slukets er etter det jeg forstår 1/10 av membran diameteren mens en typisk S.L. som jeg viste på bildet er ca 1/3? Og jo smalere sprekk jo mindre behov for EQ?

BTW, jeg har mailet med Nelson Pass i går kveld og han svarer villig vekk til meg (god First Watt kunde) og han kunne fortelle myyyeee spennende he he.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    En AMT line source med wave-guide med identisk kompresjons forhold som SLOBs er vel snart det eneste Sluket ikke har i samlingen / oppsettet :)

Ikke sant? Jeg har tenkt noen tanker i den retningen selv. Det har faktisk vært en audiofil drøm fra min side lenge, bælfett dipolsystem i bassen, en dipol AMT som tåler lav nok deling... Sluket kan realisere mine drømmer, og er allerede godt på vei mot yttergrensene av min fantasi...

Kuleste tråden på evigheter!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.599
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har forstått det slik at en Slot Loaded Open Baffle er en slags W frame / Ripol. Din SLOB har ikke U-frame vinger bakover men vanlige OB front slik Nelson Pass hadde i sitt prosjekt (som på bildet under). Du har også en veldig smal front noe som (hvertfall teoretisk) gir vesentlig høyere baffelstep.

Hvordan er sammenhengen mellom bredden av sprekken (slot) og baffelbredden, er det kun baffelstep slik at dette blir hipp som happ?

Og det viktigste spørsmålet, hvordan beregner du bredden på sprekken? Jeg har lest at det er et forhold mellom membran-diameter og bredden på sprekken, var det 1/3? Og er det likegyldig hvor dyp sprekken er?

Du bygger i høyden, og da blir det også en linjekilde med kun 3 db fall kontra 6 db akkurat som vanlige OBer?

Så har jeg forstått at sweet-spot blir ganske trang (men hva gjør vel det, vi snakker ikke muzak i et coctailselskap) :cool:

Hva med demping på sideveggene rundt driveren, har det noe for seg?

Vi snakket også på telefon om deling for en tid siden. Hvordan vil en SLOT løsning oppføre seg oppover i frekvens (100 hz -> 3-400 hz)?

La ved et veldig enkelt bilde som et hjelpemiddel i drøftelsen :rolleyes:

Vis vedlegget 159388
    1. Anta aldri noe som helst

2. Før du setter i gang med en rekke spørsmål, ta i hvertfall bryet med å i det minste skumlese tråden med illustrasjoner FØRST. Det er tidkrevende å måtte forklare om igjen hele tiden.

3. Slot loading er i beste fall lite pløyd mark, og HELE konstruksjonen som presenteres her er i utgangspunktet unik i den forstand at jeg har aldri sett tilsvarende, ei heller lest omtalt at noen har gjort noe i samme gate. Godt mulig det finnes, men det er i såfall ikke omtalt så vidt meg bekjent. Dette betyr at konstruksjonen er eksperimentelle saker - ikke et ferdigtygd konsept, og slettes ikke et regneark hvor du bare trykker på en knapp så kommer svarene. Lyd er tredimensjonalt, og så snart vi snakker horn, OB, slot-loading etc. utrolig vanskelig å simulere fordi interaksjonen med rommet vil utgjøre en vesentlig grad av sluttproduktet. Eksempelvis Hornresp. etc er helt verdiløst i denne sammenhengen.

4. Hele rekka med spørsmål du stiller betinger mine 40 års erfaring samt alt av teorigrunnlag (og litt av Raymond også) og jeg håper du skjønner at det ikke er mulig å forklare disse sakene på en ENKEL og liketil måte - det ene griper inn i det andre hele veien og jeg hverken kan eller vil innlate meg på en utbrodering av dette. I tillegg er det en del penger involvert i mønsterbeskyttelse av konseptet og jeg kan ikke torpedere den prossessen.

Ved å publisere slike prosjekt har man også et ansvar - og jeg kan/vil ikke kategorisk oppgi metoder, endelige svar, bastante meninger om valg av typer, dimensjoneringer osv. all den tid dette faktisk ER eksperimentelle saker. Jeg kan ikke ta det ansvaret det innebærer med å fortelle folk hva som SKAL brukes og hva som er RIKTIG m.h.t. beregninger, dimensjoner osv. osv. når dette ikke er absolutte saker. Hvem får "blamen" når det så ikke spiller slik man trodde og håpet?

Det eneste jeg kan gjøre er å vise MIN versjon, og gi noen generelle guidelines; men derfra og ut må den enkelte ta ansvaret selv. Cutting edge kommer dessverre ikke flatpakket.

Men jeg skal gjerne kommentere på noe av det du spør om/påstår!

"Jeg har forstått det slik at en Slot Loaded Open Baffle er en slags W frame / Ripol. Din SLOB har ikke U-frame vinger bakover men vanlige OB front slik Nelson Pass hadde i sitt prosjekt (som på bildet under). Du har også en veldig smal front noe som (hvertfall teoretisk) gir vesentlig høyere baffelstep."

Baffelstep er et ord du liker, ser jeg... Vel, bruk det for det det er verdt i denne sammenheng, dersom du finner eksempler som er relevante. En Slot loaded Open Baffle er det DU gjør det til - begrepet forklarer egentlig bare to ting, at elementene spiller inn i en komprimering (slot) og at vi snakker åpen baffel, altså intet kabinett. Hvilken vei du setter eventuelle vinger er helt opp til deg, selvsagt. Du påstår at min SLOB ikke har vinger; jeg påstår at du bør lese deg opp i tråden.
    Hva front angår så er den totalt noe over 160 cm. bred - dersom du synes dette er en smal front så vil jeg gjerne se noen av dine brede fronter!

"Hvordan er sammenhengen mellom bredden av sprekken (slot) og baffelbredden, er det kun baffelstep slik at dette blir hipp som happ?"

Igjen dette med baffelstep - se mitt tilsvar ovenfor. Baffelbredden har sammenheng med hvor langt ned i frekvens konstruksjonen spiller før avrulling setter inn. En vanlig regel er dobling av bredde = en oktav lenger ned. Har du stort nok rom så kan baffelen bli stor nok til at du kommer så langt ned du ønsker før avrulling.

"Og det viktigste spørsmålet, hvordan beregner du bredden på sprekken? Jeg har lest at det er et forhold mellom membran-diameter og bredden på sprekken, var det 1/3? Og er det likegyldig hvor dyp sprekken er?"

Javel - da spør jeg deg; hvordan vet du kategorisk at dette er det viktigste spørsmålet?? De som har fiklet litt med slot loading så langt har holdt seg til 1:3, med noen få "pionerer" som har våget seg helt opp til 1:5. Jeg har fortsatt ikke sett noen fullgod teoretisk forklaring på hvorfor. Jeg har heller ikke sett publisert eksempler på hva som skjer ved ENDRING i dette omsetningsforholdet. Mine SLOBS har fleksibilitet til å gjøre akkurat dette; jeg kan endre kompresjonen fra Uendelig:1 og ut til 1:5 I mine øyne er ikk 1:3 noen "loading" i det hele tatt - snaut nok en innsnevring i denne sakens anledning. Det er kanskje feil å kalle mitt system for slot loading, for det er egentlig en kompresjonsdriver i maksiformat, og kompresjonsdrivere har ganske andre omsetningsforhold enn 1.3 Sjekk fasepluggen på JBL-driveren din så skjønner du hva jeg mener. Dybden på sprekken kan jeg vanskelig se har noen annen hensikt enn å holdes på et minimum. Unødvendig volum på innsiden av elementet er bare egnet til å skape kavitasjoner og mulige resonanser, og på yttersiden av elementet handler det bare om å komme seg raskest mulig ut av slot'en uten hindringer.

"Du bygger i høyden, og da blir det også en linjekilde med kun 3 db fall kontra 6 db akkurat som vanlige OBer?"

Regner med at du mener 3 dB mindre fall pr.m. ved økende lytteavstand? Det var i hvertfall tanken, men for meg var det også konseptet med full symmetri i rommet og mulig ekstra drahjelp fra gulv og tak i de nederste oktavene. Jeg ser ingen grunn til at f.eks. TAKET ikke skulle kunne ha de samme akustiske egenskapene som gulvet, og er det noe vi faktisk vet oppi alle disse usikkrhetsmomentene så er det at ved å "koble" basselementet til gulvet så får vi en viss økning i nivå.

"Så har jeg forstått at sweet-spot blir ganske trang (men hva gjør vel det, vi snakker ikke muzak i et coctailselskap) :cool:

Nei, sweetspoten blir BREDERE med denne konstruksjonen enn med vanlig OB. Rettere sagt, hos meg ble det ihvertfall slik. Men vi snakker uansett ikke om mer enn en drøy halvannen meter, så uansett er dette et egoistoppsett. Ikke slik å forstå at du ikke kan nyte musikken hvor som helst i rommet, for det kan du, men den helt spesielle følelsen av ubegrenset energiutfoldelse, den er kun i spot'en.

"Hva med demping på sideveggene rundt driveren, har det noe for seg?"

Dette er jo ikke noe kabinett, og ved de frekvensene vi oprerer med her så skulle ikke teorien tilsi at det har noen hensikt, Og hvorfor dempe noe som vi skal ha ut avhøyttaleren uhindret?

"Vi snakket også på telefon om deling for en tid siden. Hvordan vil en SLOT løsning oppføre seg oppover i frekvens (100 hz -> 3-400 hz)?"

Igjen, dette er unchartered territory, og forskjellige frkvenser skal prøves ut, men som det er skrevet lenger tilbake i tråden så har dette liten hensikt før intern eq er justert riktig. Teoretisk har jeg heller ikke sett noen tilnærming som det kan festes lit til i dette spørsmålet. Kun utprøving i praksis som vil gi svaret her.

Der har du noen synspunkter, HEL. Så kan du bare sette i gang, eneste du trenger i tillegg er plassen og tiden samt rundt regnet 200.000,- å avse i kostnader før du har noe som spiller.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.599
    Torget vurderinger
    23

Ikke sant? Jeg har tenkt noen tanker i den retningen selv. Det har faktisk vært en audiofil drøm fra min side lenge, bælfett dipolsystem i bassen, en dipol AMT som tåler lav nok deling... Sluket kan realisere mine drømmer, og er allerede godt på vei mot yttergrensene av min fantasi...

Kuleste tråden på evigheter!
    Hehe.... takk for vakker poesi! Zomby er våken og i storform! Du burde bytte nick til "The Attica Athlete" :cool:

"We wanna take you to BEYOND your fantasies...."

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.026
    Torget vurderinger
    2
    Fine greier sluket. Blir vel råere enn det råeste dette?
    Som jeg hørte i fjor.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.911
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    R:
    et teoretisk spørsmål?
    er det noe i veien for å lage en "mindre" variant med HF drivere for andre enden av frekvensspekteret?
    eller blir det bare tull og i realiteten et rektangulært horn?
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.599
    Torget vurderinger
    23
    Tre år siden jeg etterspurte dette nå... 8 stk. AMT i line source.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.599
    Torget vurderinger
    23
    R:
    et teoretisk spørsmål?
    er det noe i veien for å lage en "mindre" variant med HF drivere for andre enden av frekvensspekteret?
    eller blir det bare tull og i realiteten et rektangulært horn?
    mvh
    Leif
    Største poenget med denne varianten av SLOB er å komme enda lengre unna kanselleringsproblematikken i bassen. For frekvensern lenger opp er i prinsippet en CD det samme, og for en linesource er det waveguide som gjelder. Har en slik en i konstruksjon nå...

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Godt å ha sluket tilbake igjen sier nå jeg :)
    Å jaggu hadde det skjedd ting mens han hadde sentral ferie.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.599
    Torget vurderinger
    23
    Takker! Joda, noe har det jo blitt. Blir en travel høst også, med field-coils, nye drivere/horn, en ny OB konstruksjon, et sett nye og annerledes basstårn, ferdigstillelse av Slukoteket, 2 nye vinylrigger som skal beplinthes (c) Sluket, bygging av en ny reference monitor høyttaler osv. osv. Skal bli morro å se hva som kommer først; hjerneblødning eller hjerteinfarkt!

Sist redigert:

hato

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.04.2005
    Antall liker
    288
    Torget vurderinger
    8
    Takker! Joda, noe har det jo blitt. Blir en travel høst også, med field-coils, nye drivere/horn, en ny OB konstruksjon, et sett nye og annerledes basstårn, ferdigstillelse av Slukoteket, 2 nye vinylrigger som skal beplinthes (c) Sluket, bygging av en ny reference monitor høyttaler osv. osv. Skal bli morro å se hva som kommer først; hjerneblødning eller hjerteinfarkt!
    Du får ringe på hvis hjerneinfarkt blir konsekvensen. Kan hjelpe deg der, du å ringe før det har gått 4,5 timer:rolleyes:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.911
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hjerne blødning?
    nå skryter du fælt!:cool:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.911
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    halve HFS har ikke kompetanse til å arve greiene!:rolleyes:

imo
    mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.911
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    du får sikkert det om du kan bære den ut selv!
    mvh
    Leif

J

J.J

Gjest
    Vil bare si at jeg er imponert til de grader over både kompromissløshet og kompetanse.
    Dett er helt unikt.

Takk Slukster for at du deler så mye.
    Om en lytt er mulig stiller jeg gjerne ila høsten :)

Vestbredden - JR

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.599
    Torget vurderinger
    23

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.599
    Torget vurderinger
    23
    Vil bare si at jeg er imponert til de grader over både kompromissløshet og kompetanse.
    Dett er helt unikt.

Takk Slukster for at du deler så mye.
    Om en lytt er mulig stiller jeg gjerne ila høsten :)

Vestbredden - JR
    Takker! Blir nesten rørt!

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.026
    Torget vurderinger
    2
    Fine greier sluket. Blir vel råere enn det råeste dette?
    Som jeg hørte i fjor.
    Tja, kommer ann på ørene som "ser" det, vet du! Annerledes i hvertfall. Men Dylan låter ræva uansett.
    Nåja. Jeg hadde heller ikke regna med at du hadde kultivert musikksmaken din.
    Jeg s Dylan LÅTER ræva, ikke at Dylan VAR ræva...:cool: En viss forskjell der.
    Hvis ikke Dylan låter bra.......da kan du kjøre hele dritten på fyllinga.

B Rasse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    477
    episk!
    føkk husfotograf, husillustratør er mykje bedre.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.588
    Torget vurderinger
    10
    Takk for langt svar Sluket. Det er ingen fasit som du sier men du forklarer på en god måte rammene rundt det hele. Ble litt klokere nå.
    PS. Skjønner hva du mener med baffelbredde, du brettern ut for å få totalbredden, har gjort det selv med en OB jeg har bygget som hadde dype bakstøtter. Jeg tenkte først og fremst på den svært brede fronten til Nelson P kontra dine (som forøvrig er laaangt mer estetiske).

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

Jeg må si jeg applauderer din totale mangel på begrensningsforståelse. Det er slik man beveger seg framover!;)

O

Oblivion

Gjest
    Tre år siden jeg etterspurte dette nå... 8 stk. AMT i line source.
    Med dine 213 cm som maksimal høyde så "sprekker" det med 7 - 10 cm...
    Enten må du grave ut og få mer takhøyde eller så må jeg lage ny mekanikk for å få krympet de 7 - 10 cm.
    Med kun 8 stk. AMT går 213 cm fint, men det trengs en super tweeter AMT fordi line source oppsettet gir kanseleringer oppover i frekvens som må kompenseres :)

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn