Sluket
Holistisk Hifi Helt
Noe magisk forsvant med musikken den dagen musikerne ikke spilte sammen i samme rom lenger. Jeg har ofte lurt på verdien av denne type musikk - som gammel "musikant" husker jeg godt den berusende følelsen når en var i "sonen" med andre musikere, og hvordan dette ansporet til å heve seg ytterligere. Med unntak av solo utøvelser handler musikk (eller rettere sagt BURDE) om samspill mellom likesinnede, interaksjon, Call and response om du vil, og da er det ingen ting som slår fysisk tilstedeværelse musikerne imellom. Selvsagt.
En annen sak er selve lyden - klangen, soundet på musikkstykket/innspillingen, for instrumenter av naturlig uforsterket variant da..... så har jeg alltid hatt en klokketro på at også dette påvirkes positivt når musikerne faktisk befinner seg i umiddelbar nærhet av hverandre på en slik måte at instrumentenes egenlyd også påvirker hverandre. Alt fra endring av pitch, resonanser osv. til enkle fakta type en skarptrommes rasling av strammebåndene på undersiden når dette kommer i resonans p.g.a. andre instrumenters nærvær. Slikt hører du ikke på innspillinger gjort med trommisen buret inne...
Kall meg gjerne en drømmende teoretiserende romantosk - det driter jeg i; svært barn har mange navn osv. - men de nevnte selvopplevde elementer har for meg langt mer interesse i illusjonsgjenskapingens tjeneste enn all verdens fancy utstyr. "Feilfrie" innspillinger er uinteressante- de menneskelige derimot har min fulle oppmerksomhet. For meg er en god innspilling tredelt; musikken, stillheten og de ambiente lydene frembragt av menneskene og andre omstendigheter ikke nedtegnet på partituret. Dessverre er det slik at s.k. moderne innspillinger og filosofi/avspillingsutstyr stort sett ikke evner eller har til hensikt å gjengi dette.
En annen sak er selve lyden - klangen, soundet på musikkstykket/innspillingen, for instrumenter av naturlig uforsterket variant da..... så har jeg alltid hatt en klokketro på at også dette påvirkes positivt når musikerne faktisk befinner seg i umiddelbar nærhet av hverandre på en slik måte at instrumentenes egenlyd også påvirker hverandre. Alt fra endring av pitch, resonanser osv. til enkle fakta type en skarptrommes rasling av strammebåndene på undersiden når dette kommer i resonans p.g.a. andre instrumenters nærvær. Slikt hører du ikke på innspillinger gjort med trommisen buret inne...
Kall meg gjerne en drømmende teoretiserende romantosk - det driter jeg i; svært barn har mange navn osv. - men de nevnte selvopplevde elementer har for meg langt mer interesse i illusjonsgjenskapingens tjeneste enn all verdens fancy utstyr. "Feilfrie" innspillinger er uinteressante- de menneskelige derimot har min fulle oppmerksomhet. For meg er en god innspilling tredelt; musikken, stillheten og de ambiente lydene frembragt av menneskene og andre omstendigheter ikke nedtegnet på partituret. Dessverre er det slik at s.k. moderne innspillinger og filosofi/avspillingsutstyr stort sett ikke evner eller har til hensikt å gjengi dette.