Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.756
    Torget vurderinger
    23
    Noe magisk forsvant med musikken den dagen musikerne ikke spilte sammen i samme rom lenger. Jeg har ofte lurt på verdien av denne type musikk - som gammel "musikant" husker jeg godt den berusende følelsen når en var i "sonen" med andre musikere, og hvordan dette ansporet til å heve seg ytterligere. Med unntak av solo utøvelser handler musikk (eller rettere sagt BURDE) om samspill mellom likesinnede, interaksjon, Call and response om du vil, og da er det ingen ting som slår fysisk tilstedeværelse musikerne imellom. Selvsagt.

En annen sak er selve lyden - klangen, soundet på musikkstykket/innspillingen, for instrumenter av naturlig uforsterket variant da..... så har jeg alltid hatt en klokketro på at også dette påvirkes positivt når musikerne faktisk befinner seg i umiddelbar nærhet av hverandre på en slik måte at instrumentenes egenlyd også påvirker hverandre. Alt fra endring av pitch, resonanser osv. til enkle fakta type en skarptrommes rasling av strammebåndene på undersiden når dette kommer i resonans p.g.a. andre instrumenters nærvær. Slikt hører du ikke på innspillinger gjort med trommisen buret inne...

Kall meg gjerne en drømmende teoretiserende romantosk - det driter jeg i; svært barn har mange navn osv. - men de nevnte selvopplevde elementer har for meg langt mer interesse i illusjonsgjenskapingens tjeneste enn all verdens fancy utstyr. "Feilfrie" innspillinger er uinteressante- de menneskelige derimot har min fulle oppmerksomhet. For meg er en god innspilling tredelt; musikken, stillheten og de ambiente lydene frembragt av menneskene og andre omstendigheter ikke nedtegnet på partituret. Dessverre er det slik at s.k. moderne innspillinger og filosofi/avspillingsutstyr stort sett ikke evner eller har til hensikt å gjengi dette.

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.040
    Sted
    Portugal
    Du får rive deg løs fra PCen å komme deg til Lillestrøm.

Alle de nye innleggene på sentralen er der når du kommer hjem også.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.756
    Torget vurderinger
    23
    Du får rive deg løs fra PCen å komme deg til Lillestrøm.

Alle de nye innleggene på sentralen er der når du kommer hjem også.
    Er DU der også? Jøss.. rullatorparkeringen fylles opp :D

Sist redigert:

TiaZzz

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2015
    Antall liker
    41
    Sted
    Skedsmo
    Slikt gjøres jo i dag også. Forøvrig steintøff musikk og en brutal konsert på Rockefeller på onsdag. Favorittsitat - "vi har ballada óg, sjø" før de dundra igang med alt annet enn en ballade.

vega jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Antall liker
    1.207
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    wintergatan er knall det må du sjekke sluket
    dagens ungdom på sitt beste

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Noe magisk forsvant med musikken den dagen musikerne ikke spilte sammen i samme rom lenger. Jeg har ofte lurt på verdien av denne type musikk - som gammel "musikant" husker jeg godt den berusende følelsen når en var i "sonen" med andre musikere, og hvordan dette ansporet til å heve seg ytterligere. Med unntak av solo utøvelser handler musikk (eller rettere sagt BURDE) om samspill mellom likesinnede, interaksjon, Call and response om du vil, og da er det ingen ting som slår fysisk tilstedeværelse musikerne imellom. Selvsagt.

En annen sak er selve lyden - klangen, soundet på musikkstykket/innspillingen, for instrumenter av naturlig uforsterket variant da..... så har jeg alltid hatt en klokketro på at også dette påvirkes positivt når musikerne faktisk befinner seg i umiddelbar nærhet av hverandre på en slik måte at instrumentenes egenlyd også påvirker hverandre. Alt fra endring av pitch, resonanser osv. til enkle fakta type en skarptrommes rasling av strammebåndene på undersiden når dette kommer i resonans p.g.a. andre instrumenters nærvær. Slikt hører du ikke på innspillinger gjort med trommisen buret inne...

Kall meg gjerne en drømmende teoretiserende romantosk - det driter jeg i; svært barn har mange navn osv. - men de nevnte selvopplevde elementer har for meg langt mer interesse i illusjonsgjenskapingens tjeneste enn all verdens fancy utstyr. "Feilfrie" innspillinger er uinteressante- de menneskelige derimot har min fulle oppmerksomhet. For meg er en god innspilling tredelt; musikken, stillheten og de ambiente lydene frembragt av menneskene og andre omstendigheter ikke nedtegnet på partituret. Dessverre er det slik at s.k. moderne innspillinger og filosofi/avspillingsutstyr stort sett ikke evner eller har til hensikt å gjengi dette.
    Selvfølgelig enig, men vil også rette fokus på dagens opptaksteknikk i klassisk musikk. Der sitter man fortsatt i samme rom, men tar korte tagninger som skal kryssklippes. Beskjed fra produsent er gjerne: "kan 2 klarinett spille sterkere i takt 127". Vi begynner i takt 120 og spiller til 130. Så hopper man til takt 140. Vi mangler F-en i 4.horn osv osv.. En slik session kan gjerne vare i en arbeidsdag. Budsjettet for prosjektet er delt opp i antall takter innspilt pr minutt/time.
    Før i tida husker jeg vi måtte fysisk klippe og lime opptaksbånd og da satt slik jobbing litt lenger inne. I dag er de digitale mulighetene så store at det økonomisk sett lønner seg så mye å jobbe på denne måten. I mine øyne favoriserer dette perfeksjonisme og går utover energi og entusiasme. Under konsert er det adrenalin, energi og interasksjon mellom scene og sal som er fraværende i den beskrevne prosessen over. Det høres ofte på spillet er min mening. :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.756
    Torget vurderinger
    23
    Ehh... hm.. ikke helt min greie det der, vanskelig å få fot.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.976
    Intet feil på sound .

Minner meg litt om denne:

Og denne:

Gammalt animasjonsræl, men kidsa mine synes det er kjempegøy å se/høre
    Det var jo morosamt når det kom da.
    Og det at noen gidder å sette seg ned å klekke ut en mekanisk maskin som spiller musikk vha flipperspill stålkuler og manuell sveiving står det respekt av.
    Men skal jeg først hygge meg med alterantive instrumenter, så satser jeg på Blue Man Group på diverse PVC rør kreasjoner.

D

Dåbbel J

Gjest
    Kjapt innom før jobb.... vil ønske denne herremannen en riktig så fin dag, måtte dem bringe frem gode ting.

kaffe og musikk :rolleyes:

/JR

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.756
    Torget vurderinger
    23
    Likewise... men står nok over kaffen i dag, det romler godt i vomma kjenner jeg og da vil det være hasard av værste skuffe å yppe til bråk med kaffe... som mintpastiller i en colaflaske :cool:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.493
    Torget vurderinger
    2
    Minner om Live Music Archive, en nesten ufattelig bra ressurs. Er en stund siden jeg sa opp Spotify. Når jeg ikke spiller vinyl eller tape, er det her jeg går på musikkjakt. Står mer i linken. Dette er liveopptak i høyresolusjon, ofte meget godt utført. Arkivet får inn opptil et par hundre nye liveopptak på en helg.

Fra innlegget jeg skrev i 2012 - arkivet er blitt omorganisert og er lettere å navigere i. Her brukes det ofte utstyr i toppklasse til opptak, det er ikke snakk om iPhone bootleg.
    http://www.hifisentralen.no/forumet...ic-archive-high-res-livekonserter-gratis.html
    Jeg linker også til et innlegg om Wolfgang's Vault i denne linken, men innlegget jeg lagde om det er dødHFS?
    http://www.concertvault.com

I 2009 skrev jeg om LMA første gang her inne. Har vært morsomt å følge utviklingen der siden.
    Skjer stadig forbedringer av funksjonalitet.

https://archive.org/details/etree&tab=about

Tusen timer Jazz, fra 1920-tallet til 1991.

https://archive.org/details/davidwnivenjazz

Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.421
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Twerking - Hornsystemer ! Gud forby de bildene som kom i hodet mitt nå. Her foreslår jeg strakstiltak som tvangslytting på fulltone elektrostater uten beskyttelsesgitter inntil ting roer seg.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.756
    Torget vurderinger
    23
    Suverene linker, Harding - takker & bukker! ELSKER live opptak, og kanskje aller mest slike små settinger gjort uten kommersielle vyer. I det rehabiliterte Slukoteket blir det en feit 50" på veggen mellom ht til avnytelse av slike opptak!!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.756
    Torget vurderinger
    23
    Twerking - Hornsystemer ! Gud forby de bildene som kom i hodet mitt nå. Her foreslår jeg strakstiltak som tvangslytting på fulltone elektrostater uten beskyttelsesgitter inntil ting roer seg.
    Elektrostater... pft... det finnes da langt mindre og mer mobile løsninger når en skal fange fluer... fluepapir f.eks., og elektriske tennisracketer :cool:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.756
    Torget vurderinger
    23

Jeg har aldri streamet eller lastet ned noe som helst av musikk - men dette virker som en for feit sild til ikke å svelge...

svelg.jpg

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.756
    Torget vurderinger
    23
    Fanken steike - du har rett! Jeg fant en feil til også; hvor er han fyren på vei ned Rådhustrappa med balltre?

• Liker
    Reaksjoner: TT.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.756
    Torget vurderinger
    23
    En som var klarsynt i hvert fall..

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.756
    Torget vurderinger
    23

FUCK hifi og andre kjedelige vinteraktiviteter... våren er her og da har vi
    fokus på helt andre saker!! :cool:

framed-alaskan-carbon-frame-blkred-3.jpg

610gXWtDTCL__SL1024_.jpg

nextie-bike-carbon-fiber-fat-bike-rim-4.jpg

DSC_0169.jpg

TheXtracyclist_fat_bike_frameset_sample_bike_built_blue.jpg

tumblr_nxxbn9Qzsh1t2pxc5o3_1280.jpg

tumblr_nxxbn9Qzsh1t2pxc5o4_1280.jpg

tumblr_nxxbn9Qzsh1t2pxc5o5_1280.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.756
    Torget vurderinger
    23
    Det er en annen setting det :cool: Her er det tyngdekraften og Slukets velproporsjonerte quadriceps som skal stå for fremdriften!

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.825
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Ingen grunn til å vente på våren, ser ut som at det er like moro på vinteren:)

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn